Uusi WAW

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Näköjään WAW on kehittynyt. Joitakin selviä parannuksia näkyy olevan https://www.youtube.com/watch?v=0oURhBY1VKU

MetaPhrastic 2012

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyllä se videossa näyttää hyvältä, fiksulta ja siistiltä. Katon "kippaus" vaikutti tukevan oloiselta ja peilit hienolta. Mutta kuis korvausilma kuskille? maksaako reikä keulalle edelleen 200€ tai jotain sitä luokkaa? Samoin vilkkujen perään kyseleisin... Mut on se hieno, ulkonäön perusteella olisi helppo ostaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja PW »


Pidempi video samasta aiheesta, ei taida mitään uutta selvitä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pieter julkaisee kait piakkoin jotain tietoa uudesta wawista

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Pieter julkaisee kait piakkoin jotain tietoa uudesta wawista

http://recumbentrumours.blogspot.nl/201 ... w2014.html

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.velocraft.fi/suomi/waw
Teknistä tietoo ja hintoja, Velocraftin sivuilta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Vilkutkin saa, mutta hurja hinta, 639! Tulee toki ajovalot ja muutakin mukana.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

http://www.velocraft.fi/suomi/waw
Teknistä tietoo ja hintoja, Velocraftin sivuilta.

http://velocraft.fi/suomi/maksaerissa

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja Stapani »

http://velocraft.fi/suomi/maksaerissa

Hmmm......
onkohan kysymyksessä Resurs Bank shoppari?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Stephane Bowingin luvalla laitan tänne infoa WAW@2014:sta. Hän antoi erinomaisen vastauksen kun kysyin häneltä sähköpostitse, miten ketju ja rattaat on suojattu WAW@2014:ssa lialta. Tiivistetysti hän kertoo, että suunnitteilla on kotelo, joka erottaa takarenkaan voimansiirrosta. Vastauksissa puhutaan kuvien kääntämisestä 90 astetta. Käänsin ne valmiiksi, jotta arvon lukijä välttää niskajumpan.

Alla häneltä kysymäni kysymykset ja niiden vastaukset:

Q: The rear tire is 100% isolated from the middle module, so tire can't toss dirt and water to the back of the seat when it's spinning?

A: Yes, this is well Isolated and no mud or water goes from the rear wheel to the back of the seat. There is only on the bottom a tunnel of 2 cm x 2 cm trough which the chain goes form the back to the rear. There are 3 holes in the bottom of this tunnel to get rid of water and mud sipping in (this is however not a perfect solution for very muddy and wet roads, see second point). On the pictures taken form the back to the front you see the rear wheel and the tunnel for the chain going to the front of the bike. On picture is without wheel but with chain, the other with chain and without wheel. Turn the pictures 90 degrees clockwise to see them in the normal position.

Kuva
Kuva

Q: Are cassette, chain and derailleur 100% isolated from the rear tire that inevitably spreads dirt and water to it's surroundings?

A: Not today. Till now we offered to mount a classical bike mudguard to direct most of the water and mud back outside but it has limited effect and chain and tunnel under gets dirty if the WAW is used on dirty roads. I am working on a solution and can already show you the pictures of the prototype. Two laminated parts that will separate the chain, cassette and derailleur (clean part) form the wheel (dirty part). I have this weekend been mounting the first part which is fixed inside the rear wheel case. The final first part will be shorter then on the pictures. The second part will be removable so that you can easily access all components and still use the possibility to make the WAW compact for transport reasons. Creating this second part is now on the agenda. Time to have all ready for commercialization should be 2 months from now.

Kuva
Kuva
Kuva

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko Joensuuhun tulossa toinen Waw?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Esimmäisestä YouTube-videosta näkyy, että ajaja näkee edessä maan pintaan vasta usean kymmenen metrin etäisyydellä; kameran sijainti näyttää vastaavan ajajan silmäkorkeutta. Asvalttikolojen, lätäköiden ja lasinsirpaleiden havaitseminen on vaikeaa. Kun hytin katto on käytössä, ei päätä edes voi kohotella.

Ihmettelen, miksi etukatteen vakoa ei ole tehty huomattavasti syvemmäksi. Syventämällä vakoa näköetäisyydeksi on mahdollista saada 3...5 m, mikä riittää esteiden varomiseen. Ajamisen kannalta ei katteessa tarvita polvien välissä pystytilaa, vako voisi olla paljon syvempi. Vaon alaosa voi olla kapea, ehkä 10 cm, kunhan hieman levenee ylöspäin. Polvet ovat joka tapauksessa harallaan polkimien leveydestä johtuen eikä välitilaa tarvita mihinkään. Sivu-vastatuulivastukseen vaolla saattaa olla jonkin verran vaikutusta, mutta luultavasti varsin vähän.

Olisi kannattanut hieman miettiä, ennen kuin kallis muotti tehtiin. Muutenkin olen ihmetellyt useimpien kinnereiden turhhan pulleita keulia.

Esko

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nopeuden ehdoillahan nuo maattavat kinnerit on tehty. Silloin kun ajetaan yli neljääkymppiä tasaisella ja (ala)mäissä paljon kovempaa, ei lähelle tarvi nähdäkään eikä sitä kannata suunnittelussa huomioida. Asiointiajoon kannattanee valita joku muu malli.

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Silloin kun ajetaan yli neljääkymppiä tasaisella ja (ala)mäissä paljon kovempaa, ei lähelle tarvi nähdäkään eikä sitä kannata suunnittelussa huomioida. Asiointiajoon kannattanee valita joku muu malli.

Kyllä on tarpeen! Asiointiajossakin on alamäkiä, joissa nopeus nousee itsestään yli 40 km/h. Ainakin Helsingin seudulla on syytä nähdä lasinsirut, halkeamat ja töyssyt, koska renkaat ovat samanlaiset sekä spiiduille että "asiointi"-pyörille ja vanhojen väylien kunto huononee koko ajan. Talvi 2013-2014 kohteli kovin kourin kevytliikenneteitä (onneksi on tehty joitain korjauksiakin).

Esko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi WAW

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lyhyillä kammilla keskiön saisi alemmas ja kun polvet ei polkiessa käy niin koukussa niin keulaa voisi madaltaa lisää.
Kolmi- tai useampi pyöräinen on ainoa paikka missä mielestäni on aina syytä suosia lyhyitä kampia. Ei tietenkään auta jos kinneri suunnitellaan 175kammille ja sitten vaihdetaan 120...
Mun polvilla ei voi polvet levällään polkea, joten tuollainen oja konepellissä ei ole toimiva ratkaisu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin