Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sain tuon kammen palikat muotoiltua ja kiinnitettyä jonkinsortin jigiin hitsausta varten

P1010892.JPG
P1010892.JPG (62.4 KiB) Katsottu 3881 kertaa

Poljinosan sisämitta 147 mm polkimien väli noin 180 mm "kammen pituus 140 mm ( akselin keskeltä poljinputken keskelle ) poljin laakeri 6004 42 mm halkaisija ja akselin laakerit 6204 47 mm halkaisija.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Puikollako aijot nämä hitsata. vai olisiko paikallaan mig, tai tig .Epäilen jos puikolla hitsaat että sauma ei kestä. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Puikollako aijot nämä hitsata. vai olisiko paikallaan mig, tai tig .Epäilen jos puikolla hitsaat että sauma ei kestä. :oops:

Ka, puikolla meinasin. Kai se nyt kestää vaikken varsinaisesti osaakaan hitsata :D Mig olis kans vai mag mutt ei viittis tuota varten kaasuja ostella ja sillä oon hitsannu vielä vähempi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Puikollako aijot nämä hitsata. vai olisiko paikallaan mig, tai tig .Epäilen jos puikolla hitsaat että sauma ei kestä. :oops:

Ka, puikolla meinasin. Kai se nyt kestää vaikken varsinaisesti osaakaan hitsata :D Mig olis kans vai mag mutt ei viittis tuota varten kaasuja ostella ja sillä oon hitsannu vielä vähempi.

Tottahan puikko sovetluu tällaisen hitsaamiseen oikein hyvin. Vain todella ohutseinäiset putket on helpompi vetää tigillä tai mig-/magilla. Teräksen hitsauksessa kai yleensä mag, koska seoskaasussa on hiilidioksidia.

Muista huolehtia, että puikot ovat kunnolla kuivat ennen kuin aloitat. Jos ei ole pitkään aikaan hitsaillut, ja varsinkin avattua pakettia puikkoja säilyttänyt muualla, kuin pannuhuoneessa , kannattaa puikot kuivata leivinuunissa puikkopaketin ohjeen mukaan.

Jos ei ohjetta löydy tässä kotitarpeiksi:
Kun rouva on muualla, laita puikot uunipellille ja uuni täysille. Paista pari tuntia kolmessa sadassa asteessa. Tämänkin jälkeen puikot pitäisi säilyttää vaikka lämpimässä tai käyttää puikot saman tien kuivauksen jälkeen.

Täeollisuudessa puikot pidetään säilytyskaapissa, jonka lämpötila on sadan asteen tienoilla.

Kosteat puikot aiheuttavat vetyhalkeaman riskin. Vetyhalkeama on viivästynyt murtuma, joka saattaa ilmestyä hitsin ja perusaineen rajalle vasta tuntien päästä hitsauksesta.
Lisää hitsausvirheistä ja halkeamista, yms: Hitsien laatu- ja hitsausvirheet

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos taas neuvoista, pitäskö tuo tieto päivittää wikiin vai joko se siellä on, ainakin edellinen ansiokas hitsausohje tais jo olla.
Tähän asti on tullu hitsailtua enempi tai vähempi märillä/kosteilla puikoilla :oops: pitääpä koittaa tuommosta "puikkopaistosta" :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kammet on nyt paikoillaan, seuraavaks pitäs nuo renkaat siirtää paikoilleen. Alunperin tuli kokeeksi laitettua erikohtiin ja se tietysti käännöksissä aiheutti ongelmia - toinen pyörä hannaa vastaan.
Kaiken lisäksi laitoin vetävän pyörän 26" ja toisen 20" nyt pitäs arpoo laittaako kaks 26":sta vai 20":sta vai antaako olla noin ?
Isomman kiekon ajatuksena ois parempi ajettavuus esim talviaikaan mutt siitäkin on ollut kirjottelua ett iso rengas ei deltatriken takana kestä. ??

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:

Kammet on nyt paikoillaan, seuraavaks pitäs nuo renkaat siirtää paikoilleen. Alunperin tuli kokeeksi laitettua erikohtiin ja se tietysti käännöksissä aiheutti ongelmia - toinen pyörä hannaa vastaan.
Kaiken lisäksi laitoin vetävän pyörän 26" ja toisen 20" nyt pitäs arpoo laittaako kaks 26":sta vai 20":sta vai antaako olla noin ?
Isomman kiekon ajatuksena ois parempi ajettavuus esim talviaikaan mutt siitäkin on ollut kirjottelua ett iso rengas ei deltatriken takana kestä. ??

Petri

Jaa a minkähänlainen ohjausgeometria tuossa sitten toimisi, aika welho saa olla että ei haraisi :D

Noista kiekoista, kovissa kaarteissa vipuvartta on tarpeeksi että ei ihan mikä tahansa kestä(?) niissä (halpakiekoissa) taitaa kumminkin olla aika heikko sivuttaislujuus. Taitaa kumminkin olla ongelma jossain 40+ km/h tiukoissa kurveissa. Joku paremmin tietävä korjatkoon :oops:

Tee siitä tandemi, jatkat vaan kehikkoa vähän ja keksit jonkun hienon voimalinjan :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Syväri kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kammet on nyt paikoillaan, seuraavaks pitäs nuo renkaat siirtää paikoilleen. Alunperin tuli kokeeksi laitettua erikohtiin ja se tietysti käännöksissä aiheutti ongelmia - toinen pyörä hannaa vastaan.
Kaiken lisäksi laitoin vetävän pyörän 26" ja toisen 20" nyt pitäs arpoo laittaako kaks 26":sta vai 20":sta vai antaako olla noin ?
Isomman kiekon ajatuksena ois parempi ajettavuus esim talviaikaan mutt siitäkin on ollut kirjottelua ett iso rengas ei deltatriken takana kestä. ??

Petri

Jaa a minkähänlainen ohjausgeometria tuossa sitten toimisi, aika welho saa olla että ei haraisi :D

Noista kiekoista, kovissa kaarteissa vipuvartta on tarpeeksi että ei ihan mikä tahansa kestä(?) niissä (halpakiekoissa) taitaa kumminkin olla aika heikko sivuttaislujuus. Taitaa kumminkin olla ongelma jossain 40+ km/h tiukoissa kurveissa. Joku paremmin tietävä korjatkoon :oops:

Tee siitä tandemi, jatkat vaan kehikkoa vähän ja keksit jonkun hienon voimalinjan :D

Joo, kiekot tulee samalle kohtaa joten haraus ei ongelma.
Tarkotus oli vaimolle työmatkalle tää vekotin joten 26" saattas kestää ja jos ei ni vaihetaan.
Tandemi tehään erikseen, se jo muhii päässä. Tosin siihen pitäs olla toinen polkija :roll:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Takahaarukat, dropoutit ja 26" kiekot on paikoillaan. Eturataskin on paikoillaan, ketjua en kotoa löytänyt tarpeeks pitkää pätkää, jotta ois voinu kokeilla. Penkin virkaa toimittaa muovinen puutarhatuolin istuin.
Ohjaus systeemi pitäs seuraavaksi suunnitella ja värkätä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ketjuakin löyty lisää ja pikkasen on jo ajettukin. Vaihde on senverran isolla (nexus 7 ) ja ketjukin tuli laitettua isommalle rattaalle eli ei meinaa jaksaa polkee ja tuo väliaikanen penkki uhkaa hajota jos rutistaa kunnolla. Ohjauskin on ravityyliin eli "ohjaksilla" mutt toimii :D

P1010912.JPG
P1010912.JPG (61.73 KiB) Katsottu 3751 kertaa
P1010914.JPG
P1010914.JPG (56.07 KiB) Katsottu 3751 kertaa
P1010913.JPG
P1010913.JPG (54.8 KiB) Katsottu 3751 kertaa

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ehkä se kulkee lujempaa jos annat raipasta? :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Syväri kirjoitti:

Ehkä se kulkee lujempaa jos annat raipasta? :D

:D saattas eläinsuojelijat tykätä huonoo, pitää kauroja vissiin tuolle viedä :D kuiteskii.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hauskat nuo muistumat aisoista. Hommaa sellainen raviohjastajan kypärä, kun tuolla ajelet, näyttää vakuuttavalta. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sähköavustus pitäs valita, täälläkin näistä ollut paljon keskustelua mutt on jäny vähän epämääränen kuva näistä vehkeistä. Toimiiko ja kuinka kauan? Kuinka pitkälle luvataan ett pääsee ja mihin asti oikeesti ? Pari kotimaista on tiedossa eli Motionme ja Kuetron.
Napamoottori ois helppo asentaa ei tartte ku rutkasti rahaa. Ketjustavetäväkin olis tähän aika helppo laittaa ehkä, ei vetävään takapyörään oma ketju ja siihen sopiva moottori ja välitykset. Mistä vaan löytys tommosia moottoreita ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Sähköavustus pitäs valita, täälläkin näistä ollut paljon keskustelua mutt on jäny vähän epämääränen kuva näistä vehkeistä. Toimiiko ja kuinka kauan? Kuinka pitkälle luvataan ett pääsee ja mihin asti oikeesti ?

Tää on niin laaja kysymys, toiminta säde kun riippuu niin monesta asiasta. Pakkasen hyydyttämällä pienellä akulla raskaassa kelissä ilman polkemisapua voi toimintasäde jäädä kymmeneen kilometriin ja taas kesällä, isolla akulla, tasaisella, niukasti vain ylämäissä polkemisen apuna käytettäessä riittää varmasti aamusta iltaan, eli yli 200km

Jukka.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin