Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja janx »

Kävin ystävälläni kylässä tänään. Tuli puheeksi VeloWagonin kinnerikolari. Hän tuumasi, että oli kohdannut kinnerin 15.4. (muisti tarkkaan juhlien takia) noin klo 21-22 tiellä 146 (omien sanojen mukaan harmaan) valkoisen kinnerin, jossa ei ollut valoja päällä. Hänen mielestään se oli kuitenkin sulautunut taustaan, ja oli liian hämärää huomata ilman valoja, ja hän huomasin sen vasta lähes tulkoon kohdalla. Ehti väistää. Hän ajoi hopeanharmaalla Saab-farmariautolla. Ajosuunta Pornaisista Järvenpäähän päin. Lupasin, että avaan asiasta keskustelun. Olen siis vain viestin tuoja eikä tarkoitukseni ole osoitella ketään, mutta kun kerrankin tuli tilaisuus avata mahd. liikenneturvallisuutta parantava keskutelu, sen teen.

Tästä reitistä kyse: https://goo.gl/maps/bMgsSrSwZ3J2

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Kävin ystävälläni kylässä tänään. Tuli puheeksi VeloWagonin kinnerikolari. Hän tuumasi, että oli kohdannut kinnerin 15.4. (muisti tarkkaan juhlien takia) noin klo 21-22 tiellä 146 (omien sanojen mukaan harmaan) valkoisen kinnerin, jossa ei ollut valoja päällä. Hänen mielestään se oli kuitenkin sulautunut taustaan, ja oli liian hämärää huomata ilman valoja, ja hän huomasin sen vasta lähes tulkoon kohdalla. Ehti väistää. Hän ajoi hopeanharmaalla Saab-farmariautolla. Ajosuunta Pornaisista Järvenpäähän päin. Lupasin, että avaan asiasta keskustelun. Olen siis vain viestin tuoja eikä tarkoitukseni ole osoitella ketään, mutta kun kerrankin tuli tilaisuus avata mahd. liikenneturvallisuutta parantava keskutelu, sen teen.

Tästä reitistä kyse: https://goo.gl/maps/bMgsSrSwZ3J2

Kyllähän tämä nyt jo alkaa olla selvää, että autoilijat eivät näe tiellä hämärissä ajelevia pyöräilijöitä, eikä varsinkaan kinneristejä, oli valot tai ei. Eipä tietenkään, kun on juhlista tulossa ja kohti laskevaa aurinkoa. Autoilijat ovat niin tottuneet siihen, että odottavat vain auton valojen tehoisia valoja ja reagoivat vain niihin. Olisiko ollut tuokin kinneri Herbalife merkkinen, vai onko noilla kulmin muilla vaaleita kinnereitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja janx »

Pitäisikö sitten laittaa auton valojen tehoiset valot? Olen edelleen sitä mieltä, että kinnerien vakiotakavalo on onneton tuikku.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Pitäisikö sitten laittaa auton valojen tehoiset valot? Olen edelleen sitä mieltä, että kinnerien vakiotakavalo on onneton tuikku.

Kyllä se siltä näyttää, että pitäisi olla heijastimellinen punainen valo, joka vielä varmuuden vuoksi vilkuttaa, jotta vastavaloon hämärässä naarmuisen tuulilasin taakse autoon näkyy.

Aurinko alhaalla sivulla.png

Tässä kuvassa valo tulee tuolla Pornainen-Järvenpää tiellä vasemmalta sivulta. Jos tuohon kuvittelee valon paistamaan tien suunnasta suoraan vastaan niin alhaalta, että alkaa jo hämärtää, mutta taivas on kirkas ja tuulilasin naarmut näkyvät, niin ei tuollainen harmaa autokaan mitenkään ylivertaisesti paista silmään. Puhumattakaan vain kolmanneksen levyisestä ja puolet korkeasta kinneristä, jonka valot eivät kuitenkaan pärjää vasta-auringolle.

Autoilija kuvittelee ajoneuvojen nopeuden summittain samaksi kuin autoilla, jonka perä ei omaa kaistaa vastaan kovinkaan nopeasti Aikaa reagointiin on runsaasti, joten ei sitä niin tarkasti tarvitse huomioida. Kinneri ei ylämäessä mene kuitenkaan edes 20 km/h, joten se tulee näkökenttään tälläkin tiellä 15, jopa 20 m/s nopeudella, eli huomattavasti nopeammin kuin auton perä, vaikka olisi erityisen hitaasti ajava autoilija, tai edes traktori.

Autoilija havainnoi muutoksia näkökentässä, eli näkee kohtalaisen hyvin sivulta lähestyvän pienenkin kohteen, mutta näkökentässä samalla kohdalla säilyvä "häiriö" voi helpostikin jäädä näkemättä, jollei sellaiseen erityisesti keskity.Aurinko

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja janx »

LED-putki/pleskilevytekniikalla valon pinta-alasta saadaan vaikka koko perän kokoinen, jos halutaan tehdä. Ei vie varas eikä aiheuta ilmanvastusta, kun se olisi osa koria valmiina tai pultattuna.

LED-putki: http://petapixel.com/2013/04/09/make-a- ... -pvc-pipe/
Pleksi: http://www.instructables.com/id/LED-Ill ... Engraving/

Luulen, että hän oli töissä ko. juhlissa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

On kyllä hurjan näköistä tietä. Valehtelevatko silmäni vai onko reunaviiva tosiaan käytännössä asfaltin reunassa ja siitä alkaa sora?

Tuolla on kyllä helisemässä ihan millä tahansa pyörällä. Kyllä tulisi Low Racerillakin äitiä ikävä, kun takaa tuleva raskas kulkuneuvo joutuu vetäiseen ihan vierestä, jos joku tulee vastaan samaan aikaan. No itseasiassa sama ikävä tulisi pystärilläkin. Aivan karmeen näköistä baanaa.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

LED-putki/pleskilevytekniikalla valon pinta-alasta saadaan vaikka koko perän kokoinen, jos halutaan tehdä. Ei vie varas eikä aiheuta ilmanvastusta, kun se olisi osa koria valmiina tai pultattuna.

LED-putki: http://petapixel.com/2013/04/09/make-a- ... -pvc-pipe/
Pleksi: http://www.instructables.com/id/LED-Ill ... Engraving/

Luulen, että hän oli töissä ko. juhlissa.

Juu, en tarkoittanut, että olisi ollut juhlakunnossa, mutta juhlan hälystä hiljaisen liikenteen tielle siirtyessä aktiivisuustasossa tapahtuu iso muutos. Juhlista väsynyt hermosto ei ole vilkkaimmillaan, kun ärsyketaso laskee romahtaen.

Valitettavasti tuo edellä kuvailemani vasta-aurinkotilanne juuri auringon laskiessa on niin paha näkyvyyden kannalta, että tuskin on mahdollista kunnolla havaita ilman taakse heijastimella kohdistettua valoa, joka kaiken lisäki vielä vilkkuu.

Katsokaapa seuraavan kerran, kun ajatte hämärissä kohti auringonlaskua (tai nousua), miten huonosti näkyvät edellä ajavan auton valot tai mikään muukaan. Taivaanranta on kirkas, toisinaan aurinko metsän raosta paistaa suoraan silmiin, tuulilasin kaikki lika ja naarmut näkyvät, mutta tuulilasin ulkopuolella edessä kaikki nähtävä on varjon puolella, joten niiden näkeminen on todella vaikeaa, mahdollisesti vielä märästä tiestä heijastuvien kiiltojen välissä. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sininen majakka pyörimään kinneriin, niin kaikki huomaavat. Poliisin pelko on kaikilla autoilijoilla sisäänrakennettu ominaisuus :wink:

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velowagonin tapauksen ja näiden tarinoiden lisäksi on hyvä muistaa, että vaikka kinnerit ja nojapyörät näyttävät olevan näkymättömiä, niin silti jostain kumman syystä tänäänkin 150 km lenkillä kaikki takaatulijat ohittivat ihan nätisti ja kapeilla teillä jäivät jopa odottamaan ohitusvuoroa taakse jos näkyvyyden takia ei ollut turvallista ohittaa. Jotkut ohittivat jopa kokonaan vastaantulijoiden kaistaa pitikin. Se on kummallista jos eivät kerran voineet kinneriä mitenkään nähdä.

Stradan kanssa oma isäni jopa sanoi että kylläpä näkyi valo ja heijastin hyvin taakse kun hän autolla ajoi hämärissä ohi. Asia ei siis ole ihan mustavalkoinen.

Ei sillä ettenkö ole samaa mieltä, että näiden peruskinnereiden takavalot voisivat olla tehokkaampia jo heti tehtaalta lähtiessä. Se olisi varmasti ihan aiheellista ja hieman ihmettelen miksi näin ei ole. Välkkymahdollisuuttakaan en pitäisi pahana, kunhan edes joku valo palaisi tasaisesti jatkuvasti.

Oman kinnerin näkyvyyttä ja sen riittävyyttää pystyy kyllä jollain tasolla arvioimaan ihan hyvin kunhan nousee kinneristä pois ja lähtee katsomaan. Halutessaan voi hankkiutua vastavalotilanteeseen ynnä muihin tapauksiin jotka tuovat sitten ymmärystä niihin tapauksiin.

Eli en nyt lähtisi liikaa pelottelemaan tällä asialla. Tätä yhtä kolaria kohti on sattunut lukemattomia turvallisia ohituksia näillä joidenkin mielestä täysin riittämättömillä valoilla. Ajatelkaan jos niitä valoja vielä parannetaan, niin sittenhän päälle ajavat enää vain ne jotka eivät yhtään katso eteensä. Nukkuvat tai somettavat tai mitälie. Mutta minkä niille voi? Ainahan voi varmuudeksi tietysti hankkia vaikka panssarivaunun ettei itselle huonosti käy kun nukkuva ajaa päälle.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tuo vastavalotilanne on kyllä paha. Sitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää. Oli sitten liikkeellä millä kevyellä kulkuneuvolla tahansa.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Joo, olen TMS:n kanssa samaa mieltä. Kinnerin kanssa olen saanut selvästi enemmän tilaa ja turvallisuudentunnetta liikenteessä kuin millään muulla kulkupelillä. Pidän kolariani täysin onnettomien yhteensattumien summana, oli yö, reaktiot ja tilannetaju hitaimmillaan, iso vauhtiero tiellä jossa oli muutenkin vähän liikennettä, ehkä jotain muuta disträksöniä juuri väärällä hetkellä?
Moottoripyöräpoliisi on kerran pysäyttänyt minut Malmilla ja kehunut takavalojani. Varsinkin rekat ja muut korkealla ohjastettavat kulkuneuvot ovat mut hyvin huomanneet jo kaukaa.
Tuommoisella tiellä mitä Jori kuvasi ajaisin selkeästi kaistalla, etenkin jos takana on autojono. Autojonon takana ajavat autot eivät nimittäin näe kinneriä mitenkään ja turvallisuuden vuoksi haluan että ohittava auto tekee sen verran ison ohitusliikkeen että takanatulevat autot havaitsevat sen. Jos vastaan tulee selkeä tien levennys tai risteys, päästän takaani kasvaneen jonon ohi kerralla.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen samaa mieltä. Kinneri näkyy kyllä tavallisissa tilanteissa taakse riittävän hyvin. Tavallinen hämärä ei ole ongelma, vaan vastavalo. Tuo vastavaloon ajaminen, kenties vielä vesisateessa. on tapaus johon pitäisi varautua erityisillä vilkkuvilla heijastimin taakse suunnatuilla valoilla. Liike näkyy kyllä huonossakin valaistuksessa. Vilkkuminen on verkkokalvon kannalta liike, johon silmä hakeutuu automaattisesti.

Poljettavien liikennevälineiden ongelma on iso nopeusero, joka saattaa yllättää autoilijan, jonka vireystila on jostain syystä laskenut ja silmä etsii vain todennäköisiä huomioitavia: sivulta saapuva ajopeli tai eläin tai hitaasti lähestyvä hieman hitaammin ajavan ajoneuvon perä. Polkupyörän perä lähestyy autoilijaa muuttaen sijaintiaan näkökentässä äärimmäisen hitaasti, mutta lähestyen odottamattoman nopeasti.

Korostan vielä, että tuon asian toisteluni ei ole tarkoitus pelotella pyöräilijöitä, eikä tuosta ole tavallisesti mitään ongelmaa, mutta sen huomioiminen auttaa toimimaan paremmin. Väittäisin, että ryhmässä liikkuva pyöräretkiseurue on paaaaljon helpommin havaittava kuin yksittäinen pyöräilijä ja että ajaminen keskellä kaistaa ja väistäminen sivuun vasta auton lähestyessä on sekin hyvä strategia havaittavuuden kannalta. SIvuliike havahduttaa paljon tehokkaammin, siksi tietyövaloihin rakennetaan virtuaalinen liike ajastamalla valot näyttämään liikkuvilta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Minä se en ollut. En ole vielä kertaakaan ollut tien päällä noin myöhään kellonaikaan, enkä ole koskaan vielä ajanut tuota tienpätkää.
Kyllähän kinnerillä noin yleisesti saa tien päällä autoilijoilta enemmän kunnioitusta ja liketystä kuin polkupyörällä. Jatkuvasti näytetään peukkua ja videoidaan. Ei tapahdu fillarilla. Porukka ohittaa jatkuvasti vastaantulijan kaistan puolelta pitääkseen etäisyyttä, kunnioituksen taso on hyvä. Sitten tietysti jos ei näe niin ei vaan näe. Siihen voi olla monta syytä.
Se hitaan ajoneuvon kolmio voisi olla ihan ookoo pidemmillä reissuilla. Kun on takana makuupussit sun muut niin se ei jää yksinään törröttämään vaan nojaa niihin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Albedo 100 on se superheijastava maali, jolla koko pyörä "syttyisi" auton valoissa kuin liikennemerkit tai paremmin ja se toiminee auringonlaskutilanteessa.

Helsingissä Sturenkadun ja Elimäenkadun risteyksestä Oopperalle päin on mäki, josta kätevästi näkyy aurinko horisontin korkeudella seuraavan nyppylän, Linnanmäen yli juuri Sturenkadun kohdalla turhan usein, kun liikun paikalla. Talvella lumi ei ole paljon pahempi kuin kesällä tasan tietä myöden silmään paistava aurinko. Minulla on hyvin pimeässä näkevät silmät ja se ei kai täysin korreloi eri havaintosoluista johtuen päivän valoherkkyyden kanssa. Oli syy mikä vain liian kirkasta on tuossa kohdassa jonkun aikaa joka päivä. Vaikka kuinka siristän, ei riitä ja mäestä johtuen ei ole auringon nousu tai lasku kyseessä, vaan kokonaisvalomäärä on suurempi johtuen auringon korkeamman kulman ansiosta. Kun säteiden ei tarvitse läpäistä yhtä pitkää matkaa ilmakehän läpi. Mahdollisesti heijastuksetkin lisäävät kirkkautta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Läheltä piti tilanne tiellä 146 - rakentavaa keskustelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko kuitenkin kyse myös siitä ettei ole totuttu näkemään kinneriä - Tienvarressa ajaa varmasti paljon polkupyöräilijöitä, ilman minkäänlaisia valoja tuskin ees heijastimia ja tummissa vaatteissa. Tuleeko näistä tämän kaltaisia keskusteluja näin herkästi?
En vastusta parempia valoja, enkä muuta näkyvyyden lisäämistä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin