Re: MANGO ja QUATTROVELO
Omassa mango projektissa laitoin nuo laipat kiinni akseliin läpipultilla. Tiedä sitten toimisko tuossakin?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Omassa mango projektissa laitoin nuo laipat kiinni akseliin läpipultilla. Tiedä sitten toimisko tuossakin?
Laita tuohon akselin päässä näkyvään läpireikään pultti, ja naputtele sitä. Jos akselin pitäisi kerta irrota kevyesti naputtelemalla, niin voisi onnistua noinkin... Reiän halkaisija jotain 5-6 mm?
...jos aikoo hitsata, niin akseli pitää saada irti laakereista.
Voipi olla, että mango projektissa akseli jatkuu yhtenäisenä navan ulkoreunaan asti. Eli voipi pelkkä pultti olla huono ratkaisu.
Quattrovelo jälleen ajokunnossa.
Akseli oli vähän vino jo, mutta rengas heittää vain 5 mm sivusuunnassa.
Tepolle kiitokset hitsauksesta ja muustakin avusta.
takakeno kirjoitti:...Akseli oli vähän vino jo, mutta rengas heittää vain 5 mm sivusuunnassa...
Onneksi ei heitä tuon enempää. Pelkkää akselia pyörittelemällä pelkäsin renkaan heiton olevan isompikin.
Hyvä että saatiin ajokuntoon, ei tuo akselin korjaus ollut loppujen lopuksi paha rasti.
Ans kattoo koska valmistajan suunnasta saapuu uudet osat tilalle.
Onko tuo akselin vasen pää salaista tietoa, kun siitä ei ole kuvaa vieläkään. Vieläkään en ymmärrä, miten tuo vetää. Onko takapyörät jäykästi yhdessä. Miten tuo vasen pyörä on kiinni. Onko vasen ja oikea akseli samanalaiset ja sisäpäät spooratut ja sopivat takapakan spooraukseen puoliltaan ja akselin ulos liukuminen estetään noilla hydrauliklemmareilla. Eikö tuossa olekaan takapyörissä erillisiä vapaakytkimiä. Kertokaa tietävät.
Alkuperäinen hitsisauma akselin ympäri oli pienempi ja siistimpi kuin nyt kolvailtu.
Varmasti käytetty selvästi pienempää hitsausvirtaa, holkin reuna ei ollut sulanut ollenkaan niin paljon kuin nyt.
Holkin läpi porattiin 4 kpl 5 mm reikiä, joiden kohdalta saatiin hitsattua "pisteet" kiinni akseliin pelkän holkin pään hitsaamisen lisäksi. Valmistaja käyttää vastaavaa tapaa itsekin tuoreempien QW-yksilöiden akseleissa.
jori kirjoitti:Onko tuo akselin vasen pää salaista tietoa, kun siitä ei ole kuvaa vieläkään. Vieläkään en ymmärrä, miten tuo vetää. Onko takapyörät jäykästi yhdessä. Miten tuo vasen pyörä on kiinni. Onko vasen ja oikea akseli samanalaiset ja sisäpäät spooratut ja sopivat takapakan spooraukseen puoliltaan ja akselin ulos liukuminen estetään noilla hydrauliklemmareilla. Eikö tuossa olekaan takapyörissä erillisiä vapaakytkimiä. Kertokaa tietävät.
Ootas niin kaivan kuvan kännykästä...
...no eipäs löytynyt kovin hyvää:
No näkee ehkä tuostakin, että akselin rataspakan puoleinen pää on kuusikanttinen, menee rataspakan sisässä olevaan "napaan", jonka sisällä on myös kummankin pyörän vapaaratasmekanismit. Tuota napaosaa en edes tarkemmin tutkinut, kun keskityin akselin korjaamiseen (toisaalta eipä sitä olisi päässyt näkemäänkään, kun toista vetoakselia ei irrotettu -> rataspakka pysyi paikallaan...).
Hydrauliklemmarit estävät akselin liukumisen, mitään muuta lukitusta ei ole.
.. Jossain videossa mitä hiljattain kattelin väitettiin siinä vetareiden välillä olevan tasauspyörästö. Tais olla joku veloads; n viimeisimmistä.
Ei kai siellä Vetarin ulkopäässä tarvii muuta olla kuin navan kiinnityspultille kierrereikä. Navan sisäpintaan [ tai siihen kiinnitettyyn laippaan] lienee tehty reiät, joiden kautta ironneessa osassa olevat tapit siirtää momentin eteenpäin.
Härski kirjoitti:...Ei kai siellä Vetarin ulkopäässä tarvii muuta olla kuin navan kiinnityspultille kierrereikä. Navan sisäpintaan [ tai siihen kiinnitettyyn laippaan] lienee tehty reiät, joiden kautta ironneessa osassa olevat tapit siirtää momentin eteenpäin.
Juuri noin, siellä akselin ulkopäässä on kierrereikä. Pyörän napaa en ole nähnyt, mutta tuommoinen sen rakenteen täytyy olla.
TNX Teppo. Nyt voin nukkua yöni rauhassa.
Siellä on siis rataspakan vasemmalla puolella toinen vapaanapa ja molemmat taka-akselit samanlaiset.
jori kirjoitti:TNX Teppo. Nyt voin nukkua yöni rauhassa.
Siellä on siis rataspakan vasemmalla puolella toinen vapaanapa ja molemmat taka-akselit samanlaiset.
Näin juurikin. Rakenne on sama, mutta oikeanpuoleinen vetari on lyhyempi kuin vasemmanpuoleinen (rataspakka ei ole kinnerin keskilinjalla).
Tässä vielä kuva koko paketista:
Hienoa että kinneri tuli ajokuntoon näin nopeasti, ei tartte seisottaa tallissa .