Kinneri jäi rekan alle

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Stapani » 30 Touko 2016, 12:02

Tsemppiä Petjalle täältäkin!

Toivottavasti ajokausi ja soittohommat mahdollisimman nopeasti jatkuvat!
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 30 Touko 2016, 12:05

TMS kirjoitti:Tärinäraidan takia on vain joutunut ajamaan ajoradan puolella, kun pientareelle ei ole mahtunut. Onhan näitä takaapäin päälleajoja silloin tällöin uutisissa, vihaksi pistävät, kun lopulta kyse taitaa kuitenkin vain olla väliinpitämättömyydestä, joka on maailman turhin syy. Jos taustalla on vielä jotain lehden tai tietokoneen lukua, mitä välillä tämä ammattiliikennekin näyttää harastavan, niin onhan tapaus todella tuomittava. Rattiin nukahtaminenkaan ei tietysti ole puolusteltavissa.

Kaikki autoilla ajavat pitäisi pakottaa kevyen liikenteen asemaan määräajoin niin ymmärtäsivät paremmin miltä läheltä ohitukset ynnä muut törttöilyt tuntuu, kun itsellä ei ole 1000 kg peltikuorta suojana. Ehkä se parantaisi liikennekulttuuria ja suhtautumista kevyeen liikenteeseen silloin, kun on itse liikkeellä laitteella jolla voi suhteellisen pienellä virheellä tappaa toisen. Vastuu seurauksista pitäisi autolla ajaessa tuntea paremmin. Autoiluun ei myöskään pitäisi suhtautua eräälaisena ihmisoikeutena, pitäisi hyväksyä että kaikki eivät vain ole sopivia auton rattiin ja jos he eivät sitä itse ymmärrä, niin jonkun pitäisi se estää (tämä on toki ongelmallinen asetelma, sillä kuka sen sitten sanoo kuka saa ja kuka ei saa autolla ajaa).


Tuossa nuo olennaisimmat tulivat, paitsi että nyt oli kymmenien tonnien ajoneuvo. :shock:
Tärinäraidan idea on varmaan ollut erottaa pientareen ja ajoradan liikenne ja estää (vähentää) autoilijan koukkauksia pientareen puolelle. Tarkoitus on ollut hyvä, mutta tulos päinvastainen. Kun pientareelle ei ole jätetty tilaa missä voisi pyörällä ajaa, tärinäraita pakottaakin ajamaan ajoradalla, vaikka sama tila ilman tärinäraitaa olisi mahdollistanut ajamisen kokonaan pientareella. Tästä on puhuttu paljon tällä foorumilla. Amerikkalaistutkimuksen mukaan keskiviivan tärinäraita vähentää onnettomuuksia, mutta pientareen raita hiukan lisää. Miksi siis myös pientareelle ajetaan tärinäraidat. Nyt olisi selityksen paikka sillä, joka tämän päätöksen on tehnyt, sillä tämä onnettomuus suoranaisesti johtui tärinäraidasta. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja eemeli » 30 Touko 2016, 12:23

Meni kyllä yöunet kun sunnuntai iltana luin uutisen ja eikä työt aamulla onnistunut kun ajatukset onnettomuudessa :( . Rekan alla jääminen kuullosti kyllä todella pahalta. Onneksi kuitenkin nyt aamusella tullut vähän parempia uutisia. Toivottavasti saadaan mies täyteen kuntoon. Tsemppiä paranemiseen myös täältä!
Viimeksi muokannut eemeli, 30 Touko 2016, 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Janne-

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14464
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja PW » 30 Touko 2016, 12:28

Eilen Hesaan autolla ajellessa, keskusteltiin Annin kanssa tärinäraidoista kun niitä silläkin 6-tiellä on. Onko kukaan koskaan ollut yhteydessä tärinäraitavastaavaan? Kuka on tämä virkamies ja missä istuu? Onko paikallinen vai valtakunnassa yksi? Päätetäänkö tärinäraidanrakentamisesta, ennen tien kunnostusta/rakentamista, suunnittelevassa konsulttifirmassa, jossain rakentamisaikana pidetyssä työmaakokouksessa, rakentamisen jälkeen tulee jolle kulle mieleen? :? Joskushan näitä jyrsitään vanhoihin päällysteihinkin, kait :roll:
Koskenkylästä, Pukaroon päin uusivat just päällystettä, onko suunnitelmat jossain nähtävillä tuleeko tärinäraidat? Onko muista suunnitelluista raidoista tietoa?
Tekis mieli tehdä jotain kun tietäs mitä ja miten? :twisted: ?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 892
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Saukki » 30 Touko 2016, 12:47

Paranemisia kuskille. Onneksi kuitenkin selvisi hengissä.

Ja mahtava yhteisö tämä foorumi. Heti löytyi apua, vaikka kukaan ei sitä pyytänytkään :)

jori kirjoitti:Tästä on puhuttu paljon tällä foorumilla. Amerikkalaistutkimuksen mukaan keskiviivan tärinäraita vähentää onnettomuuksia, mutta pientareen raita lisää hiukan. Miksi siis myös pientareelle ajetaan tärinäraidat. Nyt olisi selityksen paikka sillä, joka tämän päätöksen on tehnyt. :evil:


Tätä asiaa pitää saada eteen päin. Taas tuli todistettua kuinka vaarallisia pientareen tärinäraidat ovat. Niistä pitää päästä eroon! Kuka on se "joku" joka alkaa pommittamaan päättäjiä tällä asialla?
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3749
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Touko 2016, 15:32

Onkos tietoa minkälainen se vastapuoli oli? Lehtitiedoissa se oli rekka, mutta jotkut toimittajat kutsuvat pakettiautojakin sellaisiksi :evil: Ei asialla sinänsä ole merkitystä. Jo henkilöauto painaa pyörään verrattuna niin paljon ettei sen vauhti törmäyksestä käytännössä muutu.
Vilijami kirjoitti:Tai oisko turvallisempaa ajaa vastaantulijan puolta, niin näkis koko ajan vastaantulevan liikenteen toilailut, eikä pääse selän takaa yllättämään?

SIlloin ajoneuvojen välinen nopeus tuplaantuu, joten tilanteet tulevat paljon nopeammin. Jälkiselvittelyä se kyllä selkeyttää, jos joku ajaa vastaantulevien kaistaa - varma syyllinen. Hommaa kunnon peili niin näet taaksekin :wink:
irakas kirjoitti:On oikeastaan kummallista, ettei ole vaadittu kinnereiden perään samanlaista heijastavaa varoituskolmiota kuin miniautoissa on. Minun kinnerin, SH18:n, perään sellaisen laitoin.

Periaatteessa tuo on fillarissa laiton. Sen saa asentaa ainoastaan ajoneuvoon, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 50km/h. Tuskin tuohon kuitenkaan viranomaiset puuttuu.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2309
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Premnas » 30 Touko 2016, 20:08

Onneksi kuski selvisi hengissä, vaikka luita menikin poikki! Työnteko oli vähän niin ja näin tänään, kun ajatukset pyörivät tämän onnettomuuden ympärillä ja siinä, miten kuskille kävi :( .

Kannatan myös pakollista pyöräily- ja jalankulkukokemusta kortin saamisen ehtoihin. Jotkin ihmiset eivät vaan oikeasti varmaan ajattele miltä 80kmh liian läheltä ohi ajava auto tuntuu, ennen kuin kokeilee itse. Sama kaikki risteykset, kun saa terveytensä puolesta pelätä aina. Jos ajoradan liikenteessä autoilijan pitäisi joka risteyksessä pelätä että kolmion takaa tullaan kylkeen niin eihän tosta liikenteestä tulisi yhtään mitään. Silti ei voida ajatella tätä pyöräilijän ja kävelijän näkökulmasta...kunnes se taas osuu omalle kohdalle.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 229
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Jarmo H » 30 Touko 2016, 20:20

Myös minulta erittäin paljon paranemistoivotuksia.

rosteri
Viestit: 106
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja rosteri » 30 Touko 2016, 22:00

Jep, pikaisia paranemisia!

Olin eilen DF:llä liikenteessä, kun huomasin tämän viestiketjun ja kylmä hiki tuli lehtijuttuja lukiessa, varsinkin kun myöhään lauantai-iltana keskustelin kotona velon turvallisuudesta ja erityisesti rekan tai vastaantulevan liikenteen alle lipsahtamisesta esim. teknisen vian tai tuulenpuuskan seurauksena.
DF XL

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 539
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja ajou » 30 Touko 2016, 22:18

Velowagonin kinneri saatin Jorin avustuksella illalla kotiin Vantaalle. Kuskikin on nyt siirretty Treelta Peijakseen, jos joku muukin haluaa poiketa moikkaamaan.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14464
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja PW » 30 Touko 2016, 23:06

ajou kirjoitti:Velowagonin kinneri saatin Jorin avustuksella illalla kotiin Vantaalle. Kuskikin on nyt siirretty Treelta Peijakseen, jos joku muukin haluaa poiketa moikkaamaan.

Upeaa toimintaa!
Pikaista paranemista Petjalle!
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vph » 30 Touko 2016, 23:22

Velowagonille tsemppiä ja rohkeutta tästä kaikesta selviämiseen! Aika vakavaksi tällainen uutinen kyllä laittaa näin sivullisenkin, maailmaa ja elämää ajattelee taas ainakin hetken vähän eri näkökulmasta. Toivottavasti toipuminen sujuu niin hyvin kuin mahdollista ja matka jatkuu pyöräilyn merkeissä vielä jatkossakin!

Foorumilaisilta esimerkillistä, aktiivista ja arvostusta herättävää toimintaa jälkihommien hoidossa!

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Syväri » 31 Touko 2016, 11:25

jori kirjoitti: Miksi siis myös pientareelle ajetaan tärinäraidat. Nyt olisi selityksen paikka sillä, joka tämän päätöksen on tehnyt. :evil:


Todennäköisesti sen on päättänyt henkilö, jonka hyvä ystävä omistaa firman/on johtaja yrityksessä joka jyrsii raidat tiehen. Näin se maan tapa toimii.

Teillä, joille tehtiin täristävä reunaviiva, sekä henkilövahinko- että omaisuusvahinkoonnettomuuksien
onnettomuusaste kasvoi verrattuna täristävää viivaa edeltävään
tilanteeseen


http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... en_web.pdf

Tsemppiä velowagonille ja pikaista paranemista!
Velokraft VK-HI -2011

Baskeri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 491
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Baskeri » 01 Kesä 2016, 02:31

Salsa kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Erittäin murheellinen tapaus. Huolettaa kyllä kuskin vointi :(
Itse olen harkinnut jo viime kesästä mummolassa käynti reissua, vaan Oulu-Kemi välillä oleva jatkuva rekkaralli hirvittää. Kävin autolla ajamassa reitin oikein ajatuksen kanssa. Tärinäraidat, kapea piennar, rekat ja rekkoja ohittelevat kamikaze autoilijat latistivat mielenkiintoa. Näitä vastaantulevia "urheilijoita" jouduin kahdesti väistämään pientareen puolelle. Sitten tämä tapaus vielä. Taidanpa unohtaa koko reissun :(

Meillä Rikun kanssa on ollut ajatus myöskin ajaa Oulu-Kemi väli. Liian kuumottavaa niin ei pysty. Lauantaina jäädään ihan suosiolla Kemissä ja poljetaan siitä Tornioon.


Ajoin just tuon välin. Kaksipyöräisellä ei ollut mitään vaikeutta Oulusta Kemiin.
Toisinpäin oli jyrsijä ollut humalassa tai jotain isolta osalta matkaa, kun huonosti osunut
väylälle. Väsyneenä yövyin Merihelmessä. Ei viitsinyt riskeerata ajamalla Ouluun suoraan.
Henkisesti uuvuttavaa tähdätä kaistalle.

Jouni

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 539
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja ajou » 01 Kesä 2016, 18:33

Petja lähettää kaikille terveisiä. Kävin tänään häntä katsomassa Töölön sairaalassa, kun pääsi pois teholta. Hän suhtautuu hommaan niin, että onnettomuudesta pitää nyt ottaa kaikki irti opiksi ja hyödyksi liikenneturvallisuuden kannalta. Hän lupasi itse lähipäivinä kertoa täällä lisää tapahtuneesta. Nuori kuski täysperävaunurekan puikoissa ei ollut ilmeisesti huomannut mitään ennen törmäystä.

Petja oli kovasti otettu tämän meidän yhteisömme kannustuksesta ja huolenpidosta, kiitokset häneltä jo tätä kautta kaikille! On mahtava kuulua tällaiseen porukkaan, hän totesi minulle.

Lähipäivinä on IL:ssä isompi juttu tärinäraidoista ja tästä onnettomuudesta.
Nimi on medialla kyllä tiedossa, tätäkin foorumiahan pääsee lukemaan kuka tahansa. Pelkällä valkoinen velomobiili -haullakin nimi löytyy nopeasti.
Mutta sovittiin IL:n ja Petjan kanssa, että hän hoitaa itse asiaa eteenpäin sitten kun jaksaa.

Oli kyllä mukava nähdä kaveri noinkin pirteänä, sen verran läheltä se tällä kertaa liippasi.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija