Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Sain alkukesästä tämän uuden kuomun. Kirjoittelin tuonne mun blogiin siitä arvion. Tässä parhaat palat ja muutama kuva siitä.

Koko juttu ja lisää kuvia: http://www.saukki.com/2016/08/kuomu-racing-hood/
Video nopeusvertailusta:

Valmistajalla kesti aluksi aika kauan saada tämä mun kuomu valmiiksi. Tekivät aluksi väärän värisen, joten se tiesi lisää odottamista. Lopulta se sitten puolen toista kuukauden odottamisen jälkeen saapui. Työn jälki on ihan ok, ei ihan yhtä hyvää kuin Quest. Kuomussa on iso visiiri, jonka asentoa säädellään kahdella tarranauhalla. Kuomu kiinnittyy Questiin seitsemällä tarranauhalla, samoin kuin Questin aukonpeite. Kuomun sisälle ei mahdu kypärää. Siellä on just riittävästi tilaa päälle. Ulos näkee tosi hyvin joka suuntaan. Paitsi tietenkin taakse. Mutta sitä varten on peilit. Sisällä tulee tosi kuuma ja hiki lentää. Visiiri huurtuu tosi helposti. Kuomun mukana tuli pieni minivisiiri, jonka voi kiinnittää tarranauhalla kuomun etuosaan. Sen ilmeisesti pitäisi ohjata ilmaa visiiriin siten, että se ehkäisisi huurtumista. Mutta ei se kyllä ainakaan siihen tarkoitukseen tunnu toimivan. Joutuu siis pitämään visiiriä vähän raollaan kokoajan. Mutta jos visiiri on auki kovassa vauhdissa, alkaa se väpättämään tuulessa. Eli alamäessä sen joutuu kuitenkin sulkea.

Plussat ja miinukset:

+

Nopeuden lisäys
Hyvä näkyvyys ulos
Tukeva kiinnitys
Visiirin asennon lukitseminen
Pysyy kohtuullisen hyvin suojassa sateelta
Kätevät imukupit kolmen tarranauhan päässä pitämään kuomu Questin keulan päällä

Huurtuminen
Ohut lexan visiiri väpättää kovassa vauhdissa
Ei mahdu kypärää / ahdas
Kiinnitys on hidas kiinnittää ja avata
Visiirin asennon lukitseminen on ärsyttävää jos sitä pitää säätää koko ajan
Hikoilu. Siellä on kuuma!
Kuomun minivisiiri ei tunnu auttavan huurtumiseen.

Tein myös pienen nopeusvertailun. Ajoin yhtä mun vakiolenkkiä ja vertailin nopeuksia kuomun kanssa ja ilman. Testasin myös Questin minivisiirin nopeusvaikutuksen. Testi ei ehkä ollut kovin tieteellinen, koska muuttujia oli aika paljon. Reitillä on nimittäin liikennettä, risteyksiä, huonoa asfalttia ja hidastustöyssyjä. Kuskin kunto ja sää saattoi myös vaihdella testien välillä. En omista wattimittaria, joten ajoin vain "täysiä". Ei kovin tieteellistä. Mutta tulokset ovat sen suuntaisia, kuin odotinkin. Mun testissä kuomu lisäsi vauhtia 7% - 10% ilman kuomua ajamiseen nähden. Minivisiiri lisäsi vauhtia vastaavasti noin 3% - 5%.

Quest ja uusi kuomu
Quest ja uusi kuomu
Kuomun minivisiiri/ilmanohjain jonka pitäisi ilmeisesti estää huurtumista. Ei toimi.
Kuomun minivisiiri/ilmanohjain jonka pitäisi ilmeisesti estää huurtumista. Ei toimi.
Taakse jää pieni ilmarako
Taakse jää pieni ilmarako
Visiirin asennon lukitus tapahtuu tarranauhoilla.
Visiirin asennon lukitus tapahtuu tarranauhoilla.
Kiinnitys tapahtuu tarranauhoilla
Kiinnitys tapahtuu tarranauhoilla
Pienet imukupit pitävät kuomun Questin keulan päällä tarvittaessa
Pienet imukupit pitävät kuomun Questin keulan päällä tarvittaessa

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja PW »

Noita kuomuja näkee usein keulan päällä jos haluaa ajaa ilman - kuuma tai jotain. Eikös sen sais tuon niskakyhmyn päälle paremmin - ei olis näkökentässä ja ehkä pienempi ilmanvastus?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Noita kuomuja näkee usein keulan päällä jos haluaa ajaa ilman - kuuma tai jotain. Eikös sen sais tuon niskakyhmyn päälle paremmin - ei olis näkökentässä ja ehkä pienempi ilmanvastus?

Niskakyhmyn päälle tuota ei ainakaan saa, koska kuomun etuosa on niin pitkä, että se osuisi niskaan. Imukupit on varmaan lähinnä sitä varten, ettei tuuli vie kuomua, kun sen laittaa keulan päälle siksi aikaa, kun nousee kyytiin / pois.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki kirjoitti:
PW kirjoitti:

Noita kuomuja näkee usein keulan päällä jos haluaa ajaa ilman - kuuma tai jotain. Eikös sen sais tuon niskakyhmyn päälle paremmin - ei olis näkökentässä ja ehkä pienempi ilmanvastus?

Niskakyhmyn päälle tuota ei ainakaan saa, koska kuomun etuosa on niin pitkä, että se osuisi niskaan. Imukupit on varmaan lähinnä sitä varten, ettei tuuli vie kuomua, kun sen laittaa keulan päälle siksi aikaa, kun nousee kyytiin / pois.

Jaa, laittasin sen toisin päin kyhmyn päälle - visiiri taaksepäin :roll: Voi olla ett hahmotan väärin muodot/sopivuuden. Kinnerivalmistaja vois muotoilla kyhmyn ja kuomun toisiinsa sopiviksi :mrgreen: pääsis tuostakin ongelmasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Kinnerivalmistaja vois muotoilla kyhmyn ja kuomun toisiinsa sopiviksi :mrgreen: pääsis tuostakin ongelmasta.

Missähän mä just näin jonkun itse tekoisen kuomun, joka kulki just sen kyhmyn päällä silloin, kun sitä ei tarvinnut. Koitan jostaki löytää sen.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hienon videon olit taas tehnyt ja mielenkiintoinen vertailuhan tuo on vaikkei nyt niin tieteellinen olisikaan.

En ole vielä virittänyt DF:ään tuulilasia, mutta ehkä se pitäisi vaivautua kokeilemaan kun silläkin oli niin iso ero oli tavalliseen lasittomaan tilanteeseen. No DF:n kulkuaukko on tietysti pienempi joten vaikutus voisi olla hieman pienempi. Toisaalta tuulilasi myös ehkä aavistuksen heikentään ajoviiman viilennystä, joten ei siitä pelkkää etua ole ainakaan näin kesäaikana.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

En ole vielä virittänyt DF:ään tuulilasia, mutta ehkä se pitäisi vaivautua kokeilemaan kun silläkin oli niin iso ero oli tavalliseen lasittomaan tilanteeseen. Toisaalta tuulilasi myös ehkä aavistuksen heikentään ajoviiman viilennystä,.

No mikä tulee olemaan varustus Nokian kisoissa? Kai sentään mahdollisimman aerodynaaminen? Mitä hienovirityksiä se tulee sisältämään? Vai tarvitseeko DF:ää virittää kisoja varten ollenkaan?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Kiitos Saukille raportista.
Vahvistaa käsitystäni siitä, että en taida tarvita kyseistä,
mulle taitaa riittää nämä vauhdit ja kypärää haluan käyttää.
Flevobike roof:n alle ei myöskään kypärä mahdu ja lisäksi sen kanssa
ei oikein mukavaa ole ajella yli 40 vauhdeissa,
pari kertaa ilmavirran takia kiinnitys pettänyt yms.......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja PW »

Stapani kirjoitti:

Kiitos Saukille raportista.
Vahvistaa käsitystäni siitä, että en taida tarvita kyseistä,
mulle taitaa riittää nämä vauhdit ja kypärää haluan käyttää.
Flevobike roof:n alle ei myöskään kypärä mahdu ja lisäksi sen kanssa
ei oikein mukavaa ole ajella yli 40 vauhdeissa,
pari kertaa ilmavirran takia kiinnitys pettänyt yms.......

Kuva
Kypärä + visiiri - toimisko? Cone3:ssa, eikö siinä oo tämmönen ratkasu? Nokialla näemme miten toimii.
Olis vaan helpohko tuunailla itsekin ja jos haluu lisää tuuletusta, ottaa visiirin pois, tai laittaa pienemmän.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Juu, täytyy Nokialla perehtyä tuohon Nojailijan tsydeemiin.....
kuten myös Takakenon ison visiirin kokemuksiin.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tarvittaessa suljettava putki läpi visiiristä tuuletuksen hoitamiseksi ja sisään satamisen rajoittajana voisi olla myös mietinnän kohteena, jos ei välttämättä toteutettavana.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Mahtava toi nopeusvertailu. Mieli teki kysyä oletko verrannut / ajatellut koskaan verrata avointa vs vakiokuomua tuossa 9km osiolla?

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Saukki »

rutunen kirjoitti:

Mahtava toi nopeusvertailu. Mieli teki kysyä oletko verrannut / ajatellut koskaan verrata avointa vs vakiokuomua tuossa 9km osiolla?

Mitä tarkoitat "avointa vs vakiokuomua"? Mikä vakiokuomu? Vai meinaatko sitä neopreeni aukonpeitettä?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Saukki kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Mahtava toi nopeusvertailu. Mieli teki kysyä oletko verrannut / ajatellut koskaan verrata avointa vs vakiokuomua tuossa 9km osiolla?

Mitä tarkoitat "avointa vs vakiokuomua"? Mikä vakiokuomu? Vai meinaatko sitä neopreeni aukonpeitettä?

Sitä neopreenistä. Luin jostain, että sen vaikutus olisi 5% luokkaa. Avoimella tarkoitin, että sisäänmenoaukko on ihan avoin ja siinä ei ole mitään, visiiriä tai neopreeniäkään.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobielonderdelen.nl Racing Hood

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Jeps. Niin ajattelinkin. Halusin vain varmistaa.

Adri Manhave kävi kommentoimassa mun blogissa ja kertoi tehneensä vastaavia nopeustestejä. Hän oli testannut myös sen neopreeni aukonpeitteen vaikutuksen. Tässä linkki hänen testeihin: http://a3manh.blogspot.no/2014/10/snelh ... kelen.html
Testien mukaan aukonpeite olisi lähes yhtä nopea, kuin kuomu.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin