4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3196
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 27 Loka 2019, 23:44

Liimailin vanerirungon osat kasaan laminointiepoksilla, kun sitä sattui olemaan käsillä.
Paljaat puupinnat tuli sutattua samalla aineella. Nyt vaan odotellaan metalliosia takaisin maalauksesta...

liimattu_runko.jpg
liimattu_runko.jpg (101.46 KiB) Katsottu 1147 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3196
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 02 Marras 2019, 00:14

Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.

1CV_maalatut_osat.jpg
1CV_maalatut_osat.jpg (169.04 KiB) Katsottu 1001 kertaa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1429
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja ajarmala » 02 Marras 2019, 16:14

tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3196
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 02 Marras 2019, 17:22

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?

Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10563
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jori » 02 Marras 2019, 17:35

tm kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.


Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?

Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.

Voihan ne etukäteen teipatakin, tai tulpata, mutta kuten Teppo sanoi, ei ole mikään kumma homma tehdä jälkeenpäinkään. Enemmän jos noita tekisi, varmasti kannattaisi niitä tulppia noihin painella.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3196
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 03 Joulu 2019, 20:11

Vähän päivitystä välillä, ei ole projekti oikein edennyt suoraviivaisesti viime aikoina.

Vääntyneiden kampien ongelmaa päätin lähestyä valmiiden kampiaihioiden kautta.
Tulee mallia purettavat. Näistä lisää, kunhan homma edistyy.

1CV on yhä enemmän kaikenlaisten kokeilujen temmellyskenttä.
Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut. Materiaalina PETG, jonka tulostusparametrejä olen nyt haeskellut kohdilleen.

Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria, mutta kyljet ja katto aikomus (ainakin vielä) tehdä kennolevystä, joka on tasopinnoissa (ja yhteen suuntaan taivutetuissakin) se edullisempi ja kestävämpi vaihtoehto.

Nyt kun tulostusparametrit alkavat olla jo vähän sinnepäin, niin jatkokokeiluihin on tilauksessa toisen väristä filamenttia. Musta kun ei ole oma suosikkiväri liikenteessä näkymiseen... :) .

kampiaihiot.jpg
kampiaihiot.jpg (138.13 KiB) Katsottu 332 kertaa

tulostuskokeilu.jpg
tulostuskokeilu.jpg (116.85 KiB) Katsottu 332 kertaa

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1429
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja ajarmala » 04 Joulu 2019, 03:34

tm kirjoitti:Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut.
Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria,


No nyt tulee jo aika hienoa!
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Härski » 04 Joulu 2019, 11:54

Onko tosta kuvasta nyt bittien välistä luettavissa, että tommonen häristin kuuluu/ kannattaa lämpöeristää esim uretaanilaatikkoon? Vai onko tarkoitus muuten vaan eristää laite ympäröiviltä häiriöiltä, kuten esimerkiksi vedon aiheuttamalta huojunnalta :?
Toni

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Mahe » 04 Joulu 2019, 12:02

Se riippunee tulostettavasta materiaalista, esim ABS kutistuu jäähtyessään sen verran voimakkaasti, että se saattaa vääntyä irti tulostusalustasta. Ympäristön ja tulostusalustan lämmittäminen vähentää kutistumista tulostuksen aikana.

PLA:ta tulostaessa tää ei ole ollut varsinainen ongelma normaaleissa huonelämpötiloissa kunhan tulsotusalusta on semmonen että printti ylipäänsä tarttuu siihen.

PETGiä tai Nylonia mä en ole kokeillut.

Jos tila missä tulostetaan on vaikka viileä autotalli tms. niin silloin lämmitettävän tulostinkaapin merkitys korostuu.
Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3196
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 04 Joulu 2019, 12:58

Verstaan (missä tuo tulostin on) lämpötila on talviaikaan alle normaalin huonelämpötilan. Ja laatikko suojaa tulostinta myös pölyltä yms. PETG ei pitäisi olla vaikeimmasta päästä tulostettavia materiaaleja, mutta isoilla ohuilla kappaleilla tahtoi tulla vääntyilyä ("lommahduksia") ilman eristyskoppaa. Ja tuntui kappaleet pysyvän paremmin kiinni alustassaankin, vaikka se itsessään jo lämmitetty olikin.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija