Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja Saukki » 16 Marras 2016, 07:11

Onnea uudelle kinnerille!
Laita tänne foorumille sitten juttua hakureissusta ja myöhemmin kokemukset uudesta mallista ensimmäisenä maailmassa :D
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Marras 2016, 08:21

Hieno homma. Eka yksilö on toki hauskaa - saattaa olla haasteita myös. Yllättävän hiljaisesti on uusi malli hiipimässä markkinoille.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja PW » 16 Marras 2016, 08:54

Varmasti joskus vieä tuntuu luontevalta ja selvältä, että Hilgo on kinneri/velomobiili :wink: Mistä tuo nimi on keksitty? :mrgreen: mäkiauto, mäennousukinneri?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 659
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja rutunen » 16 Marras 2016, 17:24

Kontaktoitu, en ollutkaan käynyt foorumilla vähään aikaan.

Kinnerit on tosissaan halpoja kun uusia malleja tulee, mut niissä ja niiden hankinnassa kannattaa, ja suorastaan täytyy pitää mielessä se ydinajatus, että pitää etukäteen miettiä missä sillä ajaa, ja sitten kun ajoympäristö on tiedossa, niin lähdetään hankkimaan sinne mahdollisimman käytännöllistä/nopeaa/ketterää mallia (valitse 2, et saa kolmatta). Esmes Joensuuhun ja sen lähialueille DF ja Milan olisivat aika no-go.

Kuva
Quest Carbon -2015

turuka
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Marras 2016, 21:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja turuka » 16 Marras 2016, 17:44

Todellakin. Vaikea kuvitella yhtään minnekään.
Oliskohan noi tarkoitettu ratakäyttöön?

Se ei jäänyt mulle se velomobiel.nl :n käytetty Quest.
En ollut valmis maksamaan 5t vuosimalli 2011 ja 56tkm ajetusta.... vielä.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 659
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja rutunen » 16 Marras 2016, 23:49

turuka kirjoitti:Todellakin. Vaikea kuvitella yhtään minnekään.
Oliskohan noi tarkoitettu ratakäyttöön?

Se ei jäänyt mulle se velomobiel.nl :n käytetty Quest.
En ollut valmis maksamaan 5t vuosimalli 2011 ja 56tkm ajetusta.... vielä.


Sitä en tiedä onko noihin vaihdettu jousia, mutta molemmat kuvan mallit on tehty ihan arkiajoon. No voihan hitsin pimpulat ton käytetyn kanssa. Tosin kyl niitä tuon tuosta tulee myyntiin ja ligfiets.netissäkin on usein. Sit vielä on se puolalainen cab bike hawk joka taitaa uutena maksaa sähköavustuksella jotain 6t.
Quest Carbon -2015

turuka
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Marras 2016, 21:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja turuka » 17 Marras 2016, 07:59

Joo, eihän tässä vielä mikään kiire ole. Talvi vasta edessä.
Uusien toimitusaika on näköjään 2 - 3kk, mutta keväällä/kesällä sekin taitaa olla pisimmillään.

En minä vielä aivan satavarma ole, että ostan Questin.
On aikaa tutkia ja vertailla, sehän tässä onkin oikein mukavaa :-)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Marras 2016, 08:27

Jos ihan heti ei osto onnistu, on nojapyörätapaamisia jokunen olemassa, joten kannattaa katsella täällä tapaamisten alafoorumeita ilmoituksien osalta. Silloin pääse kokeilemaan eri kinnereitä. Olisiko Nokian kisat se eniten erilaisia nojakkeja kokoava tapahtuma vai Lowride?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 659
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja rutunen » 17 Marras 2016, 21:14

Noista tosiaankin kerkiää pähkäillä, aikaa on tosi hyvin kevääseen.

Jatkan tuosta maavarasta vielä vähän. Jos siis kinneri tulee tänne Joensuun alueelle ajoon, niin täällä on kaksi paikkaa joissa pohja karahtaa plus Kulhon järkyttävä liikenneympyräsuojatie. Quest siis ottaa noissa kiinni ja Quest on suht hyvämaavarainen kinneri. Oletan vahvasti, että samanlainen kuin Strada ja Mango, koska käyttävät samoja iskareita (Mulsannekin käyttää näitä mutta sitä et löydä käytettynä).

Pointtini on siis, että jos on kyseessä tätä matalampi malli, niin näitä karahduskohtia tulee olemaan (etenkin talvella) varmasti enemmän ja sitten hatuttaa ja paljon. Koko päivä on pilalla ja aina kun lähdet ajamaan niin tulee se korjaamaton naarmu mieleen.

Jos itse olisin nyt nykyisellä tietämyksellä ostamassa kinneriä Pohjois-Karjalaan, niin niin ostaisin Stradan nykyisillä ajoillani, miksei Mangoakin. Jos ajaisin enemmän matkaa niin Quest olisi edelleen ykkönen.

Mulsanne olisi kysymysmerkki, DF liian matala, ja WAW ja Milan ja Go-One olisivat no-go, koska ketjulinja ei ole suojattu vissiin kokonaan. Ketju kuluu nopeammin ja uusiminen on yli satasen paukku, jos keveän lujan ketjun (Velomobiel standardi KMC Gold) ostaa. Nojakilla mulla kului ketju noin arviolta 2500 km:ssä (putsasin 1x / 14pv) ja noissa suojatun ketjulinjan kinnereissä on niitä arvoita 12000-40000 km käyttöiästä.

Kuva
Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja PW » 17 Marras 2016, 21:48

Jonkun kerran ollu samalla reissulla, Milanin kanssa mm. Virossa. Perässä ajajaakin riipii kun Milanin pohja karahtaa kiveen - Ari itse tuntu siihen tottuneen. Ehkä syynä se, ett Milanin pohjassa on alumiiniset kulutuslistat.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Marras 2016, 22:07

rutunen kirjoitti:Quest siis ottaa noissa kiinni ja Quest on suht hyvämaavarainen kinneri. Oletan vahvasti, että samanlainen kuin Strada ja Mango, koska käyttävät samoja iskareita (Mulsannekin käyttää näitä mutta sitä et löydä käytettynä).

Sivuhuomautuksena: Muistan väitteen että kaikissa kaupallisissa kinnereissä olisi samat tolpat. Oli bentriderissä.
Oli väite tosi tai ei niin samallakin tolpalla voi maavara olla täysin eri. Se riippuu siitä mihin kohtaan tolpan yläpää kiinnittyy korissa ;)

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja takakeno » 17 Marras 2016, 22:47

Ei ole enää nokasta pohja ottanut mihinkään kiinni Mangossa.
Perää kun laskin alemmaksi, niin nokka on nyt koreammalla.
Lisäksi etujousitus on nyt jäykempi.
Eikä kaadu kyllä enää helpolla.
(Tosin ei ole kaatunut vielä koskaan aikaisemminkaan.)
Loivaan mutkaa uskaltaa tulla 80 km/h.

Ainakin joskus Milanin sai valita korkeammalla tai matalammalla maavaralla.
T:Jere

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja ajarmala » 17 Marras 2016, 22:59

PW kirjoitti:Jonkun kerran ollu samalla reissulla, Milanin kanssa mm. Virossa. Perässä ajajaakin riipii kun Milanin pohja karahtaa kiveen - Ari itse tuntu siihen tottuneen. Ehkä syynä se, ett Milanin pohjassa on alumiiniset kulutuslistat.


Ne kulutuspalat olivat alunperin muovia, mutta pari vuotta sitten kävin hakemassa Peltityöt Kuula Oy:n jätelavalta n. 40 mm leveätä peltisuikaletta, josta sai erinomaiset kulutuspalat Milanin etutassujen alle. Ja mustalla ilmastointiteipillä kiinni, hyvä tuli.

Maavara on toki säädettävissä ja ilmeisesti varsin helppoa varsinkin, jos ottaa asian puheeksi tilattaessa.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

turuka
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Marras 2016, 21:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja turuka » 17 Marras 2016, 23:20

Hyvä pointti tää maavarajudanssI. Täytynee valitettavasti hylätä toi WAW.

Mitäs mieltä olette lasikuidusta, sitä ois ainakin helppo työstää, korjailla tai vaikkapa tehdä kokonaan uusi ..?

Lisäkilot voi sitten ottaa pois kropassa. Sen verran aina on ylimääräistä.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 659
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

ViestiKirjoittaja rutunen » 18 Marras 2016, 00:22

Hintapuolellahan se on uuteen tonnin paukku ja painoa lähtee noin 4 kg, ainakin velomobielin kinnereissä. Yhdellä eurolla saa neljä grammaa pois. Jos valitsee hiilikuituisen, niin kulutettujen osien vaihdon yhteydessä voi tulla (ainakin mulle) houkutusta uusia muita pyörän osia niin, että niissä painoa saisi myös pois suunnilleen samalla hintatatasolla, jotta pyörä olisi yhtenäinen eikä olisi pullonkauloja. Myönnän, että tämä ajattelumalli kumpuaa osittain tietokoneiden kokoamisesta.

Esimerkki:

Ostat polkimet. Vaihtoehtoja ovat A, B ja C
A maksaa 30 euroa, paino 550g (halvin ja painavin, otetaan vertailukappaleeksi)
C maksaa 80 euroa, paino 410g (yhdellä eurolla saat 2,8 grammaa pois)
C maksaa 55 euroa, paino 450g (yhdellä eurolla saat 4 grammaa pois)

Osien uusimisessa oli ohjesääntönä "eurolla saat 4 grammaa pois", koska kinnerin alunperin ostaessasi maksoit tonnin ekstraa, koska halusit säästää painossa 4kg. Ostat siis polkimet numero C. Sama muiden komponenttien kanssa niin paketista tulee hinta/painosuhteeltaan yhtenevä.

Sitten, kun olet ottanut 4kg pois kropasta, niin siinä vaiheessa on riski, että lasikuituinen voisi alkaa kismittämään. Olisihan se nyt aika harmillista että isoa ostosta alkaa katumaan. Minä en siksi uskaltanut ostaa lasikuituista. Hinnassa ero oli kuitenkin vain 14%. Ylipäänsä kun kinneri on valittu alle vähän senkin takia, että pääset ajamaan paikasta A paikkaan B suht ripeästi. Ja jos ei kismitä muuten niin sitten viimeistään siinä kun ajat sen poliisiaseman mäen ylös :)
Quest Carbon -2015


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija