Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

HIp! Sain inspiraation vaihtaa kaikki kolme rengasta Milan SL:ään tiistaina illalla. Vehkeessä olivat siinä alunperin olleet Continental Grand Prix -renkaat, edessä 28-406 ja takana 28-559. Niillä on kaikilla ajettu nyt 8500 km suomalaisia karkeapintaisia asfalttiteitä.

Olikin jo aika vaihtaa renkaat: molemmissa eturenkaissa oli jo paikoitellen kankaat näkyvissä, vaikka Tire Wear -pisteet Conteissa vielä erottuivatkin. Pieniltä alueilta oli ohut vielä jäljellä oleva n. 0,5 mm paksuinen kumikerros delaminoitunut irti kudoksista ja paljastanut ne. Eli ajallaan tuli eturenkaiden vaihto. Takarenkaassa vastaavaa delaminoitumista ei ollut vielä näkyvissä, mutta vaihdoin myös sen saman tien.

Eturenkaat olivat helppo tapaus, koska renkaat saa yksipuoleisen pyöränripustuksen takia vaihdettua vannetta irrottamatta. Eka vei n. 15 minuuttia ja toinen sitäkin vähemmän. Kiva - 2/3 renkaanvaihdosta jo tehty alle puolen tunnin...

Sitten takarenkaan kimppuun - pyörä on ripustettu akselin molemmista päistä normaalien polkupyörien tapaan, joten pyörä pitää irrottaa kokonaan renkaanvaihtoa varten:

  • takavaihtaja pienimmälle rattaalle eli ysille
  • SRAM dualdrive suoralle kakkoselle
  • dialdriven clickbox irti takapäästä
  • kinneri kyljelleen
  • mutterit auki kinnerin mukana tulleella 15 mm:n lenkki/kiintoavaimella
  • pyörä veke kehdostaan
  • aika helppoa
  • ja renkaan vaihtoon, vaihto taas n. 15 min

Sitten pitäisi varmaan virittää pyörä takaisin paikalleen kehtoonsa... Hmm. Onnistuisikohan se tekemällä edelliset käänteisessä järjestyksessä?

  • öh?
  • mitähän kautta sen ketjun taas pitikään kulkea?
  • mallia pystäristä, jonka kannoin viereen nurmikolle kyljelleen niin kuin kinnerikin oli
  • pujottaa ja venkslaa, mutta pyörä ei vaan mene paikalleen
  • hakemaan taskulamppu, jolla pääsee näkemään pimeään pyöräkoteloon ja takavaihtajalle
  • eihän se ketju noin voi olla... mitenkäs sen saisi oikein, hmm?
  • tuumaustaukoja ja uudelleenyrityksiä... aikaa kuluu...
  • lopulta varmaan tunnin päästä kekkasin ketjut oikein, mutta
  • miksi akseli ei painu hahloihin kunnolla perille asti?
  • kas ketju menee jotenkin seiskalle eikä ysille, niin kuin pitäisi
  • ahtaassa kotelossa käsikopelolla yrittää saada ketjun oikealle rattaalle... aikaa kuluu...
  • no nyt, jospa se näin...
  • akseli ei vieläkään mahdu hahloihin, kun se on niinkuin liian leveä? 3 mm liian leveä? häh?
  • tuumausta... uudelleenyristystä... aikaa kuluu...
  • hmm, pitääköhän dualdriven vaatiman likitusprikan olla lainkaan vielä akselin mukana, sehän siitä akselista liian leveän tekee
  • jospa kokeilisi ilman prikkaa ja laittaisi sen vasta hahlon ulkopuolelle, kai sen on tarkoitus estää akselin kiertyminen tai jotain, estäähän se sen hahlon ulkopuoleltakin. kai?
  • kokeilemaan vielä kerran, pyörä ulos ja prikat pois
  • avot, nyt mahtuu akseli hahloihin
  • prikat akseliin ja muttereilla kiinni
  • kas, ei ole ihan suorassa, mitenkäs?
  • kinneri pystyyn, jolloin sen paino painaa akselin hahlojen pohjaan asti
  • mutterit kiinni
  • käsien pesu vie paljon aikaa, kun saippua ei tahdo tepsiä ollenkaan
  • lopulta keksin, että rasva lähtee paremmin näpeistä hieromalla niihin kunnolla halvinta osuuskaupan Xtra vartalovoidetta, johon rasva liukenee paremmin kuin saippuaan
  • koeajolle, jippii takapyörä pysyy mukana ja ratasvaihteetkin toimivat
  • pitäisiköhän kiinnittää vielä dualrammin clickbox, jos vaikka haluaisi käyttää sitäkin
  • kurvaan kotiin ja kiinnitän clicboxin
  • uudelleen koeajolle, kas dualrammikin toimii, jopa paremmin kuin ennen, koska nyt kolmosenkin saa päälle, kiva!
  • kotiin ja putsaamaan kauheita mustia rasvaisia kämmenenjälkiä kinnerin keltaisista kyljistä, kun niitä tuli tolkuttomasti takapyörän asennusta äheltäessä
  • sama Xtra vartalovoide tepsii hyvin myös kinnerin kylkiin yhtä lailla kuin omiinkin ;-)
  • lopulta valmista, mutta huomenna pitää vielä mennä tarkemmalle koeajolle, että värkit toimivat kunnolla torstaina aamulla

Eikä renkaiden vaihtoon kulunut kuin vajaat neljä tuntia! Valmista oli jo klo 21.50!

Tosin nopeutusta siihen saa, kun muistaa että

  • miten päin ketju kulkee rataspakan ympäri
  • vääntää ketjun sille ysille heti suosiolla pyörää asentaessa
  • dualrammin vaatimat prikat tulevat sitten ilmeisesti hahlon ulkopuolelle

Mutta nyt on siis upouudet Continental Grand Prix:it alla. Ja huomenna koajolle ja pakkaamaan Ecotrippiä varten.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Dual drive pitäisi olla kevennys vaihteella kun sen irroittaa eikä suoralla. Mä olen aina laittanut prikat ulkopuolelle, eli navan päät suoraan haarukan hahloja vasten. Mutta hyvä että vaihteet rupes toimimaan paremmin. Ketjua kun laittaa takas niin ketjua ei tarvitse saada juuri sille rattaalle takas jolla se oli kun sen kiekon ottaa pois, kunhan se on suunnilleen samassa kohtaan ja muistaa pyörittää katjuja vähän ennen kuin lähtee liikkeelle.

IsmoP
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Elo 2014, 11:51

Re: Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja IsmoP »

Olen uusi foorumilla, mutta renkaanvaihdosta yksi suositus:

Kannattaa vaihtaa pienimmälle (raskaimmalle) takarattaalle. Pyörää takaisin laittaessa takavaihtaja vastustaa vähemmän ketjun laittamista ja itselle on helpompi muistaa, mille rattaalle ketjua laittaa. Näin se on valmiiksi suorassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja jori »

IsmoP kirjoitti:

Olen uusi foorumilla, mutta renkaanvaihdosta yksi suositus:

Kannattaa vaihtaa pienimmälle (raskaimmalle) takarattaalle. Pyörää takaisin laittaessa takavaihtaja vastustaa vähemmän ketjun laittamista ja itselle on helpompi muistaa, mille rattaalle ketjua laittaa. Näin se on valmiiksi suorassa.

Tervetuloa foorumille! :)

Onko sinulla jo nojapyörä. Jos on, laita kuva "pyöräsi kuva"-ketjuun. Laita myös paikkakunta omiin tietoihisi, niin on helpompi keskustella, kun tietää mitä kannattaa ehdottaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

IsmoP kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa pienimmälle (raskaimmalle) takarattaalle. Pyörää takaisin laittaessa takavaihtaja vastustaa vähemmän ketjun laittamista ja itselle on helpompi muistaa, mille rattaalle ketjua laittaa. Näin se on valmiiksi suorassa.

Ihan totta. Asiaan toki vaikuttaa millanen nojakki on mihin kiekkoa joutuu irroittamaan ja takaisin laittamaan.

Just kiroilin mun etuvetosen kanssa kun ajoin kivenmurikkaan edellisellä lenkillä etusisuriin käärmeenpuremat... siinä kun on pikalinkku mutta se pitää ruuvata irti. Sitten saa taistella "luonnottomassa asennossa" takavaihtajaan nähden olevan navan pois etuhaarukan urasta. Jotta akselin saa tiukalle on siinä kaksi alunperin simpan kampisarjan lehtien alla ollutta 10mm:n prikkaa molemmin puolin välissä ja ne varisee hukkaan ja on sitten tiellä takaisin laittaessa.

Maasturissa on niin paljon helpompaa. Siinä on SRAM Type2 jossa on häkissä tappi jolla ketjun saa löysälle rengasta vaihtaessa. Muutenkin maasturin kiekkojen kanssa pelaaminen on helpompaa, tilaa on enemmän ja osin levyjarrujen ansiosta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Rengaskerta vaihdettu kinneriin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

HIp! Sain inspiraation vaihtaa kaikki kolme rengasta Milan SL:ään tiistaina illalla. Vehkeessä olivat siinä alunperin olleet Continental Grand Prix -renkaat, edessä 28-406 ja takana 28-559. Niillä on kaikilla ajettu nyt 8500 km suomalaisia karkeapintaisia asfalttiteitä.

Olikin jo aika vaihtaa renkaat: molemmissa eturenkaissa oli jo paikoitellen kankaat näkyvissä, vaikka Tire Wear -pisteet Conteissa vielä erottuivatkin. Pieniltä alueilta oli ohut vielä jäljellä oleva n. 0,5 mm paksuinen kumikerros delaminoitunut irti kudoksista ja paljastanut ne. Eli ajallaan tuli eturenkaiden vaihto. Takarenkaassa vastaavaa delaminoitumista ei ollut vielä näkyvissä, mutta vaihdoin myös sen saman tien.

Tuo siis heinäkuussa 2014...

Ja nyt sitten 28.6.2016 tarkistin kinnerin renkaat ja huomasin, että eturenkailla ei hirviä lähteä ajamaan lähes 500 km:n keikkaa Lowrideen Asikkalaan. Tire Wear -pisteet olivat vielä näkyvissä, mutta oikeanpuoleisessa renkaassa oli jo yhdessä kohtaa kankaat näkyvissä ohuen jäljellä olleen kumikerroksen delaminoiduttua irti kudoksesta. Vasen rengas oli vielä ok. Näillä oli nyt ajettu aika tarkkaan 6500 km, ja panin ne vielä talteen - kyllä niillä vielä kotinurkissa tonnin tai puolitoista ajelee.

Kinnerin ensimmäiset renkaat olivat olleet alla 8500 km. Se 2000 km lisää teki niistä ekoista renkaista pelottavan näköiset, kun kankaat olivat näkyvissä molemmissa renkaissa 4 - 5 kohdassa.

Vaihdoin nyt molemmat eturenkaat saman tien uusiin Continental Grand Prix -renkaisiin, 28-406 ja teräsvaijeriset.

Takarenkaassa taas ei vielä ole kankaat näkyvissä, joten elättelen toiveita, että se nyt ainakin tämän 500 km kestää. Otan kuitenkin mukaan taitettavan vararenkaan, Conti GP... Se kulkee kyllä hyvin mukana Milanin pyrstössä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin