Quatrevelo

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Siinä sanotaan että avoimet pyöräkotelot on räätälöity juuri tietylle yhdelle ainoalle rengaskoolle. Jos käyttäjä haluaa vaihtaa jousituksen tyyliä niin avokotelossa renkaan päälle voi jäädä sellainen ikävän näköinen tyhjä tila. Umpikoteloisessa ulkonäköä ajatellen ajaja siis saa käyttöönsä molemmat jousitustyylit, eli pitkän ja pehmeän, tai lyhyen ja kovan jousituksen.

Kun kotelot ovat suljetut, niin kinneri on vähän leveämpi. Virtaviivaisemman muodon ansiosta ilmanvastus voi hyvinkin olla silti sama kuin pienemmässä, mutta avokoteloisessa mallissa. Kinneri on myös sisältä tilavampi kuin avokotelomalli.

Myös renkaiden leveydessä kaikki (avokoteloisen mallin) vaihtoehdot käyvät. Lisäksi umpikotelomalli on vain vähän leveämpi kuin 75cm (huom. Quest 76,5 cm) joten sillä voi ajaa autojen seassa Alankomaissa pyöräteiden käytön sijaan. Päättelin tästä että jos olisi liian leveä niin sit ei saisi mennä autotielle. (Edit: just päinvastoin vissiin, ei saa olla alle 75 cm)

Viimeksi muokannut rutunen, 14 Touko 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

Sain ensin tekstistä käsityksen ett Quatroon voi valita myös avokotelot mutta tuossa kai vaan kehuttiin suljetun kotelon ominaisuuksia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja rutunen »

PW kirjoitti:

Sain ensin tekstistä käsityksen ett Quatroon voi valita myös avokotelot mutta tuossa kai vaan kehuttiin suljetun kotelon ominaisuuksia.

Rivien välistä sain minäkin sen käsityksen että Quattro tulee suljetuilla ja vain suljetuilla ja yllä oli perustelu miksi se on siihen parempi.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta :?
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyselin myös tämän nopeutta verrattuna Questiin, väittää lähes yhtä hyväksi kuin Questin - mitä tuo sitten tarkoittaa.
Painoa en oo löytäny, enkä jostain syystä saanu siihen sähköpostillakaan vastausta :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

rutunen kirjoitti:

Myös renkaiden leveydessä kaikki (avokoteloisen mallin) vaihtoehdot käyvät. Lisäksi umpikotelomalli on vain vähän leveämpi kuin 75cm (huom. Quest 76,5 cm) joten sillä voi ajaa autojen seassa Alankomaissa pyöräteiden käytön sijaan. Päättelin tästä että jos olisi liian leveä niin sit ei saisi mennä autotielle.

Niillä on Alankomaissa sellainen hassu säännös, että jos kinneri on alle 75 cm leveä, sillä ei saa ajaa autotiellä vaan on pysyteltävä kelvillä (jos sellainen on). Tämän takia Questit tuppaavat olemaan hieman leveämpiä kuin tuo 75 cm.

Meillä Suomessahan on käytössä vielä tuotakin hassumpi säännös: vaikka kinneri olisi kuinka leveä, sillä pitää ajaa kelviä, jos sellainen on. Onneksi sääntöä ei valvota...

Lisää leveyksistä: seuraava merkittävä raja on 80 cm, joka on ovien leveys, jos vaikka haluaisi kinnerinsä sisätiloihin suojaan. Sitten tulee mitta 125 cm, joka on useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys EU:n säännösten mukaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta :?
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan :?

Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta :?
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan :?

Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.

Mutta miksi sen pitää olla takaa kapeampi. Hyöty on kyseenalainen myös aerodynamiikassa, sillä laminaarivirtaus menetetään varmemmin kapenevalla kyljellä. Vain perinteinen kolmipyöräisen estetiikka on se, josta joudutaan luopumaan, jos raideväli on sama edessä ja takana. Meillä täällä lumen ja jään keskellä tehdään nelipyörät samalla raidevälillä sekä edessä että takana. :wink:

Jotenkin näin:

Liitteet
Quattrovelo=.png
Quattrovelo=.png (123.89 KiB) Katsottu 5695 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta :?
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan :?

Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.

Mutta miksi sen pitää olla takaa kapeampi. Hyöty on kyseenalainen myös aerodynamiikassa, sillä laminaarivirtaus menetetään varmemmin kapenevalla kyljellä. Vain perinteinen kolmipyöräisen estetiikka on se, josta joudutaan luopumaan, jos raideväli on sama edessä ja takana. Meillä täällä lumen ja jään keskellä tehdään nelipyörät samalla raidevälillä sekä edessä että takana. :wink:

Jotenkin näin:

Sitä minäkin ihmettelen :? Ehkä tässä on hyvä syy jättää koko sätös ostamatta kun eivät osaa tehdä miun mielen mukkaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Sitä minäkin ihmettelen :? Ehkä tässä on hyvä syy jättää koko sätös ostamatta kun eivät osaa tehdä miun mielen mukkaan :mrgreen:

Olen samaa mieltä. Ainoa syy ostaa joku tuote, jossa on vikoja ja jonka itse osaa tehdä paremman, on niin halpa hinta, ettei kannata itse ruveta. Hintaraja riippuu omista taidoista ja mahdollisuuksista ja on tietenkin jokaisella omansa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja PW »


Nyt ensimmäinen Quatro lähdössä asiakkaalle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: nelipyörä Quest

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:


Nyt ensimmäinen Quatro lähdössä asiakkaalle.

Ja täällä ensimmäiset kokemukset siitä. Tosin ranskaksi. http://velorizontal.bbfr.net/t19130p275 ... -a-4-roues#
Tuosta Googlen englanniksi kääntämä versio: https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url

Painoa uudella QV:llä näkyy olevan 34 kg. Siinä on ilmeisesti jarrut joka pyörällä ja ohjaus kahvassa yksi jarruvipu enemmän, kuin on totuttu näkemään Velomobiel.nl:n pyörissä. Tässä ei taida olla etuvaihtajaa ollenkaan?

p1000813.jpg
Nopeusvertailu. QV vs. Milan SL
Nopeusvertailu. QV vs. Milan SL

Vähän jää nopeudessa Milanille, mutta ei paljon.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quattrovelo

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Seuraavalta sivulta löytyi kuvia tavaratilasta ja kuljetuskapasiteetista.

En ihan ymmärtänyt, että saiko se oikeasti nuo kaikki mahtumaan tuonne perälle?

Tavaraa
Tavaraa
Menikö sinne muka nuo kaikki?
Menikö sinne muka nuo kaikki?

Mutta on sielä silti aika paljon näköisesti tavaratilaa.

p1000824.jpg
p1000821.jpg
p1000822.jpg

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Quattrovelo

Viesti Kirjoittaja vph »

Saukki kirjoitti:

En ihan ymmärtänyt, että saiko se oikeasti nuo kaikki mahtumaan tuonne perälle?

Alkuperäiskielisen tekstin mukaan kyllä sai mahtumaan ja vielä jäi mukavasti tilaakin.

Ihmettelyä:

Aika "alkeellinen" taka-akseliston tuenta tuossa: panhard tangolla, vieläpä hyvin lyhyellä sellaisella, tuettu jäykkä akseli. Joku watt-nivel ei olisi juuri monimutkaisempi, eikä edes paljoa painavampi, mutta ei liikkuisi sivusuunnassa jouston mukaan. Toi nykyinen rakenne on jotenkin kunnianhimoton, lankomiehen kanssa itte tehdyn oloinen?

Miksi ihmeessä taakse on laitettu levyjarrut, kun edessäkin on kuitenkin vain rummut. Noi kopan sisällä, siellä keskellä olevat mekaaniset levyjarrut on varmaan tosi kivat huollettavat. Tarttee varmaan purkaa koko akselisto ulos tuolta, että saa levyt vaihdettua?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quatro velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Eka Quatro Suomessa :mrgreen: Onnea Urpo!
Eiks tän voi kirjata Suomen rekisteriin :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin