Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja Saukki » 16 Elo 2017, 15:29

Ajattelinpa aloittaa tällaisen ketjun, kun tästä aiheesta on paljon keskusteltu siellä täällä. Tämä aihe koskee siis pääasiassa Quest, Quest XS, Strada ja DF kinnereitä, joissa on hiilikuituinen takatukivarsi (swingarm).

TMS kirjoitti:Perän vipatuksesta tuli tosiaan kommenttia taas, vaikka olin toivonut, että takahaarukan toisen kiinnityspisteen läheinen lisälaminointi olisi vaivaan tehonnut. Kamera pitäisi virittäää takahaarukkaa ajaessa kuvaamaan, jos sillä selkiäisi että mikä siellä oikein liikkuu. Täytyy jossain vaiheessa koittaa saada aikaiseksi moinen. Saukilla kanssa tuntui hieman vipattavan perä ajossa kun menoa katseli. Näissähän on sama takahaarukka molemmissa käytössä. Mutta miksi velonautilla tai jounisilla ei vispannut, sitä en aivan ymmärrä? Sillä jos ajan ilman käsiä ja vastaohjausta, on heiluminen melkoista vaikka vain kevyesti pyörittäisi. Tätä tuli sunnuntaina muutamaan kertaan takasuoralla testattua.


Omalta osaltani koko ajatus perän heilumisen korjaamisesta lähti siitä, että näin keväällä Facebookista, kuinka Leif Strengell oli vaihtanut omaan Questiinsä (meillä on melkeen ihan saman ikäiset Questit) koko takatukivarren. Hän yritti siis myös korjata heiluvaa takarengasta. Hänellä syynä oli se, että tukivarren akseliholkki oli irronnut liimauksista. Leif sai Velomobiel.nl:ltä kokonaan uuden tukivarren takuuseen.
Eli jos epäilee, että takarengas heiluu liikaa, kannattaa tarkistaa tuon akseliholkin liimaus tukivarren sisältä. Questissä sinne näkee, kun nostaa perän ylös, irroittaa takaiskarin yläkiinnityksen ja pudottaa takarenkaan alas. Silloin tukivarren pää tulee vaihtajan kotelosta ulos ja sinne sisälle voi kurkistaa.
Tässä mun videossa näkyy miten: https://youtu.be/a45HzAZrSsc

akseliholkki.png
Akseliholkki tukivarren sisällä. Tein aiheesta videon, löytyy mun YouTube kanavalta.
akseliholkki.png (986.26 KiB) Katsottu 1452 kertaa


No mulla kyseessä ei ollut akseliholkin irtoaminen liimauksista. Kyselin Velomobiel.nl:ltä neuvoa ja he sanoivat, että toinen mahdollinen paikka on, että kiekon napa pääsee liikkumaan sivuttain. Sen voi kuulemma korjata asentamalla leveämpi väli palikka takapakan ja tukivarren väliin. Asensin sen (todisteet yllä olevalla videolla), mutta ei se tuntunut auttavan.

Mulla siis edelleen napa liikkui sivuttain. Syyksi sille ilmeni se, että laakerit pääsivät liikkumaan sivusuunnassa navan sisällä. Ratkaisuksi velomobiel.nl ehdotti laakerien liimaamista laakerilukitteella. Tein työtä käskettyä ja liimasin laakerit napaan. Se ratkaisi navan sivuttais liikkeen, mutta perä tuntuu silti aika löysältä ajaessa. Nokialla moni kävi kokeilemassa heiluttaa mun Questin perää, mutta ilmeisesti kaikkien mielestä se vaikutti ihan normaalilta heilumiselta. Enpä tajunnut kokeilla vertailla miltä DF:n tai jonkun toisen Questin / XS:n perä tuntuu.

Tässä videossa näkyy laakerien heiluminen: https://youtu.be/YYMRts14e8M

laakerit.png
Laakerit liikkuivat sivusuunnassa navan sisällä.
laakerit.png (793.06 KiB) Katsottu 1452 kertaa


Tuolla videon kommenteissa joku heitti linkin saksan velomobiilifoorumille, jossa joku on väsännyt takatukivarrelle lisätuen. Tuo näkyy toimivan alumiinisen tukivarren kanssa, mutta epäilen, että hiilikuituiseen tukivarteen ei voi ehkä ihan tuollaista laittaa. Joutuisi ainakin hieman monimutkaisemman konstruktion tekemään.
Tässä linkki saksan foorumille: https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... hen.48982/

Quest Schwingenmod DSCI1987.JPG


TMS kirjoitti: Sillä jos ajan ilman käsiä ja vastaohjausta, on heiluminen melkoista vaikka vain kevyesti pyörittäisi.


Olen huomannut saman. Mutta tuntuu, että myös tuuliolosuhteilla on vaikutusta tähän.



Ja sitten keskustelua aiheesta:
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja TMS » 16 Elo 2017, 21:00

Joo hyvä avaus aiheeseen. Noita akseliholkin liimauksia on tosiaan useammalla tuntunut pettävän, mitä nyt olen velomobilforum.de:stä tavannut. Se on epäilemättä aika kriittinen paikka ja omasta olen sitä koittanut katsoa sillä silmällä, mutta en ole havainnut murtumaa. Mutta varmaan jonkin verran on ongelmia ollut, sillä uusi haarukka DF:ään on teon alla, Daniel laittoi siitä kuvia tuonne Saksan foorumille jotka laitan tähän viestin yhteyteen. Näyttäisi olevan yritys päästä eroon siitä liimauksesta. Uuden haarukan pitäis sopia vanhoihin DF:iin ja sen pitäisi myös mahdollista 622 kiekon mahtuminen niihin. Ehkä se sopii myös Carbon Questeihin ym. Ymmärtääkseni haarukka on vielä testivaiheessa eikä varsinaisesti kaupan.
Liitteet
uusi_takahaarukka_6.jpg
uusi_takahaarukka_5.jpg
uusi_takahaarukka_4.jpg
uusi_takahaarukka_3.jpg
uusi_takahaarukka_2.jpg
uusi_takahaarukka.jpg
Viimeksi muokannut TMS, 16 Elo 2017, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja TMS » 16 Elo 2017, 21:37

Harmi tosiaan ettei tehty oikein vertailua pyörien välillä, että miten mikäkin perä heiluu. Ensi vuonna sitten kyllä heilutellaan toistemme periä oikein innolla :wink:

Minulla ei mielestäni takakiekko varsinaisesti liiku sivusuunnassa, pieni klappi siinä kyllä on, mutta se on kuulemma monen perättäisen kuulalaakerin ja holkin tuoma ominaisuus eikä varsinainen vika. Minulla on kaksi takakiekkoa, toisessa ns. kisakiekossa on kanssa löysänpuoleinen laakeripesä, sillä siitä on laakeri muutaman kerran pudonnut.

DF:ssä nuo takahaarukan tukipisteet on hieman erilaiset kuin Questeissa, ohessa muutama kuva. Punaisella renkulalla merkityssä kohdassa oli alunperin liimasauma, joka itseltä hajosi. Ensin ajattelin että mitäs sitten, sehän on vain ketjusuoja joka siitä oli kiinni, mutta eihän se niin ole. Tuo ketjusuojahan nimittäin siirtää takahaarukan kiinnityspisteeseen tulevia kuormia eteenpäin ketjukanaalille samalla idealla kuin tuossa saukin laittamassa kuvassa alumiinikulma tekee. Näin ollen päätin laminoida rikkoutuneen liimasauman päälle kunnon vahvikkeen hiilikuidulla ja epoksilla. Lisäksi laitoin hieman lisää kuitua tuohon ketjusuojaan sitä vahvistamaan ja jäykistämään.

Mutta ei tämäkään muutos nyt sitten isoa ero tuntunut tuovan tuohon perän heilumiseen.
Liitteet
rikkoutunut_liimasauma.png
rikkoutunut_liimasauma.png (300.65 KiB) Katsottu 1333 kertaa
DFXL_takahaarukka_3.jpg
DFXL_takahaarukka_2.jpg
DFXL_takahaarukka.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja PW » 16 Elo 2017, 21:53

En noista kinnerien hienoista osista mitään ymmärrä mutta mietin vaan kun mielestäni se koko perä heiluu, ei vaan takakiekko - ja kun Tero sanoi, ett ilman käsiä ajossa heilunta on huomattavaa. Siis onko kysymys ohjauksen ja polkuvoimien suhteesta? Perä heiluu polkemisen tahtiin ja ohjaus "säestää" mukana ja tulos näkyy heiluvana peränä. Enpä tuota osaa paremmin analyseerata :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja jooseha » 16 Elo 2017, 22:13

PW kirjoitti:mietin vaan kun mielestäni se koko perä heiluu, ei vaan takakiekko

Rengas muodostaa tukipisteen maan kanssa, jos se heiluu kinnerin perän suhteen, niin perä liikkuu helpommin sivuttain kuin rengas luistaa asfaltilla.
Eikä takakiekon tarvitse edes heilua. Riittää että se menee vinoon, jolloin se ohjaa.
Miehillä on vaan liikaa voimaa, kun rakenteet taipuvat :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Elo 2017, 07:55

Rengas heiluu koriin nähden, mutta kun rengas on kiinni tiessä niin takana tuleva tietenkin näkee että kori heiluu. Kuten Jooseha sanoin.
Kun kori heiluu niin heiluu tietenkin siihen kiinnitetyt eturenkaat ja aiheuttaa ohjaustarvetta.

Onko tuossa nyt kuitenkaan muusta kyse kuin normaalista taipuiluista. Kumi, kiekko, laakerivälykset ja yksiputkinen takahaarukka. Jokaisesta vähän joka sitten kertautuu kun rasitukset tulee kaikkiin aina samaan suuntaan. Minusta tuo yhdestä hiilikuituputkesta tehty haarukka voisi olla suurin syyllinen, sen kiertojäykkyys ei varmastikkaan ole sama kuin tukevimpien trikejen takahaarukat

Kuva

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Elo 2017, 08:56

Haisee niin kuin jostain puuttuisi jäykkyyttä ja rakenne yksinkertaisesti josustaa, todennäköisesti vähän jokapaikasta. Se että saa selville missä on systeemin löysin -eniten haitaa aiheuttava- kohta, vaatii hieman vaivannäköä.

Sitä koko kinneriä tarttis saada vönneltyä samoilla voimilla mitä siihen ajaessa kohdistuu ja samalla mittailtua (esim visuaalisesti), ett mistä myötää eniten.

Ottakaa renkaat ajokauden jälkeen veks ja pultatkaa koppa etunapojen kiinnityspisteistä johonkin tukevaan paikkaan- esim naapurin aitaan- kiinni, siten että laitetta pääsee syynäänäämään jokapuolelta samalla kun takanavan kiinityspisteeseen kiinnitetystä jatkovarresta vääntelee sivullepäin.

Ketju-,polku- ja kiihtyvyysvoimat tosta vielä puuttuu, mutta mikäli em simulointi ei osoita missään ilmiselvää jäykkyyden puutetta, voi simuloitavia voimia tietysti aina lisätä mielenkiinnon ja tarpeen mukaan.

Helooin konstihan tietty on yksinkertaisesti vain kuvata rakenteita ajon aikana, mutta eriasia on onko filmistä helppoa analysoida jouston todellista syyllistä, mikä voi hyvinkin olla esimerkiksi vääntösuunnassa vetelä kori.
Toni

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja MM » 17 Elo 2017, 11:58

Mitähän vaikuttavat itsekantavien kuorirakenteisten kinnerien istuma-aukko ja jalka-aukot korin kiertojäykkyyteen. Jos aukkojen reunat olisi vahvistetut niin , että ne vastaisivat tilannetta ilman aukkoja, ei kai mitään, vaan tilanne vastaisi ehjää putkea. Tm mainitsi hänellä olevan idea etu- ja takarungon välin jäykistämiseen, mutta ei kertonut vielä minkälainen.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja Syväri » 17 Elo 2017, 15:16

Yksipuoleinen haarukka on varmasti tarpeen kinnerissä, mutta taitaa aina osa löysyydestä tulla siitä. Pystypyöränkin saa vatkaamaan hienosti kun heiluttelee sivuttain, olisko kiekko vaan liian "kevyt". Sitten on tuo korin vetelyys. Keveydellä on hintansa :roll: tukeva apurunko joka ottais ketjuvoimat vastaan varmaan auttais, mutta onko sitäkään järkeä paisuttaa liikaa :)
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja tm » 17 Elo 2017, 18:36

MM kirjoitti:...Tm mainitsi hänellä olevan idea etu- ja takarungon välin jäykistämiseen, mutta ei kertonut vielä minkälainen.

Ei ole Avus vielä ehtinyt jatkokehittelyyn Nokian kisan jälkeen, joten ei ole tullut kommentoitua... ei mitään sen mystisempää ollut mielessä kuin sandwitchin paksuuden kasvatus: Avuksen pohjassa on nyt 2-3 kerrosta hiilikuitua 5 mm foamin molemmin puolin. Tuon päälle kaavailin laitettavan uuden foam-kerroksen (5 mm tai vahvempi), ja päälle jälleen pari hiilarikerrosta. Tämä lisäys siis nyt eniten joustavalle (kiertyvälle) kohdalle, jossa kiertojäykkyydestä vastaa vain tuo alakopan pohja. Yläkoppa auttaa toki pienen osansa. Lisää massaa, mutta toteutetaan tuo(kin) kohta kaikin puolin paremmin sitten seuraavassa testikorissa (proto 2), jossa korin ala- ja yläpuoliskot laminoidaan yhteen -> jäykempi ja kevyempi rakenne.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja Wacky » 17 Elo 2017, 19:09

Katselin ja mietin että miten tuo keskellä oleva ohut metallinen kiinnike piste mahtaa joustaa. Olisko syytä vaihtaa siihen paksummasta materiaalista tehty kiinnityspiste.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest / XS / Strada / DF - perän heiluminen

ViestiKirjoittaja jori » 17 Elo 2017, 21:51

Minusta pitäisi edetä järjestyksessä.

Ensin pitää mitata, paljonko takapyörä joustaa ja mihin suuntaan polkemisen tahdissa. Tähän soveltuu mainiosti videokamera, joka pannaan kuvaamaan takapyörää ja lähdetään kiihdyttelemään kinnerillä.

Jos videokuvasta näkyy, että takapyörä jouston lisäksi kääntyy polkemisen tai rungon kallistelun tahdissa, on syy pääasiassa takapyörän joustoissa, joita voi sitten vähentää monellakin keinolla riippuen siitä, minkä tyyppistä joustoliike on.

Eräs seikka, joka minua on mielikuvitellessani vaivannut, on etupyörien jouston ja niiden ripustusgeometrian vaikutus ohjaukseen.
Takapyörän kuvaamisen jälkeen tekisin kokeen, jossa laskisin kinnerillä alamäkeä ja keinuttaisin polkematta koria puolelta toiselle ja yrittäisin saada aikaan kiemurtelua summittain polkemisen tahdissa. Jos tuo aiheuttaa kiemurteluresonanssia, onkin toimenpiteet kohdistettava etupyörien ripustuksen virittämiseen.

Pienetkin alatukivarsien ja raidetangon vaakasuorasta poikkeavat kulmat aiheuttavat aiheuttavat kiemurtelupotentiaalia, joka voi resonoida polkemisen tahtiin ja tuottaa lopulta tuon perän vispaamisen. Toinen kuvattava paikka on siis etupyörän käytös kovaa kinnerillä runtattaessa.

Etupyörän liikkeet ovat pieniä. Kahden asteen liike etupyörässä tuottaa jo metrin akselivälillä ratanopeudessa luiston kuivalla asfaltilla. Puhumattakaan resonoivasta kiemurtelusta. Kyse on muutaman millin siirtymistä renkaan kohdalla. Resonanssissa riittää varmasti millikin, siksi kamera on hyvä laittaa kuvaamaan lähelle rengasta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa