Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Piti oikein tarkistaa tuo tapaus josta mainitsin. Kyllä tässä oma muisti pätki. Sellainen onnettomuus on kyllä tapahtunut, mutta se tainnut edetä ylempiin oikeusasteisiin. Tuomio taisi olla käräjäoikeuden antama.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mitähän tähän nyt sanoisi. Hiljaiseksi vetää. Kinnerit herättää paljon ennakkoluuloja turvallisuuden suhteen kun ne on niin matalia, mutta luulisi käräoikeudessa sen verran olevan älyä ettei tällainen menisi läpi. Vaikka eihän tämä ensimmäinen erikoinen päätös meidän oikeuslaitokselta ole.

Sinänsä on taas kevään myöten ollut juhlaa palata kinnerikuskiksi tavan pystypyörän puikoista, kun saa niin paljon paremmin huomiota liikenteessä risteysalueilla ja esimerkiksi ohitustilanteissa jätetään paljon paremmin tilaa. Vaikka eihän sitä kukaan usko, kun kinnerit on niin matalia ettei niitä pysty näkemään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja Hopea »

En lukenut koko ketjua, mutta pakko tulla mukaan.

Käräjäoikeudet ovat sellaia arvontakoneita nykyään, että tällaiset jutut on vain pakko viedä eteenpäin. Hovissa vasta aletaan tosissaan tutustua tilanteeseen ja siihen, mitä laki asiasta sanoo. Pientareella pitää ajaa, jos se on ajokelpoinen. Ajoradalla saa ajaa, jos se on esim. turvallisuuden vuoksi parempi paikka, vaikka piennar olisikin olemassa. Oikeustapauksissa on viime aikoina ihan turhaan haettu fillarin renkaanjälkiä onnettomuuden jälkeen ja jätetty tutkimatta, miksi autolija ylipäätään ajoi pyöräilijän päälle.

Voimia tämän jutun viemiseen päätökseen. Uskon että järki ja oikeus voittavat.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Viesti osoitettu ketjua lukevalle uudelle tai ei-aktiiviselle foorumilaiselle, joka perehtyy syystä tai toisesta tähän aiheeseen:

Arvon perehtyjälle tiedoksi että "kinneri on niin matala ettei sitä näe" on asia mitä kuulee todella usein sellaisten ei-kinneristien suusta joiden tulisi liikennöidessään havaita sellaset matalat esineet kuten lastenrattaat, tien poikki menevät puunrungot ja pikkulapsetkin.

Todellisuudessa "kinneriä en näe kun se on niin matala" -kommentti johtuu asiasta, johon pääsee tutustumaan TÄSSÄ artikkelissa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Viesti osoitettu ketjua lukevalle uudelle tai ei-aktiiviselle foorumilaiselle, joka perehtyy syystä tai toisesta tähän aiheeseen:

Arvon perehtyjälle tiedoksi että "kinneri on niin matala ettei sitä näe" on asia mitä kuulee todella usein sellaisten ei-kinneristien suusta joiden tulisi liikennöidessään havaita sellaset matalat esineet kuten lastenrattaat, tien poikki menevät puunrungot ja pikkulapsetkin.

Todellisuudessa "kinneriä en näe kun se on niin matala" -kommentti johtuu asiasta, johon pääsee tutustumaan TÄSSÄ artikkelissa.

Lukaisin taas läpi rutusen linkkaaman moottoripyörän näkemisen psykologiaa käsittelevän jutun. Sen ohessa oli tällainen video, jonka jokainen voisi katsoa aina välillä läpi, jotta ymmärtää enemmän liikenteen vaaroista ja siitä, miten erilaisilla säännöillä autoilijat ja muut tienkäyttäjät pelaavat. Tässä esimerkkinä on moottoripyörä, mutta voisi olla yhtä lailla polkupyörä, nojapyörä tai kinneri.

Varsinkin Pirkanmaan käräjänoikeuden tuomarin soisi tämän katsovan ja miettivän, pitääkö edistää piittaamatonta ympärilleen katselemattomuutta, vaiko sallia edes jotain lain suojaa myös kinneristeille. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja mika »

Lukaisin juuri Norjan näkökulman ajoratapyöräilyyn.
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegve ... -i-bredden

Tämän mukaan autoilijalla ja pyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet ajoradalla (Norjassa). Taidan muuttaa sinne. Siellä oli kesällä kampanja pyöräilijöiden huomioimisesta liikenteessä, tunneleissa oli varoitusvalo pyöräilijöitä varten ja turvaliivejä jaossa.

VeloMika

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

mika kirjoitti:

Lukaisin juuri Norjan näkökulman ajoratapyöräilyyn.
Tämän mukaan autoilijalla ja pyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet ajoradalla (Norjassa).

Öh? Mutta eikös meillä Suomessakin ajoneuvot ole tasa-arvoisia? Ei mielestäni täälläkään isommalla saa ajaa pienemmän päälle. Muistaakseni laki ei anna kenellekään päälleajo-oikeutta, ajoipa sitten miten isoa ajoneuvoa tahansa. Sellaisesta pitäisi päälleajaja aina tuomita liikenteen vaarantamisesta, ellei jopa törkeästä liikenteen vaarantamisesta, tai jopa tapon yrityksestä. Ja jos on onnistunut siinä, niin taposta...

Vaan taitaapa nuo mennä aina kuolemantuottamuksina...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

Kävimme pääsiäisreissulla Kajaanissa ja ajoimme autolla Petjan kolaripaikan ohi molempiin suuntiin. Siellä oli runsaasti kiviä ja romua ja paksu hiekkakerros tärinäraidan pientareen puolella asfaltilla, eli juuri siinä, jossa käräjänoikeuden tulkinta edellyttäisi ajamaan. Tärinäraita on pientareen puolella jyrsitty ja varsin jyrkkäreunainen, joten väistäminen kumpaankaan suuntaan raidan yli ei onnistu ilman vakavaa riskiä ohjauskyvyn menetyksestä.

Nyt olisi oikea aika käydä videolle kuvaamassa pientareen tilannetta, jotta selvästi ilmenisi, missä kunnossa tuo alue oli viime vuonna onnettomushetkellä.

Tärinäraidan puhdistuminen on varsin hidasta, sillä suuret autot eivät tärinäraidan takia aja niin lähellä reunaa, että pyörteet puhaltaisivat myös reunan puhtaaksi.

Mielenkiintoinen seikka vielä tuon saman tien varrelta toisaalta. Keskiviivan tärinäraita on paljon matalampi ja tehty painamalla pehmeään asfalttiin, mutta reunan puolen tärinäraita oli tehty jyrsimällä, syvä ja teräväreunainen. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Nyt olisi oikea aika käydä videolle kuvaamassa pientareen tilannetta, jotta selvästi ilmenisi, missä kunnossa tuo alue oli viime vuonna onnettomushetkellä.

Mulla ois tarkoitus käydä ajamassa toi pätkä Mangolla jahka talviloma napsahtaa kohilleen, elän toiveissa jotta toukokuun alkupuolella. Tosin vaan mittanauhan ja tavallisen kännykän kera.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Video kännykällä tappajatärinäraidan vaikutuksesta hallittavuuteen, pyörään ja ajajaan kohdistuvan hakkaamisen ohella on hyvä ottaa tärinäraidan vaarallisuuden epäilijöille. Ja juoma, tuomarin itsehäpäisyn tavoiteltavuuden koettamiseksi. Löytyisikö ammattitaitoa enemmän häpeän tunnetta?

Oletteko kuulleet lausetta, että ensimmäinen asia vallankumouksessa on lakimiesten tappaminen? Aika tiukka analyysi, kun isompiakin herroja on.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:
jori kirjoitti:

Nyt olisi oikea aika käydä videolle kuvaamassa pientareen tilannetta, jotta selvästi ilmenisi, missä kunnossa tuo alue oli viime vuonna onnettomushetkellä.

Mulla ois tarkoitus käydä ajamassa toi pätkä Mangolla jahka talviloma napsahtaa kohilleen, elän toiveissa jotta toukokuun alkupuolella. Tosin vaan mittanauhan ja tavallisen kännykän kera.

Nuokin varusteet varmasti riittävät, jos huomaa ottaa kuvan riittävän usein. Tahtoo vain olla, että varsinkin romun, kivien ja hiekkakasojen suhteen tahtoo tilanne mennä ohi ennen kuin huomaa, että tuosta olisi pitänyt ottaa kuva. :roll:

Tuo pientareen puolen tärinäraidan viljely on aika pahaa juuri tuolla välillä. Tuntui todella ahdistavalta ajatella, että oikeuden tuomion mukaan tuossa olisi pitänyt ajaa pientareella, joka vaihteli leveydeltään nollasta yli metriin, mutta esteiden määrä pientareella oli suuri, eikä noita olisi kovalla vauhdilla ajaen voinut tärinäraidan yli väistää. Juoheva ajo noissa olosuhteissa olisi edellyttänyt piennarviivan sujuvaa ylittämistä ja sen päällä ajon mahdollisuutta. Tätä ei kuitenkaan ollut terävän tärinäraidan takia.

Todella pahalta tuntuu, että tuo pientareen puolen tärinäraita on tuossa, jotta nukuksissa tieltä suistumassa olevat autoilijat ohjautuisivat takaisin tielle jatkamaan unia. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Mulla ois tarkoitus käydä ajamassa toi pätkä Mangolla jahka talviloma napsahtaa kohilleen, elän toiveissa jotta toukokuun alkupuolella. Tosin vaan mittanauhan ja tavallisen kännykän kera.

Nuokin varusteet varmasti riittävät, jos huomaa ottaa kuvan riittävän usein. Tahtoo vain olla, että varsinkin romun, kivien ja hiekkakasojen suhteen tahtoo tilanne mennä ohi ennen kuin huomaa, että tuosta olisi pitänyt ottaa kuva. :roll:

Joo. Toi video olisi hyvä ja arvokas lisä mutta mulla ei ole kalustoa :( romuja pientareella en tullut edes ajatelleeksi.

VeloWagonin lakimiehen kanssa olen ollut jutuissa ja siinä funderattiin, että pientareen leveys/kapeneminen yllättäen pitää saada dokumentoitua ja mulla kun on saman levyinen pyörä...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Miten renkaan leveys vaikuttaa tärinäraidan vaarallisuuteen? Onko raidan aiheuttama heittely pahempaa 28-559:llä kuin vaikka 47-559:llä jos molemmissa on suurin sallittu rengaspaine?

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Miten renkaan leveys vaikuttaa tärinäraidan vaarallisuuteen? Onko raidan aiheuttama heittely pahempaa 28-559:llä kuin vaikka 47-559:llä jos molemmissa on suurin sallittu rengaspaine?

Kyllä se on pahempaa ohuemmalla renkaalla. Polkupyörän ristikudosrenkaan joustomatka on suoraan verrannollinen sen leveyteen. Tuo joustomatka, renkaan leveyden ohella, vaikuttaa suoraan renkaan nielaisukykyyn, eli sen kykyyn kompensoida ajoalustan kuhmujen vaikutusta. Tärkeintä tässä on nimen omaan renkaan ominaisuudet, sillä tärinäraidan kuhmujen toistumistaajuus on normaalilla ajonopeudella niin suuri, ettei mikään jousitus ehdi siihen reagoida kuin vähän malliksi. Juuri tästä syystä tärinäraidat ovat juuri pyöräilijöille niin haitallisia, vaikka aiheuttavat autoilijalle lähinnä vain ääniefektin. Tätä eroa, auton paksun- ja ja fillarin ohuen renkaan välillä, ei tuomari tietenkään ymmärrä, koska ei todennäköisesti ole milloinkaan ajanut pyörällä tärinäraidan yli. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Leveämpi rengas on tosiaan parempi.
Jos vielä on puuskainen sivutuuli, niin sitten saattaa mennä todella vaaralliseksi.
Eli jos vasen eturengas osuu tärinäraitaan ja tuuli työntää myös keskelle tietä yhtä aikaa,
lähes 1 metrin nopea sivu siirtymä on tällöin mahdollinen.
Nuo leveät teräväreunaiset tärinäraidat on pahimpia.
Jos auto hajoaa niin se on kamalaa, mutta jos pyörä hajoaa niin se on ihan OK.
Esim. Autotie hiekoitus hiekalla, pyörätie sepelillä.
T:Jere

Vastaa Viestiin