Tervetuloa!
En ole kinneriä ajanut ja halu on. Nojapyöräily ei ole sama asia kuin normipyörällä ajo, koska jalat ovat korkeammalla kuin penkki monissa malleissa ja verenpaine koivissa on hieman yli puolet normipyörään verrattuna. Happea ja ravinteita liikkuu vähemmän ja kuona-aineita kertyy.
Korjauksia kokemuksen lisäksi on ainakin kaksi. Kannattaa tutkia eri kinnerien istuimen ja polkimien korkeuseroa ja pienempi ero on helpompi. Kroppaa voi totuttaa laittamalla kuntopyörän seinää vasten ja polkien sitä lattialla istuen.
Minulle ei käynyt etukäteistreenin jälkeen kuulemma yleistä ongelmaa tottumattomuudesta jalkojen toiminnan loppumisesta ilman ennakkovaroitusta. Johtunee maltillisista matkoista aluksi taukoja pitäen. Retkiajoa kilpailun sijaan.
Kannattaa verrata kääntösäteitä ja kuinka leveitä renkaita pyörään mahtuu sekä miten kääntösäde kasvaa paksumpien renkaiden myötä. Kinnerit kaupallisina eivät yleensä ole ketteriä ja 10-12 m kääntösäde pienissä vauhdeissa ei ole harvinaista.
Nyt juuri on halpoja käytettyjä liikkeellä Hollannissa, mutta ajankohta sieltä kotiin ajamiseen ei ole hyvä lämmön ja kelien puolesta. Kotiin tarkoittaa kotimaahan, kun eivät ole oikein lumiajovälineitä. Ensi vuodelle kannattaa kotiin ajomahdollisuus jättää.
Kuinka vaaramaastossa asut ja aiot ajaa, kun kinnerit ovat raskaita ja kiipeävät nihkeästi alkuvauhdin loputtua? Kannattaa varmistaa se, että jos ei valmiina ole pari kilsaa tunnissa liikkuvaa keveintä välitystä retkivarustuksessa jyrkkää mäkeä nousua varten, sellaisen voi laittaa pyörään jälkikäteen.
Aloitin kylmässä nojailu-urani ja halvat Lidlin kylmän sään haalarit ilmoitetun koon mukaan ostettuna ovat liian lyhyet jaloista, joten polvien taitossa kangasta venytettiin. Paljon voimaa hukaten, joten kannattaa tehdä elämästä helppoa käyttämällä alusta asti polvien esteettömän liikkuvuuden tarjoavia housuja. Kinnerit ovat lämpimämpiä kuin muut pyörät, joten kauppareissuvaatteita voi käyttää ja siten sopivien housujen löytäminen ei liene ongelma.
Kinneriä haluan ja en omista, joten kuningasluokaksi voin puolueettomasti julistaa kokeilemattakin kinnerit. Kun kärkikastiin hyppää suoraan, säästät rahaa pitkässä juoksussa, kun et osta alemman tason laitteita. Hintaa Hollannista ostossa nostaa satasilla rahti. Jossain täällä on ketju kinnerin rahtauksesta Suomeen.