Uusi vanha Quest

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

Mangon myymisen taustalla oli aikomus kokeilla jotain toista kinnerimallia, joka käyttäytyisi rauhallisemmin isommassa vauhdissa. Itseäni on häirinnyt Mangon perän turhan suuri sivuttaisjousto, joka yhdistettynä sivutuuliherkkyyteen on aiheuttanut jokusia sydämentykytyksiä isommissa alamäissä. Liekö kuskin koko ja massa osasyynä tähän, tai sitten olen vain ronkeli ajo-omituisuuksien suhteen :wink: .

Selvennystä otsikkoon: uusi lisäys Suomen kinnerikantaan, mutta vanha (käytetty) yksilö. Valinta päätyi Questiin, joka on ollut markkinoilla jo pitkään, joten edukkaita käytettyjä näkyy silloin tällöin myynnissä. Toiveissa oli, että Mangon myynnissä saatavat rahat riittäisivät Questiin. 26" takapyörä oli vaatimus. Alkupään Questeissähän on 20" takapyörä, ja voimansiirto väliakselilla kuten Mangossa.

Ligfiets.net -palstalta sitten bongailin muutaman yksilön, joista ostoneuvottelut ovat edenneet loppuvaiheeseen tämän kanssa:

Quest.jpg
Quest.jpg (97.47 KiB) Katsottu 5373 kertaa

Quest no 233, vuosimalli 2008, ajettu kuulemma 26 tkm. Majailee Hollannissa, joten kuljetus piti jotenkin järjestää. Omaan aikatauluun ei sopinut itse noutaminen, eikä toisaalta sen odottaminen, että joku muu (yksityinen) saisi järkkäiltyä kalenteristaan aikaa sen Suomeen ajamiseen. Siispä päädyin kuljetusfirman palveluihin. Parista paikkaa kyseltiin myyjän kanssa tarjousta, ja tämän firman palveluihin olen päätymässä:
http://www.muuttoexpress.fi/
Plussaa tuolle firmalle siitä, ettei kinneriä tarvitse pakata normaalia rahtikuljetusta kestävään vanerilaatikkoon (Velomobiel.nl veloittaa laatikosta 150 euroa). Lopullinen kuljetushinta selviää lähipäivinä, alustava noutopäivä olisi ensi viikon lopulla.

Kirjoittelen tänne päivitystä sitä mukaa kun homma etenee.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä on räväkkää toimintaa. Kinnerit sen kun suhahtelee eri paikkoihin. Ei mikään ihme, että niitä ulkomailla kutsutaan Velomobiileiksi. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä kun "rekisterinpitäjä" perässä pysyy :mrgreen: Onnea vaan valinnalle - Quest taitaa vieläkin olla Hollannin yleisin kinneri, varmaan siihen on syynsä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hieno kinneri!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Selvennystä otsikkoon: uusi lisäys Suomen kinnerikantaan, mutta vanha (käytetty) yksilö. Valinta päätyi Questiin, joka on ollut markkinoilla jo pitkään, 26" takapyörä oli vaatimus. Alkupään Questeissähän on 20" takapyörä, ja voimansiirto väliakselilla kuten Mangossa.

Hieno väri!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

Askelkuviot tarkentuu: Questin nouto sovittu myyjän ja kuljetusfirman kanssa tämän viikon sunnuntaille -> Suomeen lähetys saapuisi ensi viikon keskiviikkona. Loppupään kuljetukset (Hki - Nokia) ja niiden aikataulut on vielä vähän auki, selviävät lähempänä.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

No jopas on tosiaan vauhdikasta kinnerimaailmassa nyt! Quest on vakuuttava peli. Onnea hankinnallesi! :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .

Hyvä kun viikonlopuksi niin ei ole ajamista haittaavia häiriötekijöitä :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:

Quest oli kuulemma lähtenyt eilen kuljetusfirman kyytiin, ja toimitus Nokialle olisi perjantaina.
Odottavan aika on pitkä... :D .

Hieno homma, tätä saa varmaan Nokialla sitten testata kun säädötkin oli meillä lähes identtiset ainakin silloin viimeksi kun Mangolla ajoin?

Kivasti tuntuisi kinnerit lisääntyvän, kohta puhutaan jo sadoista Suomessa ;) ( no taitaa siihen hetki vielä mennä).

Paljonko muuten rahti kustantaa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

Hieno homma, tätä saa varmaan Nokialla sitten testata kun säädötkin oli meillä lähes identtiset ainakin silloin viimeksi kun Mangolla ajoin?

Kivasti tuntuisi kinnerit lisääntyvän, kohta puhutaan jo sadoista Suomessa ;) ( no taitaa siihen hetki vielä mennä).

Paljonko muuten rahti kustantaa?

Toki saa testata Nokialla :D .

Rahdin kanssa tuli vähän takapakkia ensiarvioon, kun kuljetusfirman Saksaan suuntautuneelle muuttoreissulle tuli Hollannin kautta paluun takia enemmän pituutta kuin alkuun kaavailtiin. Hinta nousi 500 -> 600 euroon. Verrokkina Finntran (jota Pieter käytti kinnerien tuomiseen valmistajalta Suomeen) tarjous 550 €.

Ero näiden kahden välillä oli, että Finntra olisi edellyttänyt kinnerin pakkaamista kovaan kuljetuslaatikkoon (Velomobiel.nl olisi veloittanut sellaisesta 150 euroa) ja sen omatoimista kuljettamista terminaaliin. Muuttoexpress taasen nouti kinnerin myyjän kotoa, mitään pakkausta ei tarvittu ja toimitus Suomessa meikäläisen osoitteeseen. Ja pitempään odottelemalla olisi selvitty alkuperäisellä 500 eurolla (esim. jotain Englannin muuttokeikkaa odottelemalla).
Kaiken kaikkiaan asiointi ko. firman kanssa sujui mallikkaasti. Yhteydenpidossa kannattaa suosia puhelinta sähköpostin sijaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

Quest saapui tänään iltapäivällä. Päällisin puolin vaikutti olevan sellaisessa kunnossa kuin myyjä oli kertonut (mitä nyt yksi pinna oli molemmista etukiekoista yllättäen poikki...). Kävin ajamassa korttelin ympäri, eikä mitään isompia yllätyksiä tullut ainakaan vielä vastaan. Keskiö oli liian lähellä, eli jalat koukussa ei innostanut lähteä pitemmälle. Pitkät (170 mm) kammetkin vielä. Jousitus toimi herkemmin kuin Mangossa, varmasti kilometritkin vaikuttaneet tuohon. Saapa nähdä vaappuuko puolelta toiselle, kun kunnolla alkaa vääntää.

Ketjussa ei riittänyt pituus keskiön siirtoon, joten kävin hakemassa paikallisesta liikkeestä neljät (!) ketjut. Kun uutta palikkaa alettiin vaihtamaan, niin katsoin ajankohtaiseksi laittaa samalla wattikammet (140 mm) paikalleen. Viime mainittuihin vaihdoin pienemmän rattaan (39-hampainen) tilalle netistä bongaamani rattaan (38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle. Eli näin 2-rattaisista kammista saa 3-rattaiset ilman diy-adapteria (jollaisen tein terpalle). Rattaiksi tuli nyt 53-38-28. Ans kattoo pelittääkö tuo setti hyvin etuvaihtajan kanssa.

Illasta loppui tunnit kesken, eli uutta ketjua en ehtinyt vielä asentaa. Sitä ennen pitää vielä vaihtaa takapakkakin, kun 26 tkm ajettu pakka tuskin pelaa mukisematta uuden ketjun kanssa. Orginaali pakka on 11-28 ja hyllyssä oleva uusi 11-32, toivottavasti mahtuu takavaihtaja vielä toimimaan suojakotelossaan (rutusen Quest-ketjua mielenkiinnolla seurattu...).

Sori ei kuvia tällä erää, ei malttanut paljoa kuvata :D . Kunhan tuon saa kasaan ja ajokuntoon niin sitten.
Viritys jatkuu huomenna illalla, aikaisemmin on muuta ohjelmaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tm kirjoitti:

(38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle.

Maastopyörissä yleinen koko :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja jori »

Hehe, hymy paistaa Tepon tekstistä läpi. Onnellinen kinnerinomistaja taas. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi vanha Quest

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:
tm kirjoitti:

(38-hampainen, outo koko), jossa on kiinnityssakarat kolmannelle rattaalle.

Maastopyörissä yleinen koko :wink:

Joo muttei yleinen maantiekampien 130 mm pulttikehällä...

Vastaa Viestiin