Azub ja velomobiilit

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja tm »

ajou kirjoitti:

Nyt se lähtee kuulkaa lentoon tämä homma. Aikolonin kaverit katteli äsken Arcusta aikansa ja totesi, että tuo koppahan me tehdään tyhjiömuivattuna. Hintaa tulee murto-osa lasikuituiseen verrattuna. Voipi katteen hinta jäädä satasiin! Ja löytyihän sieltä hyllystä 2 mm kovapinniutettua PC-levyäkin. Innostuivat kovasti projektista. Tästä se yhteistyö lähtee. Suuret kiitokset Nojanallelle vinkistä.

Kiinnostaa tosissaan meikäläistä myös, joten infoa kuinka homma etenee.
Kopan rakenteluita kun on aikomus jatkaa nyt työn alla olevan Avuksen jälkeenkin.

Jos pelkkä muoto riittää (eli ei kantava rakenne), niin kyllähän se vaivatta ja nopeasti syntyy muovilevystä lämmöllä ja alipaineella (kun on ensin saanut kaikki parametrit kohdalleen...).

Korin muodoissa tarvii ottaa valmistustapa huomioon, sun Arcus on tuolta osin hyvänmallinen jo valmiiksi.

Muoteista tulee kuluja, mutta valmistusmäärien myötä homma alkaa kannattaa.
Perinteinen tapa eli kuitujen laminoiminenhan on hidasta ja työlästä puuhaa, ei mitään sarjatuotantotouhua. Tämän näkee jo kaupallisten kinnereiden hinnasta ja valmistusmääristä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuo on hienoa kuulla. Nuo ovat niitä juttuja joita aina joskus tekevälle sattuu, merkkejä siitä että olet oikealla tiellä.
Alle tonnin koppa kuulostaa erittäin hyvältä. Muovi on kolari/ulosajotilanteissa myös turvallisempi kuin lasikuitu.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
ajou kirjoitti:

Sent from my iPhone using Tapatalk

OT - mutta tän mainossigun saa sieltä asetuksista pois päältä.

Ei sitä pois tarvitse ottaa, muuttaa vain muotoon: "Sent from my Arcus velomobile" :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja ajou »

Siis näin!

Sent from my Arcus velomobile ;-)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tai paremmin näin.

Driving with Arcus velomobile.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Perinteinen tapa eli kuitujen laminoiminenhan on hidasta ja työlästä puuhaa, ei mitään sarjatuotantotouhua.

Tätä mä vähän ihmettelen että ei tunnu näkyvän esim. lasikuituveneiden hinnassa. Hinnat alkaen muutaman satasen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja tm »

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.

On niissä jälkeenpäin kiinni laminoitavia penkkejä, jäykkäreitä ja ponttooneja:

Kuva

Tuossa kuvassa toki jo tonnin vene...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.

Eikös ne kinnerinpuolikkaatkin monesti pultata, tai liimata yhteen? Noita kinnerin laminointi videoita kun kattoo, tekevät paljon yksityiskohtien laminointia, varsinaisen laminoinnin jälkeen, tukirakenteita ym. Vois luulla, ett nuo vois tehdä kerralla, tai ainakin helpommin :roll:
Veneeseen verrattuna, painoa yritetään säästää mahollisimman paljon ja silti pitäs olla luja rakenne = vähällä epoksilla luja, tehnee hommasta haastavaa? Kun vielä tuohon yhdistää, vaatimuksen erittäin hienosta ulkonäöstä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Painava

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja ajou »

Rotovelo 32 kg
http://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

Driving with Arcus velomobile.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajou kirjoitti:

Rotovelo 32 kg
http://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

Alta avoimena, penkki korin osana ja ilman jousitusta...

Kuva

Väitän että nuo rakenteelliset ratkaisut vaikuttavat tuossa enemmän painoon kuin käytetty materiaali.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: RE: Re: Azub ja velomobiilit

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tm kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Painava

Ruiskulaminointi tehdään katkokuiduilla, joten siitä tulee painavampi kuin vastaavan lujuisesta kankaasta tehden. Lisäksi ruiskutetun kerroksen paksuus on hankala saada täsmälleen oikeaksi. Käytännössä sitä laitetaan riittävästi eli tätäkin kautta tulee lisäpainoa.
Kankaista laminoidessa on vielä mahdollista käyttää suunnattuja kuituja, jolloin kappaleen ei tarvitse olla joka suuntaan yhtä luja eli vähemmän kuitua samaan käytännön lujuuteen.

Vastaa Viestiin