Questin vaihdevipujen vaihto

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Questin vaihdevipujen vaihto

Viesti Kirjoittaja tm »

mika kirjoitti:

Ei nämä questin vaihteet ole ihan parasta a-ryhmää. Gripshit kai näiden lempinimi on. Kun tilakin on rajallinen niin mietin että miten nuo sähkövaihtajat menisi? Pitkät vaijerit voisi korvata sähköjohdoilla.
SIllä aikaa pitää vain säädellä nykyisiä...
Mika

Jos vaan lompsassa paksuus riittää...
Kannattaa tosin ensin varmistaa, että sähkötakavaihtaja mahtuu kopan sisään (en nyt heti muista kuinka ahdasta tuolla kohtaa oli...).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Questin vaihdevipujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko kukaan rakentanut "sähkövaihtajaa" itse? Eli askelmoottori lyhyellä vaijerilla vaihtajan viereen. Vaijeri moottorin akselin ympärille ja mikrokontrolleri ohjaamaan moottoria. Voisi tehdä automaatti ja/tai manuaalivaihteet.
Edit: on näköjään http://www.freetronics.com.au/blogs/new ... dIWLbeU_tI

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Questin vaihdevipujen vaihto

Viesti Kirjoittaja rutunen »

tm kirjoitti:
mika kirjoitti:

Ei nämä questin vaihteet ole ihan parasta a-ryhmää. Gripshit kai näiden lempinimi on. Kun tilakin on rajallinen niin mietin että miten nuo sähkövaihtajat menisi? Pitkät vaijerit voisi korvata sähköjohdoilla.
SIllä aikaa pitää vain säädellä nykyisiä...
Mika

Jos vaan lompsassa paksuus riittää...
Kannattaa tosin ensin varmistaa, että sähkötakavaihtaja mahtuu kopan sisään (en nyt heti muista kuinka ahdasta tuolla kohtaa oli...).

Sitä on tosi hankala saada kohdilleen. Pitää tehdä silleen että alaspäin vaihtaessa antaa naksahtaa ja sit vähän kääntää vielä sen jälkeen niin vaihde loksahtaa päälle. Näin siis vaihteiden 4,3,2,1 tienoilla. Helppo kun siihen tottuu.

Quest Carbon -2015

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Questin vaihdevipujen vaihto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Sorvaa sinne vaijerin väliin säätöruuvi .

Vaihdevivun luona tila on vähän kortilla, mutta saattaisi sinne sopia.
Tai sitten pätkäisee vaijerinkuoren vaikka 30 cm:n päästä vaihdevivulta ja laittaa säädön sinne, mahtuisi paremmin.

mika kirjoitti:

Ei nämä questin vaihteet ole ihan parasta a-ryhmää. Gripshit kai näiden lempinimi on.

Mitä jos kokeilisi saada kinneriin menemään SRAM DoubleTap -kahvat ? Vivut voi säätää haluttuun kulmaan ja stapani:n mukaan niitä saa jostakin 50:n hintaluokkaan.

Mullahan on tollaset sekä lowracerissa (3x10) ja MetaPhysic:ssä (2x9) ja hyvin toimii. Mokomista maksoin toista sataa setti tuolloin...

Kuva
MP:n DoubleTap:t nykyisessä kiinnikkeessään, kätsysti meni stemmin pullotelineen reikään eikä ota edes reisiin kiinni.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Questin vaihdevipujen vaihto

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tri pyörässäni on tuollaiset ja ovat kaupunkiliikenteessä ehdottomat vauhtien kasvaessa. Aina joutuu nopeisiin jarrutuksiin ja mitä nopeammin saa vaihteet vaihdettua pienemmäksi, sitä vähemmän joutuu kiihdyttämään liian suurella vaihteella. Hätäjarrutuksia on myös ja silloin on kiva, jos päätyy kolmoselle vitosen sijaan, kun pysähtyy. Mitä nopeampi pyörä, sitä suurempi hyöty on nopeasti vaihtuvista vaihteista.

Vastaa Viestiin