Scouter Tampereelta

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 30 Kesä 2015, 13:26


Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3184
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Wacky » 30 Kesä 2015, 13:47

Ei sinällään mitään uutta. Ehkä vähän erilainen idea lähteä rakentamaan alustaa eikä suoraan kinneriä, mutta hinta tulee ratkaisemaan tuonkin kohtalon hyvin pitkälti koska kilpailijoita silläkin on. Vaikkei ehkä aivan suoraan samanlaisia, mutta ruotsista on tulossa erittäin lupaava rahtinojanelipyörä jossa on sähköavustus ja siitä on esitelty 400kg kuormaa kantava perävaunuversio ja DHL käyttää niitä jo parissa kaupungissa tavaroiden kuljettamiseen.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jviirret » 30 Kesä 2015, 15:25

Mikä tuosta tekee polku-/nojapyörää paremman?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jori » 30 Kesä 2015, 15:52

jviirret kirjoitti:Mikä tuosta tekee polku-/nojapyörää paremman?

Sillä ei tarvitse lähteä yhtään minnekään, jos akku on tyhjä. 8)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 656
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 01 Heinä 2015, 09:53

Veloschmitt on mielestäni paljon järkevämpi ja kauniimpi design. Rinnakkain istuminen on hölmö konsepti monessakin mielessä. Tietysti aina hienoa, että kotimaassa yritetään. Missään ei mainita laitteen painoa. Veikkaan olevan lähemmäksi 100kg. Veloschmitt kaksipaikkaisena on luokkaa 60kg sähköjen kanssa. Hesarin lehtijutun kuvan perusteella ajoasento vaikuttaa huonolta. Ensinnäkin kunnon takaseinä puuttuu, mitä vasten ponnistaa poljettaessa, ja toiseksi polvet näyttävät tulevan poljettaessa jo lyhyellä Juha Torvisellakin käsivarsien yläpuolelle, jolloin polvia on pidettävä poljettaessa V-asennossa edessä ja käsiä siinä välissä. Hankalaa.
Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15474
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja PW » 01 Heinä 2015, 10:11

E-Cruiser kirjoitti:Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.

Jos tuo 80cm pitää paikkansa - ei mitään järkee, polkupyörä saa olla leveempi :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jori » 01 Heinä 2015, 10:29

E-Cruiser kirjoitti:Veloschmitt on mielestäni paljon järkevämpi ja kauniimpi design. Rinnakkain istuminen on hölmö konsepti monessakin mielessä. Tietysti aina hienoa, että kotimaassa yritetään. Missään ei mainita laitteen painoa. Veikkaan olevan lähemmäksi 100kg. Veloschmitt kaksipaikkaisena on luokkaa 60kg sähköjen kanssa. Hesarin lehtijutun kuvan perusteella ajoasento vaikuttaa huonolta. Ensinnäkin kunnon takaseinä puuttuu, mitä vasten ponnistaa poljettaessa, ja toiseksi polvet näyttävät tulevan poljettaessa jo lyhyellä Juha Torvisellakin käsivarsien yläpuolelle, jolloin polvia on pidettävä poljettaessa V-asennossa edessä ja käsiä siinä välissä. Hankalaa.
Uusi lakiesitys kevyistä sähköajoneuvoista ei tuota hyväksy, koska siinä esitetty maksimileveys on 80cm. Naurattaa, myötätuntoisesti.

Hyviä huomioita. Tuo laite hakee markkinarakoa nimenomaan sähköavusteisen polkuyörän äärirajoilta. Se on ns. sarjahybridi, eli siinä veto on vain sähköllä ja polkeminen on lähinnä feikkiä (ainakin vielä) ja 250 W sähkötehoa käytetään kaikkeen liikkumiseen. Sähkölaitteet on mitoitettu siten, että tuo 250 W olisi käytössä aivan hitaista nopeuksista lähtien. Tähän tarvitaan suuret akut ja vähintäänkin laajavälityssuhteiset vaihteistot tai suuret sähkömoottorit, joiden teho on elektronisesti rajoitettu tuonon 250 W maksimitehoon. Tämä edellyttää säännöllistä akkujen latausta, sillä tuo painaa aivan varmasti yli sata kiloa, eikä sitä siis (vaikka polkemalla saisikin aikaan tehoa) jaksa polkea mainittavia matkoja. Valitettava takaisku tuo leveysrajoitus. Miksiköhän siihen on lakiehdotuksessa päädytty, vai koskeeko se vain kaksipyöräisiä. Poljettavissahan monipyöräisellä maksimileveys on 1,2 m.
Scouter.jpg

Siinä näkyy olevan kampikeskiön yhteydessä ylentävä kulmavaihde ja pienet generaattorit niiden perässä. Teho ei kuitenkaan voi olla näillä kovin suuri, sillä noin pieneen koteloon ei kovin suurivälityssuhteinen vaihde mahdu, eikä noin pienestä generaattorista saa paljon tehoa ilman suuria kierroksia. Kammen kierrosluku on niin hidas, että tuon laatikon sisälle mahtuvan hammaspyörän kehävoima nousee auttamatta liian suureksi, eikä täyttä polkemisvoimaa voi käyttää, tai sitten välityssuhde ei ole riittävän korkea generaattorikäyttöön. Arvaisin vaihteen välityssuhteen alle kymmeneksi , jolloin generaattorin kierrosluku olisi selvästi alle 1000 rpm ja teho enintään muutaman kymmenen wattia. Ylennysvaihde ja suureksi nostettava kierrosluku huonontavat vielä hyötysuhdetta, joten nettoteho ei voi olla kovin suuri. Siksi sanoin tuolla "lähinnä feikkiä".
Nämä vain päätelmänä videosta. En tiedä laitteesta sen enempää, vaikka aivan alkuvaiheessa olinkin sitä ideoimassa. Ketolan Pekka lupasi minulle tuota näyttää, muttei ole vielä ehtinyt. Kiinnostuneena odotan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja vph » 01 Heinä 2015, 12:05

Hei jätkät, nyt on kesä ja kärpäset! Pieni positiivisuuden pilkahdus ei ehkä olisi asenteessa pahaksi. Kattokaa nyt tätäkin ketjua, tuhat negaa ja nolla posaria.

Parannettavaa varmaan on, mutta niin oli ensimmäisessä mersussakin, missäpä ei olisi. Täältä suunnattoman iso ja varaukseton peukku hankkeelle!

Esko M
Viestit: 168
Liittynyt: 16 Marras 2009, 19:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Esko M » 01 Heinä 2015, 12:16

Mahdoton istuma-asento! Tulee mieleen Töölönlahden muinaiset muoviset polkuveneet, joilla sain hierettyä nahat irti ristiselän kohdalta ihan lyhyelleäkin polkemisella. -- Tämä siitä positiivisuudesta.

En muista tarkkaan, kuinka kalteva selkänoja on Twikessa, mutta sehän onkin rekisteröity autoksi polkimista huolimatta, ei tarvitse polkea lainkaan ja kulkee 80 km/h.

Esko

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15474
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja PW » 01 Heinä 2015, 12:31

Olihan tuolla positiivista mainintaa siitä ett hyvä ett joku kotimaassa yrittää - yhdyn tuohon näkemykseen. Toivotaan ett kehittyy.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4141
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Heinä 2015, 12:42

jori kirjoitti:Valitettava takaisku tuo leveysrajoitus. Miksiköhän siihen on lakiehdotuksessa päädytty, vai koskeeko se vain kaksipyöräisiä. Poljettavissahan monipyöräisellä maksimileveys on 1,2 m.

Mutta tuon Scouter-sivun mukaanhan tämä ei pyrikään olemaan polkupyörä vaan L1e-A-luokan moottorikäyttöinen ajoneuvo. Eu-luokituksen mukaan niiden maksimileveys on tuo metri. Tuo luokka sisältää enintään 1kW:n apumoottorilla olevat poljettavat laitteet, joiden moottori ei toimi yli 25km/h nopeuksissa.
Tälläiseen vain muodon vuoksi poljettavaan passaisi lyhyet kammet kuin nyrkki silmään 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jori » 01 Heinä 2015, 13:12

jooseha kirjoitti:Tälläiseen vain muodon vuoksi poljettavaan passaisi lyhyet kammet kuin nyrkki silmään 8)
...tuohan on kuin minun Pakoputkipyöräni. Kuka sitä muun vuoksi polkisi -toisinaan hyvällä tuurilla myös monikossa. :wink:

Huomaa, että aurinko on alkanut paistaa ja ilmat lämmetä. :mrgreen: :oops:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Heinä 2015, 14:22

Iso plussa sille että on saatu prototyyppi asteelle. Tämä on harvinainen poikkeus siinä suhteessa. Kun on ajovalmis prototyyppi niin on helppo todeta itsekkin suunnittelun mokat. Myös mahdollsille rahoittajille parempi esitellä ajovalmis prototyyppi kuin cad-kuvia powerpointilla.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Tehdastehdas
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 11:53
Paikkakunta: Taipei

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Tehdastehdas » 14 Heinä 2015, 15:26

Hyvää:
-4-pyöräinen (pysyy pystyssä, kaikki pyörät helppo vaihtaa)
-Reiätön lattia (ei murra nilkkoja)
-Tavaratila
-2-paikkainen
-Matkustajan polkimet
-Sarjahybridi (halvempi sarjatuotannossa, säästää polvia, peruutus"vaihde" helppo toteuttaa)
-EU-tietoinen
-Yrittää olla monikäyttöinen alusta moneen polkuautomalliin
-Myöntää olevansa vain alusta, ei auto

Puuttuu:
-Sadekatos (jonka kanssa olisi monelle "minimum viable product")
-Ympäröivä kori (melulta ja kolareilta suojaava, kesällä helposti avattava) (no joo, ei kuulu alustaan)
-Päänojat (peräkolareihin)
-Polkimien etäisyyssäätö (istuimia siirreltäessä lyhytjalkaisesta matkustajasta tulee näköeste)
-Polkemisen kierrosnopeusrajoitin ja voimarajoitin (säädettävät)
-Lataustelakka (asennettavaksi parkkipaikan sähkötolppaan) ja siihen sopiva liitin keulassa
-Varapyörä, nopeasti vaihdettava (vaikkapa sateessa) (mutta onneksi on kestävän näköiset renkaat)
-Tavaratila/lastenistuin -monikäyttöisyys (tyyliin Aku Ankan 313)
-GPS-seuranta (varkaille)
-ABS, ESC (onnistuu periaatteessa yhdellä 2-moottorisella akselilla)
-Stereot

Pielessä:
-Ratti (mieluummin alaohjaus: istuimen sivuilta nostettavat kahvat, jotka liikkuvat pitkittäin tai rattimaisesti reisien sivuilla)
-Käsijarru (korvaisin jalkajarrulla, jota käytetään samoista polkimista kuin generaattoreitakin, vaikkapa perinteisesti taaksepäin pyörittämällä, tai ehkä painamalla kumpaakin poljinta samaan aikaan tai yhtä poljinta kovaa alakuolokohdasta eteenpäin)
-Kännykkäteline on liian alhaalla ajon kuvaamiseen
-Ei ota kantaa valmistettavuuteen, eli miten pystyisi kilpailemaan esim. Green Auto Industry SH1000 kanssa (luullakseni se on levystä prässätty).
-Joukkoutus ei toimi, vaikka emoyhtiö on "ideascout – osallistavan kehityksen edelläkävijä".


Masentaa, kun melkein kaikki kyseenalaistamatta kunnioittavat ajoneuvoihin kohdistuvia EU-rajoituksia huomaamatta, että ne ovat mielivaltaisia, järjenvastaisia, ilmeisesti perinteisen autoteollisuuden kinnereitä ja mopoautoja haitatakseen lobbaamia, eikä liikenneturvallisuuden puolesta ole mitään syytä noudattaa niitä. Päinvastoin, on vaarallista ajaa mopolla autotiellä lain mukaan rajoitettua 45 km/h, kun millään tiellä ei ole sellaista nopeusrajoitusta. Eihän autoillakaan ole teho- ja nopeusrajoituksia, vaan vain tiekohtaiset nopeusrajoitukset, mikä kymmeniä vuosia sitten tajuttiin parhaaksi ratkaisuksi liikenneturvallisuuden kannalta.
Viimeksi muokannut Tehdastehdas, 18 Elo 2016, 09:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1738
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Jarcco » 16 Heinä 2015, 22:17

Näyttää kutistetulta autolta, eniten ehkä VW rantakirpulta. Vähän rohkeammin voisi kokeilla muitakin mahdollisia tapoja kuljettaa 2 hlöä ja tavarat. Esim. mitä jos siinä istuttaisiin limittäin, siten että hartiat olisi eri kohdissa niin saisi vähän kapeamman. Penkit voisi olla kiinteät kun poljinsysteemi on helppo tehdä liikkuvaksi.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa