Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Ehkä se oli mainosta, no talentum :lol:

Ahaa, tarkoitat käänteispsykologista mainosta Lidlin tyyliin. Ei tainnut aivan onnistua, ainakaan Hans von Blumenstockin veroisesti. Blumenstock mainokset pyörivät vuosia sitten, mutta vieläkin Facebookissa on fun club ja youtubessa katsotaan mainoksia yhä uudelleen, puhumattakaan nuorison hokemista, jota tuo mainossarja tuotti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ainoa tapa hoitaa tuo nopeuskysymys järkevästi on nopeusrajoitukset kelveille. Ajoradalla vapaa nopeus. Tämä vaatisi ainoastaan luopumista siitä ajatuksesta, että on turvallisempaa mennä neljääkymppiä poljinvoimalla kuin sähkövoimalla. Pyöräily on yhä tiukasti kiinni liikunnan etiikasssa, jossa nopeusrajoituksien ehdottaminen yhtään mihinkään nähdään liikunnan vastustamisena. Sähköpyöräilijä, ja joku lihaspyöräilijäkin - taas ajattelee pyöräilyä ensisijaisesti liikenteenä ja kulkuvälineenä. Moni sähköpyöräilijä ajattelee sitä ajoelämyksenä, nautintona, kuten Jori aikaisemmin jo oivalsikin.

Toki on totta, että on myös kyse siitä että lihaspyöräilijä ajaa kovaa vauhtia yleensä vain hetkittäin, sähköpyöräilijä taas kykenee siihen useammin.
On selvää, ettei kelvihurjastelu noin yleisesti ole hyväksyttävää. Ei hurjastelu ylipäätään. Täällä pääkaupunkiseudulla asia on tosin monimutkaisempi, koska mopo-hyväksyttyjä kelvejä on aika paljon. Sitä niin kuin ei tunne olevansa hurjastelija kun neljääkymppiä tyhjää suoraa radanvarsikelviä joskus harvoin luukuttaessa ohitse pauhaa - PAM - moposkootteri. Ei mitään jakoa. On myös käynyt niinkin, että ohitse on mennyt lihaspyöräilijä. Harvemmin tosin.
On hankala asettaa yleisnopeusrajoitusta ajoneuvolle jota ajetaan erilaisissa ympäristöissä. Turvallinen nopeushan on mitä suurimmissa määrin ympäristö, tilannekohtaista.

Tullaan taas siihen lakietiikkaan. Meillä on tavallista ajattelu, että jos laki jotakin sallii, niin niin saa tehdä missä vaan ja milloin vain. Huono ja sopimaton käytös pyritään herkästi oikeuttamaan sillä, ettei se ole laitonta. Perinne siitä mikä on sopivaa, on ohut. Tässä voidaan havaita paradoksi - mitä enemmän lakikeskeistä ajattelu on, sitä suurempaan lakien tarpeeseen se johtaa. Ainoa keino vähentää lakien määrää - sääntelyä - on vähentää lakikeskeistä ajattelua ja perustaa se sopivuuden, eli käytöstapojen etiikalle. Mikä ei kyllä toimi, se tunnustettakoon, jos sille ei ole vahvaa olemassaolevaa perinnettä.

Luulen että noihin nopeusrajoituksiin tullaan jossain vaiheessa menemään kelveillä, kun ja (vahva) jos sähköpyörät yleistyvät rajusti. Se on ainoa järkevä tapa hoitaa asia.
Kelvillä 25 km/h on ihan järkevä raja, mutta ajoradalla täysin naurettava silloin kun potkua löytyy.
Tällainen kevyt vilosovia tässä tänään.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Turvallinen nopeushan on mitä suurimmissa määrin ympäristö, tilannekohtaista.

Tullaan taas siihen lakietiikkaan. Meillä on tavallista ajattelu, että jos laki jotakin sallii, niin niin saa tehdä missä vaan ja milloin vain. Huono ja sopimaton käytös pyritään herkästi oikeuttamaan sillä, ettei se ole laitonta. Perinne siitä mikä on sopivaa, on ohut. Tässä voidaan havaita paradoksi - mitä enemmän lakikeskeistä ajattelu on, sitä suurempaan lakien tarpeeseen se johtaa. Ainoa keino vähentää lakien määrää - sääntelyä - on vähentää lakikeskeistä ajattelua ja perustaa se sopivuuden, eli käytöstapojen etiikalle. Mikä ei kyllä toimi, se tunnustettakoon, jos sille ei ole vahvaa olemassaolevaa perinnettä.

Luulen että noihin nopeusrajoituksiin tullaan jossain vaiheessa menemään kelveillä, kun ja (vahva) jos sähköpyörät yleistyvät rajusti. Se on ainoa järkevä tapa hoitaa asia.
Kelvillä 25 km/h on ihan järkevä raja, mutta ajoradalla täysin naurettava silloin kun potkua löytyy.
Tällainen kevyt vilosovia tässä tänään :wink:

Hienoa, ettei tarvitse yksi filosohvailla. :D

Minusta näyttää, että olet unohtanut liikennepoliittisen manifestin ydinidean:"Säännöt koskemaan liikennealueita riippumatta ajoneuvotyypistä." tuossa samassa julkilausumassa esitettiin kevyen liikenteen väylille kolmea vaihtoehtoista nopeusrajoitusta liittäen nopeusrajoitusmerkitys väylän tunnusmerkkiin siten, ettei tarvita erillistä nopeusrajoitusmerkkiä, vaan ainoastaan merkin selitykseen lisämääreenä ylin sallittu.

Ehdotimme siinä, nykyisin jalkakäytävää tarkoittavalle merkille uutena merkityksenä: "Ylin sallittu nopeus jalankulkunopeus", jonka Trafi nyt linjasi enintään 15 km/h. Itse olisin pitänyt alempaa, ehkä 10 km/h parempana. Trafin linjaus suurmmasta nopeudesa selittyy tämän tekstin lopussa. :evil: Yhdistettyä jalankulku ja pyörätietä tarkoittavan merkin merkitykseksi ehdotimme 20 km/h nopeusrajoitusta, Trafi nosti sitäkin 5 km/h. Lisäksi on vielä pyörätie, joka nykyisin merkitään polkupyörän kuvalla sinisellä pyöreällä alustalla, jolle ehdotimme suurempaa nopeutta tai vastaavan ajoradan nopeutta. Trafi näyttää linjaavan tälle tuon 45 km/h nopeuden, mikä on mielestäni hyvä valinta. Lisäksi ehdotimme nopealle pyöräliikenteelle valinnanvapautta käyttää ajorataa harkinnan mukaan, jolloin nopeusrajoituksen ahdistaessa voisi siirtyä kaahaamaan ajoradan reunaan. :)

EIkös tämä ole selvää kuin pläkki. Noilla väylillä saa ajaa käytännössä kaikilla ajoneuvoilla, kunhan noudattaa väyläkohtaisiaa nopeusrajoituksia ja väistää väylämerkissä kuvattuja primäärejä kulkuneuvoja. Mitä vastaansanomista tässä voisi olla. Niis sähköpyörät, segwayt, kinnerit, sähköllä tai ilman ja vaikka mopotkin voisivat ajella kaikki samoja väyliä, kunhan noudattavat väyläkohtaisia nopeusrajoituksia ja kaikilla olisi kivaa ja turvallista. :D

Uusi laki oli hyvinkin lähellä siis ehdotustamme. Trafi nosti nopeusrajoja hiukan, ehkä hyvästä syystä. Saahan tällä mahdollisuuden paremmin kilpailla autoliikenteen kanssa. Ainoa ongelma on tuo vimmainen ajoneuvojen määrittely, joka johtaa lisäbyrokratiaan ja –kuten sanoin– lisäbisnekseen yhteistyökumppanien ja muiden hyvien veljien taholla. :evil:

Täytyihän lakiin ja kaikkin yhteiskunnallisiin muutoksiin saada taloudellinen hyötyjä, joka kykenee lahjomaan lain laatijat. EIhän tuo pelkkien turhien sääntöjen purkuun perustuva muutos olisi käynyt, kun siinä ei olisi ollut mitään tahoa, joka käärisi muutoksen yhteydessä rahat päältä ja kykenisi siksi lahjomaan poliitikot ja lakia valmistelevat hyvät veljet. Tämän uuden lain yhteydessä maallista hyvää saavia tahoja ovat: Tasapainokulkinekauppiaat, vakuutusyhtiöt ja tietysti ne poliitikot, jotka tämän takia on saatu päättämään näin ääliömäisesti, hyötyvät paranevasta bisneksestä, mutta liikenne ja koko muu yhteiskunta kärsii, kuten viime aikoina on ollut tapana. –Meilläkö ei muka ole korruptiota. :evil:

No, ainoa ongelmahan tässä laissa oli ajoneuvojen määrittely, joka pilasi hyvän tekeleen. Siitä pidetään kuitenkin kiinni, sillä se on ainoa keino, jolla lain laadintaan saadaan taloudellista jännitettä –hyötyjiä ja maksajia. Muutenhan olisivat kaikki hyötyneet, eikä se tietenkään käy. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Yhdistettyä jalankulku ja pyörätietä tarkoittavan merkin merkitykseksi ehdotimme 20 km/h nopeusrajoitusta, Trafi nosti sitäkin 5 km/h.

Tuo 20 olisi varmaan soveltunut hyötypyöräilijöiden kanssa paremmin yhteen. Ei-harrastajat eivät juuri kahtakymppiä kovempaa aja. Siinähän tulisi hiki ja tarvitsisi vaihtovaatteet. Sähköpyöräilijöille nykyinen korkeampi on varmaakin parempi, jotta voivat saavuttaa kalliilla laitteillaan suuremman nopeuden. Nyt näyttää siltä että halutaankin luoda eri nopeuksilla liikkuvia ajoneuvoja samlle väylälle, jolloin turvallisuus huononee :(
Ulkomaisia pyöräilyblogeja, kun olen lukenut on niissä ollut esillä erillisten kulkuväylien tarve kolmanneksen nopeammille sähköpyörille.

Ja sitten realistisesti ajatellen on nykyinen rajoitus sellainen ettei sähköpyöräilijät automaattisesti riko sitä :wink:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vai oliko se mainos we've got no talentum, kun emme asiasta mitään ymmärrä, mutta hirmu laskun teemme kyllä, maksakoon kuka jaksaa ja kun meitä ei kiinnosta, jos ei teille kelpaa, mainos on: Menkää muualle rahoinenne. Sarkasmia kaupallisuudesta ja helppoheikkien rahat tänne ei mistään syystä, kun ei me muuta työtä tehdä kuin laskuja kirjoitellaan. Kun veljet hoiti homman, että laskuja saa raapustaa. :roll:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1543
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tässäpä Pohjantähteen sivuilta tietoa asiasta.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Tässäpä Pohjantähteen sivuilta tietoa asiasta.

Sähköajoneuvot01012016.png

Ähäs, Segway on tämän mukaan pakollisen vakuutuksen piirissä. Sen teho on ilman muuta enemmän kuin 1 kW. Mutta, koska Segway ei julkista maksimitehoa, sillä saa ajella jalkakäytävillä ja pyöräteillä ilman vakuutusta. Tehkäämme mekin samoin. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niin, missään ei ole taidettu sanoa että yli 1kW Segway olisi vakuutuksista vapaa ajoneuvo? Näitä itsetasapainottuvia kun on pienempitehoisiakin ja noissa "esitteissä" puhutaan "Segway tyylisistä ajoneuvoista".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja sv »

Onko tämä polkupyörä 250w sähköavustus ,80sm leveä, mitä sanoo Trafi?

Liitteet
Floow rood 16 (3) (Medium).JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

sv kirjoitti:

Onko tämä polkupyörä 250w sähköavustus ,80sm leveä, mitä sanoo Trafi?

Polkupyörä, kun on polkimet ja tieliikenne laillinen jos avustaa vain polkiessa ja avustus loppuu 25km/h nopeudessa. Ei tarvi vakuuttaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuohon Segway-asiaan. Segwaysta on kaupan jo monia klooneja.
Tässä esimerkiksi Ninebot, joka on käytännössä Segwayn suora kopio:
Veikkaan vahvasti että siinä on samat moottorit. Samoilta kiinalaisilta ne yleensä monille tulee.
Teho 2x1350W.

http://www.ninebot.com/ninebot/Ninebot/ ... index.html

Noita myydään Suomessakin. Tämä ei ole suunnattu myyjiä vastaan koska tuokin lienee jo hyväksytty Suomessa. Lähinnä vain vertailukohdaksi postaan.
Kokonaisteho siis 2700W. Ei vakuutusta.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Tuohon Segway-asiaan. Segwaysta on kaupan jo monia klooneja.
Tässä esimerkiksi Ninebot, joka on käytännössä Segwayn suora kopio:
Veikkaan vahvasti että siinä on samat moottorit. Samoilta kiinalaisilta ne yleensä monille tulee.
Teho 2x1350W.

http://www.ninebot.com/ninebot/Ninebot/ ... index.html

Noita myydään Suomessakin. Tämä ei ole suunnattu myyjiä vastaan koska tuokin lienee jo hyväksytty Suomessa. Lähinnä vain vertailukohdaksi postaan.
Kokonaisteho siis 2700W. Ei vakuutusta.

Tämä on aivan johdonmukaista. Laista pitää vain uhohtaa tehorajoitukset myös poljettavien vehkeiden puolella ja vaatia vakuutusta vain jos vauhti kasvaa suureksi ja menosta tulee vaarallista. Polkupyörä on joka tapauksessa kaikissa muodoissaan turvallisempi samassa vauhdissa kuin nämä "tasapainottuvat sähköajoneuvot". Esimerkiksi 25 km/h nopeudesta jarrutusmatka peräkkäis- tai monipyöräisellä on vain puolet tasapainottuvan jarrutusmatkasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:

Tuohon Segway-asiaan. Segwaysta on kaupan jo monia klooneja.
Tässä esimerkiksi Ninebot, joka on käytännössä Segwayn suora kopio:
Veikkaan vahvasti että siinä on samat moottorit. Samoilta kiinalaisilta ne yleensä monille tulee.
Teho 2x1350W.

http://www.ninebot.com/ninebot/Ninebot/ ... index.html

Noita myydään Suomessakin. Tämä ei ole suunnattu myyjiä vastaan koska tuokin lienee jo hyväksytty Suomessa. Lähinnä vain vertailukohdaksi postaan.
Kokonaisteho siis 2700W. Ei vakuutusta.

Mutta eikö tuo ole laiton tieliikenteeseen koska yli 1000w?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Mutta eikö tuo ole laiton tieliikenteeseen koska yli 1000w?

Ei siitä noissa taideta välittää. Segwayssa saman verran tehoa.
Molemmille ilmoitetaan kyky nousta 20% kaltevuutta. Siksihän niissä tehoa lähinnä on tuon verran, että ne jaksaa kiivetä 20% mäkeä sen 200kg jenkkikuskin kanssa.
Siinä ei ole polkimia niin se ei ole niin tarkkaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2037
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

sv kirjoitti:

Onko tämä polkupyörä 250w sähköavustus ,80sm leveä, mitä sanoo Trafi?

Löytyykö linkkiä valmistajan sivulle? Ei näytä omavalmisteelta...


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin