Polkuauto Ruotsista, Podride

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14602
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja PW » 26 Elo 2016, 16:56

https://www.facebook.com/PodRide/photos ... =3&theater
Insinöörille töitä, tämän kehittelyn parissa :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 24 Loka 2016, 22:16

Podride etenee.

Facebookista:

"PODRIDE ARRIVES IN TAIWAN:
PodRide has landed in Taiwan! The PodRide prototype arrived at Taipei Taoyuan airport a few days ago. Our customs broker contacted us to advise that customs were going to open the shipping crate and visually inspect PodRide. It seems the customs department didn’t know what to make of PodRide, as they asked us a bunch of questions, including “Where's the steering wheel?”
After supplying customs with answers to their questions & some additional paperwork, PodRide cleared customs and was delivered to us. We are happy to report it arrived in one piece & undamaged.
We unpacked PodRide and took her out for a quick spin in a quiet Taipei back street. We don’t have a battery pack yet, so it was all pedal power. A group of locals took immediate interest in PodRide and started taking photos and asking questions. You can see a 30 second video here: https://www.youtube.com/watch?v=xweEbmmDv70
**Please subscribe to this Youtube channel, it's our official channel & going forward all videos will be here."
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 27 Loka 2016, 21:24

Ehkä tämä on vähän musta lammas nojapyörämaailmassa. No olen minäkin. :roll: Ja varastostani puuttuu edelleen metri "oikealle" kinnerille. Siksi tämä kiinnostaa ja olen seurannut tapahtumia tämän laitteen ympärillä.

Löysin kommentin, jota en tullut edes ajatelleeksi: "kris p May 21, 2016 at 12:45 pm
My son has autism and will never drive a car, but he could drive something like this to his job (1/4 mi. away) every day. Even in the winter. The independence would be so good for him. When can I buy him one. He could be your spokesman (haha), as I am sure all his peers are in the same boat and would love to buy one of these. There is an huge untapped market for this vehicle with people like my son!!!!!"

Lähde: http://inhabitat.com/innovative-swedish ... ike-a-car/
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6189
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja Pastori » 27 Loka 2016, 21:35


Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 27 Loka 2016, 23:19

Pastori kirjoitti:https://www.google.fi/search?q=leitra+velomobile&espv=2&biw=1394&bih=786&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiy58WE0PvPAhWLiiwKHVlnDcMQsAQIGA
Leitra on samoissa mitoissa?

Leitra on isompi joka suuntaan eikä se taida olla samoissa hinnoissa. En ole nähnyt käytettyäkään.. Varaston vapaa tila on 2x0,9m. Ovi taitaa olla kapeampi. Podride on 1,8x0,75m ja se on suunniteltu mahtumaan skandiovista. http://www.steintrikes.com/trike/leitra.php

Mahtuu ovesta.JPG
Mahtuu ovesta.JPG (19.96 KiB) Katsottu 1456 kertaa

Kuvan lähde: https://www.youtube.com/watch?v=3Mf83XBh3Ew (1:38)
Viimeksi muokannut janx, 28 Loka 2016, 17:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14602
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja PW » 28 Loka 2016, 08:12

Onko tätä tarkotus valmistaa Taiwanissa vai, mistä on kyse?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 28 Loka 2016, 16:49

PW kirjoitti:Onko tätä tarkotus valmistaa Taiwanissa vai, mistä on kyse?

Eiköhän. Sinne palkattiin nyt toinenkin inssi nyt vääntämään mekaniikkaa.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 29 Loka 2016, 11:14

Olen pohtinut hieman tämän laitteen hyviä ja huonoja puolia, jotka siis perustuu tietysti videoihin ja kuviin yms.:

+ Nelipyörä: tärinäraidat, pito talvella varauksin
+ Sähköapu: kynnys lähteä ajamaan pienenee
+ Koko: 1,8x0,75m (mahtuu pienempäänkin varastoon ja myös ovista)
+ Automainen: tämä voi viehättää ns. isompia massoja, joilla on autosta luopumissuunnitelmia tai haluaisivat auton, mutta eivät saa esim. ajokortti
+ Pohjoismainen suunnittelu myös talvea ajatellen
+ Hinta: arvioita tässä vaiheessa 2,5-3,5k€ (eli käytetyn kinnerin verran)
+ Suosio: valmistusmäärät pudottavat hintaa, kiinnostuneita tuntuu olevan, mutta todelliset myyntimäärät jäävät nähtäviksi

- Sähköapu: kuntoilu vähenee, mutta jos aja enemmän kuin ennen sähkön takia, niin kuntoilu lisääntyy
- Ajoasento: aika automainen, joka ei ehkä ole takakenonojailuun tottuneen mieleen
- Automainen: Ei ehkä viehätä pyöräilijöitä ja kinneristejä. Jossain olikin, että onko tämä lowtech auto vai hightech pyörä.
- Kilpailu: ei "sovellu" kilpailuun esim. Nokialla tms. Lähinnä sähköavun takia(?)
- Aerodynamiikka: Onko sitä edes? :P
- Paino: 70kg; ehkä tuotekehitys keventää sitä, ehkä vaan lihottaa

Saa osallistua keskusteluun, mutta ei oo pakko. :)
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14602
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja PW » 29 Loka 2016, 11:32

Hinta kuullostaa uskomattoman halvalta jos sisältää sähköavunkin vielä - perustuuko kuviteltuihin suuriin tuotantomääriin? Aasian halpaan tuotantoon?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9826
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja jori » 29 Loka 2016, 11:44

Tuota hinta-asiaa kommentoin jo tämän ketjun alussa. On tosiaan massatuotantoon perustuva ihanne, jonka saavuttaminen edellyttää miljoonien ajoneuvojen tuotantomääriä.

Minusta tuo on silti erinomainen lähiliikennöintiin suunniteltu konsepti. Plussalistassasi olivat kaikki kohdat näitä lähiliikenneasioita. Miinuslistasi sisälsi vertailuja muiden välineiden ja liikunta ja matkailukäytön näkökulmasta. Totta on, että tämä ei välttämättä ole matkailijalle riittävän makaava ajoasento, jotta –ihan konkreettisesti– perse kestäisi, mutta tosiaan pääasiallinen käyttö, eli lähiliikennöinti, on tämän vehkeen ominta aluetta.

Kampikierrosmäärät ovat tainneet kaikilla sähköavun hankkineilla nousta radikaalisti, joten kuntoilufunktio ei sähköavusta heikkene muun kuin maksimitehonkäytön osalta. Kilometrejä ja ajoaikaa tulee selvästi enemmän kuin ilman apuja.

Rakenne ei tuossa ole mikään loistelias ja tällä konseptilla saisi varmasti paljon kevyemmän ja toimivammankin rakennettua, mutta hyvä, että pää on avattu. Toivon hartaasti, että näitä myydään niin paljon, että tämän konseptin erinomaiset puolet tulevat yleisesti havaituksi. Pelkistä spekseistä ja valokuvista niitä on vaikea hahmottaa.

Yksityisen lähiliikenteen tulevaisuus on poljettavan kevyissä nelipyöräisissä sähköavusteisissa kulkupeleissä. On turha kuljettaa työ– ja kauppamatkalla mukana sitä tilaa, massaa ja nopeusresurssia, jota tarvitaan vain lomamatkalla moottoritiepätkillä. Ruuhkat, melu ja saasteet vähenevät radikaalisti ja parkkipaikoille mahtuu noita viisinkertainen määrä. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 29 Loka 2016, 12:27

Täällä tekijä mainitsee riskeiksi mm.:
"The price on the kit may turn out to be too expensive."
"My job is to design and purchasing machine parts but I have no experience in designing and purchasing textile parts."
Lähde: https://www.indiegogo.com/projects/podr ... -bicycle#/
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 29 Loka 2016, 13:03

Selailin kommentteja ja tässä lienee aika hyvä avaus siitä mistä hinta tulee muodostumaan. Minun listaama "hinta" on vain karkea arvio, jonka olen nähnyt aiheesta keskusteltaessa.

"... we are still working on optimizing the design for manufacture and to incorporate improvements such as the ability to carry a child passenger or more storage. When the redesign is complete we then need to get pricing from manufacturers for the custom manufacture of the frame/chassis, the upper frame, the canopy, windscreen, etc.

We then need to build another prototype or two and torture test them as quickly as possible. We will also need pricing on items such as assembly, packaging, shipping, etc. Whilst we will use standard bicycle parts where ever possible, we have not yet selected all of the components. Plus it is our intention to provide a choice on key components such as wheels, gears, etc. so that people can tailor PodRide to suit their taste and budget.

If we were to give a price now it would be a wild guess. I'm sorry we cannot provide any estimate yet. Believe me, if we knew an accurate estimate we would provide it."
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3540
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja Vilijami » 29 Loka 2016, 13:08

Viime talven sähköapu lwb tadpolella ajelleena voin sanoa, että lumihankeen oli mielekkäämpää lähteä pyörällä, jossa ei pelottanut omien voimien loppuminen ja junnaavasta runttaamisesta liikunta muuttui hengästyttäväksi kuntoiluksi. Kesäkelillä koin sähköavun lähinnä rasitteeksi, kun akut pitää muistaa ladata sekä toimintamatka ja huippunopeus on rajallinen. Eli yhteenvetona sähköapu on talvella jees, mutta kesällä ei.

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja janx » 29 Loka 2016, 13:47

Vilijami kirjoitti:Eli yhteenvetona sähköapu on talvella jees, mutta kesällä ei.

Entäs tuo ajoneuvon paino? Villi arvio, että sähköavun paino 5-10kg. Ainoa jonka saa helposti tuosta pois kesälläkin on akku, joten jää vielä reilu 60 kiloa. Ei ehkä kesälläkään kiva ajella ilman sähköä.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3540
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

ViestiKirjoittaja Vilijami » 29 Loka 2016, 17:02

Kun kuitenkaan ei yhdellä pyörällä pärjää, niin tuo podride menee "räntäpäivän kinneri" sarjaan, joka on tarkoitettu talveen ja kesän sateeseen. Sähköavuttomampi sitten hyville kesäkeleille :D


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija