velomobiel.nl

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja jori »

jvuotila kirjoitti:

[*] Mistä tulee sana kinneri?

Kinneri sanan keksi Sulo Karpio.
Markku Lahtisen artikkeli kinnereistä Pikajalka lehdessä 7/31.
https://issuu.com/mrvelo/docs/pikajalka7/31 sivulla 28

Jokapoika lehden kansi vuodelta 1949.jpg
Jokapoika lehden kansi vuodelta 1949.jpg (274.61 KiB) Katsottu 4787 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Edit: Vastaantulijat voi jakaa nykyisen ajokokemuksen peruteella noin kolmeen kastiin: ilahtuvat katsojat joiden suhtautuminen erilaisuuteen on luultavasti muutenkin optimistinen (positiivi), tuijottajat kulmat kurtussa (negatiivi) ja ne jotka eivät oikein kehtaa katsoa (myötähäpeä). :lol:

Tähän lisäisin vielä oman suosikkini: hämmentyneet katseella seuraajat, joiden aivot ylikuormittuvat näkemästään ja kävelevät lyhtypylvääseen. Räntiksellä ajellessa näitä tulee välillä :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja PW »

jvuotila kirjoitti:
PW kirjoitti:

O
Ranskan kauppias keulilla 62kpl, Tanska hyvänä kakkosena 57kpl mut suurin osa on taidettu ostaa suoraan valmistajalta, reilu 1500 valmistaneet.

Se mikä yllättää niin aika pieni on tämä kinnerien[*] määrä Suomessa. Ovathan nuo kalliita, mutta väittäisin että esim. sähkömaastopyöriä (vaikkapa Pivot Shuttle) kaupataan samoissa hintaluokissa aika paljon. Saati sitten miten paljon ihmiset ostaa paljon kalliimpiakin harrastusvälineitä vuosittain. Vaikkapa moottoripyöriä.

[*] Mistä tulee sana kinneri?

Kaikki tietää moottoripyörän, hyvin harva on kuullutkaan kinneristä. Valmistusmäärät on pieniä, verrattuna sähköpyöriin tai moottoripyöriin - luulen. Valmistajien tilauslistat on pitkät, kauheesti ei uskalla mainostaa ;)
Suurin osa kysyy onko siinä moottori kun selviää, ett pitää polkea - "Aijaa". Moottorivehkeet on kivoja jos ei muusta (kinnereistä) tiedä ;)
Kuitenkin noin 10 vuotta sitten kun löysin nojapyöräilyn, tiedossa oli 3 kinneristiä Suomessa, nyt kuutisenkymmentä - kyllä se siitä pikkuhiljaa :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Edit: Vastaantulijat voi jakaa nykyisen ajokokemuksen peruteella noin kolmeen kastiin: ilahtuvat katsojat joiden suhtautuminen erilaisuuteen on luultavasti muutenkin optimistinen (positiivi), tuijottajat kulmat kurtussa (negatiivi) ja ne jotka eivät oikein kehtaa katsoa (myötähäpeä). :lol:

Tähän lisäisin vielä oman suosikkini: hämmentyneet katseella seuraajat, joiden aivot ylikuormittuvat näkemästään ja kävelevät lyhtypylvääseen. Räntiksellä ajellessa näitä tulee välillä :D

Kinnerit on vaarallisia ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

Kinnerit on vaarallisia ;)

No perhana! Vaarako se tässäkin hommassa sitten alitajuisesti on kiehotunut. :lol:

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Janxilta hyvää analyysiä aiheeseen. Kinneri yhdistyy ihmisten mielissä pääsääntöisesti köyhyyteen sekä vihreyteen. Noin 25 000 kinnerikilometrin kokemuksella. Ihmiset rakentavat kinnerististä päähänsä sellaisen vihreän olkiukon tyyliin "sä ajat tota koska sä oot piipertäjä", "meneeks hyvin?", jne. Yritä siinä sitten kommentoida mitään. Vaikeaa, kun en nyt varsinaisesti luonnonsuojelun vastainenkaan henkilö ole. Ihmiset päättelevät että tuo on niin hullua touhua että sulla on pakko olla vahva poliittinen syy, koska eihän kukaan halua erottautua muuten vaan. Sähköpyörällä, mutta etenkin kinnerillä ajaessa maailma on yhtäkkiä täynnä konservatiiveja, jotka tuhisevat paheksuvasti sinulle. Kun viet ajopelisi talliin, niin he katoavat jonnekin.

Kahden tonnin budjetilla ajelee prätkällä jo ihan kivasti, mutta käytetty kinneri vaatisi kolme donaa. Mielestäni velomobiili on lähitulevaisuuden ajoneuvo, sähköllä ja ilman. Tuskin nyt mikään superhitti siitä tulee, mutta suosio tulee tasaisesti kasvamaan. Tulee vielä paljon parempia ja hienompiakin kinnereitä, kuin Quattro. Tämä on vasta alussa. Lainsäädäntöä pitäisi lisäksi muuttaa, ettei jako ja raja kinnerin ja kevyen moottoriajoneuvon välillä olisi niin byrokraattinen ja kankea. Välillä olen miettinyt, että pitäisikö rakentaa sellainen hybridi. Se on olisi täysin laiton, mutta silti mielestäni tulevaisuutta. Sillä ei saisi ajaa pyörätiellä eikä ajoradalla. Ajaisin sillä silti joka paikassa :wink: Tulevaisuus on polkupyörän ja puhtaan moottoriajoneuvon välimaastossa. Tuollainen ajoneuvo voi olla nopea ja kuluttaa erittäin vähän sähköä. Kinnereillä on upea tulevaisuus. Kinneri on jo pelkältä statukseltaankin niin paljon tavallisen pystärifillarin yläpuolella, luxusta ja tyyliä, sateensuojaa ja nopeutta.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Janxilta hyvää analyysiä aiheeseen. Kinneri yhdistyy ihmisten mielissä pääsääntöisesti köyhyyteen sekä vihreyteen. Noin 25 000 kinnerikilometrin kokemuksella. Ihmiset rakentavat kinnerististä päähänsä sellaisen vihreän olkiukon tyyliin "sä ajat tota koska sä oot piipertäjä", "meneeks hyvin?", jne. Yritä siinä sitten kommentoida mitään. Vaikeaa, kun en nyt varsinaisesti luonnonsuojelun vastainenkaan henkilö ole. Ihmiset päättelevät että tuo on niin hullua touhua että sulla on pakko olla vahva poliittinen syy, koska eihän kukaan halua erottautua muuten vaan. Sähköpyörällä, mutta etenkin kinnerillä ajaessa maailma on yhtäkkiä täynnä konservatiiveja, jotka tuhisevat paheksuvasti sinulle. Kun viet ajopelisi talliin, niin he katoavat jonnekin.

Onko tuo "kinneristin köyhyys ja vihreys"-ajattelu vain pääkaupunkiseudun ajatustapa? Täällä Oulussa kun kurvailen, niin joka reissulla tulee joku jututtamaan, eikä yhtään lähellekään tuollaista kommenttia. Suhtautuminen on joko positiivisen kannustavaa tai silmät suurena ihmettelyä. Mitä nyt joskus sukkahousuisilta kyyrypyöräilijöiltä tulee tuhahtelua, kun ylämäessä ohitus ei heiltä onnistu.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:

Onko tuo "kinneristin köyhyys ja vihreys"-ajattelu vain pääkaupunkiseudun ajatustapa? Täällä Oulussa kun kurvailen, niin joka reissulla tulee joku jututtamaan, eikä yhtään lähellekään tuollaista kommenttia. Suhtautuminen on joko positiivisen kannustavaa tai silmät suurena ihmettelyä. Mitä nyt joskus sukkahousuisilta kyyrypyöräilijöiltä tulee tuhahtelua, kun ylämäessä ohitus ei heiltä onnistu.

Saattaa olla, täällä ollaan aika menestyskeskeisiä nykyään. Helsinki koetaan nykyään enemmän kuin jonkinlaiseksi shoppailukulissiksi, kuin omaksi kotipaikaksi johtuen varmaan ainakin osittain siitä että me syntyperäiset ollaan täällä nykyään enää vähemmistö. Helsinki koetaan nykyään paikaksi, jossa kuuluu näyttää hienolta ja käydä töissä, ilman syvempää tunnesuhdetta paikkaan. Gatti nyt muutenkin toki oli varmaan provosoivin mahdollinen kinneri :wink: Siitä näki niin selvästi että se on itsetehty, mikä on aina hyvin tuomittavaa kulutuskeskeisessä yhteiskunnassa.

Eihän täällä nykyään uskalla oikein enää edes pestä moottoripyöräänsä kadulla. Heti tulee joku kuittailemaan, että täytyykö sitä korjata? :) Oman ajoneuvon huoltaminen julkisesti on osoitus elämässä epäonnistumisesta, se kuuluisi viedä huoltoon eikä osoittaa siihen syvempää tunnesuhdetta. Hyvin pinnallista on meininki nykyään. Nykyään on kehumisen aihe, jos ei osaa itse tehdä ajoneuvolleen mitään. Se on tapa kertoa, että rahaa on, olla hyväksytty. Tässä on tietysti markkinarako erilaisille huoltopalveluille, mutta ei mennä niin syvälle :wink: Maanantaiaamun sosiologiapläjäys.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei minullakaan yli viiden huoden kinnerikokemuksella ole tullut köyhistelupuheita eteen, ei koskaan. Pikemminkin ymmärtäjiä, eli voi kun itselläkin olis paikka tuollaiselle. Kerrostalon pyöräkellari ei oikein ole sopiva paikka.
Moni on kysellyt hintaa ja on niitäkin, joita se ei ole hirvittänyt yhtään.
Täällä pääkaupunkiseudulla on noita vihreitä arvoja edustavia suhteellisesti eniten, joten ehkä sekin vaikuttaa. Opettajakollegani sanoi heti ostavansa minulta tuon Arcuksen pois, kunhan saan uuden version ajokuntoon. Nyt hän ajelee 15 vuotta vanhalla Transitilla. Toista autoa ei perheeseen tuon jälkeen tule, ja vaimo ajaa uudella Passatilla.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

ajou kirjoitti:

Ei minullakaan yli viiden huoden kinnerikokemuksella ole tullut köyhistelupuheita eteen, ei koskaan. Pikemminkin ymmärtäjiä, eli voi kun itselläkin olis paikka tuollaiselle. Kerrostalon pyöräkellari ei oikein ole sopiva paikka.

Terve, Arto. Sulla onkin tommoinen hifimalli :mrgreen: Luin muuten juuri kirjan, jossa sinä esiinnyit :wink:

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja ajou »

E-Cruiser kirjoitti:

Terve, Arto. Sulla onkin tommoinen hifimalli :mrgreen: Luin muuten juuri kirjan, jossa sinä esiinnyit :wink:

Oliko UB?

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

ajou kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Terve, Arto. Sulla onkin tommoinen hifimalli :mrgreen: Luin muuten juuri kirjan, jossa sinä esiinnyit :wink:

Oliko UB?

Jep.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Takaisin otsikon aiheeseen...

Hieman kyllä mietityttää ja ihmetyttää tuo verkkainen toimitustahti velojen osalta. Alihankkijalta saavat tavaraa melkoisen hitaasti ilmeisesti ulos, eli pullonkaula lienee siellä. Kysymyksiä alkaa vaan herättämään että riittääkö tuollainen liikevaihto pitämään yrityksen hengissä?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja PW »

jvuotila kirjoitti:

Takaisin otsikon aiheeseen...

Hieman kyllä mietityttää ja ihmetyttää tuo verkkainen toimitustahti velojen osalta. Alihankkijalta saavat tavaraa melkoisen hitaasti ilmeisesti ulos, eli pullonkaula lienee siellä. Kysymyksiä alkaa vaan herättämään että riittääkö tuollainen liikevaihto pitämään yrityksen hengissä?

Niin, kuituhommat varmast se hitain työ, eli kopan tekeminen. Kopat tehdään Romaniassa - halpaa mutta kuinka halpaa? Jos oon ymmärtäny oikein, samalla romanialaisella tehdään suurin osa euroopan kinnereistä, jääkö Hollantiin pelkkä kokoonpano?
Huippuvuosina taisivat valmistaa tuplamäärän, sitten uusien mallien suunnittelu tais viedä paljon kapasiteettia. DF:kin taidettiin kehittää tässä firmassa, ennen ku sen valmistus siirtyi muualle. Quatron kehitystyö heti perään :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: velomobiel.nl

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

PW kirjoitti:

Niin, kuituhommat varmast se hitain työ, eli kopan tekeminen. Kopat tehdään Romaniassa - halpaa mutta kuinka halpaa? Jos oon ymmärtäny oikein, samalla romanialaisella tehdään suurin osa euroopan kinnereistä, jääkö Hollantiin pelkkä kokoonpano?

Näin olen itsekin ymmärtänyt että Velomobiel.ro valmistaa noi härvelit. Ja onhan tuolla kuvia ainakin QV:sta ja DF:stä. Saukin muutaman vuoden takaisen Questin odotteluketjun täältä foorumilta lukaisin tuossa viikko-pari sitten ja siitä sain käsityksen että hyvin valmiiksi tekevät Romaniassa velot. Saukki kertoi saaneensa kuvan Romanian tehtaalta käytännössä täysin valmiista Questistaan ja ihmetteli että miksi ne vielä kuskataan Hollantiin eikä suoraan asiakkaalle Suomeen...

PW kirjoitti:

Huippuvuosina taisivat valmistaa tuplamäärän, sitten uusien mallien suunnittelu tais viedä paljon kapasiteettia. DF:kin taidettiin kehittää tässä firmassa, ennen ku sen valmistus siirtyi muualle. Quatron kehitystyö heti perään :?

Eli ovat myyneet DF:n valmistusoikeudet toiselle firmalle? Kaksi menestysmallia, ihme että ovat sitten kaupanneet oikeudet. Ehkä sillä rahoittaneet QV:n kehitystä. :?:

Vastaa Viestiin