Mangon kevätrengastus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Mangon kevätrengastus

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllästyin odottelemaan tappajasepelien poisharjausta, joten hankin Mangoon pistosuojatut renkaat. Maahantuojalta kyselin Schwalbe Durano Plussaa, lupasi tarkastaa onko varastossa, vaan eipä soittoa kuulunut. Siispä eurot kulkivat tällä kertaa saarivaltakuntaan, josta lähetys saapui parissa päivässä. Harmittavasti heillä ei ollut kuin kaksi rengasta tarjolla, joten päädyin laittamaan nuo eteen ja taakse laitoin aiemmin varalle hankkimani saman valmistajan Marathon Supremen.

Mangon uudet kumit.jpg
Mangon uudet kumit.jpg (118.58 KiB) Katsottu 2059 kertaa

Takarenkaaseen kokeilin jorin taannoin mainostamaa ilmastointiteippijippoa. Teippailin kolme kierrosta, katsotaan onko tehoa. Renkaassa itsessäänhän on vain mieto "Speed Guard" pistosuojaus. Katsotaan kuinka toimii.

pullukka renkaanvaihdossa.jpg
pullukka renkaanvaihdossa.jpg (90.72 KiB) Katsottu 2059 kertaa

Lauantaina kävin koeajolla. Vaikka kelvien putsauksen suhteen olikin Nokia-Ylöjärvi-Tampere -akselilla jo aktivoiduttu, niin vielä löytyi hyvin sepelöityä pätkääkin. Ainoa renkaisiin liittyvä huomio ajaessa oli, että takarengas alkoi loppumatkasta märällä soralla pitää rohinaa, eli etenkin mutkissa hinkailla takapyörän koteloon. Max. 40-millisiä renkaita tuohon Mango Sportiin tosin suositellaankin, ja Supreme on nimellisesti 42-millinen. Todellista leveyttä en mitannut, tarvinnee tsekata jos hinkaus lisääntyy.

Testilenkki jäi vähän lyhyeksi, kun kuskilta oli veto poissa ja sykkeet taivaissa, mitä lie flunssaa pukkaamassa. Ajelut jatkuu, kunhan olo paranee.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mangon kevätrengastus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuore supreme pitäisi kestää vallan mainiosti sepeliä ilman mitään lisäyksiä. Itselläni olleet supremet ja marathon racer evot (sama rengas, erikuvio) yleensä kestää hyvin sepelinseassa ajelua. Kannattaa kuitenkin katsoa ettei renkaaseen jää sirpaleita hakkaamaan pistosuojasta läpi koska se lopulta antaa periski.

Viimeksi muokannut Wacky, 06 Huhti 2015, 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mangon kevätrengastus

Viesti Kirjoittaja tm »

Pitäisihän tuon plussankin olla puhkeamaton, vaan niinpä niitäkin hajoaa. Tiedä sitten paljonko näistä on pitemmän aikaa kiinni olleen sepelin aiheuttamaa, vai onko veitsenterävät kivet menneet läpi kerrasta yhden lenkin aikana.

Saivarrellen voisi sanoa, että 100-prosenttisesti puhkeamaton on vain sellainen rengas, jossa ei ole ilmaa sisällä :wink: .
Umpikumirenkaat on vaan kovin epämukavia ja rullaavat huonosti, joten niistä ei ole vaihtoehdoksi ilmakumirenkaalle. Ei ainakaan vielä.
Eli satunnaiset rengasrikot joutuu vain hyväksymään.

Ostin tuon Marathon Supremen taannoin Peteriltä. Mainitsit "uuden" Supremen, koska malli uudistui? Tuo meikäläisen yksilö lienee sitä, ainakin tekstit renkaan kyljessä on Schwalben modernimpaa tyyliä.

Kinnerissä renkaat saavat enemmän "osumia" osakseen kuin kattamattomissa 2-pyöräisissä, joilla tien pahimmat kohdat pystyy helpommin väistämään ja valitsemaan parhaan ajolinjan renkaiden alle. Itsellä on lyhyen kinneriuran aikana hajonnut kahdesta takarenkaasta runko: ensimmäinen oli Schwalbe Shredda (joka olikin liian kevyt rengas takarenkaaksi), toinen Schwalbe Marathon Racer (jonka runko petti viime vuoden Ecotripillä Virossa). Kummallakaan ei ollut ajettu kuin joitain satoja kilometrejä, eli pinta oli kulunut vain nimeksi. Shreddan runko repsahti muuten vaan (ei pistojälkiä). Marathon Racerissa oli pisto vaurioittanut runkoa ennen lopullista hajoamista.
Huonoa säkäähän nuo, näitä sattuu.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mangon kevätrengastus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Supremessä on ollut vain yhtä runkoa. Racerissa on edelleen kahta erilaista. Taittuvat on samoja kuin supremet ja niissä on parempi pistosuojaus kuin reunalangallisissa joissa on sama suojaus kuin kojakeissa.
Tarkoitin että tuoreen kumin pinta hylkii paremmin sepeliä
Olen samaamieltä että puhkeamattomassa renkaassa ei ole ilmaa

Vastaa Viestiin