Talvi ja velomobiili
Talvi ja velomobiili
En jaksa enää selailla vanhoja, vaan avaan uuden säikeen.
Tänne toivon vinkkejä/keskustelua helpottamaan liikkumista talvella.
Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?
Vain eteen, vain taakse, molempiin?
Mistä ostitte? (ei näytä joka putiikissa olevan 20" talvirenkaita)
Tänne toivon vinkkejä/keskustelua helpottamaan liikkumista talvella.
Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?
Vain eteen, vain taakse, molempiin?
Mistä ostitte? (ei näytä joka putiikissa olevan 20" talvirenkaita)
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 6103
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Talvi ja velomobiili
Niin.
Ehkä nyt kuiteskin näitä ketjuja vähän kantsii selailla vielä kuiteskin
Talvipyöräily:
viewtopic.php?f=2&t=61
Renkaat:
viewtopic.php?f=2&t=1960
Marathon winter renkahii mm. tästä: https://www.bike24.com/1.php?content=13 ... hon+winter
Jos haluat asioida kivijalkaliikkeessä niin se Polkupyörätukku siellä teilläpäin myy Scwalbea.
Ehkä nyt kuiteskin näitä ketjuja vähän kantsii selailla vielä kuiteskin

Talvipyöräily:
viewtopic.php?f=2&t=61
Renkaat:
viewtopic.php?f=2&t=1960
Marathon winter renkahii mm. tästä: https://www.bike24.com/1.php?content=13 ... hon+winter
Jos haluat asioida kivijalkaliikkeessä niin se Polkupyörätukku siellä teilläpäin myy Scwalbea.
Re: Talvi ja velomobiili
Vieläkö Pastori ajat Stradalla, näillä keleillä ja olosuhteissa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 6103
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Talvi ja velomobiili
PW kirjoitti:Vieläkö Pastori ajat Stradalla, näillä keleillä ja olosuhteissa?
En oo ajant. Tänään tuli varaosaa joten heti kun on aikaa säntää pajalle ja tapan sen klonksumisen ja sit keveillä lumikeleillä kyl kokeilen.
Täällä on siis talvi. Toisin kuin muualla - nimimerkillä autoilin Suomen halki juuri viikonloppuna.
Re: Talvi ja velomobiili
turuka kirjoitti:Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?
Ihan mitkä vaan, kunhan ne kestää tappajasepelin.
Ei ole lainkaan herkkua ruveta paikkaamaan renkaita pimeässä ja pakkasessa.
Jos autoteille levitettäisiin vastaavaa ainetta, joka rikkoisi autojen renkaat, sen levittäminen loppuisi heti tai viimeistään ensi viikolla.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 742
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Talvi ja velomobiili
Samaa mieltä Arin kanssa.
Mutta eipä sellaisia sepelinkestäviä renkaita tahdo kaupasta saada. Olen ratkaissut asian pistosuojanauhoilla, mutta niissä on se huono puoli että kivet tarttuu kuitenkin renkaaseen ja renkaan pyöriessä syövät kudokset poikki pistosuojanauhaa vasten. Kun on tarpeeksi kudoksia poikki niin rengas ei enää kestä painetta vaan ratkeaa rikki. Täytyy sis pistosuojanauhojenkin kanssa käydä renkaita läpi usein ja kaivella kivet pois mahdollisimman ajoissa.
Sinänsä en pidä nastoja välttämättöminä, kun ei kinnerillä muutenkaan pysty pahassa talvikelissä ajamaan järkevästi. Hyvä talvikeli menee renkailla kuin renkailla kunhan pitää jonkun tolkun ajossa ja tilannenopeuksissa.
Mutta eipä sellaisia sepelinkestäviä renkaita tahdo kaupasta saada. Olen ratkaissut asian pistosuojanauhoilla, mutta niissä on se huono puoli että kivet tarttuu kuitenkin renkaaseen ja renkaan pyöriessä syövät kudokset poikki pistosuojanauhaa vasten. Kun on tarpeeksi kudoksia poikki niin rengas ei enää kestä painetta vaan ratkeaa rikki. Täytyy sis pistosuojanauhojenkin kanssa käydä renkaita läpi usein ja kaivella kivet pois mahdollisimman ajoissa.
Sinänsä en pidä nastoja välttämättöminä, kun ei kinnerillä muutenkaan pysty pahassa talvikelissä ajamaan järkevästi. Hyvä talvikeli menee renkailla kuin renkailla kunhan pitää jonkun tolkun ajossa ja tilannenopeuksissa.
Re: Talvi ja velomobiili
No joo, ettiskelin tietoo noista aikaisemmista kirjootuksista, mutta en kyllä sitä löytänyt mitä pohdiskelin.
Ja tilasin sit tuolta bike24:stä nastarenkaat.
Noita pistosuojanauhoja vois kyllä kokeilla. Tänks.
Ja tilasin sit tuolta bike24:stä nastarenkaat.
Noita pistosuojanauhoja vois kyllä kokeilla. Tänks.
Re: Talvi ja velomobiili
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Taskisen Urpo kinnerillä pohjosessa -27 astetta
Taskisen Urpo kinnerillä pohjosessa -27 astetta

Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2884
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvi ja velomobiili
Kuten melkein kaikessa sään kanssa ongelmia syntyy kun siirrytään vakaasta tilasta toiseen, eli kuten etelässä lämmöt pyörii nollan molemmin puolin eikä koskaan saavuteta kunnolla vakaata talven tilaa jolloin olis pakkasta niin että tiet olis kovaksipakkutuneen lumen peitossa ja helposti ajettavat niin ongelmia riittää.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 742
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Talvi ja velomobiili
Tämähän on oikea ketju tälle filmille:
Harry Liebden (vai miten sen nyt kirjoitetaankaan) hankkii ajokokemusta Etelä-Suomen talvea vastaavista ajokeleistä. Onni onnettomuusessa ettei ollut vastaantulijoita eikä kuskillekaan kai käynyt kovin pahasti.
Mutta on se hyvä että Keski-Eurooppassa asuvat kinnerikehittelijätkin saavat vähän näkökulmaa talviajoon, kun siellä on nyt vissiin ollut talvisempaa kuin täällä eteläisessä Suomessa viime aikoina.
Videoon liittyen luin jostain kommentin että nastarenkaat olisi pitänyt olla. Olen kyllä sitä mieltä että noissa olosuhteissa niistö ei olisi ollut apua. Paitsi ehkä niin että nastarenkaiden kanssa ei olisi alunperinkään päässyt noin kovaa.
Harry Liebden (vai miten sen nyt kirjoitetaankaan) hankkii ajokokemusta Etelä-Suomen talvea vastaavista ajokeleistä. Onni onnettomuusessa ettei ollut vastaantulijoita eikä kuskillekaan kai käynyt kovin pahasti.
Mutta on se hyvä että Keski-Eurooppassa asuvat kinnerikehittelijätkin saavat vähän näkökulmaa talviajoon, kun siellä on nyt vissiin ollut talvisempaa kuin täällä eteläisessä Suomessa viime aikoina.
Videoon liittyen luin jostain kommentin että nastarenkaat olisi pitänyt olla. Olen kyllä sitä mieltä että noissa olosuhteissa niistö ei olisi ollut apua. Paitsi ehkä niin että nastarenkaiden kanssa ei olisi alunperinkään päässyt noin kovaa.
- ajou
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 478
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Talvi ja velomobiili
Minä olen ajanut Arcuksella koko talven. Takana Schwalben nastarengas ja edessä ihan perus Big Applet. Mulla on sen verran jyrkkä nousu koulun pihaan (100m) että ilman nastoja takana pitäis työntää ja sehän ei oppilaiden nenän edessä käy. Oikea tilannenopeus on tosi tosi tärkeää, että saa pysähtymään. Aikamoista röykytystähän tää talviajo on, mutta mukavaa. Päivittäin tulee ajettua noin tunti. Tuo 750W on sen verran tehokas moottori, että välillä lähtee perä irti nastoista huolimatta. No siinä tilanteessa vaihdetaan peukalokaasulle ja mennään iisimmin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate
Re: Talvi ja velomobiili
Olen ajanut talvella vain arkisin ja viikonloppuisin. Lähinnä työmatkat ja kelien parantuessa sunnuntaisin konserttiajon. Vastamelukuulokkeet päähän ja hyvä konsertto soimaan. Mieli ja kunto kiittää. Maisematkin on aika hienoja kun kevättä pukkaa.
Minulla riittää kitkarengas taakse ja eteen nastat. Nastat voi olla ehkä vähän turhat kun ei täällä liukasta ole.
VeloMika
Minulla riittää kitkarengas taakse ja eteen nastat. Nastat voi olla ehkä vähän turhat kun ei täällä liukasta ole.
VeloMika
Kaikista risteyksistä vihreällä...
- ajou
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 478
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Talvi ja velomobiili
Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2884
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvi ja velomobiili
ajou kirjoitti:Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?
Sillä on vaikutusta, mutta myös sillä että Vantaa vaihtoi jo vuosia sitten terävimmän sepelin vähemmän terävään joka vähensi puhkeamiset siellä liikkuvilla huomattavasti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)
Re: Talvi ja velomobiili
Tänään on niitä päiviä kun vähempikin ajo riittää. Muutama sentti nuoskalunta rauhoittaa mukavasti vauhtia. Jotta edes pääsee liikkeelle niin on pakko pitää tehoja korkealla. Samaan aikaa tulee nuoskalunta joka tarttuu tuulilasiin ja silmälaseihin. Onneksi tuulilasin saa sisälle sulamaan. Näitä kelejä sitä sitten muistelee kaiholla kesällä
VeloMika
VeloMika
Kaikista risteyksistä vihreällä...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa