MANGO ja QUATTROVELO

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jvuotila
Viestit: 102
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: RE: Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja jvuotila » 02 Touko 2019, 19:31

VeloWagon kirjoitti:3. Tarpeeksi aikaa jotta päivämatkat voi tarvittaessa pitää lyhyinä

No eikös sen yhdellä yöpymisellä pysty ajamaan Trevemündeen? :lol: :lol: 450 km ... Siinä sitä mitattaisiin mielen lujuutta, kun huomaa millaisen palan kakkua sitä koettaa haukata.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 802
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja TMS » 04 Touko 2019, 09:42

En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Itse hain Stradan aikanaan yhdellä yöpymisellä Drontenista, mutta silloin minulla oli nojapyöräkilometrejä alla jo aika paljon, ja siltikin akilesjänne tulehtui huonon kenkävalinnan takia. Kylmiltään en suosittelisi.

Avatar
jvuotila
Viestit: 102
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja jvuotila » 08 Touko 2019, 12:09

TMS kirjoitti:En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Kyllähän se on juurikin näin ja asia tiedossa. Vähän veikkaan että jää reissu tekemättä kun ei tiedä yhtään millaista tuo ajaminen mahtaa olla. Hyviä pointteja.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10342
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja jori » 08 Touko 2019, 12:58

jvuotila kirjoitti:
TMS kirjoitti:En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.

Kyllähän se on juurikin näin ja asia tiedossa. Vähän veikkaan että jää reissu tekemättä kun ei tiedä yhtään millaista tuo ajaminen mahtaa olla. Hyviä pointteja.

Minä aina mielelläni yllytän hul... eikun kaikkia lähimmäisiäni tekemään rohkeasti asioita, joista voi sitten jälkikäteen olla ylpeä. Jos ei ole kokemusta, sitä pitää hankkia ja varautua kokemuksen puutteen mahdollisesti aiheuttamiin ongelmiin.

Nojapyöräkokemattomuuttaan voi kompensoida esim. hankkimalla kinneriinsä sähköavun. Sehän tulee joka tapauksessa hankittavaksi myöhemmin. Jos ei tule, sähkövehkeet voi siirtää reissun jälkeen toiseen pyörään. Sähkökinnerillä on kevyt ajella, vaikkei olisi yhtään nojapyöräkokemusta.

Nojapyöräkokemusta voi sitäkin hankkia edes muutamalta päivältä ennen hakureissuun lähtöä lainaamalla jonkun foorumilaisen pyörää muutamana iltana. Vähän aiemmin ennen reissua mieluusti, jotta ehtii omaksua saamansa opin.

Voi myös katsoa valmiiksi, tai jopa sopia jo etukäteen pakettiautokuljetuksen, joka soitetaan paikalle, jos kaikki menee pieleen.

Ainoa vähänkään dramaattinen asia, joka voi mennä väärin, on liian tiukan aikataulun takia missattu lautan lähtö, mikä on helppo välttää varaamalla reissulle riittävästi aikaa. Ei muuta kuin reissuun vaan ja meille jänniä tarinoita matkan varrelta. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15458
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja PW » 08 Touko 2019, 13:44

Liityn yllyttäjien kuoroon :mrgreen: Kuntopyörälläkin voi etsiä ja reenailla nojailuhaksia. Joku sopiva penkin tapanen kuntopyörän taakse, narulla kiinni ja eiku polkemaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 802
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja TMS » 09 Touko 2019, 10:46

Niin ei minunkaan ollut tarkoitus hakuajatusta kokonaan torpata, vaan piti vain tuoda esille muutama huomioitava asia ihmiselle, joka ei ole metriäkään nojapyörällä ajanut. Hakureissu on varmasti hieno kokemus, mutta sen voi ahnehtimalla pilata. Kun varaa reissuun tarpeeksi aikaa, niin homma varmasti toimii, sillä voihan siihen nojapyörään totutella myös reissussa. Ekat päivät ajaa vain hyvin lyhyelti ja rauhallisesti. Kinnerit ja muut tavalliset kolmi- tai nelipyöräiset on siitä mukavia, ettei niillä ajamista ja tasapainon pitämistä tarvise varsinaisesti opetella. Hollanti on myös armelias harjoituspaikka kun ei kummoisia ylämäkiä tule vastaan, vaan on helppo ajaa hiljaa matalalla teholla.

jori kirjoitti:Nojapyöräkokemattomuuttaan voi kompensoida esim. hankkimalla kinneriinsä sähköavun. Sehän tulee joka tapauksessa hankittavaksi myöhemmin. Jos ei tule, sähkövehkeet voi siirtää reissun jälkeen toiseen pyörään. Sähkökinnerillä on kevyt ajella, vaikkei olisi yhtään nojapyöräkokemusta.


Siis mitä, koska minun pitää hankkia sähköapu kinneriini? No jos joskus elän niin vanhaksi että tarvitsen sähköavun kinneriini, niin kinnerin pitää joka tapauksessa olla ihan erilainen että pääsen sinne sisään ja sieltä ulos. Jos nyt ajatellaan että eläkeissä noin 30 v päästä olen jo niin huonossa kunnossa, ettei ajaminen ilman sähköapua onnistu, niin on siinä silti aika pitkä aika sähkövermeillä olla hyllyssä odottamassa. Saattaa siinä akku mennä huonoon kuntoon vaikka tekisikin ylläpitolatauksia ;)

Avatar
jvuotila
Viestit: 102
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja jvuotila » 09 Touko 2019, 15:39

Nojapyöräily on tosiaan vierasta, sen sijaan pyöräilen maastossa kohtalaisia määriä. Jonkin näköinen peruskunto polkemiseen siis on olemassa, joskin se pystypyörällä ottaa osin eri lihaksiin kuin nojaillessa. Räyskälään tulen ainakin katsomaan kesällä meininkiä ja ehkä siellä on mahdollisuus nopeasti kokeillakin jotain laitetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10342
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja jori » 09 Touko 2019, 17:39

Etkös sinä ole jostain Hämeenlinnan läheltä. Voisit ottaa yhteyttä nimimerkki eemeliin. Hän asuu Hämeenlinnassa ja on tehnyt lukuisia nojapyöriä. Käsittääkseni eivät ole ainakaan kaikki koko ajan ajossa, joten saattaisi olla mahdollista, että saisit vuokrattua nojapyörän vaikka heti. Joka tapauksessa voisit ainakin käydä katsomassa pyöriä ja tutustua vähintäänkin teoriassa.

Jannella on omatekoisia nojapyöriä useampia, joten jo pääsette sopimukseen, voisit parhaassa tapauksessa harjoitella nojapyöräilyn askel kerrallaan, pitkästä takavetoisesta aina MBB Sportiin. Eemelin, ja monen muunkin itse rakentamat, nojapyörät löydät "DIY-projektit listana" -ketjusta.

Tuollaiset löytyivät DIY-ketjun aloitusviestistä haulla "eemeli".
13 elo 2012, Eemeli1 Kallistuva deltatrike
03 loka 2012, Eemeli 2 polkuauto
17 marras 2012, Eemeli3 CF-cityfillari
27 joulu 2012, Tavarapyörä
12 syys 2013, Eemeli4 clwb24/24
25 tammi 2015, Eemeli6 läskinojakki
04 kesä 2015, Eemeli7 RetkiMBB
12 heinä 2015, Eemeli8 sportMbb
09 loka 2015, Eemeli9 läskiiiiiii
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 417
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja takakeno » 11 Touko 2019, 14:04

3. päivän video valmis.
Vähän tuli pitkä, mutta materiaalia oli yli 2 tuntia.
https://www.youtube.com/watch?v=y4Rvd-u7CAg

4. päivän video myös valmis.
Nyt tuli hyvä, mutta pudotin kuvataajuuden 24 kuvaan/s.
Vähän nykii, joten opettelu jatkuu.
Tätä oli kuitenkin kiva editoida.
https://www.youtube.com/watch?v=rL0kFG2ws1Y
T:Jere

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15458
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja PW » 11 Touko 2019, 16:39

Paljon näytti olevan kaupunkiajoa, vai oliko sitä vaan paremmin valikoitunut mukaan?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1400
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja ajarmala » 12 Touko 2019, 03:17

takakeno kirjoitti:3. päivän video valmis.
T:Jere


Kas! Ajoitte Delmenhorstissa saman City Hotellin ohitse, jossa minä yövyin muinaisella 2011 velomobiilikierroksellani. Taitaa olla keskeinen paikka velomobiilipiireissä...

Lisäksi on huomattavaa, että Bremenissä on ihan kelvolliset pyörätiet, jollaisia en tavannut aikoinani Milania hakiessani reitillä Nienburg - Walsrode - Soltau - Lüneburg - Wismar - Rostock. Kuten sanottua, matkailu avartaa...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 26 Maalis 2013, 00:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja VeloWagon » 12 Touko 2019, 12:31

Kiitos Jere! Huikeeta matskuu! Palautuu hienosti reissun yksityiskohtia mieleen. Nuo Bremenin ja Hampurin läpiajot autokaistoilla ruuhka-aikaan varsinkin! :-D
Mun olis sittenkin pitänyt ottaa se omakin GoPro kamera mukaan. Epäreilua kun Jere ei pääse kuvaan.
Pyörätiet oli välillä huippuja ja toisinaan ihan kauheita. Pompittiin pyöräteiltä ajoradoille ja toisinpäin lennosta koko ajan.

Petja


Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3111
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja tm » 12 Touko 2019, 18:27

Mielenkiintoista katsella videoilta sikäläisiä liikennejärjestelyjä ja -käyttäytymistä.
Ei tainneet autoilijat harrastaa pahemmin kinnereille tööttäilyä, ja muutenkin huomioivat keskimäärin paremmin kuin täällä Suomessa, vai?

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 417
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja takakeno » 12 Touko 2019, 20:51

Ei meille tööttäilty.
Saksassa pyörätiet ovat aika kapeita.
Paikalliset velomobilistit ajavat kuulemma enimmäkseen tiellä.
Vähän pelattiin kuitenkin varman päälle tiellä ajamisen suhteen.

Petrille tulee vähän maalla ajoakin seuraavaan videoon.
Tosin maallakin on paljon taloja ja kyliä.
T:Jere

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 417
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

ViestiKirjoittaja takakeno » 22 Touko 2019, 21:47

5. päivän video valmis.
Hyvä tuli ja sisältää uusia kuvakulmia.
https://www.youtube.com/watch?v=UYo26nLeHFA

6. päivän video valmis.
Suomi jakso. :mrgreen:
Nyt on reissu dokumentoitu muille kinnerin hakijoille malliksi.
https://www.youtube.com/watch?v=sLNS10yQp2Q
T:Jere


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa