Velomobiel.ro

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15665
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja PW » 28 Maalis 2019, 12:27

Romanian kinneritehtaan nettisivut ilmestyneet.
https://www.velomobiel.ro
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jvuotila
Viestit: 115
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja jvuotila » 28 Maalis 2019, 14:08


Avatar
PW
KOM
Viestit: 15665
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja PW » 16 Loka 2019, 14:39

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10474
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja jori » 16 Loka 2019, 15:28

PW kirjoitti:https://www.facebook.com/357362671362710/posts/791951851237121/
Alpha 7:n valmistuksesta filmi.

Muuten hauskan leppoisan näköistä työntekoa, mutta avolaminointi ilman hengityssuojainta vähän hirvitti, samoin kiillotuskoneen käyttö. Jotenkin prototyypin rakentamisen näköistä ilman sarjatuotannon painetta. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15665
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja PW » 17 Loka 2019, 09:35

Samat oli miunkin aatokset.
Mutta olishan se eri vänkää jos oma kinneri painais 10kg :mrgreen: vähemmän
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 984
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Loka 2019, 15:50

.. Aika olematonta on hyvälaatusen epoksihartsin - aistein havaittavat- käryt. Tietty varmasti kemikaaleja on ilmassa aina kun laminoidaan ja työkseen jos tekee niin altistumat on suuria. Harrastushommissa en itsekään epoksilta viitsi suojautua.

Ja tuon painoeron lisäksi pitää muistaa kinnerin tärkein ominaisuus, ilmanvastus. Tarkkoja arvoja en tiedä, mutta valistunut arvaukseni on noin puolet[!] questin ilmanvastuksesta. Ja sekös kelpais kelle vaan!

Screen Shot 2018-12-04 at 9.25.40 PM.png
Screen Shot 2018-12-04 at 9.25.40 PM.png (35.84 KiB) Katsottu 342 kertaa

Jossain netin syövereissä joskus törmäsin tommeseen listaukseen silloisien menopelien ilmanvastuskertoimista [cda].


Jossain välissä varmaan alkaa markkinoille pukkaamaan after7 mallia. Jossain [saksan foorumilla?] näin kuvan kinneristä missä muuten sama koppa kui alpha7, mutta kyljistä suljetuilla pylräkoteloilla. Eli lisää vauhtia tiedossa..
Toni

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15665
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja PW » 17 Loka 2019, 16:32

Jos oon oikein ymmärtäny, After 7 on Danielin omaa tuotantoa, eli sellasen voi tilata suoraan häneltä. Huomattavasti Alfaa kevyempi (alle 20kg) ja tietyst kalliimpi mut rahalla saa ja kinnerillä pääsee 8) Mahtuskohan tämmönen lähes täyskokonen ihminen sisään ja polkemaan?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10474
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja jori » 17 Loka 2019, 17:02

Härski kirjoitti:.. Aika olematonta on hyvälaatusen epoksihartsin - aistein havaittavat- käryt. Tietty varmasti kemikaaleja on ilmassa aina kun laminoidaan ja työkseen jos tekee niin altistumat on suuria. Harrastushommissa en itsekään epoksilta viitsi suojautua.

Epoksihartsia saadaan sekoittamalla Epikloorihydriiniä ja Bisfenoli-A ;ta
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 984
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Loka 2019, 22:21

Kauheeta myrkkyä sitä tuleekin vedettyä, vieläpä harva se päivä..

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2
:mrgreen:
Toni

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 984
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja Härski » 17 Loka 2019, 22:25

Osaisko joku muuten perustella miksi markkinoilla olevissa epokseissa on niin suuria eroavaisuuksia? Noin niin kun teoriapohjalta yhtäkkiä [kemiasta ymmärtämättömänä] vaikuttaisi hyvinkin selkeää mitä epoksi on.. Silti niitä vaan on markkinoilla laidasta laitaan..
Toni

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4171
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Loka 2019, 09:45

Ettei vaan erilaisiin käyttötarkoituksiin olisi optimoitu erilaisia epokseja :? Samaan tapaan kuin teräksetkin on erilaisia.
Ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa seossuhteilla ja lisäaineilla, vaikka perusaineet olisivat samat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10474
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja jori » 18 Loka 2019, 12:55

jooseha kirjoitti:Ettei vaan erilaisiin käyttötarkoituksiin olisi optimoitu erilaisia epokseja :? Samaan tapaan kuin teräksetkin on erilaisia.
Ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa seossuhteilla ja lisäaineilla, vaikka perusaineet olisivat samat.

Epoksit, uretaanit ja silikonit ovat yleensä kertamuoveja, joita valmistetaan yhdistämällä toisiinsa reagoivia kemikaaleja, jolloin kyseinen muovi syntyy tuon reaktion tuotteena. Epokseille on useampia epoksidiyhdistereaktioita, samoin kuin uretaaneille ja silikoneille. Näissä kaikissa on erilaisen myrkyllisyysasteen omaavia reagoivia komponentteja –ja näiden lisäksi myös noita mainitsemiasi lisäaineita. Mitään kovin yleispätevää ei siis voi sanoa näiden käsittelyn vaarallisuusasteesta. Osa on ihan helvetin myrkyllisiä, mutta osa vaikuttaa vain hormonitoimintaan, immuunijärjestelmään ja aiheuttaa erektiohäiriöitä, kuten Bisfenoli-A. :wink:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2340
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Velomobiel.ro

ViestiKirjoittaja janx » 18 Loka 2019, 22:54

jori kirjoitti:... Bisfenoli-A. :wink:

Ja kaikki muutkin kusfenolit, joilla tuo A on korvattu tuotteissa, joissa lukee iloisesti BPA free. Onneksi nykyään myydään lasisia tuotteita varsin paljon.

"BPA-vapaa muovituote ei ole välttämättä turvallinen – korvaavasta aineesta paljastui haittoja"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bpa ... #gs.azqz2w
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija