Deltakinnereiden ulkonäöstä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja PW » 12 Tammi 2016, 10:26

7607mk13.jpg
7607mk13.jpg (144.29 KiB) Katsottu 2142 kertaa

Toimisko tommonen heilurivetonen jalkaohjattuna?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja PW » 12 Tammi 2016, 10:31

No eipä taida toimia kun sillä vedollahan ei oo mitään voimia - ees ohjaukseen :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jori » 12 Tammi 2016, 11:04

MM kirjoitti:Heiluripolkimissa ja vaijerivedossa ei tarvitse olla tukevaa runkoa ottamassa ketjuvoimaa vastaan, kun polkijan jalat toimivat tässä tarkoituksessa.

Kyllä heiluripolkimen tukipiste välittää tukivoimaa runkoon siinä kuin kampikeskiökin. Mekanismi on täysin sama, joskin vaijeri on tavallisesti välitetty ketjuvetoa nopeammaksi, joten rungon voimat ovat vastaavasti pienemmät. Jos vaijerin päät ovat kiinni suoraan jaloissa ilman välittävää vipua, rungon kantamat polkemisvoimat ovat vain selkänojan ja takapyörän välissä. Iso merkitys runkovoimien kannalta on tietenkin myös sillä, että naruvedossa vetävä elementti on molemmilla puolin runkoa, jolloin runkoa pahiten taivuttava vasemman jalan polkaisu puuttuu, kuten se puttuisi myös, jos ketjuveto olisi molemmin puolin runkoa. Tämäkään ei silti kokonaan poista rungon taivutusta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja MM » 12 Tammi 2016, 12:42

Ajattelin Ponkalan heiluripolkimia, jossa veto ei välittynyt heiluriakselin varren välityksellä kuten tuossa putkipyöräpiirroksessa, vaan suoraan kengän ympäri menevän sangan lenkistä vaijeriin. Ajajan kehosta penkin kautta akseliin välittyvästä voimasta samaa mieltä ja tästähän Ponkalakin kehotti tekemään mahdollisimman joustamattoman paketin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jori » 12 Tammi 2016, 12:48

Ponkala ymmärtääkin mekaniikkaa paremmin kuin suunnittelijat yleensä. Tuo Ponkalan ratkaisu ei tavallaan olekaan varsinainen heiluripoljin, vaan oikeastaan vain tapa ripustaa jalat. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Tammi 2016, 14:00

PW kirjoitti:Toimisko tommonen heilurivetonen jalkaohjattuna?

Mikä ettei toimisi? Polkimet vaan kiinni etuhaarukkaan ja niin tukeviksi etteivät notku ohjatessa.
Hämärä ja hatara muistikuva kertoo että olisin nähnyt itänaapurin vehkeissä sellaisen. Tankovälitys riippupolkimista normaaleihin kampiin ja siitä ketjulla eturenkaalle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja PW » 12 Tammi 2016, 14:07

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Toimisko tommonen heilurivetonen jalkaohjattuna?

Mikä ettei toimisi? Polkimet vaan kiinni etuhaarukkaan ja niin tukeviksi etteivät notku ohjatessa.
Hämärä ja hatara muistikuva kertoo että olisin nähnyt itänaapurin vehkeissä sellaisen. Tankovälitys riippupolkimista normaaleihin kampiin ja siitä ketjulla eturenkaalle.

Tipuin taas kinneristä, mihin/miten normi kammet tuohon käy/tarvitaan?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jori » 12 Tammi 2016, 15:43

Ennen kuin enemmän innostutte, kannattaa muistaa, että tallominen ei ole tehokas tapa tuottaa tehoa. Väitän, että alle satamillisilläkin kammilla saa paremmin tehoa, kuin vain naruihin kiinnitettyjä jalustimia tallomalla, joka toki on paras tapa, kun halutaan minimaalisen matala katettu keula. Kehossa parhaan tehontuoton antaa pakarat ja muut kuopaisulihakset. Lisäksi jalassa on lihaksia molemmin puolin. Toinen puoli jää käyttämättä, jos vain tallotaan. Narulla kun ei voi työntää. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Tammi 2016, 23:13

PW kirjoitti:Tipuin taas kinneristä, mihin/miten normi kammet tuohon käy/tarvitaan?

Erilainen tapa muuttaa poljinten liike pyöriväksi. Tässä sama systeemi kiinteäpuomisessa:
Kuva
Mulla jäi tämän naruvedon pohdinta siihen että polkemisliike on vain työntävä ja epäilen etten saisi sitä yhtä sulavaksi kuin kammilla.
Innostuksen hillitsemiseksi mainitsen myös epäilykseni etenemiskyvystä. Periaatteessa se on loistava. Lähes kaikki paino takana ja molemmat takarenkaat vetävät. Käytännössä tuollainen on kuitenkin yksivetoinen. Vain yksi rengas vetää kerrallaan ja lisäksi renkaan vääntömomentti lisääntyy nopeasti polkaisun alussa. Kesällä varmaan pito riittää, mutta talvella :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jori » 12 Tammi 2016, 23:47

jooseha kirjoitti:Käytännössä tuollainen on kuitenkin yksivetoinen. Vain yksi rengas vetää kerrallaan ja lisäksi renkaan vääntömomentti lisääntyy nopeasti polkaisun alussa. Kesällä varmaan pito riittää, mutta talvella :?

Kyllä tuolla voi pahassa paikassa työntää molemmilla jaloilla yhtaikaisesti. Ei sitä mikään estä. Lisäksi polkaisuvoimaa voi säätää, samoin polkaisupituutta. Voima ja sen välittyminen tiehen kyllä riittää, mutta pitkäaikainen tehontuotto on tuolla menetelmällä huonompaa kuin polkimilla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jooseha » 13 Tammi 2016, 00:52

jori kirjoitti:Kyllä tuolla voi pahassa paikassa työntää molemmilla jaloilla yhtaikaisesti. Ei sitä mikään estä. Lisäksi polkaisuvoimaa voi säätää, samoin polkaisupituutta.

Ainoastaan 1 - 4 metriä kerrallaan vaihteesta riippuen ja sopiva polkemisvoima pitää hakea joka polkaisulle erikseen. Pyörittämällä voi ajaa pidon rajalla hakematta sitä aina uudelleen.
Pistä kokeillen vaan PW :)

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja MM » 13 Tammi 2016, 11:04

Ulkonäöstä on menty tekniikkaan, mutta sovitaan vaikka niin, että poljinsysteemi vaikuttaa etupään ulkonäköön, niin ollaan aiheessa. Normaali ketjuvälitteinen poljin on kyllä aika lyömätön. Esim tuohon heiluripolkimisen tankovalitykseen verrattuna siinä ei ole kuolleita pisteitä, kuten tuossa on kaksi kierroksella, koska jalat pystyvät vänkäämään tai vetämään niiden yli. Spesialistit tietävät teorian paremmin, mutta luulisin, että noja-asennossa yhden puolen poljin tuottaa tehoa kello puoli kymmenestä jonnekin puoli kuuteen. Veto- ja nostovaiheessa puoli kuudesta puoli kymmeneen ei niinkään, mutta silloin on toinen poljin tehokkaimmillaan. Evoluutio ei kuitenkaan ole jalostanut pyöräilijöitä kuin reilut pari sataa vuotta, joten sellaista sarjakuvan Maantiekiitäjän tapaista pyörittäjää ei ole vielä syntynyt, vaan ihminen on luonnostaan juoksija, jolloin jalan ojentaminen on tehokkain etenemistapa. Jostakin pikajuoksujutusta luin ettei jalan polven alapuolisilla osilla ole kovinkaan suurta merkitystä pikajuoksun voimantuotossa, vaan jalan palautuksessa takaisin eteen.

Vaijerivetoisessa teho on sama koko ojentamisvaiheen ajan. Ponkalalta kysyttiin videolla vaijerivetoisen heiluripolkimen ominaisuuksia ja hän sanoi, ettei siitä mitään haittaakaan ollut ja hän oli kuitenkin tehnyt satojen kilometrien reissuja. Hänen kinnerinsä oli umpinainen ja tehty myös nukkumista varten, jolloin vaijerivetolaitteet purettiin lattialta yöksi pois. Tätä ei ketjuvetoiseen kovin helpolla voi tehdä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja PW » 13 Tammi 2016, 12:00

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Kyllä tuolla voi pahassa paikassa työntää molemmilla jaloilla yhtaikaisesti. Ei sitä mikään estä. Lisäksi polkaisuvoimaa voi säätää, samoin polkaisupituutta.

Ainoastaan 1 - 4 metriä kerrallaan vaihteesta riippuen ja sopiva polkemisvoima pitää hakea joka polkaisulle erikseen. Pyörittämällä voi ajaa pidon rajalla hakematta sitä aina uudelleen.
Pistä kokeillen vaan PW :)

En taida, tullut jo hyviä perusteita ett ketju on parempi. Lisäksi helpompi tehdä, ei jaksa vaikeita hommii - jäävät kuitenkin kesken.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Tammi 2016, 12:48

Muutama kuva taas...

Kuva
Tämä antaa jo hyvän suojan säältä

Youtubessa vähän isompi, tuskin juuri liikku ilman sähköapua:
https://www.youtube.com/watch?v=UdqzJR_5Y8s
https://www.youtube.com/watch?v=6mWRezuWKJs
Arvatenkin kesällä lämmin, sateessa ei näe tuulilasista mitään ym. mutta tavaraa mahtuu :D

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Deltakinnereiden ulkonäöstä

ViestiKirjoittaja irakas » 14 Tammi 2016, 14:27

Jos lähtee siitä, että kinneri sähkövarustetaan, houkuttelee tuollainen vaakapolkeminen paljonkin. Onhan se lähellä soutupyörätekniikkaa. SH15:ssahan tein jo rakenteen, jossa työntö ja veto-systeemikin toimi. Eniten poljintekniikka houkuttelee sen vuoksi, niin kuin on jo tuolla aiemmin mainittu, että kinnerin etuosasta voi tehdä paljon matalamman. Nykyisillä voimakkailla moottoreilla ja akuilla tahtoo polkeminen unohtua, ja on jo melkein pelkkää silmän lumetta. :mrgreen:
Liitteet
Project3.png
Project3.png (162.56 KiB) Katsottu 1441 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa