Vuosi velomobiililla

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja mika »

Jostakin syystä koen edelleen tarvetta perustella itselleni velomobiilin hankintaa. Koitan nyt kuitenkin vetää yhteen ensimmäisen vuoden kokemukset.

Hankinta:
Pitkäaikainen unelma jonka hankinnan laukaisi ilmoiltaan paska kesä 2015. Koko kesäloma meni vain säiden valittamiseen ja mökkeily sekä veneily jäi pois. Maastopyöräilyä yritin, mutta polut uivat vedessä ja oli kylmä. Oli siis aikaa surffailla netissä. Hakusana oli nopein velomobiili. Aika äkkiä valinta suppeni sitten Questiin. Nyt mentiin kuitenkin jo heinäkuun loppua ja homma oli tyssätä alkuunsa pitkään tilausaikaan. Tämän kerroin avoimesti valmistajalle ja niin heiltä kummasti löytyi 100km ajettu Quest. Kaupat lyötiin heti lukkoon ja sitten kuljetusta järjestämään. Loma ei nimittäin riittänyt itse hakemiseen. Lopulta noin kahden viikon kuluttua Quest oli Oulussa.

Alku:
Yllättäen perhe piti hankintaa aivan järjettömänä tuhlauksena. Meni ainakin 6kk ennenkuin vaimo leppyi. Eli kannattaa keskustella vähän ennen hankintaa. Tämä ei näköjään ole henkilökohtainen valinta vaan koko perheen.
Kaikki naarmut pohjaan tulivat ensimmäisten viikkojen aikana. Sitten oppi että missä pitää ajaa varovasti. Suosittelen siis ensin ajamaan reitin varovasti ja vain tutuilla reiteillä annetaan mennä. Tähän on varmaan vaikuttanut myös renkaiden vaihto jolloin maavaraan tullut noin sentti lisää. Pakko laittaa että noin sentti sillä täällä palstalla osa on fanaattisia yksityiskohdissa. Joku olisi heti korjannut että 9 milliä. Kojakit eivät kestäneet yhtään sepeliä ja kuluivatkin aika äkkiä. Syksy ajettin sitten marathon plussilla.

Talvi:
Lähes koko talvi vedettiin Questilla. Kun keskivauhti 28 asteen pakkasessa putosi 12km/h niin silloin päätin että jos on yli 15 astetta pakkasta niin ajan maastopyörällä. Tai jos on satanut tuoretta lunta. Tuo 15 astetta tuntui olevan raja jolloin vauhti hyytyi. Muutenkin talvella vauhti hyytyy ja etu on enää sääsuojassa sekä turvallisuudessa. Eteen laitoin nastarenkaat ja taakse kitkarenkaan. Mitään ongelmaa ei ollut pidon suhteen. Kun vauhti hyytyi niin ajelu jäi lähinnä työmatkoihin. Kuntoilumielessä tämä oli ihan tarpeeksi sillä energiaa kului varmaan tuplasti kesään verrattuna. Eli ympärivuotiseen ajoon suosittelen talviajaksi sähköavustusta. Pitää nyt vähän katsoa että hankkiiko sellaisen jo tälle talvelle.

Kevät:
Sorakausi vedettiin taas marathon plussilla. Ei aivan kesävauhtia menty ja voi johtua myös hiekasta ja sorasta pyöräteillä. Sitten vaihdettiin shreddat (44mm) alle niin jopa löytyi hyvät renkaat. Ovat kestäneet jopa sepelillä ajon. Nopeat ja mukavat.

Kesä:
Nyt taidettiin innostua vähän liikaa. Kesäkuussa toteutin pitkäaikaisen haaveen pyöräillä mökille. Ei se ole kuin 230km, mutta kuitenkin. Tuli sitten 550km viikonloppu kun pitihän se kierrellä myös perillä ja käydä Pietarsaaressa mutka. Heinäkuu menikin sitten lepäillessä kun krampit olivat niin pahat että ajamisesta ei tullut mitään.

Vinkit:
Hyvät bluetooth kuulokkeet on ehdoton hankinta. Sen verran käy vinkka korviin että korvat on hyvä suojata. Lisäksi voit kuunnella matkalla mielimusiikkia tai uutisia. Taustamelun poisto on hyvä ominaisuus. Sen jälkeen tulee tunne että mennään liitokoneella äänettömästi ja kevyesti. Minun valinta on Nokia bh-905. Sen heikkous on vain mikrofonit eli puheluita varten pitää hiljentää. Ideaali olisi jos mikrofoni olisi varren päässä ja siinä tuulisuoja, vaikka niin että sen varren saisi helposti irti. Mietinnässä on myös älykello jolla voisi ohjata puheluita ja siitä näkisi navigointitietoja sekä pulssin.

Yhteenveto:
Ensimmäinen vuosi ja 8000km. Edelleenkin on kivaa. Meno on sikäli rauhoittunut että pelkästään arkiajo (jonka muuten ajaisi autolla) tuo jo niin paljon kilometrejä että se riittää. Kun käy töissä ja vaikka kaupassa, se on aina noin 50km. Eli tämä jos mikä on tehokasta ajankäyttöä. Työpäivän jälkeen ei tarvitse lähteä lenkille kun kaikki liikunta tulee pakollisista ajoista. Tämä on jopa nopeampi kuin auto noin 15km säteellä. Viikonloppuisin sitten voi harrastaa lähiseutumatkailua. Lempireitti on käydä Hailuodon Marjaniemessä syömässä. Se on 132km ja menee ihan heittämällä. Lauttamatkoineen se on kuin kävisi lomalla. Yllättävän paljon löytyy kivoja paikkoja kun voi käydä vähän kauempana.
No, kaduttaako hankinta? Ei. Suosittelenko? Ehdottomasti!
Moni pitää velomobiilia kalliina. Tätä kuulee koko ajan, paitsi pyöräharrastajilta. Tämä on käytännössä perheen kakkosauto, niin hauska että ei tarvitse miettiä millä lähtee. Ajoin sentään ennen leasing katumaasturi bemarilla ja tämä velomobiili on paljon hauskempi. Palkkakuittia kun katsoin niin velomobiilin hankinta vastasi parin tonnin palkankorotusta. Eli maksoin tämän käytännössä alta vuodessa. Yleinen laskukaava lienee että maksaa itsensä kahdessa vuodessa.
Hinta on niin suhteellista. Aina riippuu mihin vertaa ja mitkä ovat omat prioriteetit. Moottorikelkan hankintaa ei pidetä kalliina?
Muita vahinkoja ei ole tullut kuin liukautuin velon vieressä talvella ja painoin konepellin lyttyyn. Siitä korkkasi vähän maalia. Tässä on ilmeisesti aika herkkä ja ohut maalipinta. Tämä on ensimmäisiä joissa on vedetty metallinhohto automaalilla. Paikaksi pitää laittaa tarra tai käyttää maalattavana. Käyttöpeli tämä on eikä näyttelyesine.
Kuluihin pitää varmaan lisätä että vaatteet menee uusiksi. Vatsa häipyi ja vanhat vaatteet roikkuvat päällä. Siirryttiin juuri levelille 50v ja rasvaprosentti on nykyään 6%. Verenpaine 114/64 ja verisuonien kunto mittausten mukaan optimi, siis parempi kuin normaali. Jos en olisi niin huono kehumaan itseäni niin sanoisin että helvetin hyvässä kunnossa vaikka paljon kilometrejä takana :D

Ota vaikka lainaa, myy munuaisesi tai talo ja osta velomobiili. Kadut vain sitä että et hankkinut aikaisemmin. Hauskin peli mitä minulla on koskaan ollut.

Huonoja puolia:
Saat kylähullun maineen eli vaatii aika lailla itsetuntoa. Suurin este hankinnalle onkin että mitä se naapuri ajattelee.
Ajat sitten missä vain, aina tulee juttelijoita. Välillä ihan fiksuja tyyppejä. Tämä voi joskus rassata ja pitäisi vain kestää silloinkin kun on kiire. Kai tämä vähän sääliäkin herättää sillä viikonloppuna joku oli heitellyt kolikoita penkille.
Oletan että lisääntyvä velomobiilikanta helpottaa tilannetta ja sosiaalista painetta. Sitä kai tässä nyt ajan takaa?

Viimeksi muokannut mika, 08 Syys 2016, 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvät perustelut ja onneks vaimo leppyi :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Hyvä postaus ja hyviä pointteja! Kinneri on myös mulla paras hankinta ikinä! Talviajoa tuli testattua kevättalvella ja täytyy kyllä todeta, että mä en aio ensi talvena paljon kinnerillä ajella. Lumessa se ei oikein kulje ja tieltä ei oikein meinaa löytää sopivaa paikkaa kinnerille autojen ajourista. Mutta muuten olen kyllä samoilla linjoilla mikan kanssa. Mulla kohta tälle vuodelle myös 8000 km takana. Ja mukavaa on ollut :)

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Mukavaa tarinointia kinnerin tiimoilta.
Ja minä kanssa skippaan aivan varmasti talviajot,
sen verran tuli viime talvena kokeiltua noita 12km keskareita.
Noin 100km verran arvelisin......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Kiitos Mika postauksesta! Juurikin noin. Voi kumpa saisin jo vakuutusrahat tilille niin uskaltaisi tilata uuden kinnerin ensi kevääksi. Sen ajattelin sitten ajaa kotiin tehtaalta. Eikä välttämättä lyhintä reittiä. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja PW »

VeloWagon kirjoitti:

Kiitos Mika postauksesta! Juurikin noin. Voi kumpa saisin jo vakuutusrahat tilille niin uskaltaisi tilata uuden kinnerin ensi kevääksi. Sen ajattelin sitten ajaa kotiin tehtaalta. Eikä välttämättä lyhintä reittiä. :D

Onko merkki ja malli jo päätetty, vai pysytkö entisessä eli Mangossa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Mango kieltämättä viehättää eniten monimuotoisuudellaan mutta katsotaan nyt kuinka mieli voi muuttua kun syksyn vielä kinnerisivustoilla surffailen. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja mika »

Kiitoksia tukiryhmän tuesta. Päivitin hieman alkuperäistä purkausta ja lisäsin siihen vinkkiosuuden.
Tämä homma ei ole vielä breikannut Oulun alueella vaikka prosentuaalinen kasvu on huima. Vuosikasvu on nyt 100% kun meitä on jo kaksi. Limingassa on toinen.
Jos joku lähialueella vielä epäilee niin tervetuloa koeajamaan ennen talvikelejä.
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Uplatukki
Viestit: 34
Liittynyt: 26 Elo 2012, 09:59
Paikkakunta: Liminka

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja Uplatukki »

mika kirjoitti:

Kiitoksia tukiryhmän tuesta. Päivitin hieman alkuperäistä purkausta ja lisäsin siihen vinkkiosuuden.
Tämä homma ei ole vielä breikannut Oulun alueella vaikka prosentuaalinen kasvu on huima. Vuosikasvu on nyt 100% kun meitä on jo kaksi. Limingassa on toinen.
Jos joku lähialueella vielä epäilee niin tervetuloa koeajamaan ennen talvikelejä.
MikaR

Samoin voi tulla ajamaan Pannaania. Meillä sovittin kinnerin hankkiminen etukäteen, itse olin välillä epäileväinen sen hankinnasta (hinta), mutta nyt en ole katunut yhtään sen hankintaa. Kilometrejä on tullut joulusta n.4000. Kovasti on ollut kiinnostusta kun olen pysähtynyt jonnekin.

Erkki

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja tm »

VeloWagon kirjoitti:

Mango kieltämättä viehättää eniten monimuotoisuudellaan mutta katsotaan nyt kuinka mieli voi muuttua kun syksyn vielä kinnerisivustoilla surffailen. :D

Jos tuleva kinnerisi saa olla Mangoa pitempi, niin melkein suosittelisin esim. Stradaa. Yhden koeajon perusteella tuntui selvästi Mangoa jämäkämmältä, ja oli yleiskäyttöön sopiva malli (ei liian "race" :D). TMS kommentoinee lisää, kun miehellä on takana huomattava kilometrisaalis ko. menopelillä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

VeloWagon kirjoitti:

Kiitos Mika postauksesta! Juurikin noin. Voi kumpa saisin jo vakuutusrahat tilille niin uskaltaisi tilata uuden kinnerin ensi kevääksi. Sen ajattelin sitten ajaa kotiin tehtaalta. Eikä välttämättä lyhintä reittiä. :D

Hyvä asenne peukku siitä!

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

mika kirjoitti:

Moni pitää velomobiilia kalliina. Tätä kuulee koko ajan, paitsi pyöräharrastajilta.

Täsmälleen. Kun tietää, mitä nopeat pystypyörät maksaa, niin kinnerien hinnat eivät ole suhteessa kovin kalliita. Ja ottaen huomioon, että kinnerit ovat silti nopeampia...

mika kirjoitti:

Vatsa häipyi ja vanhat vaatteet roikkuvat päällä. Siirryttiin juuri levelille 50v ja rasvaprosentti on nykyään 6%.

Jees. Nojakeilla, ml. kinnereillä, on kivaa ajaa vaikka kuinka pitkiä matkoja, kun mikään paikka ei tule kipiäksi. Se on nähty monta kertaa Nokialla ja myös ihan oikeilla teilläkin. Energiaa siinä silti kuluu...

mika kirjoitti:

Saat kylähullun maineen eli vaatii aika lailla itsetuntoa. Suurin este hankinnalle onkin että mitä se naapuri ajattelee.

Jep. Mutta ei se ainakaan minua haittaa, koska nuoriso diggaa kinnereistä. Paljon tulee ajellessa peukkuja ja moikkia nuorilta. Juuri tällä viikolla hämmästelin, kun kaksi teini-ikäistä tyttöä vilkuttivat terhakkaasti ajaessani ohitse. Ja minä tietenkin takaisinpäin suuntavilkulla, koska se on kuomun alta ainoa mahdollisuus...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Vuosi velomobiililla ja nyt kaksi

Viesti Kirjoittaja mika »

Pieni päivitys tilanteeseen nyt kun on kaksi vuotta takana

Toinen vuosi meni vähän rauhallisemmin ja paras ajokausi purjehtiessa. Kuitenkin 7000km eli tonni vähempi kuin ensimmäisenä vuonna. Suurin osa ajosta on nyt sellaista jonka ajoin ennen autolla. Talveksi meno rauhoittuu ja lähinnä työmatka-ajoa.

Kävin juuri työpaikan kuntotestissä ja rauhallisen syksyn jälkeen en kovin kummoisia tuloksia odottanut. Kunto luokiteltiin kuitenkin erinomaiseksi ikäryhmässä 51. Olisi erinomainen vielä ikäryhmässä 20v, mutta tämä ryhmä taitaa olla nykyään aika heikkokuntoista. Samoin erinomaiset lihaskuntomittauksissa. Huonot tulokset taas liikkuvuudesta ja lihashuoltoon pitää kiinnittää huomiot. Eli jäykkä kuin rautakanki, vaimon mielestä vain aivan vääristä paikoista... Verenpaine on nyt asettunut lukemaan 102 (alkuarvo oli 135 ja ensimmäisen vuoden jälkeen 114).

Nyt kun on vähän päälle 16000km takana ja vuosittaiset kulut noin 50,- renkaisiin niin onhan tämä halpa peli kilometreihin nähden ja kuinka paljon on nyt ylimääräistä aikaa kun ei tarvitse harrastaa urheilua.

VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja PW »

Paljonko on auton kilsat ja kulut vähentyny?
Halvaltahan tuo kuullostaa, kulkeminen ja urheilu samassa paketissa, salimaksuissakin säästää ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Vuosi velomobiililla

Viesti Kirjoittaja mika »

PW kirjoitti:

Paljonko on auton kilsat ja kulut vähentyny?
Halvaltahan tuo kuullostaa, kulkeminen ja urheilu samassa paketissa, salimaksuissakin säästää ;)

Sanoisin että aika paljon on vähentynyt kun ei ole enää omaa autoa. Vaimolta lainaan autoa kun pitää viedä isompaa tavaraa veneelle
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Vastaa Viestiin