Polkuauto Ruotsista, Podride

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, jos tää olis autonkorvike, ni nojapyörä pitäs olla hauskanpitoon :mrgreen: Voipi olla, ett 60kg laitetta ei kauheen kiva oo pitempää matkaa polkee.
Itselleni ei taida sopia noin pystyasento, tuota omaa kinnerin penkkiä säätäessäni huomasin, ett parinkilsan jälkeen alkaa paikat puutua - nojallaan ei.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.

Melkein menisin väittämään, että ei ole edes pystypyöräilijän ilmanvastus tuolla kopilla. Pysypyöräilijän poikkipinta-ala on hieman pienenmpi, mutta vastuskerroin noin 1. Tuolle muodolle arvelisin vastuskertoimeksi jotain 0,6 paikkeilla, joten aika samoihin menee pystypyörän kanssa. Paino tietysti haittaa, mutta eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.

Melkein menisin väittämään, että ei ole edes pystypyöräilijän ilmanvastus tuolla kopilla. Pysypyöräilijän poikkipinta-ala on hieman pienenmpi, mutta vastuskerroin noin 1. Tuolle muodolle arvelisin vastuskertoimeksi jotain 0,6 paikkeilla, joten aika samoihin menee pystypyörän kanssa. Paino tietysti haittaa, mutta eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Siinä menettää polkupyörän edut joka voi taas olla aika haitaksi kun joutuu ajamaan ruuhkaisilla väylillä muiden moottoriajoneuvojen kanssa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Akku lopahtaa äkkiä, kun on painoa ja tehoa. Lyhyt toimintamatka on vielä suuri harmi sähköpyöräilyssä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Akku lopahtaa äkkiä, kun on painoa ja tehoa. Lyhyt toimintamatka on vielä suuri harmi sähköpyöräilyssä.

Akku kuluu tosiaan kuluu nopeammin painon takia. Kulutus riippuu vastuksista, ei moottorin nimellistehosta. Se on tietenkin selvää, että lumihangessa ei pitkälle pötkitä alle kilowattitunnin akulla. :(
Tavallisen ihmisen vuorokausittaisetajelut jää 90% päivistä alle 50 km. Siihen kun mitoittaa akkukapasiteetin, että tuon pääsee kevyesti, niin eiköhän tuota sähköapua piisaa. Laturit tulee kehittymään ja pikalataaminen tulee myös sähköpyöriin mahdolliseksi monissa paikoissa. Jos oikein säädetään, niin fillarin akun saisi 16A pistorasiasta ladattua tyhjästä täydeksi vartissa. Sitten sellaisella viiden minuutin apupotkulla voisi aina ajella parikymmentä kilometriä lisää. Kun sähköautoilu lisääntyy tähän sopivia pisorasioitakin alkaa löytyä myös matkan päältä. Tulevaisuus on sähköajoneuvojen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Kulutus riippuu vastuksista, ei moottorin nimellistehosta.

Välillisesti riippuu, koska jos tehoa on tarjolla niin sitä myöskin käytetään. Varmasti.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Härski »

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?

Samaan hukkuu kuin mitä esim. tehokkaissa autoissa, eli tarpeettoman (?) vauhdikkaaseen kiihdyttelyyn. Koska kerran voi Kuva.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RE: Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
Härski kirjoitti:

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?

Samaan hukkuu kuin mitä esim. tehokkaissa autoissa, eli tarpeettoman (?) vauhdikkaaseen kiihdyttelyyn. Koska kerran voi Kuva.

Ei huku kiihdyttämiseen ylimääräistä autollakaan, jos maksiminopeutta ei ylitetä eikä toisaalta jarruteta vauhtia pois. Edellyttäen tietenkin, että vauhdikas kiihdyttely ei ole niin kovaa, että renkaat sutii. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja tm »

Teoriassa noin, mutta mm. isot virrat + huono hyötysuhde paikaltaan lähdettäessä -> sähköä kuluu. Rauhallisemmin kiihdyttäen akku hiipuu hitaammin.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Härski »

Itseasiassa autokoulun taloudellisen ajamisen kurssilla nimenomaan opetetaan kiihdyttämään ripeästi taboitenopeuteen. Ymmärtääkseni perustuu polttomoottorin parhaan hyötushde(vääntö)-alueen tehokkaaseen käyttöön.

Sähkö- ja ottomoottorien vertaaminen on tässäuhteydessä vähän hionoa, niiden erilaisten huötysuhteen vuoksi.

(Kauheesti virrrheitä tässä kässärrissä!) =)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja tm »

No pääpointti meikäläisellä kuitenkin oli, jos tehoa on käytettävissä, niin sitä helposti myös käytetään, ylimääräiseen kiihdyttelyynkin. Ja ylämäissäkin voi kulkea helpommin maksimivauhtia kuin heikommalla moottorilla.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Tänään kun ajelin Kehä1:stä hitaimmillaan 7 kmh, niin mietin, että kyllä se 25kmh kelpaisi ajaa tuolla tyhjiä kevlejä.

Uutta testivideota tullut:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Osallistuin Podriden facebook-sivuilla kuvamanipulaatiokilpailuun (lukeminen ei vaadi tunnuksia). Tässä luomukseni :lol: ja linkki, jos haluaa tykätä (tykkääminen vaatii tunnuksen).

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin