4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 03 Tammi 2020, 20:09

jori kirjoitti:Sikahienot. :)
Miten tuollaiset muuten olisit tehnyt. Kyllä tuolle 3D-tulostamiselle on oikeassa paikassa ihan hyvät perusteet. Yhä useammin niitä paikkoja löytyy, kun ymmärrys ja tulostustekniikka paranevat. Tässä oli nimenomaan tulostetun osan paikka -siis kaksi.

Ilman tulostettuja osia olisin tod.näk. jatkanut aiemmalla muovilevy-gorillateippi-linjalla. Tulostin helpotti kyllä noiden suojalevyjen tekoa, sai jo vähän sinnepäin mitä halusi :-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 05 Tammi 2020, 23:21

Ruuvailin Shimano-akun kiinnikkeet 1CV:hen.

Seuraava vaihe eli sähkövermeiden sullominen niille varattuun tilaan aiheuttaa vähän pähkimistä. Miten sijoittelisi palikat ja paljonko tarvii suojata säältä... Moottorinohjain näyttää ulkoilmaa sietävältä paketilta, mutta jännitteensäätimen piirilevy kaipaa enempi suojaa ympärilleen.

Pitäisikö moottorinohjain kiinnittää johonkin metallilevyyn jäähdytyksen parantamiseksi, vai riittäisikö pelkkä muovikuori? Taannoisessa sähköpyöräkokeilussa (pystäri) lykkäsin tuollaisen "250 watin" moottorin säätimen muovilaatikkoon, eikä ongelmia ilmennyt. Nyt moottorilla on enemmän aherrettavaa raskaan 1CV:n liikuttelussa, ja varmasti hukkalämpöä syntyy ohjaimessa, mutta syntyykö niin paljon, että pitäisi lisäjäähdytyksellä huomioida? Tuo nyt on kuitenkin vain 15 ampeerin säädin...

1.jpg
1.jpg (147.75 KiB) Katsottu 751 kertaa

2.jpg
2.jpg (123.93 KiB) Katsottu 751 kertaa

3.jpg
3.jpg (171.85 KiB) Katsottu 751 kertaa

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4252
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja jooseha » 06 Tammi 2020, 10:25

Eikös tuon lämpiämisen saa kokeiltua ajamalla?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 06 Tammi 2020, 10:38

jooseha kirjoitti:Eikös tuon lämpiämisen saa kokeiltua ajamalla?
Talvella nyt mikään lämpiä, kesällä korkeintaan :-).

Jätän tuon nyt varmaan ilman isompia kotelointeja, niin voi ajellessa tunnustella lämpöjä (jos muistaa).

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1006
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Härski » 06 Tammi 2020, 13:46

On sellaisen näköinen kikkare että niitä saa kiinasta kympillä kolme. Liikoja tuskin kannattaa murehtia.
telle on juuri tulossa samanlainen näyttö kuin sulla eikä siinäkään konkurssi päässyt iskemään :)

Ketjulinjan kun saisit koteloitua ettei se lappaisi tavaraa helmakoteloon, niin siinä olis varmastikin riittävästi suojausta sähköosille.
Toni

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 06 Tammi 2020, 17:44

Härski kirjoitti:On sellaisen näköinen kikkare että niitä saa kiinasta kympillä kolme. Liikoja tuskin kannattaa murehtia.
telle on juuri tulossa samanlainen näyttö kuin sulla eikä siinäkään konkurssi päässyt iskemään :)

Kiinasta se tuokin setti on tullut tilattua. Ainoa vaan että missä ajassa uuden saa tilalle...
Erikoisuutena tuossa on 2-vaihteisuus, eli moottorinohjaimeen liitetyllä kytkimellä pystyy valitsemaan vaihteen manuaalisesti tai antaa automaatin hoitaa homma. Eli ohjainta ei voi korvata millä tahansa vastaan tulevalla.

Eipä sillä, veikkaan kyllä että tuosta setistä porsii ensimmäisenä muoviset hammasrattaat navan sisältä...
Härski kirjoitti:Ketjulinjan kun saisit koteloitua ettei se lappaisi tavaraa helmakoteloon, niin siinä olis varmastikin riittävästi suojausta sähköosille.

Jonkinlaista suojausta ketjulle on tulossa.
Voi sitten paremmin kokeilla parafiinivoiteluakin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 08 Tammi 2020, 01:10

Paljastui äsken, että Shimanon akku vaatii toimiakseen pyörän päähän jotain monimutkaisempaa kytkentää kuin pelkän plus- ja miinusnavan kytkemisen... :evil: .
Akun "starttinappia" painettaessa varaustason ledit kyllä syttyivät hetkeksi (pitäisi jäädä palamaan koko ajan), mutta navat jäivät jännitteettömiksi.

Akussa on 4-napainen liitin, jossa on plussan ja miinuksen lisäksi kaksi "lisänapaa". Yleismittarilla mitattuna pyörässä (pystärissä josta akku lainassa) näiden napojen ja miinusnavan välillä vaikutti olevan vastukset: n. 607 ohmia miinuksesta toiseen ja n. 9,02 kilo-ohmia toiseen. Enempää en yleismittarilla saanut selville.

Tinailin parista trimmeristä/potikasta vastaavan kytkennän 1CV:n akkupiuhan päähän.
Nyt akun ledit eivät syttyneet, mutta plus- ja miinusnavan välille tuli hetkeksi (vajaaksi sekunniksi) jännite, joka hiipui sitten pois.

Jotain syvällisempää kytkentää/elektroniikkaa siis vaaditaan, että akku tunnistaa olevansa kiinni pyörässä. Tarvii koittaa googlailla, josko joku olisi onnistunut "huijaamaan" akun toimimaan diy-käytössä. Vielä kun keksisi sopivat hakusanat...

Lisää testailuja en tee ilman lisätietoa, liian iso riski saada akun sisäinen ohjauspiiri (tai mitä elektroniikkaa siellä sisällä onkaan) rikki. Pystärin sähköjä en kyllä ala purkaa atomeiksi, tuskin sieltä tavalliselle tallaajalle paljoa selviäisikään. Monimutkaisia systeemeitä.

Ei ole tuo akku selvästikkään tarkoitettu diy-käyttöön.
Kirosana "Shimano Total Integration" iski jälleen...
Ajattelin että nuo sähkötäpärin akut olisivat oiva virtalähde 1CV:hen, mutta näinköhän onnistuu ja joutuukin hankkimaan erillisen akun. Työmatkapyörän halpisakussa kapasiteetti on nyt reilussa 1,5 vuodessa alkanut jo hieman laskea, sillä ei kovin pitkää kantamaa 1CV:ssä saa.


Pyörässä tällainen liitin:
SHIMANO_BT-E8010.JPG
SHIMANO_BT-E8010.JPG (13.21 KiB) Katsottu 439 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4052
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja Vilijami » 08 Tammi 2020, 08:44

Tuo total integration harmittaa nykyään monessa paikassa. Kaikesta tehdään kokonaisia kompakteja paketteja, joita ei oikein kannata/pysty ainakaan helposti korjaamaan tai diy jatkojalostamaan. Muuten kierrätys ja elinkaariajattelu on kuuminta hottia, mutta koneiden ja laitteiden valmistajat eivät sitä kannata.

Avatar
kemppes
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja kemppes » 08 Tammi 2020, 09:22

Itse tekisin niin että avaisin akkupaketin ja poistaisin siitä älyn, vaikka reversiibelisti jos aikoo vielä käyttää Shimanon moottorin yhteydessä. Laittaisin erillisen suojain/balansointipiirin akun ja moottorin väliin. Niitä saa ostaa netistä ja ne mitä mitä minulla on olleet ovat toimineet hyvin. Pari ylimääräistäkin 36V mallia on hyllyssä. Epäilen että akun ja moottorin välinen kommunikaatioprotokolla on hankala ohittaa, tosin en asiasta juuri tiedä syvällisemmin.
Hieno projekti !

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3229
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

ViestiKirjoittaja tm » 08 Tammi 2020, 22:11

kemppes kirjoitti:Itse tekisin niin että avaisin akkupaketin ja poistaisin siitä älyn, vaikka reversiibelisti jos aikoo vielä käyttää Shimanon moottorin yhteydessä. Laittaisin erillisen suojain/balansointipiirin akun ja moottorin väliin. Niitä saa ostaa netistä ja ne mitä mitä minulla on olleet ovat toimineet hyvin. Pari ylimääräistäkin 36V mallia on hyllyssä. Epäilen että akun ja moottorin välinen kommunikaatioprotokolla on hankala ohittaa, tosin en asiasta juuri tiedä syvällisemmin.
Hieno projekti !

Vielä takuun alaista tavaraa nuo akut, en ala aukomaan. Ja epäilen ettei puukotuksen jälkeen enää toimisi alkuperäisessä kohteessaan eli Shimanon moottorin kanssa. Nykymuodossaan näiden hyödyntäminen tähän projektiin voi olla hankalaa, kuten sanoit.

Katsotaan löytyykö kikka kolmosta, sitä odotellessa varustelen 1CV:n nyt työmatkafillarin akulla. Pääsee silläkin testailemaan, ja pelkkään työmatkaan riittää vielä sekin. ”Kaupunkien välisiin” siirtymiin tarvii miettiä sitten myöhemmin muita sähkönlähteitä. Kun nyt saisi ensin kulkineen edes liikenteeseen...


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija