Kinneri matkailukäyttöön

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1294
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja ajarmala » 27 Marras 2018, 01:01

Vilijami kirjoitti:Alkaa tuntua, että kolmipyörämopo Piaggio Apen pohjalle tehtynä nämä vaatimukset saisi toteutettua järkevästi pienimmillään ja kevyimmillään.


Onpa hieno! Ainoastaan italialainen insinööri osaa suunnitella tuollaisen.

Polkupyöränä ja nojailukäytössä siitä pitäisi vaan suunnitella matalampi ja kevytrakenteisempi, jotta sitä jaksaisi polkeakin.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja jooseha » 27 Marras 2018, 08:28

Viljami taitaa epäillä että ei sitä kuitenkaan jaksa polkea, jos annetut asuttavuusvaatimukset täyttyy :roll:
Homman vaativuudesta kertoo paljon se ettei asuntopyöriä ole ennestään olemassa. Konsepteja kyllä. Lihasvoimalla mielekkäästi liikkuvassa laitteessa täytyy pitää liikkumisen keveys aina mukana. Voimaa ei ole tuhlattavaksi asti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Marras 2018, 13:18

Tai pitää majoittua 20km välein. Silloinkin kätevämpi on ihmisen vetämä majoitusvankkuri kuin polkupyörä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja jviirret » 27 Marras 2018, 13:26

Screenshot_2018-11-27-12-21-42-734_com.android.browser.jpeg


Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14597
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja PW » 27 Marras 2018, 13:31

Jos moottoriks hommais muutaman vetokoiran :mrgreen: toimishan huski lämmitimenä hytissäkin yöllä ;) Tuli vaan tuosta koirasta mieleen ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja jooseha » 27 Marras 2018, 15:36

ajarmala kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Alkaa tuntua, että kolmipyörämopo Piaggio Apen pohjalle tehtynä nämä vaatimukset saisi toteutettua järkevästi pienimmillään ja kevyimmillään.


Onpa hieno! Ainoastaan italialainen insinööri osaa suunnitella tuollaisen.

Mutta se on Saksalaisen Cornelius Comannsin luonnos :D
Alusta toki spagettia.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja irakas » 28 Marras 2018, 20:07

Onpa tässä ollut hauska ketju, jossa aina väliin näyttää järkikin voittavan. Sanallisesti voi keksiä ja ehdottaa mitä villeimpiä ideoita. Suosittelisin kaimalleni idean piirtämistä paperille oikeaan mittakaavaan niin ehkä selviäisi, miten homma toimisi. Niin kuin jo moni mainitsikin on kokonaispainolla ratkaiseva merkitys pitempien matkojen onnistumiselle. Kyllä hyvällä teltalla tai riippumatolla ja makuupussilla pärjää hyvin niin Lapissa kuin muuallakin.

Tein lentokonevanerista 20 kiloisen pienoisasuntovaunun. Sen käyttö on käynyt vähäiseksi, kun ei ole ollut kärsivällisyyttä hitaanlaiseen matkan tekoon.

Pienasuntovaunu m.jpg
Pienasuntovaunu m.jpg (113.42 KiB) Katsottu 483 kertaa

Olen parhaillaan tekemässä nelipyöräistä kinneriä SH32, johon olen yrittänyt sovittaa makuupaikkaa, mutta hankalalta tuntuu.

SH32 24.3.2017.png
SH32 24.3.2017.png (915.71 KiB) Katsottu 483 kertaa

Ketju SH32:sta on täällä: viewtopic.php?f=3&t=5136
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Kinneri matkailukäyttöön

ViestiKirjoittaja MM » 28 Marras 2018, 20:49

Kyllähän Sakari on SH32:n yhteydessä jo aika monta ratkaisua tehnyt, jotka tukevat makuupyörä-ajatusta. Etukampi voidaan vaaka-asennossa peittää levyllä, raidetanko on edessä poissa tieltä samoin etuvetoratas, takapyörien ripustus jättää niiden välin kokonaan vapaaksi, kaksoisrunkojen väli voidaan punoa vaikka nailonnauhasta Alvar Aalto-tuolien tapaan. Istuimen sivuputket voisi tehdä suoristettaviksi alumiinitikkaiden mekanismia matkien niks naks, jolloin istuimella voisi peittää takaosan lattian ja nostaa taas istuimeksi takaisin. Painoa ei tulisi normaalia pyörää enemmän. Telttaa ei tarvitsisi ja makuupussi ja Trangia olisi joka tapauksessa kuljetettava.

Etuosan katetta pitäisi jatkaa etupyörän kaarta mukaellen parikymmentä senttiä pitemmäksi ja vähän korkeammalta kaartuvaksi niin johan sopisi.
Takapyörien ripustuksessa olisin tehnyt poikkitangon kiinteäksi takahaarukoitten kanssa, mutta runkoon laakeroituna kallistuksenvaimentimen ajatuksella. Haarukoitten lyhyet laakerivälit yhdistettynä ketjuvetoon ja pitkiin haarukoihin voi aiheuttaa heilumista. Erillisjousitus ilman kallistuksenvaimenninta voi olla hutera kurvissa.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija