Kinneri jäi rekan alle

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 936
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja samuel » 03 Kesä 2016, 08:58

Tuli mieleeni noista takavaloista:

Voiko olla mahdollista että rekkakuski on valot nähnyt, mutta on arvioinut etäisyyden väärin?
Koska on kaksi erillistä valoa, niin luullut että siellä näkyy kaukana henkilöauto parkissa?
Siis perspektiivivirhe.

Mutta toisaalta, valojen yhteydessä olevat kolme helvatan ISOA heijastinraitaa syö pohjan tältä ajatukselta.

PS. On tuo kinneri kyllä säleiksi mennyt :(
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 03 Kesä 2016, 09:09

samuel kirjoitti:Tuli mieleeni noista takavaloista:

Voiko olla mahdollista että rekkakuski on valot nähnyt, mutta on arvioinut etäisyyden väärin?
Koska on kaksi erillistä valoa, niin luullut että siellä näkyy kaukana henkilöauto parkissa?
Siis perspektiivivirhe.

Mutta toisaalta, valojen yhteydessä olevat kolme helvatan ISOA heijastinraitaa syö pohjan tältä ajatukselta.

PS. On tuo kinneri kyllä säleiksi mennyt :(

Nukkuautoilijoilla on paljon näkö- ja luuloaistin ristiriitoja. 8)

On voinut kuvitella kauemmaksi, tai vaikka vain heijastukseksi ikkunassa tai vaikka omassa mikrounessaan näkemäksi ufoksi. Joka tapauksessa rekkakuski ei ole reagoinut yhtään mitenkään. Ei jarrutusjälkiä tuolla paikalla näkynyt ennen törmäystä, eikä edes törmäyksen jälkeen. Törmäyksen jälkeenkin on mennyt kauan, ennen kuin on tajunnut osuneensa johonkin.

Kinnerin korin oikea puolisko on aivan ehjä, samoin runko-osat pääpiirteissään. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja PW » 03 Kesä 2016, 09:13

jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:Tuli mieleeni noista takavaloista:

Voiko olla mahdollista että rekkakuski on valot nähnyt, mutta on arvioinut etäisyyden väärin?
Koska on kaksi erillistä valoa, niin luullut että siellä näkyy kaukana henkilöauto parkissa?
Siis perspektiivivirhe.

Mutta toisaalta, valojen yhteydessä olevat kolme helvatan ISOA heijastinraitaa syö pohjan tältä ajatukselta.

PS. On tuo kinneri kyllä säleiksi mennyt :(

Nukkuautoilijoilla on paljon näkö- ja luuloaistin ristiriitoja. 8)

On voinut kuvitella kauemmaksi, tai vaikka vain heijastukseksi ikkunassa tai vaikka omassa mikrounessaan näkemäksi ufoksi. Joka tapauksessa rekkakuski ei ole reagoinut yhtään mitenkään. Ei jarrutusjälkiä tuolla paikalla näkynyt ennen törmäystä, eikä edes törmäyksen jälkeen. Törmäyksen jälkeenkin on mennyt kauan, ennen kuin on tajunnut osuneensa johonkin.

Kinnerin korin oikea puolisko on aivan ehjä, samoin runko-osat pääpiirteissään. :D

Ilmeisesti pysähtynyt kuitenkin? Onko tietoa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 03 Kesä 2016, 09:16

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:Törmäyksen jälkeenkin on mennyt kauan, ennen kuin on tajunnut osuneensa johonkin.

Ilmeisesti pysähtynyt kuitenkin? Onko tietoa?

Kyllä kai lopulta, kun kerran tiedetään kuka se oli. Kautta rantain tuli tieto, että oli nuori aloitteleva kuljetusalan ammattilainen.

Korostan kuitenkin jo aiemmin sanomaani. Autokuski toimi aivan normaalisti, kuten jokainen meistä yöllä väsyneenä autoillessaan toimivat. Kävi vain huono tuuri, että mikrouni osui juuri tuohon kohtaan, jossa tyhjällä nelikaistaisella tiellä oli Petja kinnereineen juuri sillä linjalla, jota kuorma-autoilija oli aiemmin tietä katsoessaan ajatellut ajaa. :(

Ainoa rangaistavan typerä teko oli noiden tärinäraitojen laittaminen pientareen reunaan paikkaan, joka estää pientareella kolmipyörällä pyöräilemisen ja käytännössä jopa sinne väistämisen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Kesä 2016, 10:10

Ilman aitaa voisi väistää, muttei asfaltille pientareelle, vaan ojaan. Köyhät kyykkyyn politiikkaa :roll: Viime vuonna oli aika hikiset paikat tiellä muistaakseni 170 haljenneen asfaltin ja epätasaisen asfaltin ulkoreunan, jonka juoksukuseksija teki, itäpuolella Kaitalampea, kun rekka meni ohi ja vastaantulijoita oli kapealla tiellä ja minun tieltä väistöpaikkani oli pirunmoisen pudotuksen kohdalla.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 214
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja mika » 03 Kesä 2016, 10:14

Nyt on mukava pöhinä päällä liittyen tärinäraitoihin. Toivottavasti saadaan myös jatkojuttuja sekä paljon lukijoita lehtijutulle, siihen voi jokainen vaikuttaa jakamalla juttua somessa. Jos paljon lukijoita, jatkojuttu on sitten helpompi saada läpi.
Hieman on vaikea olla provosoitumatta lehden kommenttiosuudesta. Ajattelen sillä tavalla että ihmisillä on aina jokin näkökulma asioihin. Ilman sitä asiat vain olisivat. Näkökulma tässä tapauksessa on joko autoilijan tai pyöräilijän. Autoilija voi ajatella että pyöräilijät ovat köyhiä jotka loisii heidän maksamilla teillä. Eli autoilija on tärkeämpi kuin pyöräilijä. Pahimmillaan vain naarmuttavat autoa kun heihin törmää. Pyöräilijä taas katsoo asiaa hieman eri kulmasta. Koitetaan siis katsoa tätä nyt lähinnä turvallisuusnäkökulmasta.
Saattaa olla että en malta olla kommentoimatta tuota iltalehden juttua, riippuu vähän minkälaista kommenttia sinne alkaa tulemaan. Varoitan etukäteen että näkökulmani saattaa olla hieman sarkastinen ja tarkoituksella.
MikaR
Kaikista risteyksistä vihreällä...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Kesä 2016, 10:24

Karmeassa kunnossa velomobiili :shock:

Kuulin, että Englannissa on laki, jonka mukaan väsyneenä ei saa ajaa ja on kuulemma standardikäytäntö, että poliisit jakavat x tunnin ajokieltoja ja velvoittavat motellikeikkaan nukkumaan. Tuntien määrä vaihtelee. Tarkastavatko, että menee kanssa nukkumaan? Meillä ei ehkä ole riittävästi nukkumapaikkoja tuohon näin harvaan asutussa maassa, mutta se ei tarkoita sitä, että ei voisi ottaa oppia. Ei ole nokkaunet mahdoton käsky poliisilta. Ties vaikka joskus autoteollisuus mahdollistaisi auton määräaikaisen ajon eston viranomaisen määräyksestä. Asiaa vain pitäisi lobata.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 03 Kesä 2016, 10:41

Ei tuosta ratissa nukahtelemisesta eroon pääse. Pitää vain tehdä liikennejärjestelmä, joka rankaisee sitä, joka nukahtaa, eikä sitä, joka sattuu olemaan kohdalla. Siksi reunan puolen tärinäraidat pitää saada pois.

Omahyväisenä vähän innostuin äsken keksimästäni slogunista: "Nukkuauotoilijalla on näkö- ja luuloaistiharhoja" tuo voisi jatkua vaikkapa: "joiden takia sivulliset joutuvat kärsimään." Ja jatkoksi vielä glue: "Antakaa edes mahdollisuus väistää!"

Nukkuauotoilijoilla on näkö- ja luuloaistiharhoja,
joiden takia sivulliset joutuvat kärsimään.

Antakaa edes mahdollisuus väistää.
TÄRINÄRAIDAT POIS PIENTAREELTA!
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Kesä 2016, 11:44

Hyviä pointteja, mutta kokonaisturvallisuus kasvaisi, jos samanaikaisesti edettäisiin kahdella rintamalla. On liian kivuliaan selvää, mihin rattiin nukahtaminen johtaa, joten jokainen onnistunut nukahdustapauksen ennaltaehkäisy suojaa kaikkia. Siksi olisi hyvä heivata tärinäraidat ja muuttaa lakia niin, että nukkumatin puheille saisi poliisi passittaa nuokkukuskin väliaikaisella ajokiellolla varustettuna.

Samansuuntaista turvallisuutta lisäävää logiikkaa nukkumispakon kanssa on jo olemassa laissa rattijuopumuksen osalta rangaistuksineen. Suoraan sanoen istumatyöläislekurit tutkimuksissaan luulevat valvomisen haittojen vuorokauden vaikuttavan kuin promillen humala. Tuo yksittäinen luku ei ole totta alkuunkaan. Kyseessä on monimuuttujainen yhtälö, jossa stressi, aiempien öiden univajeet, fyysinen rasittuneisuus, nälkä jne. muuttavat valvomisen vaarallisuutta. Fyysistä työtä kovaa yöllä tekevänä tiedän kokemuksesta, että perfect stormissa vaikutus valvomisessa yhdistettynä fyysiseen kovaan rasitukseen voi johtaa horteeseen, joka on paljon promillen humalaa debilitoivempi. Moneen kertaan koettu. Olen usein oksettavassa olossa väsymyksestä siunannut joukkoliikennettä, kun ei ole pyörällä asiaa pendelöidä ja autoilu olisi selvä itsemurha. Koska silmät eivät pysy auki.

Jos tutkijat testaisivat kolleegojani töiden jälkeen ja näkisivät zombielaumamme, promillen humalan harhakuva haihtuisi. Moni meistä on kommentoinut monta muuta, että hän tekee kuolemaa. En väitä vastaan, on niin sameasilmäisiä koko vartalon kieli huutaa kärsimystä näkyjä nähty muissa ja peilissä, että kaikilla ei ole käsitystä, miten paljon ihminen voi kärsiä. Ja debilitoitua. Käsittämättömiä mokia tekee töissä pystyyn kuolevana.

Hauska anekdootti yltyöläisistä väsyneenä oli paheksuva katse lauantaina aamulla kolleegan ja minut töistä kävelemässä nähneeltä. Hän oletti, että olemme tuhannen perseet kellonajasta ja paikasta päätellen, kun klenkkasimme hitaasti toistemme olkapäihin nojaten, kun meillä oli eri jalat kipeänä. Minulla oli puolessa jalkapohjaa mustelma ja se ei ole pahin tapaus. Töissä voi joutua koville. Aja siinä sitten. Miettikää nyt rasittavuutta, jos saa sisäisen verenvuodon tai useita itsensä piippuun ajaessa. Se on tapahtunut useamminkin. Miten siinä voisi ajaa?

Urheilijat ymmärtänevät paremmin kuin muu väestö, miten nolliin kropan voi viedä ja miten ajokelvottomassa kunnossa on. Jos maailman eliittimaratoonarit kaatuvat moneksi minuutiksi maahan, miten tavan tampio luulee ajavansa? Nälänhädän uhrit kuoleman partaalla kykenemättömänä seisomaan on toinen hyvä asia pitää mielessä. Ihmiset aliarvioivat usein sitä, miten tehokkaasti voi menettää kontrollin kroppaansa. Kröh minä ruokamyrkytyksessä neste- ja energiahukassa, kuumeessa, ripulin ja oksentelun vuoksi viime yön tuo asian kipeästi mieleen.

Ei ole realistista odottaa, että omia rajojaan tuntee aina helpolla päässyt=suuri osa väestöstä. Ilman karkaisukokemusta Siperia ei opeta ja arviointikyky ei saa oikeaa dataa pohjakseen. Toisaalta tilansa ylioptimistinen arvio on myös yleistä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 03 Kesä 2016, 14:42

Ei tuossa olisi mitään ongelmaa olisi, jos poliisi toimisi aina rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Nukkumistarpeen arviointi on kuitenkin niin vaikeaa, ettei sitä lakiin kannata laittaa. Ei kukaan pysty oikeudenmukaisesti arvioimaan, milloin nukkuminen on turvallisuuden kannalta tarpeen. Tai voi –se on aina tarpeen– mutta mihin raja kenenkin osalta vedetään. Tässäkin tapauksessa ammattikuljettajia koskee tiukat lepoaikamääräykset, siitä huolimatta se ei estänyt onnettomuutta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3035
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vaaka » 03 Kesä 2016, 17:06

Tulkitsisin asian päin vastoin, koska nyt jo säännellään ammattikuskeja ja sekään ei vielä riitä, olisi pykälän ja kellon sijaan hyvä asia, että joku järjellinen katsoo ajokuntoa, kun pykälä ja kello eivät osaa sitä tehdä. En näkisi poliisin epätäydellisyyttä ongelmana ja varovaisuusperiaatetta noudattaen, onko niin kauhea tappio ottaa muutama lisälepotunti, jos poliisi arvioi tarpeen väärin? Tappio turvallisuudelle tulee, jos poliisi aliarvioi unitarpeen. Siinäkin tilanteessa vähän lepoa on parempi kuin jatko nukahtamisvaarassa ilman taukoa.

Jos kerran UKssa toimii, miksei muuallakin? En näe poliisin virhearvioriskiä lähellekään saman luokan ongelmana kuin liikenneonnettomuudet nukahtamisesta johtuen. Vain jatka matkaa lupa poliisilta jättää tilanteen yhtä huonoksi kuin nyt. Silloinkaan lain teko ei ole huonontanut liikenneturvallisuutta.

Olen ollut unessa pelkääjän paikalla, kun kuski kertoi lähes nukahtaneensa saavuttuamme. Oli ihan kiva jäädä henkiin. Sitä toivoo kaikille. Siinä anarkismi ja auktoriteettiviha on huono peruste jättää toteuttamatta. Sellaista olen tulkitsevinani Jorin kirjoituksista yhteenvetona kaikesta muustakin, mitä olen hänen kirjoituksiaan kaikissa ketjuissa lukenut. Poliisi ja lait eivät ole yhtä tappavia kuin rattiin nukahtaminen. Prioriteetit kohdalleen pliis. Olen toki saattanut tulkita väärin Jorin motiivit, mutta silläkään ei ole väliä liikenneturvallisuuden kannalta, vaan hereillä olo ja onnettomuuden välttämisen pitäisi ajaa kaiken edelle.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2276
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja Premnas » 03 Kesä 2016, 17:06

Herranjumala millaiseksi silpuksi kinnerin vasen kylki on mennyt :shock: .

On ollut koko viikon surullinen ja ahdistunut olo tästä. Yksikin törmäys pyöräilijään on liikaa. Vaikka yritän toisaalta ajatella positiivisesti että kinneristi jäi henkiin vaikka loukkaantui pahasti, en voi mitään sille että samalla ajattelen miten ikinä uskallan enää mennä maantien varteen ajamaan jos edes kinnerin kokoista laitosta ei huomata. Siis jotenkin turhautunut ja turvaton olo. Tähänkin mennessä tosin tuijotellut peilistä jokaista takaa lähestyvää ajoneuvoa sillä silmällä että päällekö se ajaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9652
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja jori » 03 Kesä 2016, 17:26

vaaka kirjoitti:Tulkitsisin asian päin vastoin, koska nyt jo säännellään ammattikuskeja ja sekään ei vielä riitä, olisi pykälän ja kellon sijaan hyvä asia, että joku järjellinen katsoo ajokuntoa, kun pykälä ja kello eivät osaa sitä tehdä. En näkisi poliisin epätäydellisyyttä ongelmana ja varovaisuusperiaatetta noudattaen, onko niin kauhea tappio ottaa muutama lisälepotunti, jos poliisi arvioi tarpeen väärin? Tappio turvallisuudelle tulee, jos poliisi aliarvioi unitarpeen. Siinäkin tilanteessa vähän lepoa on parempi kuin jatko nukahtamisvaarassa ilman taukoa.

Jos kerran UKssa toimii, miksei muuallakin? En näe poliisin virhearvioriskiä lähellekään saman luokan ongelmana kuin liikenneonnettomuudet nukahtamisesta johtuen. Vain jatka matkaa lupa poliisilta jättää tilanteen yhtä huonoksi kuin nyt. Silloinkaan lain teko ei ole huonontanut liikenneturvallisuutta.

Olen ollut unessa pelkääjän paikalla, kun kuski kertoi lähes nukahtaneensa saavuttuamme. Oli ihan kiva jäädä henkiin. Sitä toivoo kaikille. Siinä anarkismi ja auktoriteettiviha on huono peruste jättää toteuttamatta. Sellaista olen tulkitsevinani Jorin kirjoituksista yhteenvetona kaikesta muustakin, mitä olen hänen kirjoituksiaan kaikissa ketjuissa lukenut. Poliisi ja lait eivät ole yhtä tappavia kuin rattiin nukahtaminen. Prioriteetit kohdalleen pliis. Olen toki saattanut tulkita väärin Jorin motiivit, mutta silläkään ei ole väliä liikenneturvallisuuden kannalta, vaan hereillä olo ja onnettomuuden välttämisen pitäisi ajaa kaiken edelle.

Ylitulkitset tekstejäni. MIetipä tuota ehdotustasi käytännössä. MIten poliisi tuon unentarpeen tutkisi. Kuka poliisin pysäyttämänä on enää uninen. :shock: Tuollainen mahdollisuus johtaa pelkkään mielivaltaan, sillä poliisilla ei ole mitään keinoa tunnistaa unen tarpeessa olevaa henkilöä esim. pysäyttämällä autoilijoita.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja PW » 03 Kesä 2016, 17:55

Alkolukko on keksitty - unilukko seuraavaksi.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Kinneri jäi rekan alle

ViestiKirjoittaja vph » 03 Kesä 2016, 18:14

Toivottavsti tämä vielä välittyy tavalla tai toiselle Petjalle, eikä tyystin katoa tänne muun väännön joukkoon:

Ranskan foorumilta lähettivät Petjalle toivotukset kuntoutumiseen ja paranemiseen ja totesivat hyvän suojelusenkelin olleen läsnä tapahtumissa.

si tu connais Petja Wagoner, nos voeux de rétablissement.
https://www.facebook.com/groups/recumbe ... 585470761/
je pense qu'il a un très bon ange gardien.


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa