Talvi ja velomobiili

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
turuka
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Marras 2016, 20:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja turuka »

En jaksa enää selailla vanhoja, vaan avaan uuden säikeen.

Tänne toivon vinkkejä/keskustelua helpottamaan liikkumista talvella.

Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?
Vain eteen, vain taakse, molempiin?
Mistä ostitte? (ei näytä joka putiikissa olevan 20" talvirenkaita)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin.

Ehkä nyt kuiteskin näitä ketjuja vähän kantsii selailla vielä kuiteskin :)

Talvipyöräily:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=61

Renkaat:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=1960

Marathon winter renkahii mm. tästä: https://www.bike24.com/1.php?content=13 ... hon+winter

Jos haluat asioida kivijalkaliikkeessä niin se Polkupyörätukku siellä teilläpäin myy Scwalbea.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Vieläkö Pastori ajat Stradalla, näillä keleillä ja olosuhteissa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Vieläkö Pastori ajat Stradalla, näillä keleillä ja olosuhteissa?

En oo ajant. Tänään tuli varaosaa joten heti kun on aikaa säntää pajalle ja tapan sen klonksumisen ja sit keveillä lumikeleillä kyl kokeilen.

Täällä on siis talvi. Toisin kuin muualla - nimimerkillä autoilin Suomen halki juuri viikonloppuna.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

turuka kirjoitti:

Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?

Ihan mitkä vaan, kunhan ne kestää tappajasepelin.

Ei ole lainkaan herkkua ruveta paikkaamaan renkaita pimeässä ja pakkasessa.

Jos autoteille levitettäisiin vastaavaa ainetta, joka rikkoisi autojen renkaat, sen levittäminen loppuisi heti tai viimeistään ensi viikolla.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Samaa mieltä Arin kanssa.

Mutta eipä sellaisia sepelinkestäviä renkaita tahdo kaupasta saada. Olen ratkaissut asian pistosuojanauhoilla, mutta niissä on se huono puoli että kivet tarttuu kuitenkin renkaaseen ja renkaan pyöriessä syövät kudokset poikki pistosuojanauhaa vasten. Kun on tarpeeksi kudoksia poikki niin rengas ei enää kestä painetta vaan ratkeaa rikki. Täytyy sis pistosuojanauhojenkin kanssa käydä renkaita läpi usein ja kaivella kivet pois mahdollisimman ajoissa.

Sinänsä en pidä nastoja välttämättöminä, kun ei kinnerillä muutenkaan pysty pahassa talvikelissä ajamaan järkevästi. Hyvä talvikeli menee renkailla kuin renkailla kunhan pitää jonkun tolkun ajossa ja tilannenopeuksissa.

turuka
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Marras 2016, 20:41
Paikkakunta: Lehmo, Kontiolahti

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja turuka »

No joo, ettiskelin tietoo noista aikaisemmista kirjootuksista, mutta en kyllä sitä löytänyt mitä pohdiskelin.

Ja tilasin sit tuolta bike24:stä nastarenkaat.

Noita pistosuojanauhoja vois kyllä kokeilla. Tänks.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »


Taskisen Urpo kinnerillä pohjosessa -27 astetta 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuten melkein kaikessa sään kanssa ongelmia syntyy kun siirrytään vakaasta tilasta toiseen, eli kuten etelässä lämmöt pyörii nollan molemmin puolin eikä koskaan saavuteta kunnolla vakaata talven tilaa jolloin olis pakkasta niin että tiet olis kovaksipakkutuneen lumen peitossa ja helposti ajettavat niin ongelmia riittää.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tämähän on oikea ketju tälle filmille:

Harry Liebden (vai miten sen nyt kirjoitetaankaan) hankkii ajokokemusta Etelä-Suomen talvea vastaavista ajokeleistä. Onni onnettomuusessa ettei ollut vastaantulijoita eikä kuskillekaan kai käynyt kovin pahasti.

Mutta on se hyvä että Keski-Eurooppassa asuvat kinnerikehittelijätkin saavat vähän näkökulmaa talviajoon, kun siellä on nyt vissiin ollut talvisempaa kuin täällä eteläisessä Suomessa viime aikoina.

Videoon liittyen luin jostain kommentin että nastarenkaat olisi pitänyt olla. Olen kyllä sitä mieltä että noissa olosuhteissa niistö ei olisi ollut apua. Paitsi ehkä niin että nastarenkaiden kanssa ei olisi alunperinkään päässyt noin kovaa.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minä olen ajanut Arcuksella koko talven. Takana Schwalben nastarengas ja edessä ihan perus Big Applet. Mulla on sen verran jyrkkä nousu koulun pihaan (100m) että ilman nastoja takana pitäis työntää ja sehän ei oppilaiden nenän edessä käy. Oikea tilannenopeus on tosi tosi tärkeää, että saa pysähtymään. Aikamoista röykytystähän tää talviajo on, mutta mukavaa. Päivittäin tulee ajettua noin tunti. Tuo 750W on sen verran tehokas moottori, että välillä lähtee perä irti nastoista huolimatta. No siinä tilanteessa vaihdetaan peukalokaasulle ja mennään iisimmin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja mika »

Olen ajanut talvella vain arkisin ja viikonloppuisin. Lähinnä työmatkat ja kelien parantuessa sunnuntaisin konserttiajon. Vastamelukuulokkeet päähän ja hyvä konsertto soimaan. Mieli ja kunto kiittää. Maisematkin on aika hienoja kun kevättä pukkaa.
Minulla riittää kitkarengas taakse ja eteen nastat. Nastat voi olla ehkä vähän turhat kun ei täällä liukasta ole.
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajou kirjoitti:

Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?

Sillä on vaikutusta, mutta myös sillä että Vantaa vaihtoi jo vuosia sitten terävimmän sepelin vähemmän terävään joka vähensi puhkeamiset siellä liikkuvilla huomattavasti.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Talvi ja velomobiili

Viesti Kirjoittaja mika »

Tänään on niitä päiviä kun vähempikin ajo riittää. Muutama sentti nuoskalunta rauhoittaa mukavasti vauhtia. Jotta edes pääsee liikkeelle niin on pakko pitää tehoja korkealla. Samaan aikaa tulee nuoskalunta joka tarttuu tuulilasiin ja silmälaseihin. Onneksi tuulilasin saa sisälle sulamaan. Näitä kelejä sitä sitten muistelee kaiholla kesällä
VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Vastaa Viestiin