Sivu 2/3

Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 02 Maalis 2017, 17:59
Kirjoittaja tm
ajou kirjoitti:

Nyt se lähtee kuulkaa lentoon tämä homma. Aikolonin kaverit katteli äsken Arcusta aikansa ja totesi, että tuo koppahan me tehdään tyhjiömuivattuna. Hintaa tulee murto-osa lasikuituiseen verrattuna. Voipi katteen hinta jäädä satasiin! Ja löytyihän sieltä hyllystä 2 mm kovapinniutettua PC-levyäkin. Innostuivat kovasti projektista. Tästä se yhteistyö lähtee. Suuret kiitokset Nojanallelle vinkistä.

Kiinnostaa tosissaan meikäläistä myös, joten infoa kuinka homma etenee.
Kopan rakenteluita kun on aikomus jatkaa nyt työn alla olevan Avuksen jälkeenkin.

Jos pelkkä muoto riittää (eli ei kantava rakenne), niin kyllähän se vaivatta ja nopeasti syntyy muovilevystä lämmöllä ja alipaineella (kun on ensin saanut kaikki parametrit kohdalleen...).

Korin muodoissa tarvii ottaa valmistustapa huomioon, sun Arcus on tuolta osin hyvänmallinen jo valmiiksi.

Muoteista tulee kuluja, mutta valmistusmäärien myötä homma alkaa kannattaa.
Perinteinen tapa eli kuitujen laminoiminenhan on hidasta ja työlästä puuhaa, ei mitään sarjatuotantotouhua. Tämän näkee jo kaupallisten kinnereiden hinnasta ja valmistusmääristä.


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 02 Maalis 2017, 19:03
Kirjoittaja E-Cruiser

Tuo on hienoa kuulla. Nuo ovat niitä juttuja joita aina joskus tekevälle sattuu, merkkejä siitä että olet oikealla tiellä.
Alle tonnin koppa kuulostaa erittäin hyvältä. Muovi on kolari/ulosajotilanteissa myös turvallisempi kuin lasikuitu.


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 02 Maalis 2017, 21:47
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
ajou kirjoitti:

Sent from my iPhone using Tapatalk

OT - mutta tän mainossigun saa sieltä asetuksista pois päältä.

Ei sitä pois tarvitse ottaa, muuttaa vain muotoon: "Sent from my Arcus velomobile" :D


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 02 Maalis 2017, 21:50
Kirjoittaja ajou

Siis näin!

Sent from my Arcus velomobile ;-)


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 07:30
Kirjoittaja ajou

Tai paremmin näin.

Driving with Arcus velomobile.


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 08:13
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:

Perinteinen tapa eli kuitujen laminoiminenhan on hidasta ja työlästä puuhaa, ei mitään sarjatuotantotouhua.

Tätä mä vähän ihmettelen että ei tunnu näkyvän esim. lasikuituveneiden hinnassa. Hinnat alkaen muutaman satasen.

Jukka


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 08:28
Kirjoittaja tm

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 08:36
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 08:39
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 08:53
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.

On niissä jälkeenpäin kiinni laminoitavia penkkejä, jäykkäreitä ja ponttooneja:

Kuva

Tuossa kuvassa toki jo tonnin vene...

Jukka


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 09:04
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Jukka

Veneessä on yksi puoli avoin joten on helppo ruiskuttaa muotin päälle ilman että tarvii vielä laminoida puolikkaita yhteen toisin kuin velomobiilin kanssa. Tämä lisää väkisin velomobiilin hintaa.

Eikös ne kinnerinpuolikkaatkin monesti pultata, tai liimata yhteen? Noita kinnerin laminointi videoita kun kattoo, tekevät paljon yksityiskohtien laminointia, varsinaisen laminoinnin jälkeen, tukirakenteita ym. Vois luulla, ett nuo vois tehdä kerralla, tai ainakin helpommin :roll:
Veneeseen verrattuna, painoa yritetään säästää mahollisimman paljon ja silti pitäs olla luja rakenne = vähällä epoksilla luja, tehnee hommasta haastavaa? Kun vielä tuohon yhdistää, vaatimuksen erittäin hienosta ulkonäöstä :?


Re: RE: Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 10:12
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Painava


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 10:15
Kirjoittaja ajou

Rotovelo 32 kg
http://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

Driving with Arcus velomobile.


Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 11:36
Kirjoittaja jviirret
ajou kirjoitti:

Rotovelo 32 kg
http://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

Alta avoimena, penkki korin osana ja ilman jousitusta...

Kuva

Väitän että nuo rakenteelliset ratkaisut vaikuttavat tuossa enemmän painoon kuin käytetty materiaali.

Jukka


Re: RE: Re: Azub ja velomobiilit

Lähetetty: 03 Maalis 2017, 11:48
Kirjoittaja jooseha
tm kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taitaa halvimmat lasikuituveneet olla ruiskulaminoitu...

Valmistusmenetelmä ei sovellu velomobiilin korin valmistamiseen, koska...?

Painava

Ruiskulaminointi tehdään katkokuiduilla, joten siitä tulee painavampi kuin vastaavan lujuisesta kankaasta tehden. Lisäksi ruiskutetun kerroksen paksuus on hankala saada täsmälleen oikeaksi. Käytännössä sitä laitetaan riittävästi eli tätäkin kautta tulee lisäpainoa.
Kankaista laminoidessa on vielä mahdollista käyttää suunnattuja kuituja, jolloin kappaleen ei tarvitse olla joka suuntaan yhtä luja eli vähemmän kuitua samaan käytännön lujuuteen.