Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kinnerissä iskuja vaimentava leveä rengas osuu pyöräkotelon reunaan ohutta aiemmin, joten kääntösäde kasvaa. Tuskin tuomari ymmärtää esteiden väistämisen vaikeutumusta valmiiksi pahassa paikassa kompromissina tärinästä tai esteestä pomppauksen välttämiseen renkaiden leveyden funktiona. Ei mahdu pahaa tieolosuhdetta riittävästi tasoittavaa rengasta kinneriin kinnerille tyypilliset nopeudet, saati alamäkinopeudet huomioiden. Siitä sitten ketteryyden takaava kapeampi rengas sisään ja rikki kovassa vauhdissa terävään jyrsittyyn tärinäraitaan tai esteeseen täräyttäen. Ei tarvitse päälle ajavaa rekkaakaan tieltä lentoon tai vastakkaiselle puolelle ajautumiseen. Ehkä kerien tyylipisteistä itse kaiken saatavilla olevan keräten ja oikeusasteissa kolmesta vielä adding insult to injury sakolla loput keräten. Kick them when they are down I am the law.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja yaana »

Mites tärinäraidat vaikuttaa moottoripyöräilijöihin? Olen ymmärtänyt, että renkaan kosketuspinta on 2 euron kolikon kokoa. Keskiviivatärinöitä on muuallakin kuin keltaisella viivalla.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

yaana kirjoitti:

Mites tärinäraidat vaikuttaa moottoripyöräilijöihin? Olen ymmärtänyt, että renkaan kosketuspinta on 2 euron kolikon kokoa. Keskiviivatärinöitä on muuallakin kuin keltaisella viivalla.

Ei läheskään sama vaikitus kuin pyörään, mutta pahemman tuntuisia kuin autolla. Tämmönen muistikuva 15v takaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

yaana kirjoitti:

Mites tärinäraidat vaikuttaa moottoripyöräilijöihin? Olen ymmärtänyt, että renkaan kosketuspinta on 2 euron kolikon kokoa. Keskiviivatärinöitä on muuallakin kuin keltaisella viivalla.

Tärinäraidan tarkoitus on estää autonohjailukykynsä kadottaneen kuljettajan ajaminen ulos kaistaltaan. Siksi raitaa on koko matkalla, eikä vain "keltaisen viivan" kohdalla. Mainitsin tuolla jo aiemminkin, että keskiviivan tärinäraita on vain painettu asfalttiin, eikä se aiheuta kovin helposti ohjailuongelmia. Tuollaisen keskiviivan tärinän hyväksyisin itsekin, mutta reunan puolen tärinäraita on syvä ja jyrkkäreunainen jyrsitty ura, jonka tarkoitus on estää ohjailukykynsä menettänyttä kuljettajaa ajamasta ulost tieltä. Eli pitää vaarallinen autoilija tiellä lisäämässä muiden tiellä liikkujien vaaraa. :evil:

MItä helvettiä nuo oikein ajattelevat tuon reunan puolen tärinäraidan suosijat. :evil: Tutkimuskin selvästi osoittaa, että reunan puolen tärinäraita aiheuttaa ENEMMÄN suistumisia vasemmalle vastaantulijoiden kaistan yli, eli lisää varman kuoleman onnettomuusriskiä tilanteeseen täysin syyttömille vastaantulijoille, vaarantaa pyöräilyn ja lisää takuulla pyöräilyonnettomuuksia, vaikkei tätä olekaan tutkittu, vain jotta autoilijat pysyisivät nukkuvanakin autoineen tien puolella. :evil:

Moottoripyörälle tärinäraita on tosiaan vaarallisempi kuin autoille, mutta ei läheskään niin vaarallinen kuin polkupyörälle, sillä moottoripyörän renkaat ovat paksummat ja niiden nielaisukyky paljon polkupyörän rengasta suurempi. Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tärinävaikutusta siirtyy ajoneuvon akseleihin sitä enemmän se heikentää renkaan kykyä ohjata ajoneuvoa.

Kosketusalue renkaan ja tien välissä on helppo laskea. Se on renkaan kantama kuorma jaettuna rengaspaineella. Moottoripyörässä eturenkaankin alla on noin sadan kilogramman painovoima, joka 2,5 bar painella tarkoittaa 40 neliösenttiä, eli noin seitsemän sentin halkaisijan länttiä. Kahden euron kolikko on läpimitaltaan 25,75 mm; paksuus 2,20 mm ja paino 8,50 g, eli pinta-alaltaan vain 5,2 neliösenttiä. Noin pieni kosketusala edellyttäisi sadan kilon kuormalla 20 bar painetta tai 50 kg pyöräkuormalla 10 bariin. Tyypillinen matkamoottoripyörän rengaspaine on tuon 2,5 bar.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin