Kinneri liikennevaloissa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Tänään lähtee tämmöinen kokeilu

Kuva
Eli kuvassa on kinnerin pohjaan teipattuna 1.2mm kuparilankaa silmukassa. Silmukka juotettu yhteen. Tämmöisen pitäisi jonkun teorian mukaan herättää liikennevalot havaitsemaan myös kinnerit. Silmukan pitäisi olla mahdollisimman iso mutta en uskaltanut vetää sitä ihan jalka-aukkojen yli, se kun on se kohta joka ottaa (harvoin onneksi) kontaktia maahan töyssyissä.
Muutamat tähän mennessä "sokeat" liikennevalot saavat nyt toimia testiratana. Raportoin kokemuksista. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toinen mitä voi kokeilla on alumiinifolio, joka pohjan sisä- tai ulkopuolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaikkea teettää suunittelijoiden perusolettamus että myös kaikki muut liikkuu leasing bemarilla :evil: Pahimmillaan joutuu koko yön odottamaan valoissa että saa ajaa laillisesti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuota kun vähän kehittelee, ni saa valot vihreelle kaukosäädöllä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

jviirret kirjoitti:

Toinen mitä voi kokeilla on alumiinifolio, joka pohjan sisä- tai ulkopuolelle.

Jukka

Tuosta alumiinista luin myös jossain. Alumiini on hyvä johdannainen sinänsä mutta alumiinin hapettuessa alumiinioksidi on tehokas eriste. Tämäkin tosin saattaa lukeutua sinne avaruusteknologian puolelle jossa nämä pikkudetaljeet merkitsevät vähän enemmän kuin meillä täällä kinnereissä. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja prelude »

Jukka

Tuosta alumiinista luin myös jossain. Alumiini on hyvä johdannainen sinänsä mutta alumiinin hapettuessa alumiinioksidi on tehokas eriste. Tämäkin tosin saattaa lukeutua sinne avaruusteknologian puolelle jossa nämä pikkudetaljeet merkitsevät vähän enemmän kuin meillä täällä kinnereissä. :D

Riippumatta siitä toimivatko maassa olevat anturit sähkö vai magneettikentällä niin oksidi kerroksella eikä muillakaan eristeillä ole mäytänössä mitään merkitystä koska galvaanista yhteyttä ei ole silmukoiden välillä-

Kuparilangan käyttö toimii sähkökentässä joten sitä siis oletan noiden antureiden oleven (en tiedä). Jos kuitenkin anturit ovat magneettikenttään perustuvia niin kupari ehkäpä ei ole parhaita aineita "transponderiksi" diamagneettisena aineena. Myöskään alumumiini paramagneettisena ei ehkäpä aivan optimi ole tähänkään sovellutukseen.

Viimeksi muokannut prelude, 12 Heinä 2015, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja prelude »

Tuoltahan löytyi tietoa. Sivut 16 ja 17 http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/li ... t_ty12.pdf
Sekä kohdasta 4.6.1 http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/22 ... evalot.pdf

Eli iso kupari rinkula voisi ajaa asian, joskin tuo alumiini folio varmasti paremminkin jos sen saa yhtä isolle alalle. (Nörttihän tekisi tuohon aktiivisen lähettimen ;-))

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kytkentöjen perusteellä kyseessä näyttäisi olevan PI(Pulse Induction) metallinilmaisin. Eli sama kela lähettää sähköpulsseja ja "kuuntelee" vuorotellen. Jos kelan vaikutuspiiriin tulee metallia niin sähköpulssi indusoituu siihen ja kuuntelu vaiheessa kaikuu takaisin. Oletan että sitä parempi materiaali mitä paremmin se johtaa sähköä, eli kupari olisi parhaasta päästä, mutta alumiinifoliolla saa helpommin paljon pinta-alaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Meni testi reisille kun läksin kinneröimään niin myöhään että liikennevalot oli suurimmaksi osaksi jo pois päältä. Tai sitten lamautin ne etäältä. :lol:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja prelude »

jviirret kirjoitti:

Kytkentöjen perusteellä kyseessä näyttäisi olevan PI(Pulse Induction) metallinilmaisin. Eli sama kela lähettää sähköpulsseja ja "kuuntelee" vuorotellen. Jos kelan vaikutuspiiriin tulee metallia niin sähköpulssi indusoituu siihen ja kuuntelu vaiheessa kaikuu takaisin. Oletan että sitä parempi materiaali mitä paremmin se johtaa sähköä, eli kupari olisi parhaasta päästä, mutta alumiinifoliolla saa helpommin paljon pinta-alaa.

Jukka

Jos tuo on PI ilmaisin niin johtavuudella ei oikeastaan ole suoranaista tekemistä asian kanssa. Mitä tuossa tehdään on että käämiin ammutaan pulssi jonka jälkeen "kuunnellaan" kauanko paluu pulssin vaimennus johonkin tasoon kestää (kuten sanoitkin). Pulssi lataa energiaa kappaleeseen ja kappaleen koko, muoto sekä materiaali määräävät kuinka paljon energiasta saadaan purettaessa takaisin kelaan. Merkityksellinen siis on materiaalin permebiliteetti olettaen että anturit on tehty etsimään rautaa. (PI on siitä veikeä eläin että sen kanssa voidaan jopa etsiä määrättyjä materiaaleja ja jättää useat muut huomioimatta).

Kahdesta syystä epäilen että tunnistin ei perustu PI tekniikkaan. Kela on kontrolloimaton (kelan mitat maassa voivat muuttua speksien mukaan paljonkin). PI toimii pulsseilla jotka luovat häiriöitä ympäristöön, esim auto radio suurella todennäköisyydellä häiriintyisi tuosta.

Omasta mielestäni suurempi todennäköisyys on että detektointi mitataan kelan induktanssin muutoksista koska näin pystytään pitämään energia tasot alhaalla, häiriöt hallituissa rajoissa ja tarvittava elektroniikka yksinkertaisena. Näin myös kela saa olla melkein millainen tahansa ja edelleen sama komparaattori piiri toimii detektoinnissa.

Ps. Voin hyvän olla väärässäkin ;-)

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Tänään ajoin vain kolmista "sokeahkoista" liikennevaloista menestyksellisesti mutta tämä mennee vielä virhemarginaalin sisälle koska ovat joskus toimineet muutenkin. Jatkan kokeilua. On muuten hankalaa nyt päästä valoihin ilman että joku toinen tulee autoineen samaan valoon. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

prelude
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Touko 2015, 00:08
Paikkakunta: Espoo / Leppävaara

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja prelude »

VeloWagon kirjoitti:

Tänään ajoin vain kolmista "sokeahkoista" liikennevaloista menestyksellisesti mutta tämä mennee vielä virhemarginaalin sisälle koska ovat joskus toimineet muutenkin. Jatkan kokeilua. On muuten hankalaa nyt päästä valoihin ilman että joku toinen tulee autoineen samaan valoon. :D

Testin vuoksi yöllinen ajelu noin 04:00:n aikaan voisi toimia ;-)

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kinneri liikennevaloissa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

prelude kirjoitti:

Testin vuoksi yöllinen ajelu noin 04:00:n aikaan voisi toimia ;-)

Yöllä ne valot on vaan useimmiten pois päältä.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Vastaa Viestiin