Kinnerin osien tarkastuslista ennen ajoa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Kinnerin osien tarkastuslista ennen ajoa

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Murphyn lain mukaan laitteet hajoaa aina pahimmalla hetkellä.
Kerrataanpa tässä viestiketjussa asiat jotka pitää tarkastaa ennen ajoa ettei tule katastrofeja!

Ehdotan että tarkastus kannattaa aloittaa renkaiden paineen tarkastuksella, sitten jarrujen toimuuden testaamisella, ja siinä voi samalla tarkastaa kaikki pyörien ripustuksen ruuvit ja mutterit sekä jarruvaijeri. Mitäs muuta voisi tarkastaa?

Varsinkin tuo rumpujarrun runkokiinnitys kannattaa tarkistaa koska perjantana mun vasen rumpujarru hirtti kiinni yllättäen kesken pitkän alamäen aiheuttaen potentiaalisesti erittäin vaarallisen tilanteen. Syynä oli rumpujarrun torque arm:in irronnut pultti. Kun rumpujarrun runko eli jarrukengät ei ole enää kiinni iskarissa, niin seuraavan kerran jarruttaessa ne lähtevät silmänräpäyksessä pyörimään rummun mukana vetäen jarrukaapelin tiukasti akselin ympärille, aiheuttaen lukkojarrutuksen. Kiristynyt jarrukaapeli saattaa vielä nykäistä ohjaustangon kyseisen renkaan suuntaan... Selvisin onneksi vain oikeanpuoleisen maalipinnan tuhoutumisella ja parilla laastarilla. Kirjoitin raportin Questin valmistajalle velomobiel.nl:le, josta Allert vastasi ettei ole koskaan kuullut vastaavasta laiteviasta ja kehotti tarkastamaan pultit säännöllisesti ja käyttämään ruuvilukitetta.

Onko vielä jotain muuta tarkastettavaa? Vuosihuollosta voisi tehdä oman ketjunsa

KAI

Viimeksi muokannut kaitsu, 15 Heinä 2014, 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin osien tarkastuslista ennen ajoa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tjaa-@, ihan aina ei tule tarkastettua mitään kun hyppää puikkoihin... no jarrut kyllä kun vauhtia on kelannut sen 40 km/h ja mäki sen jälkeen varsinaisesti alkaa :mrgreen:

Rengaspaineet on yleisin mitä tulee katsottua ja välillä noita puslien välyksiä, mielipahan vuoksi nykyisin harvemmin :D Ajaessa tietysti tota seuraa herkällä korvalla ja ns. perstuntumalla ja aika tarkka hanuri on kehittynyt... ei mitään vahinkoja ole sattunut mutta on Mangoa tienposkessa aika paljon säädetty.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin