Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
turuka
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Marras 2016, 20:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja turuka »

Moikka.
Liityin juuri foorumiin ja olen vakaasti päättänyt siirtyä pystypyöräilystä nojasellaiseen.

Vähän lueskeltuani olisin päätymässä Velomobiel.nl Questiin. (pituutta minulla 184, paino 85).
Haluaako joku puhua Questin tai muun merkin/mallin puolesta? (työmatkapyöräilyä, lenkkeilyä ja muutaman päivän retkiä)

Entäs tilaaminen Hollannista? Kokemuksia? Täytyykö koko vekotin maksaa, ennenkuin lähettävät?

Sitten olisi huippu jos Pohjois-Karjalan ja -Savon velokuskit voisivat tarjota pientä testiajoa.

Eiköhän tämä tästä....

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Tervetuloa. Tämä tauti on omituinen, koska sillä on myös positiivisia terveysvaikutuksia. :lol: Foorumin kinnerivelhot varmasti vastaavat kysymyksiisi. :wink:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa foorumille ja pian nojapyöräilijäksi. :)
Kannattaa laittaa paikkakunta tuonne käyttäjäasetuksiin, niin on helpompi neuvoa lähin Quest koeajettavaksi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Tere tulemast foorumille, miunkin puolesta. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=3031 Kinnerirekisterin ekalla sivulla on luettelo Suomen kinnereistä. Joensuusta löytyy ainakin Quest (nim. rutunen), Strada (Pastori) + Waw. Savonlinnassa DF XL (Velonautti) ja Kuopiossa DF (Jounisi).

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

turuka kirjoitti:

Vähän lueskeltuani olisin päätymässä Velomobiel.nl Questiin. (pituutta minulla 184, paino 85).
Entäs tilaaminen Hollannista? Kokemuksia? Täytyykö koko vekotin maksaa, ennenkuin lähettävät?
Sitten olisi huippu jos Pohjois-Karjalan ja -Savon velokuskit voisivat tarjota pientä testiajoa.

Jos nyt ensimmäiseksi ostaisit nojapyörän ja ajelisit sillä vuoden verran, niin oppisit tietämään, mitä oikeasti haluat? Toisaalta, jos on rahaa mällätä kinneriin, niin siitä vaan.

Veikkaisin, että käytettyjä Questejä tulee myyntiin aika usein, koska monet haluavat vaihtaa sen Strada DF:ään. Kannattaa siis kytätä erityisesti (hollantilaisia) velomobiilien myyntipalstoja.

PW jo nostikin keskusteluun kinnerirekisterin. Siitä vaan meilaamaan privana sikäläisille kinnerikuskeille. Veikkaan, että antavat kyllä koeajaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tervetuloa!

En ole kinneriä ajanut ja halu on. Nojapyöräily ei ole sama asia kuin normipyörällä ajo, koska jalat ovat korkeammalla kuin penkki monissa malleissa ja verenpaine koivissa on hieman yli puolet normipyörään verrattuna. Happea ja ravinteita liikkuu vähemmän ja kuona-aineita kertyy.

Korjauksia kokemuksen lisäksi on ainakin kaksi. Kannattaa tutkia eri kinnerien istuimen ja polkimien korkeuseroa ja pienempi ero on helpompi. Kroppaa voi totuttaa laittamalla kuntopyörän seinää vasten ja polkien sitä lattialla istuen.

Minulle ei käynyt etukäteistreenin jälkeen kuulemma yleistä ongelmaa tottumattomuudesta jalkojen toiminnan loppumisesta ilman ennakkovaroitusta. Johtunee maltillisista matkoista aluksi taukoja pitäen. Retkiajoa kilpailun sijaan.

Kannattaa verrata kääntösäteitä ja kuinka leveitä renkaita pyörään mahtuu sekä miten kääntösäde kasvaa paksumpien renkaiden myötä. Kinnerit kaupallisina eivät yleensä ole ketteriä ja 10-12 m kääntösäde pienissä vauhdeissa ei ole harvinaista.

Nyt juuri on halpoja käytettyjä liikkeellä Hollannissa, mutta ajankohta sieltä kotiin ajamiseen ei ole hyvä lämmön ja kelien puolesta. Kotiin tarkoittaa kotimaahan, kun eivät ole oikein lumiajovälineitä. Ensi vuodelle kannattaa kotiin ajomahdollisuus jättää.

Kuinka vaaramaastossa asut ja aiot ajaa, kun kinnerit ovat raskaita ja kiipeävät nihkeästi alkuvauhdin loputtua? Kannattaa varmistaa se, että jos ei valmiina ole pari kilsaa tunnissa liikkuvaa keveintä välitystä retkivarustuksessa jyrkkää mäkeä nousua varten, sellaisen voi laittaa pyörään jälkikäteen.

Aloitin kylmässä nojailu-urani ja halvat Lidlin kylmän sään haalarit ilmoitetun koon mukaan ostettuna ovat liian lyhyet jaloista, joten polvien taitossa kangasta venytettiin. Paljon voimaa hukaten, joten kannattaa tehdä elämästä helppoa käyttämällä alusta asti polvien esteettömän liikkuvuuden tarjoavia housuja. Kinnerit ovat lämpimämpiä kuin muut pyörät, joten kauppareissuvaatteita voi käyttää ja siten sopivien housujen löytäminen ei liene ongelma.

Kinneriä haluan ja en omista, joten kuningasluokaksi voin puolueettomasti julistaa kokeilemattakin kinnerit. Kun kärkikastiin hyppää suoraan, säästät rahaa pitkässä juoksussa, kun et osta alemman tason laitteita. Hintaa Hollannista ostossa nostaa satasilla rahti. Jossain täällä on ketju kinnerin rahtauksesta Suomeen.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja Saukki »

turuka kirjoitti:

Moikka.
Liityin juuri foorumiin ja olen vakaasti päättänyt siirtyä pystypyöräilystä nojasellaiseen.

Vähän lueskeltuani olisin päätymässä Velomobiel.nl Questiin. (pituutta minulla 184, paino 85).
Haluaako joku puhua Questin tai muun merkin/mallin puolesta? (työmatkapyöräilyä, lenkkeilyä ja muutaman päivän retkiä)

Entäs tilaaminen Hollannista? Kokemuksia? Täytyykö koko vekotin maksaa, ennenkuin lähettävät?

Sitten olisi huippu jos Pohjois-Karjalan ja -Savon velokuskit voisivat tarjota pientä testiajoa.

Eiköhän tämä tästä....

Tervetuloa!
Quest on oikein hyvä valinta noihin käyttötarkoituksiin. Itse tilasin viime talvena myös Questin suoraan tehtaalta Hollannista. Tässä ketjussa keskustelua toimituskuluista http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=4521
Maksu piti suorittaa siinä vaiheessa, kun Quest oli tehtaalla valmis ja odotti toimitusta.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
turuka kirjoitti:

Vähän lueskeltuani olisin päätymässä Velomobiel.nl Questiin. (pituutta minulla 184, paino 85).
Entäs tilaaminen Hollannista? Kokemuksia? Täytyykö koko vekotin maksaa, ennenkuin lähettävät?
Sitten olisi huippu jos Pohjois-Karjalan ja -Savon velokuskit voisivat tarjota pientä testiajoa.

Jos nyt ensimmäiseksi ostaisit nojapyörän ja ajelisit sillä vuoden verran, niin oppisit tietämään, mitä oikeasti haluat? Toisaalta, jos on rahaa mällätä kinneriin, niin siitä vaan.

Veikkaisin, että käytettyjä Questejä tulee myyntiin aika usein, koska monet haluavat vaihtaa sen Strada DF:ään. Kannattaa siis kytätä erityisesti (hollantilaisia) velomobiilien myyntipalstoja.

PW jo nostikin keskusteluun kinnerirekisterin. Siitä vaan meilaamaan privana sikäläisille kinnerikuskeille. Veikkaan, että antavat kyllä koeajaa.

Onhan jotkut ostaneet suoraan kinnerinkin, ilman nojapyöräkokemusta ja ovat olleet tyytyväisiä. Jotkut taas ostaa nojakin ja vaihtavat urheilullisempaan ja nopeampaan - haaveilevat kinneristä mut askel on yhtä kaukana ku sillä joka ottaa sen kinnerin ensimmäiseksi nojakiksi :mrgreen:
Miulla on kaupallisista kinnereistä vain lyhyehköjä koeajokokemuksia jos olisin ostanut kaupallisen, olisin valinnut Questin. Luulen ett sen "lastentaudit" on korjattu, suht käytännöllinen (mahtuu tavaraa), suht nopea.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

turuka
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Marras 2016, 20:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja turuka »

Heips. Kiitos asiallisista vastauksista. Siinä tulikin paljon hyvää tietoa aloittelijalle!

Ajattelin tosiaan ostaa suoraan sellaisen vekottimen, ettei tarvitse ihan heti olla vaihtamassa. Ehkä tuo Quest sitten voisi olla sellainen.

Toki se on hinnakas, vastasivat hollannista sen maksavat n. 8300e rahteineen.

On tässä onneksi talvi aikaa opiskella ja pohtia vielä, aika nopeesti ne sieltä pystyvät sen toimittamaan sit kun sen aika on.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sulla on siinä naapurissa Lehmossa Quest jota pääse varmaan kokeilemaan. Mä olen täällä kaukana Joensuussa ja täällä pääset Stradaa kokeilemaan. Onhan tossa mulla pari nojapyörääkin jolla voisit kokeilla. Nyt ei tosin juuri kelit suosi. Mutta enivei - pistä vaikka viestiä mulle privana tms. niin katellaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Uuden hinta on aika kova verrattuna siihen, että ale 4000 € on tänä syksynä myyty vanhoja käytettyjä Questeja Hollannissa.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja mika »

vaaka kirjoitti:

Uuden hinta on aika kova verrattuna siihen, että ale 4000 € on tänä syksynä myyty vanhoja käytettyjä Questeja Hollannissa.

Laitteet joita ei käytetä ovat kalliita. Velomobiililla ajaa aika kevyesti 8000km vuodessa. HInta on niin suhteellista, mutta väittäisin että tulee olemaan elämäsi parhaita hankintoja. Päivän googlailun jälkeen minäkin päädyin Questiin. Toinen kandidaatti oli Wav. Jos käytetystä saa 4000 niin sanoisin että nämä pitää hyvin arvonsa.

VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Sulla on siinä naapurissa Lehmossa Quest jota pääse varmaan kokeilemaan. Mä olen täällä kaukana Joensuussa ja täällä pääset Stradaa kokeilemaan. Onhan tossa mulla pari nojapyörääkin jolla voisit kokeilla. Nyt ei tosin juuri kelit suosi. Mutta enivei - pistä vaikka viestiä mulle privana tms. niin katellaan.

On nää pirun harvinaisia pelejä jos samassa kylässä on kinneri sekä henkilö joka haluais kinnerin, tietämättä toisistaan. Onneks on foorumi 8)
Lisäksi hauskaa miusta on kun katsoo, nimimerkkejä turuka ja rutunen - samasta kylästä, vois arvata ett ootte sukua :mrgreen: ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Sulla on siinä naapurissa Lehmossa Quest jota pääse varmaan kokeilemaan. Mä olen täällä kaukana Joensuussa ja täällä pääset Stradaa kokeilemaan. Onhan tossa mulla pari nojapyörääkin jolla voisit kokeilla. Nyt ei tosin juuri kelit suosi. Mutta enivei - pistä vaikka viestiä mulle privana tms. niin katellaan.

On nää pirun harvinaisia pelejä jos samassa kylässä on kinneri sekä henkilö joka haluais kinnerin, tietämättä toisistaan. Onneks on foorumi 8)
Lisäksi hauskaa miusta on kun katsoo, nimimerkkejä turuka ja rutunen - samasta kylästä, vois arvata ett ootte sukua :mrgreen: ;)

Täällä idässä on kaikki Turusia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Sulla on siinä naapurissa Lehmossa Quest jota pääse varmaan kokeilemaan. Mä olen täällä kaukana Joensuussa ja täällä pääset Stradaa kokeilemaan. Onhan tossa mulla pari nojapyörääkin jolla voisit kokeilla. Nyt ei tosin juuri kelit suosi. Mutta enivei - pistä vaikka viestiä mulle privana tms. niin katellaan.

On nää pirun harvinaisia pelejä jos samassa kylässä on kinneri sekä henkilö joka haluais kinnerin, tietämättä toisistaan. Onneks on foorumi 8)
Lisäksi hauskaa miusta on kun katsoo, nimimerkkejä turuka ja rutunen - samasta kylästä, vois arvata ett ootte sukua :mrgreen: ;)

Täällä idässä on kaikki Turusia.

Luulin et Turus ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin