Polkuauto Ruotsista, Podride

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Unohdit varjot.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Pastori kirjoitti:

Unohdit varjot.

En huomanut Kolilla mitään varjoja. :lol:
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämä näyttää etenevän.

"Hello there, a quick update for you before the weekend.

The 3D computerized model of PodRide is progressing well, but there are still many problems yet to solve. As mentioned in a previous communication, after the 3D model is finished we then need to prepare several hundred 2D drawings which the factories use to accurately manufacture the many components of PodRide.

The PodRide frame has been redesigned completely. The original PodRide was hand made with square steel tubing. The new frame is 100% aluminium, and primarily using round tubing.

After designing the front section of the frame in round tube, we have changed that item again - the final design for that component is with rectangular tube. This was done to reduce complexity, welding, and simplify the attachment of the motor/crankset.

The original PodRide prototype was one large welded frame. The new design has a front and rear section of the frame, which bolt together. This design change was done to reduce the packing size and make it much more economical to ship PodRide.

Whilst there is still plenty of work to finalize on the 3D model, we have begun producing 2D drawings of the core frame components to allow our manufacturer to start producing a prototype sample of the new design.

(This image is a 2D drawing of the front part of the frame, one of the most simple components.)"

Lähde:

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämän kaltaiset huhuilut antavat tällekin konseptille toivoa.

Herra X kyselee facebookissa: "Harkitsen auton korvaamista sähköfillarilla Helsingissä. Onko olemassa jotain kulkuvälinettä, joka olisi laillisesti polkupyörä, saisi käyttövoimansa sähköstä (helposti kotiin ladattavaksi mukaan otettavat akut), mutta olisi silti kopillinen, kuten auto (suoja sateelta, ei tarvitse lämmitystä)?"

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Podride ei kyl kankaisella kopillaan täytä tätä, mut se Sinlair C5 uusi versio taitais.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kannattaa ottaa yhteyttä täällä nimimerkki ajou -kotimaisuusaste on suurempi ja heti voi tehdä kauppaa.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

vaaka kirjoitti:

Kannattaa ottaa yhteyttä täällä nimimerkki ajou -kotimaisuusaste on suurempi ja heti voi tehdä kauppaa.

http://arcusvelomobile.com/
Ja Leitra voisi olla myös sen tyyppinen mitä kysyjä "ehkä" etsii? http://www.leitra.dk/news.php

Wacky kirjoitti:

Podride ei kyl kankaisella kopillaan täytä tätä, mut se Sinlair C5 uusi versio taitais.

Kaipa se vaatimukset täyttää jos luvataan että on: "full fabric body to keep dry and warm in all-weathers".


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti:

Podride ei kyl kankaisella kopillaan täytä tätä, mut se Sinlair C5 uusi versio taitais.

Podridesta oli enemmän kiinnostunut kuin yhdestäkään esitellystä kuitukinneristä. Toki ei tiedä vielä hintaa. Kuitukinnereissä suurin ongelma tuntui olevan nimenomaan hinta. Podridessa tämä on myös mahdollinen ongelma.

vaaka kirjoitti:

Kannattaa ottaa yhteyttä täällä nimimerkki ajou -kotimaisuusaste on suurempi ja heti voi tehdä kauppaa.

Em. mainittu hinta on ongelma. Sitä se on myös minulle. Autoni ei maksa kuin 4000 euroa. Se ei ole myöskään ulkoisesti minun silmääni sopiva.

Jarcco kirjoitti:

Ja Leitra voisi olla myös sen tyyppinen mitä kysyjä "ehkä" etsii? http://www.leitra.dk/news.php

Hinta.

Tässä tulikin mainittua kolme kinnerin perusongelmaa. Hinta, hinta ja hinta.

Viimeksi muokannut janx, 19 Helmi 2017, 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Tässä tulikin mainittua kolme kinnerin perusongelmaa. Hinta, hinta ja hinta.

Mikä on sietoraja hinnan suhteen?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Köyhäst vaan kaikki tuntuu kalliilta: Minulla on harvoja periatteita se, että harrastusvälineihin ei lainaa oteta. Näin ollen on motskarit ja veneet jääneet hankkimatta, kun ei niitä välttämättä tarvitse.

Jos kinnerillä voisi korvata auton, niin 5-6 k€ ei olisi mahdoton hinta. Nyt ei vaan näin ole.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

janx kirjoitti:

Tässä tulikin mainittua kolme kinnerin perusongelmaa. Hinta, hinta ja hinta.

Hmm, lasketaanpa: kinneristä ei tarvitse maksaa joka vuosi ajoneuvoveroa, sanotaanko 250 e/a.

Sitä ei myöskään tarvitse katsastaa vuosittain, jolloin säästyy 2 x 30 e/a. Kaksi kertaa siksi, että vanhaa autoa pitää käydä aina näyttämässä insinöörille kaksi kertaa, ennen kuin se saa leiman.

Auto täytyy myös vähintään liikennevakuuttaa: 850,79 e/a (tämä vanhasta Almerastani). Toki siitä voi saada jonkinverran alennusta bonuksina. Joku voi myös haluta autoonsa kaskon, joka tekee 679,99 e/a (ja toki siitäkin voi saada alennusta bonuksina).

Autolla on siis 1840,78 e/a vuosittaiset kustannukset, joita kinnerissä ei ole. Ja vielä: jos auto sattuu olemaan dieselvehje, niin siitäkin joutuu maksamaan veroa, sanotaanko 400 e/a. Eikä pidä myöskään unhoittaa sitä, että autoon pitää ostaa polttoainetta: jos sillä ajaa vaikka 10000 km/a ja se syö bensiiniä 7 l/100 km (niin kuin entinen Almerani söi), bensaa kuluu 700 l/a, a 1,42 e/l = 994 e/a.

Tietenkin myös kinnerin haluaa vakuuttaa, niin kuin autonkin. Kinnerin vakuutus on 32,22 e vuodessa.

Näin vanhakin auto maksaa vuodessa 2800 e enemmän kuin kinneri. Kymmenessä vuodessa kinneri tulee siis 28000 e halvemmaksi kuin vanha auto. Ei siinä joku 8000 e uudesta kinneristä paljon tunnu.

Laskelma olisi vieläkin epäedullisempi autolle, jos mukaan otettaisiin auton arvon alenema, korjauskulut ja muutkin käyttökulut kuin bensiini: 100000 kilometrin aikana pitää vaihtaa jo öljyt ja putsari, renkaat, tulpat, ilmansuodatin, iskunvaimentimet, jarrupalat ja pari jarrulevyä sekä pakoputki...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei mulle Nissanin pito noin paljoa maksa, mutta se onkin uusi Almera (n16) :mrgreen:
Kalliimmaksi se kuitenkin tulee kuin kinneri, joskin kinnerillä ei voisi sitä korvata. Ne ajot ajan jo pyörällä ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

100000 kilometrin aikana pitää vaihtaa jo öljyt ja putsari, renkaat, tulpat, ilmansuodatin, iskunvaimentimet, jarrupalat ja pari jarrulevyä sekä pakoputki...

Ja kinneriin ei mitään? ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

100000 kilometrin aikana pitää vaihtaa jo öljyt ja putsari, renkaat, tulpat, ilmansuodatin, iskunvaimentimet, jarrupalat ja pari jarrulevyä sekä pakoputki...

Ja kinneriin ei mitään? ;)

Taisit ymmärtää väärin. Laskelmassahan ei otettu huomioon mitenkään mitään korjauskuluja auton osalta. Arihan kirjoitti nimeomaan:

ajarmala kirjoitti:

Laskelma olisi vieläkin epäedullisempi autolle, jos mukaan otettaisiin auton arvon alenema, korjauskulut ja muutkin käyttökulut kuin bensiini: 100000 kilometrin aikana pitää vaihtaa jo öljyt ja putsari, renkaat, tulpat, ilmansuodatin, iskunvaimentimet, jarrupalat ja pari jarrulevyä sekä pakoputki...

Vai haluatko sanoa, että kinnerin korjauskustannukset ovat autoa suuremmat. Puhumattakaan arvonalenemasta. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joku vois tehdä listan mitä kinneriin pitää ensimmäisen 100tkm aikana tehdä. Monenlaista remonttikertomusta täällä on, mutta yhtään yhteenvetoa kustannuksista ja työtunneista en ole nähnyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin