Sivu 5/11

Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 29 Loka 2016, 17:29
Kirjoittaja PW

Niin, jos tää olis autonkorvike, ni nojapyörä pitäs olla hauskanpitoon :mrgreen: Voipi olla, ett 60kg laitetta ei kauheen kiva oo pitempää matkaa polkee.
Itselleni ei taida sopia noin pystyasento, tuota omaa kinnerin penkkiä säätäessäni huomasin, ett parinkilsan jälkeen alkaa paikat puutua - nojallaan ei.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 20:01
Kirjoittaja Wacky

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 20:21
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.

Melkein menisin väittämään, että ei ole edes pystypyöräilijän ilmanvastus tuolla kopilla. Pysypyöräilijän poikkipinta-ala on hieman pienenmpi, mutta vastuskerroin noin 1. Tuolle muodolle arvelisin vastuskertoimeksi jotain 0,6 paikkeilla, joten aika samoihin menee pystypyörän kanssa. Paino tietysti haittaa, mutta eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 20:42
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Itse olen Viljamin kanssa aika samaa mieltä että tuo on ainoastaan huonolle säälle koska se painaa niin paljon ettei sitä voi ajaa ilman sähköjä ja niissä nopeus rajoitus rajaa katteen tuoman lisänopeuden pois aika tehokkaasti joten jäljelle jää sään suoja. Saa nähdä miten kallis tuosta tulee kun se myyntiin tulee ja kuinka pahasti sen hinta tulee haittaamaan myyntiä.

Melkein menisin väittämään, että ei ole edes pystypyöräilijän ilmanvastus tuolla kopilla. Pysypyöräilijän poikkipinta-ala on hieman pienenmpi, mutta vastuskerroin noin 1. Tuolle muodolle arvelisin vastuskertoimeksi jotain 0,6 paikkeilla, joten aika samoihin menee pystypyörän kanssa. Paino tietysti haittaa, mutta eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Siinä menettää polkupyörän edut joka voi taas olla aika haitaksi kun joutuu ajamaan ruuhkaisilla väylillä muiden moottoriajoneuvojen kanssa.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 20:48
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Akku lopahtaa äkkiä, kun on painoa ja tehoa. Lyhyt toimintamatka on vielä suuri harmi sähköpyöräilyssä.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 21:52
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

eikös tuo nykyään kannattaisi laittaa kevyeksi nelipyöräksi sillä kilowatin koneella. Eiköhän se sillä liiku ihan kivasti, vaikka painaakin melkoisesti.

Akku lopahtaa äkkiä, kun on painoa ja tehoa. Lyhyt toimintamatka on vielä suuri harmi sähköpyöräilyssä.

Akku kuluu tosiaan kuluu nopeammin painon takia. Kulutus riippuu vastuksista, ei moottorin nimellistehosta. Se on tietenkin selvää, että lumihangessa ei pitkälle pötkitä alle kilowattitunnin akulla. :(
Tavallisen ihmisen vuorokausittaisetajelut jää 90% päivistä alle 50 km. Siihen kun mitoittaa akkukapasiteetin, että tuon pääsee kevyesti, niin eiköhän tuota sähköapua piisaa. Laturit tulee kehittymään ja pikalataaminen tulee myös sähköpyöriin mahdolliseksi monissa paikoissa. Jos oikein säädetään, niin fillarin akun saisi 16A pistorasiasta ladattua tyhjästä täydeksi vartissa. Sitten sellaisella viiden minuutin apupotkulla voisi aina ajella parikymmentä kilometriä lisää. Kun sähköautoilu lisääntyy tähän sopivia pisorasioitakin alkaa löytyä myös matkan päältä. Tulevaisuus on sähköajoneuvojen. :D


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 30 Loka 2016, 22:06
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Kulutus riippuu vastuksista, ei moottorin nimellistehosta.

Välillisesti riippuu, koska jos tehoa on tarjolla niin sitä myöskin käytetään. Varmasti.


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 15:22
Kirjoittaja Härski

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?


Re: RE: Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 18:51
Kirjoittaja tm
Härski kirjoitti:

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?

Samaan hukkuu kuin mitä esim. tehokkaissa autoissa, eli tarpeettoman (?) vauhdikkaaseen kiihdyttelyyn. Koska kerran voi Kuva.


Re: RE: Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 19:06
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:
Härski kirjoitti:

..juu, toki niinkin, mutta jos oletetaan vierintävastus vakioksi, ja nopeus on rajoitettu, niin mihin se iso moottori hukkaa sitä energiaa. Heittelee ojanpientareelle?

Samaan hukkuu kuin mitä esim. tehokkaissa autoissa, eli tarpeettoman (?) vauhdikkaaseen kiihdyttelyyn. Koska kerran voi Kuva.

Ei huku kiihdyttämiseen ylimääräistä autollakaan, jos maksiminopeutta ei ylitetä eikä toisaalta jarruteta vauhtia pois. Edellyttäen tietenkin, että vauhdikas kiihdyttely ei ole niin kovaa, että renkaat sutii. :)


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 19:12
Kirjoittaja tm

Teoriassa noin, mutta mm. isot virrat + huono hyötysuhde paikaltaan lähdettäessä -> sähköä kuluu. Rauhallisemmin kiihdyttäen akku hiipuu hitaammin.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 19:22
Kirjoittaja Härski

Itseasiassa autokoulun taloudellisen ajamisen kurssilla nimenomaan opetetaan kiihdyttämään ripeästi taboitenopeuteen. Ymmärtääkseni perustuu polttomoottorin parhaan hyötushde(vääntö)-alueen tehokkaaseen käyttöön.

Sähkö- ja ottomoottorien vertaaminen on tässäuhteydessä vähän hionoa, niiden erilaisten huötysuhteen vuoksi.

(Kauheesti virrrheitä tässä kässärrissä!) =)


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 31 Loka 2016, 19:28
Kirjoittaja tm

No pääpointti meikäläisellä kuitenkin oli, jos tehoa on käytettävissä, niin sitä helposti myös käytetään, ylimääräiseen kiihdyttelyynkin. Ja ylämäissäkin voi kulkea helpommin maksimivauhtia kuin heikommalla moottorilla.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 04 Marras 2016, 20:18
Kirjoittaja janx

Tänään kun ajelin Kehä1:stä hitaimmillaan 7 kmh, niin mietin, että kyllä se 25kmh kelpaisi ajaa tuolla tyhjiä kevlejä.

Uutta testivideota tullut:


Re: Polkuauto Ruotsista, Podride

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:44
Kirjoittaja janx

Osallistuin Podriden facebook-sivuilla kuvamanipulaatiokilpailuun (lukeminen ei vaadi tunnuksia). Tässä luomukseni :lol: ja linkki, jos haluaa tykätä (tykkääminen vaatii tunnuksen).

Kuva