...Jos Velowagon tarvitset apua kinnerin saattamiseen tuolta tien varresta turvaan, voin käydä sen peräkärryllä hakemassa Tampereelle.
Eiköhän tuo kannata käydä poimimassa pois viimeistään huomenna (vaikkei vastausta kuuluisikaan), ettei termiitit iske...
(jos tarviit reissuun nostoapua, niin olen käytettävissä huomenna töiden jälkeen)
Kävin juttelemassa poliisille onnettomuuspaikalla. Selostin heille pientareen tärinäraidan ongelman kolmipyörälle ja esittelin Mangon valot. Eivät olleet tunnistaneet korin läpi porattuja ledireikiä valoiksi. Lisäksi tähän kinneriin näkyi lisätyn kaksi erillistä lisätakavaloa rinnakkain keskelle perälevyä. Kerroin myös, että Flèche kisaan lähdettäessä tarkastetaan kaikilta valojen toiminta ja kapasiteetti koko matkalle.
Poliiseja kiinnosti kovasti, millä nopeudella kinnerillä matkaa tehdään. Kerroin nopeuden riippuvan polkijan voimista, mutta että riski polkija voi edetä jopa 40 km/h, alamäessä jopa 80 km/h ja ylämäessä 15.
Kinneristä näkyi tielle vain ehjä oikea kylki ja keula, joka harhautti luulemaan sen säilyneen vaurioitta. Vasen puoli oli aukon etureunaan asti silppuna ja kaikki kiekot kahdelksikolla. Näytti osuneen takalevyn reunan vasemmalle puolelle viistoon osaan perää. Törmäyspaikassa näytti kuorma-auton puskurin korkeudella olevan iskeytymisjälki ja sen etupuolelta kori aivan silppua aukon etureunaan asti. Keulaosa näytti ehjältä. Kinneri on siis romuna, mutta varmaan se sieltä pitää pois hakea. Eihän sitä voi tien varteenkaan jättää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Poliiseja kiinnosti kovasti, millä nopeudella kinnerillä matkaa tehdään.
Se on jännä miten se tuo nopeus vaan kiinnostaa. Hitonko väliä sillä on valtatiellä? Hitaampi kuitenkin aina kuin autot vaikka olisi mikä turbo boost.
Se on Velowagon, ei Welowagon Juu äkkiä se mobiili on sieltä tien päältä talteen saatava, vaikka romuna onkin. Vakuutus varmaan korvaa.
Kävin juttelemassa poliisille onnettomuuspaikalla. Selostin heille pientareen tärinäraidan ongelman kolmipyörälle ja esittelin Mangon valot. Eivät olleet tunnistaneet korin läpi porattuja ledireikiä valoiksi. Lisäksi tähän kinneriin näkyi lisätyn kaksi erillistä lisätakavaloa rinnakkain keskelle perälevyä. Kerroin myös, että Flèche kisaan lähdettäessä tarkastetaan kaikilta valojen toiminta ja kapasiteetti koko matkalle.
Poliiseja kiinnosti kovasti, millä nopeudella kinnerillä matkaa tehdään. Kerroin nopeuden riippuvan polkijan voimista, mutta että riski polkija voi edetä jopa 40 km/h, alamäessä jopa 80 km/h ja ylämäessä 15.
Kinneristä näkyi tielle vain ehjä oikea kylki ja keula, joka harhautti luulemaan sen säilyneen vaurioitta. Vasen puoli oli aukon etureunaan asti silppuna ja kaikki kiekot kahdelksikolla. Näytti osuneen takalevyn reunan vasemmalle puolelle viistoon osaan perää. Törmäyspaikassa näytti kuorma-auton puskurin korkeudella olevan iskeytymisjälki ja sen etupuolelta kori aivan silppua aukon etureunaan asti. Keulaosa näytti ehjältä. Kinneri on siis romuna, mutta varmaan se sieltä pitää pois hakea. Eihän sitä voi tien varteenkaan jättää.
Hyvä että kävit!Varmaan auttaa poliisin tutkintaa paljon asiantunteva selvitys kinneristä ja sen ominaisuuksista. Olitko sopinut vai satuitko paikalle yht'aikaa poliisin kanssa?
Kylmää kyytiä on ollu kinnerin sisällä tiedä miten päin se on pyörinyt, tommosesta iskusta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos oletettais tuollainen hypoteettinen tilanne, että ajoradan reunamilla olis moottoripyörä, joka olisi pysähtyneenä sähkövian takia (valot pimeänä), ja kuski siitä juuri nousemassa. Rekka ajaisi päälle. Kyselisikö kukaan mitään lisätietoja moottoripyörästä ja sen valoista?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Erittäin murheellinen tapaus. Huolettaa kyllä kuskin vointi
Itse olen harkinnut jo viime kesästä mummolassa käynti reissua, vaan Oulu-Kemi välillä oleva jatkuva rekkaralli hirvittää. Kävin autolla ajamassa reitin oikein ajatuksen kanssa. Tärinäraidat, kapea piennar, rekat ja rekkoja ohittelevat kamikaze autoilijat latistivat mielenkiintoa. Näitä vastaantulevia "urheilijoita" jouduin kahdesti väistämään pientareen puolelle. Sitten tämä tapaus vielä. Taidanpa unohtaa koko reissun
Vaikka mitä ilmeisemmin syy on rekkakuskin, mietin mitä kinneristi/nojapyöräilijä voi tästä oppia, voiko tehdä jotain toisin isolla tiellä ajaessa Näkeekö kinnerin peilistä miten hyvin esim lähestyvän rekan etäisyyden? Itse käytän yleensä kuuloa, arvioidessani takaa tulevan auton läheisyyttä - kinnerissä melua on enemmän, voiko erottaa lähestyvän auton äänen? Eipä sitä taida keretä mitään tehdä jos ääni on jo liian lähellä - peili pitäs kumminkin olla
Valoja huudellaan taakse ja viiriä, tässä ne valot ja lisävalot takana todennäköisimmin olivat päällä - viirillä tuskin enää mitään olis saavutettu jos rekkakuski ei ollut "hereillä"
Olisiko parempi kinnerillä ajaakin keskemmällä kaistaa, kuten autot ja väistää kun takaa tulee auto Takaa tuleva havaitsisi paremmin edessä tapahtuvan sivuttais liikkeen En tiedä, pälkähti vaan mieleen Joskus ajan maantien laidassa niin, että saan tilaa ja autot väistäs paremmin - vähän epämääräsesti, ei viiva suoraan aivan laidassa, vaan niin ett takaa tulija ei voi olla ihan varma mitä tuo omituinen tuossa edessä tekee seuraavaksi
Joskus ennenkin ehkä sanonut: "Tartteis poliisisaattueen, ennenku viirinkyselijät nojailijan havaitsee "
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hyvä että kävit! Varmaan auttaa poliisin tutkintaa paljon asiantunteva selvitys kinneristä ja sen ominaisuuksista. Olitko sopinut vai satuitko paikalle yht'aikaa poliisin kanssa?
Kylmää kyytiä on ollu kinnerin sisällä tiedä miten päin se on pyörinyt, tommosesta iskusta
Piti soittaa matkalta Oriveden poliisille, mutta numeron kanssa oli vaikeuksia, niin ajattelin käydä ensin katsomassa paikan. Tie on tuolta paikalta nelikaistainen ja keskellä kaide, joten kohdalta ei pääse kääntymään takaisin tulosuuntaansa. Kävin mäen alla kääntymässä ja soitin Pastorille kääntöpaikalta. Kun palasin takaisin onnettomuuspaikan ohi, siellä oli poliisit mittailemassa paikkaa, joten käännyin vielä kerran takaisin.
Poliisi sanoi kinnerin olleen tömäyksen jäljiltä pyörillään keula tulosuuntaan tieluiskan metsän puolen reunassa. Tavallaan kuin ojan pohjalla, vaikka eihän mäen päällä mitään ojaa ole. Siinä se oli vieläkin, joskin kai muutaman metrin liikkunut pelastustyön aikana peränsä suuntaan. Näyttää siis siltä, että Mango on säilynyt pyörillään ja törmäys on sen tuupannut etuviisoon tien reunasta 15 metriä menosuuntaan ja viitisen metriä sivulle kääntäen samalla puoli kierrosta pyörillään ympäri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Erittäin murheellinen tapaus. Huolettaa kyllä kuskin vointi
Itse olen harkinnut jo viime kesästä mummolassa käynti reissua, vaan Oulu-Kemi välillä oleva jatkuva rekkaralli hirvittää. Kävin autolla ajamassa reitin oikein ajatuksen kanssa. Tärinäraidat, kapea piennar, rekat ja rekkoja ohittelevat kamikaze autoilijat latistivat mielenkiintoa. Näitä vastaantulevia "urheilijoita" jouduin kahdesti väistämään pientareen puolelle. Sitten tämä tapaus vielä. Taidanpa unohtaa koko reissun
Meillä Rikun kanssa on ollut ajatus myöskin ajaa Oulu-Kemi väli. Liian kuumottavaa niin ei pysty. Lauantaina jäädään ihan suosiolla Kemissä ja poljetaan siitä Tornioon.
Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->
Hei
Eipä ole kuulunut kaverista mitään. Olen jättänyt tekstarilla viestejä suoraan hänelle. Velowagon asuu tuossa naapurissa, joten voin noutaa kinnerin suoraan oikeaan paikkaan vaikka heti.
Onkos Jorilla asiaa tutkivien poliisien yhteystietoja, jotta voisi varmistaa noudon?
Arto
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Hei
Eipä ole kuulunut kaverista mitään. Olen jättänyt tekstarilla viestejä suoraan hänelle. Velowagon asuu tuossa naapurissa, joten voin noutaa kinnerin suoraan oikeaan paikkaan vaikka heti.
Onkos Jorilla asiaa tutkivien poliisien yhteystietoja, jotta voisi varmistaa noudon?
Arto
En tullut kysyneeksi yhteystietoja, mutta Oriveden suuntaan lähtivät onnettomuuspaikalta.
Oriveden poliisi:+358 29 5440131
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma