Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 09 Huhti 2017, 19:49

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti: Edessä 38 ja takana isoin 28 - 622kiekolla, ei äkkiseltään kuullosta kauheen raskaalta mutt liikkeellä lähdöt on raskasta.

Mulla on Räntiksessä edessä 32 ja takana isoin 34 - 406 kiekolla ja 130mm kammilla. Sulla on aivan järkyttävän raskaat välitykset näille keleille, ei ihme kun tuntuu raskaalta. Kuiva puhdas asfaltti ja aurinkoinen +25° on sitten eri asia :wink:

Edessä on nyt toisena 28 piikkinen, tänään ajoin kyll isommalla 38:lla. Kaupasta löyty myös 8-pakka jossa isoin 32piikkinen, jotta siitäkin saa apuja jos siltä tuntuu.
Pohjan jos tuohon sais tehtyä, auttasko ilmaa vasten taistelussa? Takakiekot, varsinkin tuo isompi vetävä tietyst haraa ilmaa vastaan myös mutta onko tästä mahollista saada nopeempi ku kattamattomana :? jääpi nähtäväksi :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11731
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Huhti 2017, 20:46

Arkiajossa taitaa paino ja vierintävastus olla ne keskinopeuteen enempi vaikuttavat tekijät kuin aerodynamiikka.
Pysähdyksiä, kiihdytyksiä, mutkia, väistelyä ja nousuja. Jos jossakin alamäessä pääsee nopeusalueelle jossa aerodynamiikan merkitys korostuu niin ei siinä uskalla täysiä päästellä jos kyseessä kaupunkialueen klv.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 01 Touko 2017, 18:50

Perälaudan vaihdoin ohueksi 4mm vaneriksi. Askartelin ja säätelin tänään kangasta perästä, naruja ja kuminauhoja vähemmän, sidonta yksinkertasempi - helpomp säätää ja purkaa. Tuohon olis helppo ommella istuvampi kate jos leikkaa perälaudan muotosen takakappaleen ja ompelee sivut siihen kiinni. Ongelmana vaan se, ett sitten ei oikein voi säätää, penkin kulmaa ja/tai etäisyyttä? Sivukappaleiden takareunaan jos laittas reikäniitit ni naruilla pystys selkänojan asentoo säätämään. Onko muita ideoita?
Pelkäsin ensin, ett ohut vaneri ei kestä mutt vaikuttas siltä, ett kangas ja liinat tukee vaneria.
20170501_183904.jpg
20170501_183904.jpg (227.76 KiB) Katsottu 3102 kertaa
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3349
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 01 Touko 2017, 19:26

Mikset vaihtaisi toistakin takakiekkoa 622:ksi? Rullaus paranis.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 01 Touko 2017, 19:34

Vilijami kirjoitti:Mikset vaihtaisi toistakin takakiekkoa 622:ksi? Rullaus paranis.

Haarukkaan ei mahdu;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Touko 2017, 19:40

Kääntämällä renkaan pyörimään oikein päin saattaisi rullaus myös parantua :roll:

Tartteeko sitä penkkiä olla jatkuvasti säätämässä? Mä en ainakaan viitsisi :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 01 Touko 2017, 19:51

jooseha kirjoitti:Kääntämällä renkaan pyörimään oikein päin saattaisi rullaus myös parantua :roll:

Tartteeko sitä penkkiä olla jatkuvasti säätämässä? Mä en ainakaan viitsisi :mrgreen:

Rullaus ei oo viel ollu mielessä ;)
No onhan se noinkin tuon säätämisen kanssa, tää nyt vaan on tämmönen säätöpyörä kokoajan kokeiluja menossa, enkä oo viel löytäny oikeeta asentoo.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 21 Heinä 2017, 08:27

Tämän pyörän pohja vielä tekemättä/testaamatta - Jori loihe Virossa lausumaan idean julki, jota itsekin oon miettiny mutta en muistaakseni oo tänne kirjottanu. Jos pohja olis joustavaa materiaalia kun sille astuu, jalat on tukevasti maassa - asettuu istumaan, jalat polkimille - pohja palutuu paikalleen. Jori ehdotti trikookangasta mutta se ei kauaa kestä, maata vasten tallomista :roll: Ehkä astinlevy vois olla irtonainen, naruilla nouseva ja laskeva levy. Narut vois virittää toimimaan niin, ett levy laskee samalla kun selkänojan vetää eteen - katekangas löystyy, levy laskeutuu maahan, jalat sisään, istualleen, jalat polkimille, nojaus taakse, jolloin astinlevy nousee runkoputkiin kiinni :mrgreen: Ymmärsköhän tuosta kukaan mitään :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 21 Heinä 2017, 09:18

PW kirjoitti:Tämän pyörän pohja vielä tekemättä/testaamatta - Jori loihe Virossa lausumaan idean julki, jota itsekin oon miettiny mutta en muistaakseni oo tänne kirjottanu. Jos pohja olis joustavaa materiaalia kun sille astuu, jalat on tukevasti maassa - asettuu istumaan, jalat polkimille - pohja palutuu paikalleen. Jori ehdotti trikookangasta mutta se ei kauaa kestä, maata vasten tallomista :roll: Ehkä astinlevy vois olla irtonainen, naruilla nouseva ja laskeva levy. Narut vois virittää toimimaan niin, ett levy laskee samalla kun selkänojan vetää eteen - katekangas löystyy, levy laskeutuu maahan, jalat sisään, istualleen, jalat polkimille, nojaus taakse, jolloin astinlevy nousee runkoputkiin kiinni :mrgreen: Ymmärsköhän tuosta kukaan mitään :?

Juu, kyllä tuosta ymmärsi -narumekaniikkaakin vielä. :D
Siihenhän tulee samalla tällainen ominaisuus, josta on hyötyä muutaman vuoden päästä. :D
https://yle.fi/uutiset/3-6931846
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 22 Heinä 2017, 14:57

Kesän seissy tämä pyörä kun tuo vetävä kiekko on ollu muissa hommissa. Nyt laitoin 559 kiekon, 9 pakka ja Durano renkaaksi. Ei oo niin järeen näkönen ku 622 paksulla kumilla ja tuntui liikkuvan paljon kevyemmin, lyhyen testin perusteella.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 22 Heinä 2017, 15:10

PW kirjoitti:Kesän seissy tämä pyörä kun tuo vetävä kiekko on ollu muissa hommissa. Nyt laitoin 559 kiekon, 9 pakka ja Durano renkaaksi. Ei oo niin järeen näkönen ku 622 paksulla kumilla ja tuntui liikkuvan paljon kevyemmin, lyhyen testin perusteella.
Mhin verrattuna kevyemmin. Siihen isopaksurenkaiseenko?
Laita kuva. :P
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 22 Heinä 2017, 15:37

20170722_153128.jpg
Kuva sisältää kaupallisia tiedotteita
20170722_153128.jpg (173.12 KiB) Katsottu 2196 kertaa

Juu siihen paksuun verraten ja hyvin lyhyellä testillä.
Jarrut taas tietyst puuttuu - kova rumba kun ei oo kaikkiin pyöriin osia, vaihdella jarruja pyörästä toiseen. Jotain aina puuttuu tai ei löydy nyt levyjarrukiinnike ei käy vapaanaoleviin jarruihin.
Keulan teippaukset ei kestäneet, siksi keulakaye puuttuu.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 22 Heinä 2017, 15:52

20170722_154946.jpg
20170722_154946.jpg (231.58 KiB) Katsottu 2184 kertaa

Takaa urheilullisesti kallellaan.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja jori » 22 Heinä 2017, 16:14

Joo, hieno camberi. Tuo on ihan oikeastikin hyödyllinen, kun kiekkona on nyt 20" kiekkoa suurempi. Muistaakseni bensanpihistysporukat mittasivat, että alle neljän asteen camberi ei vaikuttanut vierintävastukseen mitään, mutta vaikuttaa selvästi sivuvoimienkestävyyteen. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14340
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 26 Heinä 2017, 15:28

Oikeanpuoleisessa takakiekossa on rumpujarru Kuva
Nopeesti googlettamalla, en löytäny - millaset nippelit ja vaijerit tuohon tarvittas :? Kai ne siihen itekin pystyy askartelemaan :roll: vaikei aitoja löytyskään :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa