Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10461
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 18 Syys 2019, 13:00

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Puhallusmuovailussa taas käytetään nestemäistä muovia, mm kanistereita kerrotaan valmistettavan tällä systeillä. Onko kinneri liian suuri kappale tähän valmistustapaan?

Ei suinkaan siinä nestemäistä muovia käytetä, vaan lämmitettyä levyaihiota. Tai no, mikä on nestettä? Ikkunalasikin on erittäin hitaasti valuva neste :D
Henkilöauton peräkärryn kuomujakin tehdään tuolla tekniikalla, että koko ei ole ongelma.

Sekoitat nyt alipainemuovauksen ja puhallusmuovauksen. Puhallusmuovauksessa suuttimesta ruiskutettu, ei nestemäinen, mutta hyvin pehmeän kuuma "letku" vedetään muottipuoliskoiden väliin, muotti suljetaan, jolloin reunat saumautuvat ja letkun sisälle puhalletaan paineilma, joka painaa letkun seimämät muottia vasten. Kappale jäähtyy muotissa ja poistetaan muutamassa kymmenessä sekunnissa.
Kuva

Alipainemuovauksess levymäinen aihio lämmitetään uunissa pehmeäksi, siirretään muotin päälle ja imetään muottia vasten.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja wwhv » 18 Syys 2019, 14:33

facessa saija kyseli velotaxin perään ja kun
googlettelin niin löysin tämmöisen:

https://www.seiwert.gmbh/baykag/web/bay ... BRING.aspx

myyvät siis myös pelkkää runkoa minkä voisi kattaa
tai jatkorakentaa?

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja wwhv » 18 Syys 2019, 14:35

tässä esimerkiksi sadesuoja + tavarakontti:

https://www.seiwert.gmbh/baykag/web/bay ... BDA5A98695

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10461
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 18 Syys 2019, 14:52

Tuohan on ihan tyylikäs tämä TavaraBayk.
TavaraBayk.jpg
TavaraBayk.jpg (194.71 KiB) Katsottu 680 kertaa


Mitäs tämä vääntömomentti näissä tarkoittaa. Tai siis, mistä mitattua momenttia tuo tarkoittaa tuo 120 Nm. On nimittäin sama maksimi vääntömomentti, kuin minulla omassa 105 mm kampisessa kaupunkipyörässäni. :mrgreen:
Ilman 2k katteita.jpg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 978
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Härski » 18 Syys 2019, 15:04

Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10461
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 18 Syys 2019, 15:38

Härski kirjoitti:Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt. Vetävien pyörien momentista voisi sentään laskea mäennousukyvyn ja nopeuden sillä välityksellä. Moottorin momentin ilmoittamisesta ei saa muuta selvyyttä kuin moottorin akselin momentin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3988
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Syys 2019, 21:36

jori kirjoitti:Sekoitat nyt alipainemuovauksen ja puhallusmuovauksen.

Näköjään. Oon pitänyt puhallus- ja alipainemuovausta samana asiana :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10461
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 18 Syys 2019, 21:48

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:Sekoitat nyt alipainemuovauksen ja puhallusmuovauksen.

Näköjään. Oon pitänyt puhallus- ja alipainemuovausta samana asiana :oops:

EIpä tuo nyt niin suuri erhe ollut. Molemmissa puhalletaan ilmanpaine-erolla pehmeän kuuma muovilevy muottia vasten. Puhallusmuovauksessa se levy vain tehdään samassa koneessa, alipainemuovauksessa se käydään ostamassa kaupasta ja lämmitetään pehmeäksi. Olkaamme kuitenkin iloisia, ettei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun tuokin asia selvisi, eikä enää mene nuo menetelmät sekaisin, ellei nyt pahasti muisti ala reistailla. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4169
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Syys 2019, 22:37

jori kirjoitti:Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.

Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.

TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.

edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 240
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Ralii » 19 Syys 2019, 09:30

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.

Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.

TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.

edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.



250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
1000w Python sähkötrike

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10461
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2019, 10:05

Ralii kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.

Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.

TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.

edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.



250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
Arvaisin, että tuo 1750 W on lyhyillä jaksoilla, joilla kiihdytät hitaasta vauhdista matkanopeuteen, eli jolloin hyötysuhde on heikoimmillaan.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 433
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja takakeno » 19 Syys 2019, 14:46

Englanniksi pitkälti tietoa Podbike:n kehitystyöstä.
Liittyy mainiosti tähän asiaan.

https://www.podbike.com/downloads/Velo-redef021.pdf

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 240
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Ralii » 19 Syys 2019, 17:15

jori kirjoitti:
Ralii kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.

Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.

Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.

TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.

edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.



250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
Arvaisin, että tuo 1750 W on lyhyillä jaksoilla, joilla kiihdytät hitaasta vauhdista matkanopeuteen, eli jolloin hyötysuhde on heikoimmillaan.
Kuva


Tää on silleen tyhmästi arvioitu et max jännite 58,7 * max jatkuva virta 30a.

Voin kattoo bmsltä mitä se hetkittäinen piikki on.
1000w Python sähkötrike

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2329
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja janx » 21 Syys 2019, 21:25

Asennevammat taitavat olla myös ongelma kinnerien myynnille. viewtopic.php?f=2&t=4394&p=133588#p133582
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija