Sivu 3/4

Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 06:11
Kirjoittaja Saukki

Onnea uudelle kinnerille!
Laita tänne foorumille sitten juttua hakureissusta ja myöhemmin kokemukset uudesta mallista ensimmäisenä maailmassa :D


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 07:21
Kirjoittaja Pastori

Hieno homma. Eka yksilö on toki hauskaa - saattaa olla haasteita myös. Yllättävän hiljaisesti on uusi malli hiipimässä markkinoille.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 07:54
Kirjoittaja PW

Varmasti joskus vieä tuntuu luontevalta ja selvältä, että Hilgo on kinneri/velomobiili :wink: Mistä tuo nimi on keksitty? :mrgreen: mäkiauto, mäennousukinneri?


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 16:24
Kirjoittaja rutunen

Kontaktoitu, en ollutkaan käynyt foorumilla vähään aikaan.

Kinnerit on tosissaan halpoja kun uusia malleja tulee, mut niissä ja niiden hankinnassa kannattaa, ja suorastaan täytyy pitää mielessä se ydinajatus, että pitää etukäteen miettiä missä sillä ajaa, ja sitten kun ajoympäristö on tiedossa, niin lähdetään hankkimaan sinne mahdollisimman käytännöllistä/nopeaa/ketterää mallia (valitse 2, et saa kolmatta). Esmes Joensuuhun ja sen lähialueille DF ja Milan olisivat aika no-go.

Kuva


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 16:44
Kirjoittaja turuka

Todellakin. Vaikea kuvitella yhtään minnekään.
Oliskohan noi tarkoitettu ratakäyttöön?

Se ei jäänyt mulle se velomobiel.nl :n käytetty Quest.
En ollut valmis maksamaan 5t vuosimalli 2011 ja 56tkm ajetusta.... vielä.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 16 Marras 2016, 22:49
Kirjoittaja rutunen
turuka kirjoitti:

Todellakin. Vaikea kuvitella yhtään minnekään.
Oliskohan noi tarkoitettu ratakäyttöön?

Se ei jäänyt mulle se velomobiel.nl :n käytetty Quest.
En ollut valmis maksamaan 5t vuosimalli 2011 ja 56tkm ajetusta.... vielä.

Sitä en tiedä onko noihin vaihdettu jousia, mutta molemmat kuvan mallit on tehty ihan arkiajoon. No voihan hitsin pimpulat ton käytetyn kanssa. Tosin kyl niitä tuon tuosta tulee myyntiin ja ligfiets.netissäkin on usein. Sit vielä on se puolalainen cab bike hawk joka taitaa uutena maksaa sähköavustuksella jotain 6t.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 06:59
Kirjoittaja turuka

Joo, eihän tässä vielä mikään kiire ole. Talvi vasta edessä.
Uusien toimitusaika on näköjään 2 - 3kk, mutta keväällä/kesällä sekin taitaa olla pisimmillään.

En minä vielä aivan satavarma ole, että ostan Questin.
On aikaa tutkia ja vertailla, sehän tässä onkin oikein mukavaa :-)


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 07:27
Kirjoittaja vaaka

Jos ihan heti ei osto onnistu, on nojapyörätapaamisia jokunen olemassa, joten kannattaa katsella täällä tapaamisten alafoorumeita ilmoituksien osalta. Silloin pääse kokeilemaan eri kinnereitä. Olisiko Nokian kisat se eniten erilaisia nojakkeja kokoava tapahtuma vai Lowride?


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 20:14
Kirjoittaja rutunen

Noista tosiaankin kerkiää pähkäillä, aikaa on tosi hyvin kevääseen.

Jatkan tuosta maavarasta vielä vähän. Jos siis kinneri tulee tänne Joensuun alueelle ajoon, niin täällä on kaksi paikkaa joissa pohja karahtaa plus Kulhon järkyttävä liikenneympyräsuojatie. Quest siis ottaa noissa kiinni ja Quest on suht hyvämaavarainen kinneri. Oletan vahvasti, että samanlainen kuin Strada ja Mango, koska käyttävät samoja iskareita (Mulsannekin käyttää näitä mutta sitä et löydä käytettynä).

Pointtini on siis, että jos on kyseessä tätä matalampi malli, niin näitä karahduskohtia tulee olemaan (etenkin talvella) varmasti enemmän ja sitten hatuttaa ja paljon. Koko päivä on pilalla ja aina kun lähdet ajamaan niin tulee se korjaamaton naarmu mieleen.

Jos itse olisin nyt nykyisellä tietämyksellä ostamassa kinneriä Pohjois-Karjalaan, niin niin ostaisin Stradan nykyisillä ajoillani, miksei Mangoakin. Jos ajaisin enemmän matkaa niin Quest olisi edelleen ykkönen.

Mulsanne olisi kysymysmerkki, DF liian matala, ja WAW ja Milan ja Go-One olisivat no-go, koska ketjulinja ei ole suojattu vissiin kokonaan. Ketju kuluu nopeammin ja uusiminen on yli satasen paukku, jos keveän lujan ketjun (Velomobiel standardi KMC Gold) ostaa. Nojakilla mulla kului ketju noin arviolta 2500 km:ssä (putsasin 1x / 14pv) ja noissa suojatun ketjulinjan kinnereissä on niitä arvoita 12000-40000 km käyttöiästä.

Kuva


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 20:48
Kirjoittaja PW

Jonkun kerran ollu samalla reissulla, Milanin kanssa mm. Virossa. Perässä ajajaakin riipii kun Milanin pohja karahtaa kiveen - Ari itse tuntu siihen tottuneen. Ehkä syynä se, ett Milanin pohjassa on alumiiniset kulutuslistat.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 21:07
Kirjoittaja jooseha
rutunen kirjoitti:

Quest siis ottaa noissa kiinni ja Quest on suht hyvämaavarainen kinneri. Oletan vahvasti, että samanlainen kuin Strada ja Mango, koska käyttävät samoja iskareita (Mulsannekin käyttää näitä mutta sitä et löydä käytettynä).

Sivuhuomautuksena: Muistan väitteen että kaikissa kaupallisissa kinnereissä olisi samat tolpat. Oli bentriderissä.
Oli väite tosi tai ei niin samallakin tolpalla voi maavara olla täysin eri. Se riippuu siitä mihin kohtaan tolpan yläpää kiinnittyy korissa ;)


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 21:47
Kirjoittaja takakeno

Ei ole enää nokasta pohja ottanut mihinkään kiinni Mangossa.
Perää kun laskin alemmaksi, niin nokka on nyt koreammalla.
Lisäksi etujousitus on nyt jäykempi.
Eikä kaadu kyllä enää helpolla.
(Tosin ei ole kaatunut vielä koskaan aikaisemminkaan.)
Loivaan mutkaa uskaltaa tulla 80 km/h.

Ainakin joskus Milanin sai valita korkeammalla tai matalammalla maavaralla.
T:Jere


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 21:59
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti:

Jonkun kerran ollu samalla reissulla, Milanin kanssa mm. Virossa. Perässä ajajaakin riipii kun Milanin pohja karahtaa kiveen - Ari itse tuntu siihen tottuneen. Ehkä syynä se, ett Milanin pohjassa on alumiiniset kulutuslistat.

Ne kulutuspalat olivat alunperin muovia, mutta pari vuotta sitten kävin hakemassa Peltityöt Kuula Oy:n jätelavalta n. 40 mm leveätä peltisuikaletta, josta sai erinomaiset kulutuspalat Milanin etutassujen alle. Ja mustalla ilmastointiteipillä kiinni, hyvä tuli.

Maavara on toki säädettävissä ja ilmeisesti varsin helppoa varsinkin, jos ottaa asian puheeksi tilattaessa.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 22:20
Kirjoittaja turuka

Hyvä pointti tää maavarajudanssI. Täytynee valitettavasti hylätä toi WAW.

Mitäs mieltä olette lasikuidusta, sitä ois ainakin helppo työstää, korjailla tai vaikkapa tehdä kokonaan uusi ..?

Lisäkilot voi sitten ottaa pois kropassa. Sen verran aina on ylimääräistä.


Re: Velomobiilin valinta/tilaaminen/testaaminen

Lähetetty: 17 Marras 2016, 23:22
Kirjoittaja rutunen

Hintapuolellahan se on uuteen tonnin paukku ja painoa lähtee noin 4 kg, ainakin velomobielin kinnereissä. Yhdellä eurolla saa neljä grammaa pois. Jos valitsee hiilikuituisen, niin kulutettujen osien vaihdon yhteydessä voi tulla (ainakin mulle) houkutusta uusia muita pyörän osia niin, että niissä painoa saisi myös pois suunnilleen samalla hintatatasolla, jotta pyörä olisi yhtenäinen eikä olisi pullonkauloja. Myönnän, että tämä ajattelumalli kumpuaa osittain tietokoneiden kokoamisesta.

Esimerkki:

Ostat polkimet. Vaihtoehtoja ovat A, B ja C
A maksaa 30 euroa, paino 550g (halvin ja painavin, otetaan vertailukappaleeksi)
C maksaa 80 euroa, paino 410g (yhdellä eurolla saat 2,8 grammaa pois)
C maksaa 55 euroa, paino 450g (yhdellä eurolla saat 4 grammaa pois)

Osien uusimisessa oli ohjesääntönä "eurolla saat 4 grammaa pois", koska kinnerin alunperin ostaessasi maksoit tonnin ekstraa, koska halusit säästää painossa 4kg. Ostat siis polkimet numero C. Sama muiden komponenttien kanssa niin paketista tulee hinta/painosuhteeltaan yhtenevä.

Sitten, kun olet ottanut 4kg pois kropasta, niin siinä vaiheessa on riski, että lasikuituinen voisi alkaa kismittämään. Olisihan se nyt aika harmillista että isoa ostosta alkaa katumaan. Minä en siksi uskaltanut ostaa lasikuituista. Hinnassa ero oli kuitenkin vain 14%. Ylipäänsä kun kinneri on valittu alle vähän senkin takia, että pääset ajamaan paikasta A paikkaan B suht ripeästi. Ja jos ei kismitä muuten niin sitten viimeistään siinä kun ajat sen poliisiaseman mäen ylös :)