Polkuauto Ruotsista, Podride

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Vai haluatko sanoa, että kinnerin korjauskustannukset ovat autoa suuremmat. Puhumattakaan arvonalenemasta. :shock:

Arvonalenema onkin luultavasti kinnerissä isompi. Laskelmassa oli uusi 8 tonnin kinneri ja autona Almera ;)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos halutaan välttämättä verrata kinneriä polttomoottorikulkineeseen, niin sitä voi verrata moottoripyörään. Kinneri ei uskoakseni monellekaan ihmiselle ole auton vaihtoehto, koska autossa kulkee huomattava määrä ihmisiä ja/tai tavaraa. Yksipaikkaisen moottoripyörän kuljetuskapasiteetti on kinnerin kanssa verrannollinen. Toki autoa voi silloin verrata, jos ajaa aina yksin ja mukana on enintään salkku.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Kinnerin ideahan on laajemmassa kuvassa mielestäni juuri se, että se luo modernin tekniikan myötä etenkin uuden ajoneuvoluokan polkupyörän ja auton väliin. Se on oma, itsenäinen ajoneuvotyyppinsä mielestäni. Ihmisillä on yhä suuri into pyrkiä sijoittamaan kinneri joko polkupyöriin tai autoihin, joskus jopa molempiin luokkiin yhtaikaa. Pyöräilyn harrastajat ovat yleensä sitä mieltä että kinneri on polkupyörä, lähinnä lain määritelmään nojaten. Kadun miehen mielestä kinneri taas on aivan selkeästi polkuauto, microcar. Mielestäni paras ratkaisu tähän julkisuuden identiteettikriisiin on, että kinneri aletaan tunnistaa omana itsenäisenä luokkanaan. Kinneri nimenä on sillä hyvä alku.

Podriden idea on selkeästi vedota autoilevan kadun miehen makuun. Miehen, joka ei halua leimautua "polkupyöräilijäksi", vaan säilyttää identaariseen yhteyden autoiluun. Podride ei pyri olemaan kinneri, itsenäisen ajoneuvoluokan jäsen vaan suunnittelu selkeästi jäljittelee klassista autoa tilanteessa, jossa tekijällä olisi resursseja suunnitella ja rakentaa kinnerimäisempikin kulkine. Teknisessä mielessä en ole innoissani Podridesta yhtään, siinä on suunnilleen kaikki väärin omaan makuuni, mutta ikään kuin ensiannoksena autoilun vieroitusoireisiin siirtymävaiheessa autoilusta poispäin se varmaan löytää paikkansa. Se on kadunmiehelle helppo ensiaskel pois autoilusta, hyvin epäpolkupyörämäinen laite.

Kun lukee Podridesta innoissaan olevien ihmisten kommentteja globaalisti, niin aivan selkeästi siinä se auton estetiikka on se mikä siinä vetoaa, ja lisäksi suuri korkeus jonka kadunmies yhdistää turvallisuuteen. Kadunmies ei ajattele korkeaa painopistettä vaan sitä että hänet nähdään liikenteessä. Ennustan hyvää menestystä Yhdysvalloissa. Auton estetiikka ja tila-auton korkeus. Nuo tekijät vetoavat moneen. Valmistus olisi syytä saada piakkoin jo vauhtiin tai momentum menee ohi, tulee uutta mielenkiintoista.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:

Mielestäni paras ratkaisu tähän julkisuuden identiteettikriisiin on, että kinneri aletaan tunnistaa omana itsenäisenä luokkanaan. Kinneri nimenä on sillä hyvä alku.

Kannatan! Pitää itsekin alkaa käyttämään vain "kinneri" sanaa ja unohtaa kaikki polkupyörä ja polkuauto selitteet.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

Ei mulle Nissanin pito noin paljoa maksa, mutta se onkin uusi Almera (n16) :mrgreen:
Kalliimmaksi se kuitenkin tulee kuin kinneri, joskin kinnerillä ei voisi sitä korvata. Ne ajot ajan jo pyörällä ;)

Arvasin, että laskelmani herättää vastakaikua :-)

Tarkastin Libre Officella tekemästäni menotaulukosta, mitä Nissan Almeran vm. 2000 pitäminen ihan oikeasti on maksanut aikavälillä 1.1.2014 - 31.1.2017 eli runsaassa kolmessa vuodessa.

Koska minulla on 75 prosentin maksimibonukset vakuutuksissa ja ajan autolla vain vajaat 4000 km vuodessa (eli vähemmän kuin Milanilla...), niin näillä premisseillä auton aiheuttamat kokonaiskustannukset vuodessa ovat olleet karkeasti laskien täsmälleen 1445,09 euroa vuodessa (kun oletetaan vuodessa olevan 365 päivää...). Tämä kustannus siis sisältää kaikki auton ja autoilun aiheuttamat kustannukset: vakuutus, katsastus, korjaus, bensiini, öljyt, renkaat yms. Se ei kuitenkaan sisällä arvonalenemaa. Taino, ei tuon ikäisellä autolla arvo enää mihinkään alenekaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

100000 kilometrin aikana pitää vaihtaa jo öljyt ja putsari, renkaat, tulpat, ilmansuodatin, iskunvaimentimet, jarrupalat ja pari jarrulevyä sekä pakoputki...

Ja kinneriin ei mitään? ;)

Jukka

Toki kinneriin tarvitaan yhtä lailla kunnossapitotoimenpiteitä. Mutta kun en laskenut auton kunnossapitokustannuksia edelliseen laskelmaani mukaan, niin eipä niitä tarvitse sitten laskea kinnerillekään vertailussa. Veikkaan kuitenkin, että kinnerin ajokunnossa pitäminen on halvempaa kuin auton.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

On mulla aika hyvin tiedossa mun 2003 Corollan kulut. Noin 0,18e/km, kun ajan 25tkm vuodessa (4500e). Minun hintarajani kinneriin tällä hetkellä menee 4000 euron korvilla kaikkine kuluineen, että se on Suomessa. En tiedä mihin se perustuu, mutta näin se tuntuu olevan. Myös muita hankintoja on tällä hetkellä ostoslistalla kuten se yli 200k€ kinnerivarasto. :roll: Vielä kun selviäisi ajokunto, työmatka ja säilytystilat, niin tätä harkintaa voisi harkita tosissaan.

Ongelmella ja hinnalla tarkoitin lähinnä uuden hankintahintaa, joka tuntuu olevan ongelma autoa halvemmista ylläpitokuluista huolimatta. Myös Podriden menesty kiteytyy tuotantoon ja sen myötä hintaan. Siis että myydäänkö satoja vai kymmeniä tuhansia, mikäli lapsentaudit eivät aja pikkufirmaa konkkaan.

E-Cruiser kirjoitti:

Podriden idea on selkeästi vedota autoilevan kadun miehen makuun ... Se on kadunmiehelle helppo ensiaskel pois autoilusta, hyvin epäpolkupyörämäinen laite. ... Kun lukee Podridesta innoissaan olevien ihmisten kommentteja globaalisti, niin aivan selkeästi siinä se auton estetiikka on se mikä siinä vetoaa, ja lisäksi suuri korkeus jonka kadunmies yhdistää turvallisuuteen. Kadunmies ei ajattele korkeaa painopistettä vaan sitä että hänet nähdään liikenteessä. Ennustan hyvää menestystä Yhdysvalloissa. Auton estetiikka ja tila-auton korkeus. Nuo tekijät vetoavat moneen. Valmistus olisi syytä saada piakkoin jo vauhtiin tai momentum menee ohi, tulee uutta mielenkiintoista.

Samaa mieltä yleisnäkemyksestä. Olen tosin lukenut myös kommentteja esim. sellaisilta tahoilta, jotka eivät saa korttia (esim. sairaudesta johtuen) tai ei ole varaa ylläpitää autoa. Minuun ei vetoa automaisuus (vähän turhankin automainen, mutta toivon hinnan olevan kohtuullinen = alle em. rajan), mutta olenkin nojapyöräilijä. Voihan se olla, että mahdollisen koeajon jälkeen tämä ei kiinnosta enää ollenkaan. Mahdollisesti menestyy, jos Yhdysvaltojen lain säädäntöä saadaan muutettua tai tehtyä kolmipyöräinen versio. Nelipyöräisenä ei ole siellä katulaillinen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ihmettelisin jos podride tulee uutena maksamaan selvästi alle 5000e eli se tuskin pysyy sun budjetissa, mutta voi olla että se on sen verran vähän yli budjetin että ostat silti.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti:

Ihmettelisin jos podride tulee uutena maksamaan selvästi alle 5000e eli se tuskin pysyy sun budjetissa, mutta voi olla että se on sen verran vähän yli budjetin että ostat silti.

Ehkä otin, ehkä en. Tai sitten tästä tulee ns. futuurituote. Voisi ostaa, jos tuotetta olisi saatavilla. :) Olen ymmärtänyt, että Podride olisi myös saatavilla rakennussarjana.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Pastori »

janx kirjoitti:

200k€ kinnerivarasto.

Mun kinneri on toistaiseksi kahenkympin pressun alla tossa pihalla.

EDIT: juu. On siis tosi hyvä pressu. Saattoi kyllä olla halvempikin. En muista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:
janx kirjoitti:

200k€ kinnerivarasto.

Mun kinneri on toistaiseksi kahenkympin pressun alla tossa pihalla.

EDIT: juu. On siis tosi hyvä pressu. Saattoi kyllä olla halvempikin. En muista.

Paljonko se piha rakennuksineen maksaa? :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
janx kirjoitti:

200k€ kinnerivarasto.

Mun kinneri on toistaiseksi kahenkympin pressun alla tossa pihalla.

EDIT: juu. On siis tosi hyvä pressu. Saattoi kyllä olla halvempikin. En muista.

Paljonko se piha rakennuksineen maksaa? :wink:

Suurinpiirtein ton Janxin varaston verran.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuolla tapaa laskien kinneri tulee tosi kalliiksi :lol:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Tuolla tapaa laskien kinneri tulee tosi kalliiksi :lol:

Jos hankkii pelkän kinnerin?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Jos hankkii pelkän kinnerin?

Niin, koska pysäköit pihalle :roll:

Vilijami kirjoitti:

Paljonko se piha rakennuksineen maksaa? :wink:

Kadulle pysäköiden säästäisit paljon :mrgreen:

Vastaa Viestiin