Ilmanvastus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Ilmanvastus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Katselin tuosa TV:tä sieltä tuli mielenkiintoinen ohjelma Myytin murtajat. Siellä päälystettiin auto savella ja ajettiin koje ajo . Sen jälkeen tähän saveen tehtiin näitä tunnettuja kolfpallojen koloja . Oho kun taas ajettiin kojeajo , niin samanpainoisen auton poltoaine kulutus putosi 11%. Joka on mielestäni aika huima pelkän pinnan muorosta johtuvasta muutoksesta. Onkohan kukaan rakentanut Velomobiilia tällä periaatteella. :?:
Jostain olen lukenut joskus levykiekoista johon on tehty tämä ominaisuus . Paljonkohan ne pyörivät herkemmin , en muista sen vaikutuksen tuloksia. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmanvastus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolla jorin kommentti aiheesta http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=6&t=1091

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ilmanvastus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ei nyt juuri tähän asiaan liittyen, mutta otsikon alle kuitenkin sopii tämä juttu. Eli siis olivat saksan kinnerifoorumilla tehneet varsin ansiokasta insinöörityötä ja vertailleet Questia (Wim Schermerin katteella varustettu) ja Milan GT:tä rullauskokeilla. http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... lan.39023/ Saksaahan en ikävä kyllä osaa ollenkaan (jos olisi lukiossa tiennyt kinnerillä tulevaisuudessa ajavani niin ehkä olisi tullut luettua :wink: ), mutta google kääntäjällä koitin asiasta ottaa selvää. Rullauspatkän korkeuserot oli ilmeisesti ollet aika hyvin tiedossa, ja kinnerien ja kuskien painoerot oli tasattu punnuksilla. Gpsillä oli ilmeisesti seurattu nopeutta ja koerullailuja oli aina tehty kolme per tyyppi. Sitten excelillä oli laskettu nopeus/teho kuvaajat. Laitoin sen tähän mukaan. Tuo excel-pohja on myös ilmeisesti jaossa ja ymmärsin että koittavat tehdä siitä sellaisen että sitä osaa joku muukin kuin tekijä käyttää.

Olivat myös vertailleet Questia ilman katetta sekä uutta DF:ää yllättävin tuloksin. Tosin rullauspaikka ei ollut ilmeisesti ollut sama kuin Milanin ja Questin veratailussa. DF oli siis näissä kokeissa saanut heikompia tuloksia. Ilmeisesti testi DF:n etukiekot olivat olleet aivan pieleen säädetyt ja harittaneet/auranneet todella paljon.

No mutta mielenkiintoisia kokeita ja jatkoa näille varmaan seuraa muiden kinnereiden merkeissä, täytyy koittaa seurailla mitä tekevät.

Liitteet
0005 Quest MilanGT_p.jpg
0005 Quest MilanGT_p.jpg (87.25 KiB) Katsottu 2395 kertaa
Han nu
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Tammi 2015, 13:45

Re: Ilmanvastus

Viesti Kirjoittaja Han nu »

Minuakin kiinnostaa tuo "kolottaminen" (toimii autoilla kaupunkinopeuksissa!?). Mutta onko kukaan käyttänyt peruutuskameraa (taka)peilinä?

Vastaa Viestiin