Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Kiitos Terppa! Kumpa tuo twitterin kuva olisi ysitieltä, voisin suoraan käyttää todisteena. Liikenneviraston kommentti on kyllä arvokas. Löytyisiköhän sieltä tyyppiä todistamaan puolestani?
Tieliikennelaki on kohta muuttumassa siltä osin että pyöräilijä voi vastaisuudessa itse päättää missä on turvallisinta pyöräillä. Nykyinen laki määrittelee että piennarta on käytettävä mikäli siitä ei ole haittaa. Haitan määrittelyn on ominut tuomari joka tulkitsee tätä lakia ihan mielivaltaisesti. Huvittavaa tässä lain "muutoksessa" on se että lain henki säilyy samana, vain sanamuoto tulee muuttumaan. Laissa ei ole koskaan ollut vikaa, vain laintulkitsijoissa. Laki on alun alkaenkin säädetty pyöräilijälle joustavaksi.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Liikennevirasto sanoi seuraavaa:

"Tiedämme, että kinnerillä pitää ikävä kyllä joskus ajaa ajoradan oikeassa reunassa tärinäurien takia."
"Se on laillista, mutta ei aina välttämättä turvallista. Uusi ohjeistus auttaa hieman, mutta parannettavaa on."

Onko tuo tulkittava siten, että on liikenneturvallisuuden vaarantamista ajaa laillisesti. Tai että liikenneturvallisuutta voi vaarantaa tekemällä lain mukaan oikein. :shock: Ainakin näin Pirkanmaan käräjänoikeus näytti linjaavan. :shock:

Mitä pitäisi siis ajatella Liikenneviraston toimista tärinäraitojen suhteen. Nehän haittaavat turvallisuutta liikenteessä, eli ovat "liikenneturvallisuuden vaarantamista". Kun tätä jotkut tekevät viran puolesta työkseen, on heidät ilmeisesti tulkittava ammattirikollisiksi. Ammattirikollinenhan tekee työkseen rikoksia. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Aivan käsittämätön päätös, vetää sanattomaksi :shock: . Ei tää todellakaan voi näin mennä, ei vaan voi!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Käräjäoikeuden päätökset alkaa olemaan sitä tasoa että menee samaan kategoriaan terveyskeskusten (lukekaa: arvauskeskusten) kanssa :twisted:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Muuta ei kehtaa sanoa kuin voe rähmä, rähmän rähmä, mitä spedejä.

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Valaistuun ajoneuvoon peräänajo.
Meneekö peräänajotilanteessa syyllisyys siis mihinkä ajoneuvoon törmää?
Moottoripyörän peräänajo on hiukan hankala, koska muuta liikennettä hitaammin ajettaessa pitää ajaa tien reunassa jne.
Voiko motoristin yli ajaa koska ei ajanut riittävästi penkalla???
Jos kääntyy, ryhmittyy vasemmalle kääntymistä varten (melko rohkeaa) on laki puolella.
Ihmetyttää tässä valaistun ajoneuvon yliajotilanteessa kun ohitus pitäisi aina tehdä muuta liikennettä vaarantamatta??
Kansallisessa tulkinnassa olisi vissiin eurooppalaislla harrastajilla ihmettelemistä.

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Keskellähän kaistaahan sillä moottoripyörällä tulee ajo-opetuksen mukaan aina ajaa. Tai sit tajusin väärin edellisen viestin.

Viimeksi muokannut rutunen, 19 Maalis 2017, 09:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Reippailija kirjoitti:

Voiko motoristin yli ajaa koska ei ajanut riittävästi penkalla???

Kenenkään yli ei saa koskaan eikä missään tilanteessa saa ajaa. Tieliikennelaki ei tunne päälleajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus.

Tuomitaankohan tässä nyt näin automaattisesti pelkästään aiempien ennakkotapauksien perusteella? Ei taida olla yks tai kaks itsemurhatapausta kun pientareella pyöräilevä on koukannut ajoradelle rekan kohdalla. Hoviinhan tämä on vietävä että saa "yksilöllisen käsittelyn".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Keskellähän kaistaahan sillä moottoripyörällä tulee ajo-opetuksen mukaan aina ajaa. Tai sit tajusin väärin edellisen viestin.

Tuossa edellä ei ollut puhe yleisestä moottoripyöäilystä, vaan tilanteesta, jossa kapealla ajoneuvolla ajetaan muuta liikennettä hitaammin.

Moottoripyörän peräänajo on hiukan hankala, koska muuta liikennettä hitaammin ajettaessa pitää ajaa tien reunassa jne.
Voiko motoristin yli ajaa koska ei ajanut riittävästi penkalla???

Moottoripyörän tilalle voi tässä vaihtaa mieluumminkin mopon tai kinnerin.

Tuo keskellä kaistaa ajaminen on otettu käyttöön, vaikka ei sitä laissa niin määrätä tehtäväksi, koska autoilijoille on tapana väheksyä ja jopa kiilata laitaa ajavia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Keskellähän kaistaahan sillä moottoripyörällä tulee ajo-opetuksen mukaan aina ajaa. Tai sit tajusin väärin edellisen viestin.

Valtavasti vääntöä asiasta löytyy kun googlettaa "moottoripyörän paikka ajoradalla", mutta laki sanoo näin:

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Aika usein tuli alitajuisesti valittua joku muu paikka silloin kun itsekkin moottoripyöräilyä harrastin.

jori kirjoitti:

Tuo keskellä kaistaa ajaminen on otettu käyttöön, vaikka ei sitä laissa niin määrätä tehtäväksi, koska autoilijoille on tapana väheksyä ja jopa kiilata laitaa ajavia.

Juurikin näin. Reunassa ajaminen tuntui olevan perässä ajavalle ajoneuvolle ohitus pyyntö ja aiheutti ohituksia vaarallisissa paikoissa paljon enemmän kuin se että ajoin keskellä kaistaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sama kokemus edeltäjän viimeisestä lauseesta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

Tuossa on ne koko pykälän taikasanat. Ei mainita kenen turvallisuutta vain se että se on niin oikealla kuin turvallisuus vaatii eli pyöräillessä Kaupungilla jos ajan ajoradalla se on keskellä ajoradan kaistaa jotta niiltä turhilta ohituksilta vältytään ja aina jää tilaa vielä väistää jos joku meinaa ohittaa liian läheltä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Keskellä ajoa voisi siis perustella turvallisuuden lisäyksellä, kun huomioi Wackyn pointin.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Minulla on jotenkin sellainen muisitkuva, että tästä pyörän paikasta ajoradalla, on olemassa korkeimman oikeuden päätös. Pyöräilijä oli ajanut jäisellä ja polanteisella tiellä keskellä kaistaa, siis siinä ainoassa paikassa jossa ajaminen oli mahdollista ja turvallista. Bussikuski ajoi takaa suoraan päälle. Pyöräillijä todettiin syylliseksi onnettomuuteen.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käräjäoikeus tuomitsi ajoratakinneröinin!

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

MikaH kirjoitti:

Minulla on jotenkin sellainen muisitkuva, että tästä pyörän paikasta ajoradalla, on olemassa korkeimman oikeuden päätös. Pyöräilijä oli ajanut jäisellä ja polanteisella tiellä keskellä kaistaa, siis siinä ainoassa paikassa jossa ajaminen oli mahdollista ja turvallista. Bussikuski ajoi takaa suoraan päälle. Pyöräillijä todettiin syylliseksi onnettomuuteen.

Luulenpa että jos tuommoinen keissi on joskus ollut ja se olisi ollut yks yhteen olosuhteiden kanssa minun tapaukseni kanssa, olisi sillä lyöty minua päähän jo oikeuden kättelyvaiheessa. Jos korkein oikeus olisi antanut tämmöisen tuomion, ei kukaan enää ajaisi pyörällä missään muualla kuin pyörätiellä. 95% Suomen maanteistä olisi pyöräilijälle nounou.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Vastaa Viestiin