Deltakinnereiden ulkonäöstä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja PW »

DSC00428.JPG

Rumuus on katsojan silmässä :wink: Söpö vaik etukiekko näkyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos tuo tuossa kuvassa oikealla islamistikinneri, kun on burqa päällä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jviirret kirjoitti:

Joku osaisi varmaan sen verran photoshopata tuota kuvaa että näkisi lopputuloksen ilman rakentamista?

Jokulla oli muuta tekemistä, mä muokkasin karkean version paintilla

ajatardelta.jpg
ajatardelta.jpg (53.41 KiB) Katsottu 6852 kertaa

Tehkää ite parempi :D Mut ei tuo rumimmasta päästä ole deltanakaan, vaikka enempi ulkomuoto tadpoleen sopii.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Muutama polttomoottori delta kolmipyörä, ei näistäkään oikein hyvää inspiraatiota saa?

Mr Beanistä tuttu sininen Reliant. Sillä ei haittaa vaikka törttöileekin :lol:
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja PW »

deltakinneri.jpg
deltakinneri.jpg (98.23 KiB) Katsottu 6756 kertaa

Perinteisestä piirros, onkohan näistä oikeesti tehty?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Muutama polttomoottori delta kolmipyörä, ei näistäkään oikein hyvää inspiraatiota saa?

Mr Beanistä tuttu sininen Reliant. Sillä ei haittaa vaikka törttöileekin :lol:
Kuva

Kyllä haittaa ainakin kuskia, kun tuo kaadettiin Mr Beanissä mutkassa :D NON Reliant ennemmin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tässä on kuva mun deltakinneri suunnitelmasta. Ei toteutettu, tämän sijaan tein nelipyöräisen polkuauton.

Liitteet
kinneridelta6_pinnat.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laitetaan muutama kuva virtaviivaisesta deltasta:

Kuva

Kuva

Tämähän on siis streamlinerista kallistuvaksi kolmipyöräksi muutettu.

Tässä taas kallistuva ja takaohjattava, Advetures of Greg The Rocket:

Kuva

Kuva

Aika kaunata tavallisesta autotalli näpertelystä :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Velotilt puuttui:
Kuva

Tuli mieleen tämä rumilus. Eturenags jalkojen välissä ja riippupolkimet mahdollistavat melkein minkälaisen kopan tahansa.
Kuva
Mallailin syksyllä 406 rengasta jalkojen väliin ja laskeskelin että lyhyellä akselivälillä tuosta saisi yhtä ketterän kuin kaupallisistakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nuo riippupolkimet antaisi keulan suunnitteluun paljon vapaammat kädet. Rakenteet voisivat olla kevyemmät ja jalat pysyy paljon alempana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Nuo riippupolkimet antaisi keulan suunnitteluun paljon vapaammat kädet. Rakenteet voisivat olla kevyemmät ja jalat pysyy paljon alempana.

Jukka

Kuinka ne toimii? Poikolan kinnereissä tais olla saman tapaset.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ja kinnerissäkin pääsee kunnolla nojalleen, kun jalat ja kate eivät rajoita näkyvyyttä. Tuollainen olisi mahdollista tehdä tosi pienellä otsapinta-alalla ja pituuttakaan ei tarvitse olla miestä enempää. Eturengas pitää kyllä koteloida hyvin sadekeliä varten.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nuo riippupolkimet antaisi keulan suunnitteluun paljon vapaammat kädet. Rakenteet voisivat olla kevyemmät ja jalat pysyy paljon alempana.

Jukka

Kuinka ne toimii? Ponkalan kinnereissä tais olla saman tapaset.

Veto polkimelta narulla. Naru rummun ympärillä. Rumpu vapaarattaalla kiinni ja palautus kumiköydellä (jousi Ponkalalla).
Tuossa kuvassa naru on mustalla ja palautus kuminaru punaisella. En tiedä onko siinä erillstä vapaaratasta vai käyttääkö takarenkaalla olevaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nuo riippupolkimet antaisi keulan suunnitteluun paljon vapaammat kädet. Rakenteet voisivat olla kevyemmät ja jalat pysyy paljon alempana.

Jukka

Kuinka ne toimii? Ponkalan kinnereissä tais olla saman tapaset.

Veto polkimelta narulla. Naru rummun ympärillä. Rumpu vapaarattaalla kiinni ja palautus kumiköydellä (jousi Ponkalalla).
Tuossa kuvassa naru on mustalla ja palautus kuminaru punaisella. En tiedä onko siinä erillstä vapaaratasta vai käyttääkö takarenkaalla olevaa.

Ok, eli molemmat takakiekot on vetäviä. Tuohan vois olla, kokeilemisen arvonen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

Viesti Kirjoittaja MM »

Heiluripolkimissa ja vaijerivedossa ei tarvitse olla tukevaa runkoa ottamassa ketjuvoimaa vastaan, kun polkijan jalat toimivat tässä tarkoituksessa. Palautuva vaiheittainen työliike mahdollistaisi tasauspyörästöä vastaavan toiminnon, jos takapyörien yhteinen vetovaijeri voisi kelautua kaarteen mukaisesti vapaasti kummankin pyörän vetorissalle ja purkautua alkutilanteeseen palautusvaiheen aikana.
Heiluripolkimet voidaan tehdä riippupolkimina, jolloin ripustusakseli tulisi näkökenttään ja jalkoterä kaartaa polvesta ylöspäin, tai alhaalta laakeroituna, jolloin jalan liike on luontevampi, mutta alhaalla ei ole yleensä tilaa. Voidaan tehdä myös suora tai ohjatun kaareutuva liukukisko, jossa poljin kulkee esim. liukukomero-oven laakerointirullaston tukemana. Joka tapauksessa poljinliikkeen pituus on vapaa toisin kuin kampipolkimissa. Polkimien vaiheistus voidaan kytkeä toisiinsa tai pitää irrallaan. Liukupolkimet eivät kuitenkaan kovin paljon madalla polven nousun korkeutta, mutta jonkin verran kuitenkin, kun kampipolkimen alakaarron verran voidaan polkutasoa laskea kantapäitten maahanosumista ajatellen. Polvi tulee kuitenkin yhtä koukkuun jalan taka-asennossa.
Kolmipyöräisissä pikkuautoissa kuten BMW Isettassa oli yleensä takana kaksi pyörää rinnakkain tai ainakin lähekkäin toimien kuitenkin yhden pyörän tapaan. Tällainen Mummo-Ankan traktorin etupyöräripustus voisi toimia hyvin ohjaavan etu- tai takapyörän paikalla, kun ohjainlaakerin saisi sijoitettua pyörien väliin. Jos pyörät vielä olisivat alhaalta leveämmällä, tukisi ulompi pyörä kaarteessa luontevasti.

Vastaa Viestiin