Pistosuojaus renkaissa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja drag »

Laitoin sitten eturenkaiksi viime talven hyvin toimineen yhdistelmän eli Marathon Racer + pistosuojanauhat.

Olisi mielenkiintoista tietää pistosuojanauhojen vaikutus vierintävastukseen, mutta luultavasti renkailla on tässä tapauksessa suurempi vaikutus. Esim. http://www.bicyclerollingresistance.com sivuston mukaan Marathon racer tuottaa 5 w/rengas enemmän vastusta kuin Supreme. (Jopa perus Marathon rullaa paremmin).

Samaisen sivuston mukaan sisäkumin litkutus lisää vastusta ainoastaan 1w/rengas. Pistosuojanauhat toki varmasti enemmän muttei välttämättä tolkuttomasti, koska ne eivät ulotu reunoille asti ja kasaanpainuneiden reunojen ponnahtaminen suoraksi tuottaa ymmärtääkseni juuri vierintävastusta. (Tämän vuoksihan parhaat maantiekumit tuppaavat olemaan ohutkylkisiä.)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

drag kirjoitti:

Samaisen sivuston mukaan sisäkumin litkutus lisää vastusta ainoastaan 1w/rengas. Pistosuojanauhat toki varmasti enemmän muttei välttämättä tolkuttomasti, koska ne eivät ulotu reunoille asti ja kasaanpainuneiden reunojen ponnahtaminen suoraksi tuottaa ymmärtääkseni juuri vierintävastusta. (Tämän vuoksihan parhaat maantiekumit tuppaavat olemaan ohutkylkisiä.)

En tiedä kuinka montaa pistosuojanauhaa oot hypistellyt, mutta ne ylettyy aikalailla tasan yhtä paljon tai enemmän reunoille kuin marathon plus renkaiden lateksi suoja. Niistä tulee lisäksi mallista riippuen ongelmia sisurin ja tai renkaan kudoksen pettäminen koska suojanauha kuluttaa usein molempia lisäksi niissä on se ongelma ettei ne suojaa renkaan kudosta viilloilta kuten renkaan sisäinen suojanauha. Itselläni on kokemusta entisen renkaan käytöstä suojanauhana, kevlar nauhoista, weldtite (myös muita tuotemerkkejä) kovemmista muovisista nauhoista ja hyvin sitkeistä lateksisista jotka on ainoita jota voin suositella muille.

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja drag »

Vähän rönsyää tää keskustelu, mutta Wacky, Onko tarkkaa merkkiä tuolle parhaalle pistosuojanauhalle; kiinnostaa?... Varmaan kuitenkin rullaavuus ja muut ominaisuudet voi valita paremmin pistosuojanauhan kanssa verrattuna pistosuojanauha renkaaseen, vaikkakin suojauksen kustannuksella...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tein tälle oman ketjun. Pastori

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

drag kirjoitti:

Vähän rönsyää tää keskustelu, mutta Wacky, Onko tarkkaa merkkiä tuolle parhaalle pistosuojanauhalle; kiinnostaa?... Varmaan kuitenkin rullaavuus ja muut ominaisuudet voi valita paremmin pistosuojanauhan kanssa verrattuna pistosuojanauha renkaaseen, vaikkakin suojauksen kustannuksella...

Proline Anti Flat(/Platt), löytyy mm. bike-discountista
Ei rullaavuuksiin voi enempää vaikuttaa suojanauhalla kuin pistosuojatun renkaan valinnalla, renkaita on kuitenkin todella monen mallisia eikä schwalben mara plus ole ainoa hyvällä suojalla oleva. Contilla on vastaavan tasoisella suojalla, mutta se ei ole panostanut sen markkinointiin kuten schwalbe.
Ei noi suojanauhat ole kovinkaan hyvä ratkaisu ihan oikeasti, mutta jos et suostu uskomaan niin kokeile ihmeessä. Ei ne nauhat maksa kuin n. 17e + toimitus saksasta niin jo pääsee kokeilemaan.

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja drag »

Kiitti! Hyvä kun jollain on kokemusta niin ei tarvi itse testata aina kaikkea. Uskon kyllä (ja muualtakin kuullut samansuuntaista) että noihin liittyy ongelmia. Jotenkin vaan oletin että ohutkylkisempi rengas + pistosuojanauha rullaisi paremmin kuin vaikkapa Marathon plus, tarjoten myös kohtuullista puhkeamissuojaa, mutta ilmeisesti kokonaisuudessaan ei sitten oikein pelitä.

Jossain kehuttiin Panaracerin Flataway Kevlar huopaa koska ei hankaa sisuria puhki mutta ilmeisesti olet tätäkin testannut ja huonoksi todennut!?

Kai se on tässäkin tapauksessa niin että jos joku superhyvä ratkaisu
asiaan olisi olemassa niin varmaan olisi yleisesti tiedossa...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

drag kirjoitti:

Jotenkin vaan oletin että ohutkylkisempi rengas + pistosuojanauha rullaisi paremmin kuin vaikkapa Marathon plus, tarjoten myös kohtuullista puhkeamissuojaa, mutta ilmeisesti kokonaisuudessaan ei sitten oikein pelitä.

Jossain kehuttiin Panaracerin Flataway Kevlar huopaa koska ei hankaa sisuria puhki mutta ilmeisesti olet tätäkin testannut ja huonoksi todennut!?

Mara plussassa on suhteellisen ohuet kyljet eikä sen huono vierintä johdu niistä vaan siitä paksusta pistosuojanauhasta joka on renkaan sisällä.

Flataway kevlar on tullu kokeiltua. Se ei tosiaan hankaa sisuria eikä rengasta rikki, mutta se ei estä pistoja kunnolla ainakaan oman kokemuksen perusteella. Kannattaa tutustua miten kevlar toimii puukon iskujen kanssa, esim. https://youtu.be/rYIWfn2Jz2g tuolla videolla selitetään aika kivasti mikä ongelma kevlarilla on puukkon iskujen kanssa ja renkaan puhkaisevat sepelin sirut muistuttaa sisä pikemminkin kuin luotia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
drag kirjoitti:

Marathon plus, tarjoten myös kohtuullista puhkeamissuojaa, mutta ilmeisesti kokonaisuudessaan ei sitten oikein pelitä.

Mara plussassa on suhteellisen ohuet kyljet eikä sen huono vierintä johdu niistä vaan siitä paksusta pistosuojanauhasta joka on renkaan sisällä.

Nyt kun tässä puhutaan "huonosta rullaavudesta" Marathon plussien kohdalla, niin mun mielestä ne ei ole mitenkään hirmu huonot :D Eihän ne Kojakit ole kuivalla ja puhtaalla asfaltilla, mutta jos ajetaan hiekotussepelisohjossa niin kukaan tuskin huomaa renkaiden välisiä vierintävastuseroja jos kyseessä on saman levyiset ja saman paineen kestävät renkaat. Sen verran "pohjavastusta" normaalista sepelikauden kelistä tulee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Näillä tehovajeilla ero oli selvä Mara Winterillä ja edeltävällä 568 g kuviolta rullaavalla Spectralla, mutta Spectra on 10 mm kapeampi. Toki tuosta vaihdosta on vuosia ja tehot ovat kasvaneet, joten en tiedä, miten merkittävä ero olisi nyt. Jos edes havaittava. Oletan havaittavaksi.

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja drag »

Kiitos lisätiedoista! Totta Joo jos on paljon lunta, sohjoa tms, niin aika sama millä ajaa, mutta vähälumisina tai lumettomina talvina pienikin kevennys olisi kotiinpäin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

drag kirjoitti:

vähälumisina tai lumettomina talvina pienikin kevennys olisi kotiinpäin...

Tuommosinakin talvina tahtoo olla sitä sepeliä ja jo se yksinään lisää vierintävastusta melkoisesti.
Onkohan tästä ollut aiemmin podintaa. Jos sepelillä ajaa kivikovalla 8bar kumilla ja pehmeämpipintaisella 4,5bar pistosuojatulla niin kumpi rullaa kevyemmin. Äkikseltään voisi ajatella että pieni jousto kumissa olisi jopa parempi kuin kumi joka kiipeää jokaisen sepelijyvän yli joustamatta? Ainakin se pieni jousto on mukavempi ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Onkohan tästä ollut aiemmin podintaa. Jos sepelillä ajaa kivikovalla 8bar kumilla ja pehmeämpipintaisella 4,5bar pistosuojatulla niin kumpi rullaa kevyemmin. Äkikseltään voisi ajatella että pieni jousto kumissa olisi jopa parempi kuin kumi joka kiipeää jokaisen sepelijyvän yli joustamatta? Ainakin se pieni jousto on mukavempi ;)

Vilijami kirjoitti:

Oon ajanut vuoden alusta kojakeilla, niissä on se kevlar pistosuojaus. Ei ole kuin vasta 500km kokemus, mutta ei vielä ainakaan ole sora tehnyt reikiä. Loka-joulukuun välillä sora puhkaisi nokian renkaan kolmesti.
Kevlarnauha toimii ilmeisesti ikäänkuin vyörengas, koska kulutuspinta on jäykkä, mutta kyljet ovat pehmeät. Renkaan paine (2-5bar) ei vaikuta juurikaan rullausominaisuuksiin. Sorapinnalla jopa päinvastoin, 5bar paineilla rengas joutuu kiipeämään joka kivenmurusen päälle ja horisontaali liike-energia tuntuu häipyvän vertikaalitärinään.

drag
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2014, 10:21

Re: Pistosuojaus renkaissa

Viesti Kirjoittaja drag »

Jviirret tuo on kyllä ihan totta, sillä harvemmin ne tiet talvella on aivan puhtaita.

Vastaa Viestiin