Polkuauto Ruotsista, Podride

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Helmi 2015, 13:24

Facebookin puolella on tästä keskusteltu. Laitetaan tänne foorumin puolellekin turinointi käyntiin. Jotenkin kivempi täällä näitä keskusteluja käydä kuin Facessa, josta kaikki tiedon kaivaminen on vaivalloista.
Polkuauton suunnittelija etsii yhtiökumppania, Tuossa ruotsista käännetty lainaus:
Projektin tavoitteena on siis kehittää ja edistää pyöräilyä ympäristöystävällisenä auto, käytännöllinen ja edullinen kulkuväline. Nyt etsin ihmisiä ja organisaatioita, jotka haluavat tulla osaksi hanketta.
Teknistä tietoa:
Korkeus: 180cm
Leveys: 75cm
Korkeus: 145cm
Istuimen korkeus: 50cm
Paino: 70kg
Rengaskoko: 20"
Akseliväli: 88 cm
Kääntösäde: 1,75 m
Moottori: 250W, nopeus: 25 km/h
http://www.jmk-innovation.se/
Liitteet
cykelbil.jpg
cykelbil.jpg (220.97 KiB) Katsottu 3546 kertaa
Viimeksi muokannut Jarcco, 25 Tammi 2016, 18:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Helmi 2015, 13:36

Näpärän näköinen. Kääntösäde on lyhyen akselivälin vuoksi järkevä vaikka eturenkaat ei juuri kääntyisikään. Kostautuu tosin kovemmassa vauhdissa :(

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja Jarcco » 01 Helmi 2015, 13:41

Nii, kovin kovaahan tuolla ei pääse, moottorilla 25 km/h asti ja sen yläpuolella pitää taistella 70 kiloa ja suurehkoa ilmanvastusta vastaan. Mutta asiointiin varmasti soiva peli :) Hmm, jos olisi puoli metriä pitempi niin mahtuisi tavaraakin mukaan.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja irakas » 01 Helmi 2015, 18:15

Kyllä on vähän pökön näköinen ja liian painava. Tarttis decigneriä!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja J-Drums » 01 Helmi 2015, 19:11

En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja tm » 01 Helmi 2015, 23:11

J-Drums kirjoitti:En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.

Eiköhän tuossa ole käynyt niin, että paino on vaan päässyt karkaamaan isoksi rakentelun edetessä.

Tavoitteenahan tuossa oli kaiketi saada kuljettua 30 kilsan työmatka ilman isompaa hikoilua. Riittävällä akkukapasiteetilla onnistuu, vaikka olisi painavakin.

Nopeus on kaupunkioloissa klv:llä toisarvoinen juttu, 25 km/h on monesti riittävä tai jopa liikaa. Ja riittää se monille maantielläkin.
Korkeus on plussaa näkemisen ja näkymisen kannalta, ja helpottaa myös jalkautumista.

Käyttötarkoituksesta ja -ympäristöstä sekä kuskin mieltymyksistä sitten riippuu, onko tuo paras vaihtoehto vai kenties se sähkö-Mango (joka ei kyllä ole kaupunkiliikenteessä parhaimmillaan). Kalliimpi se Mango ainakin on...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja jori » 01 Helmi 2015, 23:57

tm kirjoitti:
J-Drums kirjoitti:En kyllä oikein ymmärrä suunnitteluperusteita. 70kg tekee käytännössä mahdottomaksi edetä ilman sähköjä, varsinkin kun aerodynamiikka vastaa lähinnä purjetta. Näkyvyyttä sillä varmaan haetaan, mutta mieluummin ajaisin jollain sähkö-Mangolla tms. joka sujahtaa tuulta vasten pelkällä poljinvoimallakin.

Eiköhän tuossa ole käynyt niin, että paino on vaan päässyt karkaamaan isoksi rakentelun edetessä.

Tavoitteenahan tuossa oli kaiketi saada kuljettua 30 kilsan työmatka ilman isompaa hikoilua. Riittävällä akkukapasiteetilla onnistuu, vaikka olisi painavakin.

Nopeus on kaupunkioloissa klv:llä toisarvoinen juttu, 25 km/h on monesti riittävä tai jopa liikaa. Ja riittää se monille maantielläkin.
Korkeus on plussaa näkemisen ja näkymisen kannalta, ja helpottaa myös jalkautumista.

Käyttötarkoituksesta ja -ympäristöstä sekä kuskin mieltymyksistä sitten riippuu, onko tuo paras vaihtoehto vai kenties se sähkö-Mango (joka ei kyllä ole kaupunkiliikenteessä parhaimmillaan). Kalliimpi se Mango ainakin on...

Hyviä ideoita ja selvästi spatiaalisesti lahjakas kaveri. Lujuusopilliset seikat ovat rakenteissa heikommin hahomtettuja, mutta perusideat toimivat hyvin. Paljon tuttuja ideoita mm. Sakarin tuotannosta ja muutamia aivan uusiakin. Minä ihastuin tuohon polkimet oikeassa asennossa pitävään kuminauhaviritykseen kolmipyörässä ja kangasrakenteiseen katteeseen kinnerissä. :)
Kinnerin hinta, jos on alle Mangon hinnan on kyllä selvästi alakanttiin arvioitu.
Liitteet
Ruotsalaiskeksijän-trike.jpg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja tm » 02 Helmi 2015, 00:44

jori kirjoitti:...Kinnerin hinta, jos on alle Mangon hinnan on kyllä selvästi alakanttiin arvioitu.

Joo, eipä ollutkaan, hinta-arviot meni sanatarkasti näin:
"The bicycle cars I have found is between 6000-12000€ (three -wheeled with fiberglass bodys). These are fine buils with exclusiv materials and manufactured in small series which led to high prices. Unfortunately, I think my bike car would be almost as expensive. But if you would make a large serie of a bicycle car, I think it would cost between 2000-3500€ to customers."

Eli haikaillaan (jälleen kerran) isompien sarjojen perään. Aika paljon pitäisi yksityiskohtia hioa, että olisi helposti (edullisesti) rakennettavissa noin niinkuin kaupallisessa mielessä.

Kangaskoria ihastelin minäkin, vaati vaan harmillisen paljon putkikehikkoa "ruodoksi".

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 02 Helmi 2015, 09:18

100kg-kuljettajan kanssa tuo laite painaa 170kg, eikä liikahda kyllä 250 todellisella, mitatulla moottoriwatilla juuri minnekään. Polkea saa hattu kuumana, ja hyvä jos sittenkään pääsee ylämäet.
Tuo vaikuttaa lähinnä sopivalta vanhuksille kauppareissuille. Pysty ja korkea, helppo mennä sisään ja ulos ja neljä pyörää tarjoaa hyvän tasapainon. Toisaalta heikko vanhus ei kyllä tuota jaksa polkea.
Aika järjetön konstruktio, suoraan sanottuna. Korkea painava tötterö lyhyellä akselivälillä. Jollain 2000W-moottorilla saattaisi toimia pappamopon korvikkeena vanhuksille. Nuoremmille tuo konstruktio on niin epäurheilullinen, että harvaa varmaan kiinnostaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja PW » 02 Helmi 2015, 10:50

En tuota ulkonäköö moittis, ei tietyst niin seksikäs ku nyky sukkulakinnerit mutt kuten todettu, käyttötarkotus on eri tai ainakin painotukset tarpeissa - mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:
Kompakti mutt painoo on kyllä kertyny, siihenkin suunnittelu auttas - pitääkö myös karsia joistakin vaatimuksista?
Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Helmi 2015, 11:46

PW kirjoitti:mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:

Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:


Rekisteröinnistä vapaa mopoauto, kyllä kai tällaiselle kysyntää voisi olla :roll: Ei tarvi mennä valtatielle kun saa ajella pyörätiellä, eikä ole katsastus-, rekisteröinti-, ajokortti- eikä liikennevakuutuspakkoa.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13346
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja PW » 02 Helmi 2015, 12:08

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:mopoauto, toki sarjatuotantoo jos meinaa kannattaa vähän disignatakin :wink:

Suuret tuotanto sarjat on aika kaukana haaveissa :roll:


Rekisteröinnistä vapaa mopoauto, kyllä kai tällaiselle kysyntää voisi olla :roll: Ei tarvi mennä valtatielle kun saa ajella pyörätiellä, eikä ole katsastus-, rekisteröinti-, ajokortti- eikä liikennevakuutuspakkoa.

Jukka

Vois varmaan miunkin mielestä mutt käytännössä, voiko tämänkaltainen kinneri nousta nopeemmin myynti hitiksi kuin sukkulakinnerit? Niitä on valmistettu vissiin reilu 10 vuotta, Velomobiel.nl ilmottaa valmistaneensa tänä aikana reilu 1000 kinneriä :roll: erimalleja - ei oo sarjatuotantoo, eikä tule sen etuja.
Leitra on miusta aikalailla samanlaiset vaatimukset täyttävä kinneri kuin tämä - kompakti, helppo mennä sisään, voi laittaa sähköavun, mahtuu tavaraa ja jopa lapsi kyytiin. Paljonkohan niitä on myyty?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 593
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 02 Helmi 2015, 12:56

Tuossa ei ole mainittu pituutta, mutta akselivälistä arviolta kuvan mukaan laskien tuon pituus on metri, vähän yli. Tuo katto ei vaikuta painavalta, pari-kolme kiloa. Alumiiniputket ja kangasta.
Vähän ihmettelen, mistä reilun metrin pituiseen kotteroon tulee 70kg painoa. Alustan täytyy olla todella vahvaa tekoa. Onhan tuo sinänsä DIY-projektina ihan jännä, onnea tekijälle vaan. Jos itse tykkää ajella sillä niin se on jo voitto.
Sukkulakinnerien suuren menekin este lienee ihan puhtaasti korkea hinta. Taakse täytyisi saada vuodeksi-pariksi suuri raha, jolloin vähittäismyyntihinta saataisiin alhaiseksi ainakin joksikin aikaa, jolloin kansa lähtisi ostamaan ja iso pyörä lähtisi pyörimään, laitteista tulisi kaikkien tiedossa olevia yleisesti hyväksyttyjä arkikulkupelejä, joihin enemmistöllä pyöräilijöistä on varaa ja syntyisi käytettyjen kinnerien markkinat.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Helmi 2015, 13:16

Kyllä kai sukkulakinnerien esteenä suurelle yleisölle on niiden mataluus, ahtaus ja epäkäytännöllisyys. Hinta tietyti myös. Nopeus on kiva ominaisuus, mutta sen eteen ei saa uhrata liikaa käyttöominaisuuksia. Laillinen sähköavun hyödyntäminen loppuu sen verran hitaassa vaudissa, ettei vehkeen edes tarvi olla huippuvirtaviivainen. Ei mahda kovin moni viitsiä ajaa ilman sähköjä nopeasti. Jo katsomalla suurinta osaa pystäreitä on helppo todeta ettei nopeus ole suurimmalle osalle pyöräilijöistä se tärkein kriteeti ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkuauto Ruotsista

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Helmi 2015, 13:28

jooseha kirjoitti:Jo katsomalla suurinta osaa pystäreitä on helppo todeta ettei nopeus ole suurimmalle osalle pyöräilijöistä se tärkein kriteeti ;)


Joo, ei, tärkein kriteeri on hinta, pitää olla halvempi kuin käytetty auto.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa