Sivu 1/11

Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 12:24
Kirjoittaja Jarcco

Facebookin puolella on tästä keskusteltu. Laitetaan tänne foorumin puolellekin turinointi käyntiin. Jotenkin kivempi täällä näitä keskusteluja käydä kuin Facessa, josta kaikki tiedon kaivaminen on vaivalloista.
Polkuauton suunnittelija etsii yhtiökumppania, Tuossa ruotsista käännetty lainaus:
Projektin tavoitteena on siis kehittää ja edistää pyöräilyä ympäristöystävällisenä auto, käytännöllinen ja edullinen kulkuväline. Nyt etsin ihmisiä ja organisaatioita, jotka haluavat tulla osaksi hanketta.
Teknistä tietoa:
Korkeus: 180cm
Leveys: 75cm
Korkeus: 145cm
Istuimen korkeus: 50cm
Paino: 70kg
Rengaskoko: 20"
Akseliväli: 88 cm
Kääntösäde: 1,75 m
Moottori: 250W, nopeus: 25 km/h
http://www.jmk-innovation.se/


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 12:36
Kirjoittaja jviirret

Näpärän näköinen. Kääntösäde on lyhyen akselivälin vuoksi järkevä vaikka eturenkaat ei juuri kääntyisikään. Kostautuu tosin kovemmassa vauhdissa :(

Jukka


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 12:41
Kirjoittaja Jarcco

Nii, kovin kovaahan tuolla ei pääse, moottorilla 25 km/h asti ja sen yläpuolella pitää taistella 70 kiloa ja suurehkoa ilmanvastusta vastaan. Mutta asiointiin varmasti soiva peli :) Hmm, jos olisi puoli metriä pitempi niin mahtuisi tavaraakin mukaan.


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 17:15
Kirjoittaja irakas

Kyllä on vähän pökön näköinen ja liian painava. Tarttis decigneriä!


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 18:11
Kirjoittaja J-Drums

En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 22:11
Kirjoittaja tm
J-Drums kirjoitti:

En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.

Eiköhän tuossa ole käynyt niin, että paino on vaan päässyt karkaamaan isoksi rakentelun edetessä.

Tavoitteenahan tuossa oli kaiketi saada kuljettua 30 kilsan työmatka ilman isompaa hikoilua. Riittävällä akkukapasiteetilla onnistuu, vaikka olisi painavakin.

Nopeus on kaupunkioloissa klv:llä toisarvoinen juttu, 25 km/h on monesti riittävä tai jopa liikaa. Ja riittää se monille maantielläkin.
Korkeus on plussaa näkemisen ja näkymisen kannalta, ja helpottaa myös jalkautumista.

Käyttötarkoituksesta ja -ympäristöstä sekä kuskin mieltymyksistä sitten riippuu, onko tuo paras vaihtoehto vai kenties se sähkö-Mango (joka ei kyllä ole kaupunkiliikenteessä parhaimmillaan). Kalliimpi se Mango ainakin on...


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 22:57
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:
J-Drums kirjoitti:

En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.

Eiköhän tuossa ole käynyt niin, että paino on vaan päässyt karkaamaan isoksi rakentelun edetessä.

Tavoitteenahan tuossa oli kaiketi saada kuljettua 30 kilsan työmatka ilman isompaa hikoilua. Riittävällä akkukapasiteetilla onnistuu, vaikka olisi painavakin.

Nopeus on kaupunkioloissa klv:llä toisarvoinen juttu, 25 km/h on monesti riittävä tai jopa liikaa. Ja riittää se monille maantielläkin.
Korkeus on plussaa näkemisen ja näkymisen kannalta, ja helpottaa myös jalkautumista.

Käyttötarkoituksesta ja -ympäristöstä sekä kuskin mieltymyksistä sitten riippuu, onko tuo paras vaihtoehto vai kenties se sähkö-Mango (joka ei kyllä ole kaupunkiliikenteessä parhaimmillaan). Kalliimpi se Mango ainakin on...

Hyviä ideoita ja selvästi spatiaalisesti lahjakas kaveri. Lujuusopilliset seikat ovat rakenteissa heikommin hahomtettuja, mutta perusideat toimivat hyvin. Paljon tuttuja ideoita mm. Sakarin tuotannosta ja muutamia aivan uusiakin. Minä ihastuin tuohon polkimet oikeassa asennossa pitävään kuminauhaviritykseen kolmipyörässä ja kangasrakenteiseen katteeseen kinnerissä. :)
Kinnerin hinta, jos on alle Mangon hinnan on kyllä selvästi alakanttiin arvioitu.


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 23:44
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

...Kinnerin hinta, jos on alle Mangon hinnan on kyllä selvästi alakanttiin arvioitu.

Joo, eipä ollutkaan, hinta-arviot meni sanatarkasti näin:
"The bicycle cars I have found is between 6000-12000€ (three -wheeled with fiberglass bodys). These are fine buils with exclusiv materials and manufactured in small series which led to high prices. Unfortunately, I think my bike car would be almost as expensive. But if you would make a large serie of a bicycle car, I think it would cost between 2000-3500€ to customers."

Eli haikaillaan (jälleen kerran) isompien sarjojen perään. Aika paljon pitäisi yksityiskohtia hioa, että olisi helposti (edullisesti) rakennettavissa noin niinkuin kaupallisessa mielessä.

Kangaskoria ihastelin minäkin, vaati vaan harmillisen paljon putkikehikkoa "ruodoksi".


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 08:18
Kirjoittaja E-Cruiser

100kg-kuljettajan kanssa tuo laite painaa 170kg, eikä liikahda kyllä 250 todellisella, mitatulla moottoriwatilla juuri minnekään. Polkea saa hattu kuumana, ja hyvä jos sittenkään pääsee ylämäet.
Tuo vaikuttaa lähinnä sopivalta vanhuksille kauppareissuille. Pysty ja korkea, helppo mennä sisään ja ulos ja neljä pyörää tarjoaa hyvän tasapainon. Toisaalta heikko vanhus ei kyllä tuota jaksa polkea.
Aika järjetön konstruktio, suoraan sanottuna. Korkea painava tötterö lyhyellä akselivälillä. Jollain 2000W-moottorilla saattaisi toimia pappamopon korvikkeena vanhuksille. Nuoremmille tuo konstruktio on niin epäurheilullinen, että harvaa varmaan kiinnostaa.


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 09:50
Kirjoittaja PW

En tuota ulkonäköö moittis, ei tietyst niin seksikäs ku nyky sukkulakinnerit mutt kuten todettu, käyttötarkotus on eri tai ainakin painotukset tarpeissa - mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:
Kompakti mutt painoo on kyllä kertyny, siihenkin suunnittelu auttas - pitääkö myös karsia joistakin vaatimuksista?
Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 10:46
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:

Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:

Rekisteröinnistä vapaa mopoauto, kyllä kai tällaiselle kysyntää voisi olla :roll: Ei tarvi mennä valtatielle kun saa ajella pyörätiellä, eikä ole katsastus-, rekisteröinti-, ajokortti- eikä liikennevakuutuspakkoa.

Jukka


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 11:08
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:

Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:

Rekisteröinnistä vapaa mopoauto, kyllä kai tällaiselle kysyntää voisi olla :roll: Ei tarvi mennä valtatielle kun saa ajella pyörätiellä, eikä ole katsastus-, rekisteröinti-, ajokortti- eikä liikennevakuutuspakkoa.

Jukka

Vois varmaan miunkin mielestä mutt käytännössä, voiko tämänkaltainen kinneri nousta nopeemmin myynti hitiksi kuin sukkulakinnerit? Niitä on valmistettu vissiin reilu 10 vuotta, Velomobiel.nl ilmottaa valmistaneensa tänä aikana reilu 1000 kinneriä :roll: erimalleja - ei oo sarjatuotantoo, eikä tule sen etuja.
Leitra on miusta aikalailla samanlaiset vaatimukset täyttävä kinneri kuin tämä - kompakti, helppo mennä sisään, voi laittaa sähköavun, mahtuu tavaraa ja jopa lapsi kyytiin. Paljonkohan niitä on myyty?


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 11:56
Kirjoittaja E-Cruiser

Tuossa ei ole mainittu pituutta, mutta akselivälistä arviolta kuvan mukaan laskien tuon pituus on metri, vähän yli. Tuo katto ei vaikuta painavalta, pari-kolme kiloa. Alumiiniputket ja kangasta.
Vähän ihmettelen, mistä reilun metrin pituiseen kotteroon tulee 70kg painoa. Alustan täytyy olla todella vahvaa tekoa. Onhan tuo sinänsä DIY-projektina ihan jännä, onnea tekijälle vaan. Jos itse tykkää ajella sillä niin se on jo voitto.
Sukkulakinnerien suuren menekin este lienee ihan puhtaasti korkea hinta. Taakse täytyisi saada vuodeksi-pariksi suuri raha, jolloin vähittäismyyntihinta saataisiin alhaiseksi ainakin joksikin aikaa, jolloin kansa lähtisi ostamaan ja iso pyörä lähtisi pyörimään, laitteista tulisi kaikkien tiedossa olevia yleisesti hyväksyttyjä arkikulkupelejä, joihin enemmistöllä pyöräilijöistä on varaa ja syntyisi käytettyjen kinnerien markkinat.


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 12:16
Kirjoittaja jooseha

Kyllä kai sukkulakinnerien esteenä suurelle yleisölle on niiden mataluus, ahtaus ja epäkäytännöllisyys. Hinta tietyti myös. Nopeus on kiva ominaisuus, mutta sen eteen ei saa uhrata liikaa käyttöominaisuuksia. Laillinen sähköavun hyödyntäminen loppuu sen verran hitaassa vaudissa, ettei vehkeen edes tarvi olla huippuvirtaviivainen. Ei mahda kovin moni viitsiä ajaa ilman sähköjä nopeasti. Jo katsomalla suurinta osaa pystäreitä on helppo todeta ettei nopeus ole suurimmalle osalle pyöräilijöistä se tärkein kriteeti ;)


Re: Polkuauto Ruotsista

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 12:28
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Jo katsomalla suurinta osaa pystäreitä on helppo todeta ettei nopeus ole suurimmalle osalle pyöräilijöistä se tärkein kriteeti ;)

Joo, ei, tärkein kriteeri on hinta, pitää olla halvempi kuin käytetty auto.

Jukka