Scouter Tampereelta

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
MikaH
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja MikaH » 16 Maalis 2019, 19:47

Vaikea kuvitella ketkä tuollaisen ostaisivat. Pyöräilijät todennäköisesti päätyvät oikeaan kinneriin. Autoihmisille mopoautotkin todettiin liian hitaiksi ja turvattomiksi. Siksi piti luokitella uusi ajoneuvoluokka, kevytautot. Tavallinen pieni henkilöauto jolla saa 15-vuotias ajella kuuttakymppiä muutaman tunnin opetuksella.

Pajottaja
Viestit: 142
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 17:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Pajottaja » 17 Maalis 2019, 10:00

Ainakin ennen sai 15v täyttänyt ajella traktorilla 15t lietevaunu koukussa eikä kukaan kyseenalaistanut ko toimintaa. Jarrutkin vain yhdellä akselilla.T korttiin ei taida tarvita ainuttakaan ajo tuntia...

Tämä siis vain huomiona, ei mielipiteenä.

T.Aatua

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 990
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja Saukki » 17 Maalis 2019, 10:13

Pajottaja kirjoitti:Ainakin ennen sai 15v täyttänyt ajella traktorilla 15t lietevaunu koukussa eikä kukaan kyseenalaistanut ko toimintaa. Jarrutkin vain yhdellä akselilla.T korttiin ei taida tarvita ainuttakaan ajo tuntia...


Tuota tuli itsekin 15 vuotiaana tehtyä. Mutta ne, jotka 15 vuotiaana ajaa tuollaista ajoneuvoyhdistelmää liikenteessä, eivät ole hypänneet traktorin rattiin ihan kylmiltään. Itselläni ainakin oli jo yli viisi vuotta ajokokemusta takana, ennen kuin sain T-kortin ja pääsin liikenteen sekaan ajamaan. Eli ne 15 vuotiaat, jotka vetää sitä 15t lietevaunua liikenteessä ovat yleenä jo melko kokeneita kuskeja. Tietenkään siitä yleisellä tiellä ajamisesta ei vielä hirveästi ole kokemusta tuossa vaiheessa, mutta traktorin hallinnasta sitäkin enemmän.

Kevytauton rattiin hyppäävällä 15 vuotiaalla taas vastaavasti ei ole hirveästi kokemuksia auton hallinnasta sen parin tunnin koulutuksen jälkeen.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4095
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Maalis 2019, 11:28

Ja lietevaunun kanssa ei lähdetä ryyppykuskiksi ikätovereille viikonloppuyöhön :roll:

MikaH
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja MikaH » 17 Maalis 2019, 13:27

Pitää myös huomioida ympäristö jossa liikutaan. Traktorilla ajamisella maaseudulla ei aiheudu niin suurta vaaraa kuin kaupungeissa liikuttaessa.. Esimerkiksi Helsingissä saadaan ihan uusi ryhmä liikenteeseen. 15-vuotiaat lapset saavat auton käyttöönsä ja niillä liikutaan muun liikenteen seassa. Erityisen huolestuttavaa tämä on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta. Täällä valtaosa esimerkiksi pyöräilijöiden ja autojen välisistä onnettomuuksista tapahtuu risteyksissä. Oletettavasti ne tulevat lisääntymään.
Viimeksi muokannut MikaH, 17 Maalis 2019, 14:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MikaH
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja MikaH » 17 Maalis 2019, 14:41

.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja MM » 18 Huhti 2019, 13:24

Mitenkähän oikeaoppinen tuollainen ylhäältä laakeroitu alaheilahduspoljin on fysiologian kannalta. Jori kirjoitti aiemmin, että normaali poljinkeskiö pitää nojapyörässä olla hieman lähempänä persausta kuin pystypyörän keskiö, koska vaakasuorassa olevaa jalkaa rasittaa sen oma paino, jonka takia polviniveltä ei sovi ojentaa aivan suoraksi. Tuollaisen polkimen liikerata on tälle ajatukselle vastakkainen, koska siinä jalka kauimmaisessa asennossa joutuu koukkamaan vielä ylöspäin. Oikeaoppinen varmaan olisi alhaalta laakeroitu vastaava heilahduspoljin, mutta maavara ei anna sellaiseen mahdollisuutta. Siksi poljin pitäisikin tehdä vaikka liukuovikiskon ja -pyörästön avulla liikeradaltaan sopivasti alaspäin kaartavaksi ja voimanvälitys kantapäävaijerilla Ponkalan tapaan rissalle, jos normaali poljinkeskiö ei käy vaikka haluttaessa matalampaa konepeltiä ja pärjätä ilman jalka-aukkoja lattiassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10254
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jori » 18 Huhti 2019, 17:12

MM kirjoitti:Mitenkähän oikeaoppinen tuollainen ylhäältä laakeroitu alaheilahduspoljin on fysiologian kannalta. Jori kirjoitti aiemmin, että normaali poljinkeskiö pitää nojapyörässä olla hieman lähempänä persausta kuin pystypyörän keskiö, koska vaakasuorassa olevaa jalkaa rasittaa sen oma paino, jonka takia polviniveltä ei sovi ojentaa aivan suoraksi. Tuollaisen polkimen liikerata on tälle ajatukselle vastakkainen, koska siinä jalka kauimmaisessa asennossa joutuu koukkamaan vielä ylöspäin. Oikeaoppinen varmaan olisi alhaalta laakeroitu vastaava heilahduspoljin, mutta maavara ei anna sellaiseen mahdollisuutta. Siksi poljin pitäisikin tehdä vaikka liukuovikiskon ja -pyörästön avulla liikeradaltaan sopivasti alaspäin kaartavaksi ja voimanvälitys kantapäävaijerilla Ponkalan tapaan rissalle, jos normaali poljinkeskiö ei käy vaikka haluttaessa matalampaa konepeltiä ja pärjätä ilman jalka-aukkoja lattiassa.

Dynamiikan kannalta tuo ylhäältä ripustettu on oikeastaan parempi, sillä polkimen liikkeen ylös suuntautuva komponentti hidastaa polven ja reiden alas suuntautuvaa komponenttia. Polvikulma kyllä aukeaa nopeasti, mikä varmasti on hankalaa, jos polkimen liike ei ole rajoitettu ja polkaisu menee aina "läpi" asti.

Tuollaisen polkimen kannattaisi olla voimavälitykseltään progressiivinen ja siis nopeudeltaan degressiivinen. Liike olisi siis koukkujalalle nopeampi, mutta pienivoimaisempi ja suoralle jalalle hitaampi, mutta suurivoimaisempi.

Oli miten oli, tämä poljintyyppi edellyttää massojen edestakaista liikettä myös sääriltä, joten sillä ei ole mahdollista saavuttaa suuria kadensseja, eli suuria tehoja pitkäaikaisessa kuormituksessa. Pyöritys on tähän parempi, koska siinä jalkaterät ja sääretkin osittain liikkuvat pyöreää liikerataa edestakaisen nykivän sijaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja MM » 29 Huhti 2019, 10:38

Lainaan tämän joosehan toisaalla esittämän videon tähän, kun se niin osuvasti selventää riippupolkimesta käytyä keskustelua.
https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10254
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Scouter Tampereelta

ViestiKirjoittaja jori » 29 Huhti 2019, 11:19

MM kirjoitti:Lainaan tämän joosehan toisaalla esittämän videon tähän, kun se niin osuvasti selventää riippupolkimesta käytyä keskustelua.
https://www.youtube.com/watch?v=DpiiGSKv8XI

Helppo havaita tuosta videolta, miten riippupolkimen liike kuormittaa jalkojen lihaksia pyöritystä yksipuolisemmin. Riippupolkeminen kuormittaa polven ojentajia muttei pakaroita ja polven koukistajia.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija